En sjätte (!) The Last of Us-patch är släppt

Robot
En sjätte (!) The Last of Us-patch är släppt

Det fanns jobb kvar att göra på det här spelet.

#the-last-of-us


Redaktör
Ponny

Hade en naiv förhoppning om att spela detta på Steam Deck, men lägger den i frysboxen tills vidare. (Förhoppningen alltså, inte Steam Deck!)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Stabila pc spel är nuförtiden när ett spel redan har 7 patchar släppta...

Medlem

Köpte Days Gone som är mångdubbelt snyggare och flyter på perfekt runt 80-100 fps på max i 4k.
Varför lyckas inte Last of Us utvecklarna med detta?
Nollor!

Medlem

Då är frågan, har de fixat tillräckligt för att det skall vara värt ett köp eller skall man fortsätta vänta?

Medlem
Skrivet av ProPain:

Då är frågan, har de fixat tillräckligt för att det skall vara värt ett köp eller skall man fortsätta vänta?

Spelet flyter riktigt fint för mig nu iaf, enorm skillnad från dag 1 och går numera att spela i Ultra utan stutter och problem

Kör på laptop med 13980hx,32gb,RTX 4080 i 2560x1600p


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem
Skrivet av ProPain:

Då är frågan, har de fixat tillräckligt för att det skall vara värt ett köp eller skall man fortsätta vänta?

Som du ser ovan så spelar Melldorwin med 4080 och är hur nöjd som helst, självklart :), men du ska vänta! Ingen optimerings patch har släppts än, och folk rapporterar om att spelet flyter på ännu sämre efter denna patch, och det stämmer, OM du inte har 4080 eller 4090.

Avstängd
Skrivet av nils45:

Som du ser ovan så spelar Melldorwin med 4080 och är hur nöjd som helst, självklart :), men du ska vänta! Ingen optimerings patch har släppts än, och folk rapporterar om att spelet flyter på ännu sämre efter denna patch, och det stämmer, OM du inte har 4080 eller 4090.

Läste att det kan dröja ett år innan spelet är stabilt

Medlem

Spelet har flytit på bra för mig från dag ett med DLSS på Performance, men däremot så har ju PC-releasen plågats av många gamebreaking buggar som kraschar spelet frekvent. Det är väl mer dem man får hoppas de löser, för utseendet eller frameraten har jag inga problem med alls på en nu snart fem år gammal dator.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Köpte Days Gone som är mångdubbelt snyggare och flyter på perfekt runt 80-100 fps på max i 4k.
Varför lyckas inte Last of Us utvecklarna med detta?
Nollor!

Days Gone är en favorit för mig. Men hon hade många buggar vid lansering. Två veckor senare var det patchat, men det skadade premieren

Medlem
Skrivet av Levi:

Läste att det kan dröja ett år innan spelet är stabilt

Kanske, tror inget sådant är officiellt, men det är värt att notera att dom pushade fram releasen 1 månad, man kan fråga sig varför, kan det vara så att dom visste något som inte vi vet? Också värt att tillägga att ingen recensent fick prov spela spelet innan release. hehehehe. Snuskiga små fisar :P.

Medlem

Hade tänkt vänta på Steam versionen men köpte spelet på launch i september till PlayStation 5 istället vilket jag är glad för idag. Skulle vara kul att ha det i mitt Steam bibliotek dock. Blir ett köp om nåt år då priset gått ner kraftigt. PS5 versionen funkade riktigt fint vid launch.

Hoppas SONY kan pumpa ut The Last of Us 2 nu till PC och en renodlad PlayStation 5 version där de bumpat upp resolution @ 4k. Sedan SSD nyttja o haptiskt feedback implementering för Dual Sensce.

Jag ÄLSKAR 2an. Roligare än originalet faktiskt, imo..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Levi:

Läste att det kan dröja ett år innan spelet är stabilt

Perfekt, då är spelet på rea också 😎

Medlem

Dom släpper trasiga spel för att dom kan och kommer undan med det, så att hylla detta är som att tacka någon som slagit dig halvt till döds bara för han sa förlåt efteråt.

Avstängd

Dom största bovarna i detta drama är ju alla som har köpt spelet och förbokat det innan release. Klart som fan utvecklare och publicister bara kastar ut skit överallt när cashen ändå rullar in.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Dom släpper trasiga spel för att dom kan och kommer undan med det, så att hylla detta är som att tacka någon som slagit dig halvt till döds bara för han sa förlåt efteråt.

Att du ens drar den liknelsen Inte ens i närheten av samma sak.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Avstängd
Skrivet av marsson90:

Att du ens drar den liknelsen Inte ens i närheten av samma sak.

Det var en perfekt liknelse.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Hade tänkt vänta på Steam versionen men köpte spelet på launch i september till PlayStation 5 istället vilket jag är glad för idag. Skulle vara kul att ha det i mitt Steam bibliotek dock. Blir ett köp om nåt år då priset gått ner kraftigt. PS5 versionen funkade riktigt fint vid launch.

Hoppas SONY kan pumpa ut The Last of Us 2 nu till PC och en renodlad PlayStation 5 version där de bumpat upp resolution @ 4k. Sedan SSD nyttja o haptiskt feedback implementering för Dual Sensce.

Jag ÄLSKAR 2an. Roligare än originalet faktiskt, imo..

Håller med om att 2:an är bättre än 1:an. Med senaste patchen så har mitt RTX 2060 6 GB (i7 4790k, 32 GB RAM) gått från low till Ultra på det mesta (texturer medium). Med bibehållen fps: 30 - 60 fps.

Nu ser det anständigt ut, till och med mycket bra! Innan såg texturerna ut som på PS1. Jag är nöjd nu.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Hade tänkt vänta på Steam versionen men köpte spelet på launch i september till PlayStation 5 istället vilket jag är glad för idag. Skulle vara kul att ha det i mitt Steam bibliotek dock. Blir ett köp om nåt år då priset gått ner kraftigt. PS5 versionen funkade riktigt fint vid launch.

Hoppas SONY kan pumpa ut The Last of Us 2 nu till PC och en renodlad PlayStation 5 version där de bumpat upp resolution @ 4k. Sedan SSD nyttja o haptiskt feedback implementering för Dual Sensce.

Jag ÄLSKAR 2an. Roligare än originalet faktiskt, imo..

Roligt är väl kanske inte rätt ord gällande det spelet? Det är ren misär från början tillslut. 😉

Det första spelet har den fördelen i att miljöerna varierar mer p.g.a. att man färdas över halva landet. Dessutom är det precis lagom långt med 15+ h. Tvåan är bättre på det mesta annat dock.

Medlem

fan va det patchas då, vågar fortf inte testa spelet, rädd för å bli av med save. då tröttnar man ju diiirekt


signatur

//monster

Medlem

Det är även en first person-mod under utveckling, tyckte det här såg riktigt jäkla imponerande ut (och ja, jag kan förstå att den är age-restricted ) 😋


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det går nu också att mappa om kontrollerna så att piltangenterna funkar att styra med om man så vill (nåt för vänsterhänta)

Vänsterhänt här. WASD all the way!

Medlem

Har redan släppt det där spelet. Nu till något bättre och annat. Roligare. Jag ser detta på Epic som free game ganska snart.

Går hyggligt på mitt 2060 sen dag 1 men sen nån vecka tillbaka krashar sapelet fortfarande upp till 4 ggr innan det går att starta det..Sen går det bra


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Går hyggligt på mitt 2060 sen dag 1 men sen nån vecka tillbaka krashar sapelet fortfarande upp till 4 ggr innan det går att starta det..Sen går det bra

Fasen, nu har det börjat krasha igen för mig med. 2 krasher inom loppet av 30 min.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Köpte Days Gone som är mångdubbelt snyggare och flyter på perfekt runt 80-100 fps på max i 4k.
Varför lyckas inte Last of Us utvecklarna med detta?
Nollor!

Anledningen är att Sony outsourcade PC-portningen till ett företag (Iron Galaxy Studios) som tidigare släppt den riktigt uselt portade versionen av Batman Arkham Knight som kom för ett par år sedan. Portningarna av Days Gone och Horizon Zero Dawn gjordes av den interna Sony studion "Bend Studio", som som du säger gjorde ett betydligt mycket bättre jobb. Men både HZD och DG hade sina problem de första dagarna också, så det va inte felfritt där heller.

Edit: Fel info om HZD

Medlem
Skrivet av RaXha:

Portningarna av Days Gone och Horizon Zero Dawn gjordes av den interna Sony studion "Bend Studio", som som du säger gjorde ett betydligt mycket bättre jobb. Men både HZD och DG hade sina problem de första dagarna också, så det va inte felfritt där heller.

Jag är ganska säker på att portningen av Horizon gjordes av Virtuos.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Anledningen är att Sony outsourcade PC-portningen till ett företag (Iron Galaxy Studios) som tidigare släppt den riktigt uselt portade versionen av Batman Arkham Knight som kom för ett par år sedan. Portningarna av Days Gone och Horizon Zero Dawn gjordes av den interna Sony studion "Bend Studio", som som du säger gjorde ett betydligt mycket bättre jobb. Men både HZD och DG hade sina problem de första dagarna också, så det va inte felfritt där heller.

Aha! Snyggt!
Köpte Days Gone för ett par dagar sen så hade inte koll på barnsjukdomar.
Horizon Zero Dawn porten fungerade hyfsat vid lansering för mig dock, vad jag kommer ihåg iaf. Men minnet är selektivt=)
Sony borde ju lära sig att använda Bend Studio kan man tycka.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag är ganska säker på att portningen av Horizon gjordes av Virtuos.

Stämmer, fel av mig där.

Skrivet av m_g_karlsson:

Aha! Snyggt!
Köpte Days Gone för ett par dagar sen så hade inte koll på barnsjukdomar.
Horizon Zero Dawn porten fungerade hyfsat vid lansering för mig dock, vad jag kommer ihåg iaf. Men minnet är selektivt=)
Sony borde ju lära sig att använda Bend Studio kan man tycka.

Kanske inte rimlig att du jämför kvalitén på en portning som släpptes för någon vecka sedan med ett spel som varit ute i flera år. 😂

Medlem
Skrivet av RaXha:

Stämmer, fel av mig där.

Kanske inte rimlig att du jämför kvalitén på en portning som släpptes för någon vecka sedan med ett spel som varit ute i flera år. 😂

Nä det kanske är orättvist men Last of us är på delad första plats med Hogwarts Legacy av helt värdelöst dåligt optimerade spel någonsin.

12
Skriv svar