American McGee får inte göra flera Alice-spel

Robot
American McGee får inte göra flera Alice-spel
Medlem

Låter som EA detta, mästare på att döda välkända varumärken.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Låter som EA detta, mästare på att döda välkända varumärken.

God andraplats efter Google på att döda saker.

Bara spelat det senaste, hade gärna sett ett tredje spel.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Avstängd

Nu är det ju inte så att EA har bannat honom från att göra fler Alice-spel, utan han som inte vill göra fler Alice spel efter blivit nekad av EA.

Skribent
Skrivet av fejksson:

Nu är det ju inte så att EA har bannat honom från att göra fler Alice-spel, utan han som inte vill göra fler Alice spel efter blivit nekad av EA.

De äger IP:t så han kan inte göra fler Alice-spel utan deras tillåtelse.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelade det andra antar jag på Xbox 360, riktigt bra! Speciellt slutet! Så mycket synd detta!

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

De äger IP:t så han kan inte göra fler Alice-spel utan deras tillåtelse.

Ja?

Han borde ha ändrat namnet på karaktären och skapat en annan story runt omkring med samma mekanik som han hade tänkt sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av fejksson:

"...men EA äger licensen och har dessvärre sagt nej till spelet." Låter som att det är EA som är problemet, inte McGee.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det mest tragiska i hela den här i historien är hur EA inte bara har stuckit kniven i och tagit död på Alice som spelserie men även har lyckats sänka en av de mest intressanta spelutvecklarna genom tiderna. Älskade de två första Alicespelen och såg framemot en tredje del men nej.... kostymerna på EA går som vanligt på säkra kort.

For my part, I have also reached an endpoint with "Alice" and with game production in general. I have no other ideas or energy left to apply toward getting a new Alice game made. Nor do I have any interest in pursuing new game ideas within the context of the current environment for game development.
This brings us full circle to the statement I made years ago which initiated EA reaching out to me to ask if I wanted to explore making a new Alice game...
I have no control over the Alice IP and no ability to make a new game happen. That control and ability rest entirely with EA.
If someone does manage to convince EA to make "Asylum," I would like to make clear that, from this point forward, I have no desire to be involved with that or any other Alice-related development.
My involvement with "Alice" is also at an end.
Going forward, I will focus on my family and our family business at Mysterious.
Lastly, I want to extend a bittersweet Thank You to our Insane Children (Patreon supporters). I know this is not the outcome we hoped for. And I feel a mix of emotions that leaves me sick at the idea of all the money, hope, ideas, and love you've poured into this effort over the years.
We knew going into this adventure that failure was a possibility. But we wanted to believe impossible things - and we had fun doing that up to the moment when reality forced itself into our Wonderland.
It's often said that when one door closes, another opens. Trite but true. And I hope that for all of you, this closure will bring life to other adventures and dreams.
-American McGee
April 8th, 2023
Queensland, Australia
the end

https://www.patreon.com/posts/end-of-adventure-81049672

Medlem

Tycker denna grej har varit lite på gifter nivå de senaste åren men vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Han borde ha ändrat namnet på karaktären och skapat en annan story runt omkring med samma mekanik som han hade tänkt sig.

Ja, har han ett bra koncept och tydlig vision (som sist) hade han bara behövt designa en egen karaktär, som mycket väl kan likna Alice i stil och personlighet, och bara döpt spelet till Asylum. Dock vill han väl också backas av EAs plånbok och inte bara licensen.

Medlem

Så less på EA. Om de ändå bara kunde ha låtit honom köpa licensen åtminstone. Är själv ett stort fan av Alice spelen och hade varit kul att se framtida spel med dagens hårdvara. Spelen hade ju något unikt


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Skrivet av Sprockhead:

Så less på EA. Om de ändå bara kunde ha låtit honom köpa licensen åtminstone. Är själv ett stort fan av Alice spelen och hade varit kul att se framtida spel med dagens hårdvara. Spelen hade ju något unikt

Håller med, Madness Returns är oförglömligt, magiskt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Ja, har han ett bra koncept och tydlig vision (som sist) hade han bara behövt designa en egen karaktär, som mycket väl kan likna Alice i stil och personlighet, och bara döpt spelet till Asylum. Dock vill han väl också backas av EAs plånbok och inte bara licensen.

Det lät dock som han försökte köpa loss licensen men EA ville inte.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, har han ett bra koncept och tydlig vision (som sist) hade han bara behövt designa en egen karaktär, som mycket väl kan likna Alice i stil och personlighet, och bara döpt spelet till Asylum. Dock vill han väl också backas av EAs plånbok och inte bara licensen.

Jag gissar spontant på att Asylum bygger på mer än bara hans Alice. Att dessutom lägga tid på ett projekt bara för att, när det är klart, kanske behöver slåss med EA’s advokater i något rättighetskäbbel? Nej men fy fan, jag förstår honom.
Det måste verkligen suga skaparglädjen ur någon att få nobben av ett gäng pengakåta investerare som ska sitta och suga på ett uråldrigt IP de kan damma av någon gång i framtiden när marknaden är som gynnsammast, för att trycka ur sig något MTX-besudlat skit med kosmetisk försäljning och NFT’s. Skulle inte ens förvåna mig ifall de bara vill sitta och hålla på kända IP’n tills någon med (förhoppningsvis) en kreativ vision och mycket pengar köper upp dem. Att faktiskt släppa ett spel som utvecklare kan ju trots allt innebära en ekonomisk risk, och för en kapitalspekulant så är ju inte det önskvärt.

Medlem

Han kan väl bara göra sitt eget spel, kalla det Ballis eller något. Typ Ballis med is.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Varför inte bara låta honom köpa licensen för ett spel sen inge mer. Om dom är villig att investera egna pengar är det enkla licens pengar för EA.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Varför inte bara låta honom köpa licensen för ett spel sen inge mer. Om dom är villig att investera egna pengar är det enkla licens pengar för EA.

Ja, nu när de ändå inte gör någonting med det vore det ju bara enkla pengar att dels låta honom betala för licensen och sen kräva procent på intäkterna. Sen kan de ju sälja vidare licensen i helhet om de nu bara väntar på största möjliga inkomst. Detta känns ju inte logiskt ur någon synpunkt - vare sig spelmässigt eller affärsmässigt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, nu när de ändå inte gör någonting med det vore det ju bara enkla pengar att dels låta honom betala för licensen och sen kräva procent på intäkterna. Sen kan de ju sälja vidare licensen i helhet om de nu bara väntar på största möjliga inkomst. Detta känns ju inte logiskt ur någon synpunkt - vare sig spelmässigt eller affärsmässigt.

Det är nog tyvärr så att IP:t i EA:s ögon är mer värt bara liggandes där i ett arkiv och bidra med värde vid ett eventuellt uppköp, än att låta American McGee göra nya spel av det. Måste nog också motvilligt vara förstående för EA här, tror inte det finns en tillräckligt stor köpbas för ett spel som Alice nu för tiden, vilket i sig är en betydlig tragedi.

Tråkigt att McGee ger upp helt på spelindustrin.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är nog tyvärr så att IP:t i EA:s ögon är mer värt bara liggandes där i ett arkiv och bidra med värde vid ett eventuellt uppköp, än att låta American McGee göra nya spel av det. Måste nog också motvilligt vara förstående för EA här, tror inte det finns en tillräckligt stor köpbas för ett spel som Alice nu för tiden, vilket i sig är en betydlig tragedi.

Tråkigt att McGee ger upp helt på spelindustrin.

Ja, jag är ju ingen affärsman själv direkt så bara för att det inte låter logiskt för mig kan det ju vara strategiskt för dem. Tråkigt är det hursom. Speciellt att det skadar honom så oerhört att han överger branschen helt. Hade som sagt kunnat tagit idén, skapat en egen karaktär och format en snarlik värld kring dem och släppt under ny titel. Men han verkar ha hakat upp sig på att det måste vara Alice tyvärr, men det är väl så med excentriker - their way or the highway.

Medlem

Jag gillade första Alice som fan, men det här kom inte direkt som någon överraskning.
Känns som American har mjölkat sina Patreon-följare ganska duktigt senaste åren. Från att initialt ha varit entusiastisk blev det sedan mindre och mindre content och allt längre mellan live-streamsen.
Lätta pengar medan han fokuserar på sin familj och skyller på covid!

Medlem

För alla spelutvecklare så är det tydligt hur föråldrad American McGee är när det kommer till spelutveckling. Ingen skriver Design Bibles längre. Ingen skriver production plans. Det är inte så man skapar spel längre. He's stuck in 1999.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De äger IP:t så han kan inte göra fler Alice-spel utan deras tillåtelse.

Han kan ju alltid ändra namnet, och skriva en ny originalstory. Så länge han inte gör en direkt uppföljare finns det troligtvis inte mycket EA kan göra. De äger trots allt inte rättigheterna till Alice i Underlandet.

1
Skriv svar