Vilket var ditt första spel?

Medlem

Jag är född 86 och det första spelet jag minns är https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gorillas_(video_game)

Medlem

Skunny - Save our pizzas!
https://www.youtube.com/watch?v=Z6AP3TyzpxI

fanns installerat på första gamla datorn modern köpte begagnat

Medlem

Tror att det var min första spelupplevelse och att det var ett stridsvagnsspel till den.

Annars så kommer jag ihåg att jag provade super Mario 1 hos min kusin och att vi senare köpte en begagnad nes med flera spel.
Super Mario 1 och 2 , Rad racer, track and field 2 och lite annat var nog med. Hade Section Z med, men det kanske vi köpte senare.

Medlem

Måste erkänna att det är skönt att se medelåldern på FZ. Pratade med en kollega för en tid sen om spel som sa: "Mitt första spel jag minns var nog Minecraft", varpå jag fick puckelrygg och en käpp samt ett två meter grått skägg växte ut ur min kropp.

Mitt första spel jag fick/ägde var en sån klassisk NES bundle med Super Mario Bros. Fick den i julklapp nån gång kring -90.

Det första spelet jag minns att jag nördade ner mig i och faktiskt klarade av utan hjälp var klassiska "Wizards & Warriors" (utvecklat av Rare innan Battletoads eller Donkey Kong Country var en grej). Fanns inga lösenord eller saves på den tiden så konsolen stod på ett par dagar för att jag inte skulle behöva börja från början.

Medlem

Räknas "Game & Watch"?

Annars är det nog (minnet kan bedra) ZX Spectrum och "The Hobbit".

Spelade något plattformsspel på Spectrum innan men kommer inte ihåg titeln. Uselt spel redan på den tiden, men kan vara det första.

Sen blev det C64 och jag minns mycket väl att det första spelet var "Bruce Lee". Och jag varvade det! För ni yngre spelare som inte vet, spel var j*vligt svåra på den tiden.

Fortfarande stolt

https://1.bp.blogspot.com/-m3QniU_-K9A/VVz7muRubvI/AAAAAAAAUm...

Medlem

signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem

Atari ping pong var min första upplevelse. Jösses vad gammal man känner sig!

Medlem

Spelade väl hos kompisar ibland på mellanstadiet/högstadiet. Knackade in något golfspel på farsans miniräknare. Spelade Star Trek på skolans Microbee-datorer i femman.

Men, första egna spelen var till C=128D; dvs, det var Commodore 64-spel som jag köpte i Televerkets butik samtidigt som vi fick vår julklapps-dator. Utbudet av spel av inte stort. Men, vi fick med oss Antiriad, Moebius the Orb of Celestial Harmony och ... um ...Dead Ringer tror jag (inget som satte bestående intryck dock.

Antiriad spelade jag en del. Plattforms-maze eller nåt. Rätt klurigt, men inte så stort, tror jag klarade av det till slut.

Moebius var ett av spelen jag lade mest tid på. Fantastiskt bra tyckte jag då. Långa laddningstider, och alla strider började med (om jag minns rätt) att man förlorade ett liv direkt, sedan fick man tillbaks det om man vann striden. Dvs, det gick inte att bara stänga av datorn och backa till en tidigare sparning om man höll på att förlora striden, då förlorade man ett liv (som man inte hade alltför många av). Senare spelade jag det även på Amigan, där det var både lättare och mer snabbladdat. Eller så var jag äldre och skickligare. Men jag tycker nog det relativt sett var ett bättre C64-spel än Amigaspel.

Efter juldagarna åkte jag till några kompisar och kom hem med mycket fler spel, men ovanstående var mina första, och dessutom köpta - har kvar Moebius men Antiriad rök nog när jag sålde min C128D.

Medlem
Grab man

Pacman klonen Grab Man. Så gammal är jag...

Medlem

Mitt första jag spelade var monokrom version av Breakout arkadet...tror det var 1978 eller så. Första datorspelet var Spyhunter på C64. Sen efter det har jag väl spelat en 20-30 tusen olika spel typ (nej, jag överdriver faktiskt inte)

Edit: Har väldans många olika retroplattformar, men är vansinnigt fäst vid allt som har med Commodore att göra. Många original till både Amiga och 64:an


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av PoiRan:

Spelade väl hos kompisar ibland på mellanstadiet/högstadiet. Knackade in något golfspel på farsans miniräknare. Spelade Star Trek på skolans Microbee-datorer i femman.

Men, första egna spelen var till C=128D; dvs, det var Commodore 64-spel som jag köpte i Televerkets butik samtidigt som vi fick vår julklapps-dator. Utbudet av spel av inte stort. Men, vi fick med oss Antiriad, Moebius the Orb of Celestial Harmony och ... um ...Dead Ringer tror jag (inget som satte bestående intryck dock.

Antiriad spelade jag en del. Plattforms-maze eller nåt. Rätt klurigt, men inte så stort, tror jag klarade av det till slut.
https://m.media-amazon.com/images/I/81c2xkVlJoL._AC_SL1500_.j...

https://www.lemon64.com/assets/images/games/screens/antiriad/...

Moebius var ett av spelen jag lade mest tid på. Fantastiskt bra tyckte jag då. Långa laddningstider, och alla strider började med (om jag minns rätt) att man förlorade ett liv direkt, sedan fick man tillbaks det om man vann striden. Dvs, det gick inte att bara stänga av datorn och backa till en tidigare sparning om man höll på att förlora striden, då förlorade man ett liv (som man inte hade alltför många av). Senare spelade jag det även på Amigan, där det var både lättare och mer snabbladdat. Eller så var jag äldre och skickligare. Men jag tycker nog det relativt sett var ett bättre C64-spel än Amigaspel.
https://www.commodore-info.com/foto/diskette_moebius_01.jpg

https://www.lemon64.com/assets/images/games/screens/moebius_-...

Efter juldagarna åkte jag till några kompisar och kom hem med mycket fler spel, men ovanstående var mina första, och dessutom köpta - har kvar Moebius men Antiriad rök nog när jag sålde min C128D.

Antiriad har kanonbra musik


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det här var de första spelet spelen jag spelade, jag var inte så imponerad då men fastna än då.

Medlem

Crystal castles på arkadmaskin i Alingsås i mitten på 80-talet. Såg en snubbe peta in en enkrona och vevade på en roller ball och några knappar. Tyckte det såg kul ut så jag provade. 1987 var dock året jag blev fast i gaming då C64:an hamnade i hemmet Mer och bättre gaming har det blivit genom åren och jag får villigt erkänna att spel har tagit/givit en stor del av mitt liv. Får jag uppleva ett satans gibbande på ålderdomshemmet ser jag mitt liv som vinst


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Lemmings, win95

Inaktiv

Dig Dug på VIC-20 tror jag, minns inte exakt. Men det var bland dom första iaf.

Det blev mycket mer spelande på C64 och senare NES och Master System osv.

Rätt kul att ha varit med ett tag och se hur allting utvecklades.
Man hade aldrig trott på det om någon sa att man spelar på 65" stora tv-apparater och med all kraft som dagens tvspel/datorer har.

Medlem

Defender 1981

Medlem

Ice Climber och Super Mario Bros.

Medlem

Armoured Assault på Spectravideo när vi hälsade på kusinen under flytten ned från norrland. Fick bara en chans!

Sedan var det Digger på PC, jag hade dock bara monokrom skärm.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Mitt första jag spelade var monokrom version av Breakout arkadet...tror det var 1978 eller så. Första datorspelet var Spyhunter på C64. Sen efter det har jag väl spelat en 20-30 tusen olika spel typ (nej, jag överdriver faktiskt inte)

Edit: Har väldans många olika retroplattformar, men är vansinnigt fäst vid allt som har med Commodore att göra. Många original till både Amiga och 64:an

Ahh, spyhunter det var var grejet det. Var dock lite för liten för att fatta exakt hur man skulle klara sig😂

Medlem

Första spelet var med största säkerhet Giana Sisters
Tycker fortfarande musiken i det är riktigt bra..

Medlem

Denna goa klassiker, Last Ninja 2, till C64.

Medlem

Jag skriver samma som jag gjorde i en liknande tråd från förra året.

Det första jag åtminstone minns är Venture på Intellivision:

Fasiken vad skraj jag var för Evil Otto.

Skrivet av Guld:

Kommer ihåg att jag fick en konstig spelkonsol mitten på 70 talet av morsan i julklapp. Minns inte vad den hette. Men den hade en stor fyrkantig orange knapp på vänster sida upp till på konsolen och till höger om den var det 10 mindre orange knappar.
Man fick med en kasset med ett gäng spel på den som man tröttna på en gång på för de var verkligen urdåliga.
Spelades på en svartvit liten tv vilket inte var så roligt. Fick nämligen inte spela på den större färg teven av föräldrarna.

Ett antal år senare köptes Nintendo nes och därefter snes med mario zelda metroid och määääääängder andra spel med.

Låter som någon av Brittiska Hanimex Pong-kloner.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Svårt att minnas vilket som var först. Nåt C64 spel i alla fall. Kan nog ha varit Paperboy kanske.

Medlem

Sabre Wulf som spelades på en Sinclair ZX Spectrum.

Geeks Gaming

Om man bortser från Pong och liknande som spelades på icke-ägda system så var nog ”world games”(?) till C64 det första spelet jag spelade.

Det var då gnistan inom mig tände elden för spel och sedan dess har det spelats när tillfälle ges

Medlem

Första spelet jag spelade på Commador 64.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

En av mina första spelminnen.
https://youtu.be/wyINuiTAupI

Var ett par spel till samma format jag minns. Ett där man körde tanks och ett där man var nån Ninja 😁

ah, min första(egna) dator var en spectravideo 328! <3

Medlem

Pong


signatur

autograph

Medlem

Alex Kidd. Sega megadrive

Inaktiv

The Prince på C64

Skriv svar