Jag kör ASDF istället för WASD :)

Medlem
Jag kör ASDF istället för WASD :)

Tjo

Det här är kanske en kontroversiell grej inom first person shooters. Föreslagit det till några vänner men de tittar på mig som om jag har missat gaming-evolutionen helt och de är redo på att paketera mig och FedEx'a mig till någon remote ö i Stilla Havet Men hear me out...

Har kört så sen Quake 1. Och har alltid kört med dessa knappar; för att förtydliga dem:
A=Strafe Left, S=Backwards, D=Forward, F=Strafe Right

Har och har haft problem med leder osv. Aningen reumatiskt så det är nästan omöjligt att hålla fingrarna under en längre tid som krävs för WASD. Så jag antar att någon, kanske John Carmack, "flyttade piltangenterna" till vänstra sidan av tangentbordet och sen körde alla så. Eller nåt

De fördelar jag upplever med att köra med ASDF:

* Man behöver inte "flippa" upp och ner med fingret om man ska gå från framåt till bakåt eller tvärtom. Sparar millisekunder?
* Som WoW-spelare kanske man inte behöver köpa en MMO-mus nu när man kan bind'a Y+H osv utan problem. Man når nu halva tangentbordet som när man skriver normalt.

Kommer inte på nå mer men i alla fall

Är det så galet så det inte är värt att prova?

Whatever floats your boat som de säger. Men det kan väl inte vara sämre att köra som jag gör? Ser inga nackdelar. Bara fördelar

Vad tycker ni om saken? förstår att "alla" kör WASD men

Medlem

shocked pickachu face D:


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

shocked pickachu face D:

Du är chockad Ta nå fredagsgott

Moderator | Testpilot

WASD heter det ju!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

WASD heter det ju!

Okej.... ändrat.

Avstängd

Finns kanske någon liten fördel med att ha att finger för varje riktning om man ska byta håll, men man hamnar nog inte ofta i en sådan situation.

Skulle dock inte kunna ändra från WASD som jag kört i så många år.

En grej folk körde i Quake Live är ESDF för att få fler knappar runtom att binda vapen till.

Det svenska Quakeproffset Toxjq sköt med C om jag minns rätt för att det inte skulle bli ökat tryck på musen och för att inte störa dess rörelse genom tryck med musknappen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av CosmicPunch:

Det svenska Quakeproffset Toxjq sköt med C om jag minns rätt för att det inte skulle bli ökat tryck på musen och för att inte störa dess rörelse genom tryck med musknappen.

Frågan är om det där verkligen gjorde skillnad eller om man bara kände/trodde att det gjorde det. Ingen kör väl verkligen så idag och är pro i något FPS? Eller var quake på den tiden så annorlunda att det där spelade roll?

Kan ju också vara så att spelen samt mössen vi har idag gör det till ett ickeproblem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Frågan är om det där verkligen gjorde skillnad eller om man bara kände/trodde att det gjorde det. Ingen kör väl verkligen så idag och är pro i något FPS? Eller var quake på den tiden så annorlunda att det där spelade roll?

Kan ju också vara så att spelen samt mössen vi har idag gör det till ett ickeproblem.

Auto aim heter det nu för tiden 😝

Avstängd

Jag kör med piltangenterna på numpaden.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Frågan är om det där verkligen gjorde skillnad eller om man bara kände/trodde att det gjorde det. Ingen kör väl verkligen så idag och är pro i något FPS? Eller var quake på den tiden så annorlunda att det där spelade roll?

Kan ju också vara så att spelen samt mössen vi har idag gör det till ett ickeproblem.

Svårt att veta om det faktiskt gör någon skillnad.

Han är dock känd för att vara en av de absolut bästa i världen på lightning gun i Quake 3, 4, Live och Champions, vapnet som man trackar motståndaren med och med vilken man hela tiden måste göra små microjusteringar för att inte tappa siktet.

Klassisk match mot Fatal1ty i Quake 4 :

Han använder också Ice mat vilket är en glasmusmatta för att ha så liten friktion som möjligt mellan mus och matta.

Men det kan såklart bara vara reliker från förr. Blir man van med att spela på ett visst sätt och spelar så i år är det svårt att ändra på sig. För han har också en massa andra konstiga binds som att han går framåt och bakåt med vänster respektive höger musknapp(fast då blir det ju tryck ändå hmm...) och så spelar han såklart inverterat vilket många gjorde förr.

Medlem

Tack för alla svar

Var kul

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Svårt att veta om det faktiskt gör någon skillnad.

Han är dock känd för att vara en av de absolut bästa i världen på lightning gun i Quake 3, 4, Live och Champions, vapnet som man trackar motståndaren med och med vilken man hela tiden måste göra små microjusteringar för att inte tappa siktet.

Klassisk match mot Fatal1ty i Quake 4 :
https://www.youtube.com/watch?v=4HAeJZN4cbo

Han använder också Ice mat vilket är en glasmusmatta för att ha så liten friktion som möjligt mellan mus och matta.

Men det kan såklart bara vara reliker från förr. Blir man van med att spela på ett visst sätt och spelar så i år är det svårt att ändra på sig. För han har också en massa andra konstiga binds som att han går framåt och bakåt med vänster respektive höger musknapp och så spelar han såklart inverterat vilket många gjorde förr.

Kör själv med glas skates (superglides) på en lågriktionsmatta. Finns absolut inget kontroll. Men jag kör med små möss också så min hand agerar stopp.

Eftersom det är så låg friktion kan det vara en fördel att binda skjutknappen på tbordet

Medlem

TGFH har varit min melodi sen quake 1

Skribent

Det är bara att konstatera att det råder ren anarki hos Casa de Lasse.

Medlem

Under den perioden jag spelade quake och liknade spel så körde jag med ZX och höger musklick för att gå fram ALT för att backa.

Medlem

Jag spelar med piltangenterna och numpad i spel som Quake, CS och OW.

WASD i Valorant


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är bara att konstatera att det råder ren anarki hos Casa de Lasse.

11 av 8 diskborstar här hemma håller med!

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tjo

Det här är kanske en kontroversiell grej inom first person shooters. Föreslagit det till några vänner men de tittar på mig som om jag har missat gaming-evolutionen helt och de är redo på att paketera mig och FedEx'a mig till någon remote ö i Stilla Havet Men hear me out...

Har kört så sen Quake 1. Och har alltid kört med dessa knappar; för att förtydliga dem:
A=Strafe Left, S=Backwards, D=Forward, F=Strafe Right

Har och har haft problem med leder osv. Aningen reumatiskt så det är nästan omöjligt att hålla fingrarna under en längre tid som krävs för WASD. Så jag antar att någon, kanske John Carmack, "flyttade piltangenterna" till vänstra sidan av tangentbordet och sen körde alla så. Eller nåt

De fördelar jag upplever med att köra med ASDF:

* Man behöver inte "flippa" upp och ner med fingret om man ska gå från framåt till bakåt eller tvärtom. Sparar millisekunder?
* Som WoW-spelare kanske man inte behöver köpa en MMO-mus nu när man kan bind'a Y+H osv utan problem. Man når nu halva tangentbordet som när man skriver normalt.

Kommer inte på nå mer men i alla fall

Är det så galet så det inte är värt att prova?

Whatever floats your boat som de säger. Men det kan väl inte vara sämre att köra som jag gör? Ser inga nackdelar. Bara fördelar

Vad tycker ni om saken? förstår att "alla" kör WASD men

Jag vettetusan om jag hade klarat av ASDF, man är ju så inrotad i WASD.

Men vi är alla olika, och tur är väl det 😃


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Frågan är om det där verkligen gjorde skillnad eller om man bara kände/trodde att det gjorde det. Ingen kör väl verkligen så idag och är pro i något FPS? Eller var quake på den tiden så annorlunda att det där spelade roll?

Kan ju också vara så att spelen samt mössen vi har idag gör det till ett ickeproblem.

Du ska bara veta vad det finns för udda kombinationer där ute som CS-proffs spelar med.

Fnatic - FASHR

Allmänt.

Fnatic - Mezii

Finns säkerligen andra därute också, men de här var de jag kom på sådär på rak arm

Skribent
Skrivet av tr1stam:

Jag spelar med piltangenterna och numpad i spel som Quake, CS och OW.

WASD i Valorant

Vänta nu. Varför annorlunda i Valorant jämfört med CS? 🤔

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vänta nu. Varför annorlunda i Valorant jämfört med CS? 🤔

Gör en egen liten rättelse; Valorant OCH Overwatch. My bad!

För att svara på din fråga. Önska jag kunde ge dig ett bättre svar än detta: bekvämlighet. Av någon anledning så är vanan av WASD lika bra i Valorant och Overwatch kontra CS och Quake. Jag tror att det har med att göra att spelen är ability baserade och kräver mer än en "HE grenade" bind, om du förstår vad jag menar? Men ju mer tiden går, desto mer pressar jag WASD än piltangenterna

Just ja; min W på Quake rightMouse. En regel jag har i alla arena fast FPS spel. (WarSow, UT99, Quake osv)

>_<


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

En så kallad non issue - Whatever floats your boat och funkar för dig.

Kör med QWES och blir skitförbannad när någon speldesigner (*ahem* BETHESDA i Fallout 4 Settlement builder mode) hård-binder Q eller E till någon specifik funktion. Tänk på keybind-freedom för i helvete!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shadee:

Du ska bara veta vad det finns för udda kombinationer där ute som CS-proffs spelar med.

Fnatic - FASHR
https://www.youtube.com/watch?v=ShVldipvisk

Allmänt.
https://www.youtube.com/watch?v=XaL7vkavITU

Fnatic - Mezii
https://youtu.be/qdNwzUHRr6s?t=90

Finns säkerligen andra därute också, men de här var de jag kom på sådär på rak arm

Vet att det händer, men frågan är om det egentligen är någon fördel med det eller om de bara vill vara annorlunda/uppvuxen med något annat Kan inte riktigt tänka mig varför det skulle ge någon större fördel, såvida dessa spelare inte är en av de bättre där ute. Men då är väl deras motståndare där med vanliga kontrollmetoder också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte värre än en polare som alltid körde med piltangenterna.

Medlem

Har postat mina keybindings förf, men delar gärna igen.

Mus 1 bak
Mus 2 fram

Strafe vänster A
Strafe höger D
Hoppa S
Skjuta Space


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av LordOfNomNom:

Under den perioden jag spelade quake och liknade spel så körde jag med ZX och höger musklick för att gå fram ALT för att backa.

Skrivet av tr1stam:

Just ja; min W på Quake rightMouse. En regel jag har i alla arena fast FPS spel. (WarSow, UT99, Quake osv)

>_<

Skrivet av mrFluffy:

Har postat mina keybindings förf, men delar gärna igen.

Mus 1 bak
Mus 2 fram

Strafe vänster A
Strafe höger D
Hoppa S
Skjuta Space

Tre stycken som går fram eller bak med musknapp alltså. Fattar att det är någon gammal Quakegrej men varför?
Är det för att man har olika knappar som skjuter med olika vapen?

Skribent
Skrivet av tr1stam:

Gör en egen liten rättelse; Valorant OCH Overwatch. My bad!

För att svara på din fråga. Önska jag kunde ge dig ett bättre svar än detta: bekvämlighet. Av någon anledning så är vanan av WASD lika bra i Valorant och Overwatch kontra CS och Quake. Jag tror att det har med att göra att spelen är ability baserade och kräver mer än en "HE grenade" bind, om du förstår vad jag menar? Men ju mer tiden går, desto mer pressar jag WASD än piltangenterna

Just ja; min W på Quake rightMouse. En regel jag har i alla arena fast FPS spel. (WarSow, UT99, Quake osv)

>_<

Ok, personligen skulle jag tycka det var helt off att ha olika binds i CS och Valorant. I CS har jag mina bind för jumpthrow, förstora/förminska kartan, smoke, HE, flash och molotov vilket blir abilitiesknappar i Valorant - movement har jag lika.

Skillnad i Quake förstår jag mer av eftersom det är så movementbaserat, du behöver ju aldrig smyga i Quake som man gör i Valorant och CS samt att man rör sig hela tiden och hoppar och härjar.

Aja, jag var bara nyfiken. Tack för svar

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Tre stycken som går fram eller bak med musknapp alltså. Fattar att det är någon gammal Quakegrej men varför?
Är det för att man har olika knappar som skjuter med olika vapen?

Ja det är en gammal Quake grej.

På den tiden var ju wasd inte standard, och jag bindade alla vapen på 12345qwer, funkade då, och funkar nu. Även om det alltid är lite pill att binda om allt i nya spel.


signatur

IDKFA

1
Skriv svar