Blizzard blöder kompetens då anställda säger upp sig

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Go woke, go broke. Förstår att många lämnar, Blizzard har förvandlats till nå slags pushover PK företag.

Hur känns det att vara så oinformerad? Är det som att ett lugnt befinnande svävar runt omkring dig som ett täcke av lustgas, eller liknar det mer en liten metallkula från ett kullager som lossnat och vilset skräller omkring i en tomburk?

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Det är samma historia på de flesta office företag. Anställda har sett ljuset och insett att mer tid med familj mm är vad som gör livet värt att leva, inte att sitta och pendla. Det finns viss produktivitetsminskning i vissa områden, men även färre sjukdagar och bara det faktum att folk mår bättre.

Vi har en hybrid modell med 2 dagar hemma på mitt jobb(spel) men även där finns de som överväger sluta eller har slutat för det inte räcker. Speciellt folk som bor längre bort och har småbarn.

Det är tuff marknad om bra talang och man gör nog gott i att överväga flexibilitet.

Hellre bra talang på 95% effektivitet än medioker på 100%.

Ungefär samma här på vårt bolag (spel).
En annan faktor är ju att iom att de flesta speljobb finns i Stockholm och det är väldigt dyrt att bo där, det gör att de som har småbarn och vill bo lite större flyttar utåt där priserna är lägre, med nackdelen att de får långa pendlingstider. Jag är enormt tacksam över att kunna jobba hemma ibland och få mer tid för mina barn istället för att missa deras uppväxt genom att sitta på ett pendeltåg.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

De har tappat otroligt mycket duktigt folk de senaste 3-4 åren.

Duktigt folk är ju inte samma som bra folk. Dom gamla duktiga kanske inte har något nytt att komma med. Kanske är det gamla inte alltid det bästa. Kanske dom behöver ny motivation nån annanstans för att börja skina igen. Jag tror när dom skriver kompetent folk så menar som overall att folk lämna blizzard... Dol väljer bara ett ord som får det att låta bra.

Förövrigt så tror jag inte att jobba hemifrån är bättre än att gå till kontoret. Jag hade absolut inte klarat det. Var 60% permiterad 1,5år med 90% av lönen... Och jobbade lite hemifrån. Höll på att ta livet av mig för att det var så tråkigt de dagar jag inte fick åka in till kontoret och träffa någon annan människa. Fick inget gjort överhuvudtaget hemma. Helt meninglöst. Jag tror inte hemma jobb är för alla.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Go woke, go broke. Förstår att många lämnar, Blizzard har förvandlats till nå slags pushover PK företag.

Haha våldtäkter självmord och fylla, det är inte riktigt vad jag skulle kalla pk.

Medlem
Skrivet av robbis:

Duktigt folk är ju inte samma som bra folk. Dom gamla duktiga kanske inte har något nytt att komma med. Kanske är det gamla inte alltid det bästa. Kanske dom behöver ny motivation nån annanstans för att börja skina igen. Jag tror när dom skriver kompetent folk så menar som overall att folk lämna blizzard... Dol väljer bara ett ord som får det att låta bra.

Förövrigt så tror jag inte att jobba hemifrån är bättre än att gå till kontoret. Jag hade absolut inte klarat det. Var 60% permiterad 1,5år med 90% av lönen... Och jobbade lite hemifrån. Höll på att ta livet av mig för att det var så tråkigt de dagar jag inte fick åka in till kontoret och träffa någon annan människa. Fick inget gjort överhuvudtaget hemma. Helt meninglöst. Jag tror inte hemma jobb är för alla.

Nej hemmajobb är verkligen inte för alla och om man inte har någon arbetsuppgift som är nästan helt frikopplad från övriga medarbetare så har jag svårt att se hur 100% remote ska fungera bra i längden. Syns tydligt på mitt jobb bara då vi splittade avdelningen i två byggnader pga platsbrist hur mycket smådetaljer som missas. Däremot kommer jag nog aldrig söka ett jobb där det inte erbjuds att jobba hemifrån några dar i veckan om det passar.

Avstängd
Skrivet av Dizzz:

Vem hade kunnat ana att enorm press och dåliga arbetsförhållanden kombinerat med sexuella trakasserier som en ledning fullständigt skiter i får folk att vilja säga upp sig?

Genom sig själv så känner man andra.

Att man vill lämna ett företag som haft enorma interna problem när det kommer till sexuella trakasserier och en ledning som helt enkelt inte bryr sig.. innebär inte per automatik att man "vill gå på bidrag". Snarare så att man inte trivs på företaget och därför söker sig något nytt.

Nu har Activision-Blizz haft problem redan innan Microsoft annonserade att de tänkte köpa företaget. Mycket härstammar från Activisions ledning som helt misskött företaget.

Du kan tro vad du vill men studier visar att så är fallet hos många.

Du valde alltså att cherrypicka en liten del av en artikel och därigenom missa fullständigt vad den kommit fram till?

What ever you say..

Den där kommentaren var bara ironisk..

Förstår att "Woke" är den förolämpning som den kognitiva reserven gillar att ta till när de saknar argument men hur exakt är sexuella trakasserier "PK"?

Vad för sexuella övergrepp? Menar du när ena chefen på Blizzard "manspreadade" på ett möte och så satt det två yngre tjejer där som tolkade det som sexuell microaggression?

eld
Medlem
Skrivet av Krabban77:

Nä ingen ide att citera från länkar man lagt upp och där man kan läsa helheten. Det har man förstått. Människor tolkar som fan läser bibeln.

Om folk inte var så lata kunde de själva ta reda pä och läsa på lite ren fakta från inte bara en källa utan flertalet.

Sen kan man väl dra en egen slutsats av detta.
Men visst folk får väl tro att det är mer effektivt att jobba hemma. Får väl vara tydlig att säga att jag pratar inom spelindustrin.

Konstigt att de flesta får gå tillbaka till kontoret om det är så effektivt. Frågar inte folk sig själva sådant?

Det är ett teamwork att jobba inom spelindustrin. Få klarar av att jobba hemma effektivt och även om de lär sig att bli effektivare över tid så kommer det alltid finnas delay eller lag som utvecklarna kallar det och det kommer aldrig gå fortare med en videokonferans än att vara på plats och få hjälp med problem över axeln.

Jag har snart 20 år i spelindustrin, nuvarande jobbet är helt distans, hela mitt kontor är spritt över globen, det har sina nackdelar, men det har även sina fördelar.

Poängen är att det inte är omöjligt, och en blandad version där vissa kan jobba hemifrån eller att kunna anställa folk som är långt borta från kontoret är en stark fördel. Jag och många av mina medarbetare hade aldrig kunnat jobba på detta företag om det var ett strikt på-plats jobb.

Jag had absolut varit mindre effektiv om jag hade varit tvungen att spendera timmar av min dag bara till att resa kontoret, och att inte kunna balansera livet med jobbet.

Det kommer att krävas en del för att konvertera diverse jobb till en hybrid, men i slutändan är det en net-positive.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Kommer citera hela texten nästa gång 😉
. Slutsatsen blir densamma.

Nej? Läste du inte vad Eld kommenterade? Slutsatsen i artikeln är att man kan undvika problemen, som inte är att folk "gör mindre hemma", med att arbeta hemmifrån och samtidigt få fördelarna:

Citat:

By guiding how people work and adapting it over time, we can avoid the pitfalls of working remotely while still harnessing its benefits.

Det ovan betyder är att "case closed"-slutsatsen att WFH fungerar om man arbetar runt problemen som kan uppstå, och man kan samtidigt få fördelarna, d.v.s det fungerar bättre än att jobba på kontoret.

Det är slutsatsen av artikeln.

Medlem
Skrivet av redruM:

De är alltså sura för att de faktiskt måste gå till jobbet?

Men lägg ner, jag gör en helvetes massa mer jobb hemifrån än jag någonsin gjort på kontoret. Kanske för att jag inte behöver pendla 2 timmar per dag och är utvilad utan att behöva tumma på min fritid.

Men jag antar att du bara är avundsjuk ändå

Medlem

Alltså, folk har massa idéer, men det KAN OCKSÅ vara så att man bara tröttnat på att göra samma spel och spelserier om och om igen i typ 20 år.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Så det man kan konstatera, innan folk i tråden har ihjäl varandra, är:
*Vissa företag vill ha samtliga anställda på plats då det påverkar deras verksamhet eller produktivitet negativt att inte ha det.
*Vissa företag tillåter anställda att arbeta på distans då det inte påverkar deras verksamhet eller produktivitet negativt.
*Vissa personer trivs och presterar bäst om de arbetar på plats och träffar sina kolleger samt har en tydlig gräns mellan privat- och arbetsliv (jag tillhör den här kategorin, även om jag är fenomenalt introvert).
*Vissa personer kan inte tänka sig att arbeta på en av sin arbetsgivare tillhandahållen lokation i någon större utsträckning.

*Kombinationen av den första kategorin arbetsgivare och den andra kategorin arbetstagare, vilka har ökat markant på senare tid, är inte kompatibla.

Vi är alla olika, unika och helt fantastiska. Gott så, må väl!

EDIT: Andra stanna-hemma-siffror gör även gällande (enligt American Journal of Emergency Medicine) att misshandel inom familjen ökat med 25-33% globalt sedan pandemin startade och att missbruk av såväl droger som alkohol ökat med 16-26% (enligt National Library of Medicine) men det är kanske inte helt baserat på ökad frihet gällande arbetsplats. Även sådana psykosociala förutsättningar och uttryck är något en ansvarstagande arbetsgivare bör ha i bakhuvudet innan en arbetsplatspolicy införs eller justeras.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Go woke, go broke. Förstår att många lämnar, Blizzard har förvandlats till nå slags pushover PK företag.

Haha. Vad är det med er anti-woke snubbar?
ALLT handlar i er värld om woke-ism.
Kommer ihåg för ett par månader sedan när Netflix tappade en stor mängd premuneranter.
"Haha! Woke fail." skrek folk.
Sen var i princip hela tappet Ryssland och Indien. I indien hade Netflix varit inbakat i en annan tjänst men det slutade de med pch då försvann massor.

Kan ni inte liksom sluta slänga er på woke slutsatser så fort något går dåligt. Film med en bög går bra på bio? Tystnad. Film med en bög går dåligt. "Haha. Go woke go broke!"

eld
Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Så det man kan konstatera, innan folk i tråden har ihjäl varandra, är:
*Vissa företag vill ha samtliga anställda på plats då det påverkar deras verksamhet eller produktivitet negativt att inte ha det.
*Vissa företag tillåter anställda att arbeta på distans då det inte påverkar deras verksamhet eller produktivitet negativt.
*Vissa personer trivs och presterar bäst om de arbetar på plats och träffar sina kolleger samt har en tydlig gräns mellan privat- och arbetsliv (jag tillhör den här kategorin, även om jag är fenomenalt introvert).
*Vissa personer kan inte tänka sig att arbeta på en av sin arbetsgivare tillhandahållen lokation i någon större utsträckning.

*Kombinationen av den första kategorin arbetsgivare och den andra kategorin arbetstagare, vilka har ökat markant på senare tid, är inte kompatibla.

Vi är alla olika, unika och helt fantastiska. Gott så, må väl!

EDIT: Andra stanna-hemma-siffror gör även gällande (enligt American Journal of Emergency Medicine) att misshandel inom familjen ökat med 25-33% globalt sedan pandemin startade och att missbruk av såväl droger som alkohol ökat med 16-26% (enligt National Library of Medicine) men det är kanske inte helt baserat på ökad frihet gällande arbetsplats. Även sådana psykosociala förutsättningar och uttryck är något en ansvarstagande arbetsgivare bör ha i bakhuvudet innan en arbetsplatspolicy införs eller justeras.

Några extra:

Vartenda person bor för långt bort från en gigantisk majoritet av jobben de har kompetens för, att kunna jobba distans minimerar slitet med att behöva riva upp hela sitt liv för ett jobb.

Företagen nyttjar redan frilansare och outsourcing och har gjort det länge.

Att jobba hemifrån skulle minska sjukskrivning något enormt, Folk skulle inte längre behöva gå till jobbet med en förkylning eller lätt influensa när de är sjuka men fortfarande kan jobba.

Medlem

Vafan gör det om man jobbar hemma så länge jobbet blir gjort?

Medlem
Skrivet av Evilof:

Kan ni inte liksom sluta slänga er på woke slutsatser så fort något går dåligt. Film med en bög går bra på bio? Tystnad. Film med en bög går dåligt. "Haha. Go woke go broke!"

Det låter väl fint, i fantasivärlden.

I verkligheten ser det ut såhär:

Wonderwoman går jättebra på bio. Tystnad. Charlie's Angels rebooten går dåligt: jävla män som inte går på bio för de hatar kvinnor.

Här har du ett fint exempel på hur mycket detta "tugget" egentligen är värt i slutändan: https://www.hollywoodintoto.com/elizabeth-banks-charlies-ange...


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Apersson:

Vad för sexuella övergrepp? Menar du när ena chefen på Blizzard "manspreadade" på ett möte och så satt det två yngre tjejer där som tolkade det som sexuell microaggression?

Vi säger så.

Hade definitivt inte och göra med att folk installerade kameror på damtoaletterna.

https://www.vice.com/en/article/7kvm8g/activision-it-worker-s...

Att folk tafsade på medarbetare och ledningen försökte dölja det.

https://www.forbes.com/sites/tylerroush/2023/02/03/activision...

Åratal av sexuell diskriminering mot en gäng kvinnor.

https://www.polygon.com/23402323/activision-blizzard-sexual-h...
https://kotaku.com/activision-blizzard-lawsuit-sexual-harassm...

Nej då. Måste vara så att en man en gång "manspreadade" och rabiata vänsterradikalanazisterkommunister fick för sig att gå i taket.

Skrivet av Maguz:

Det låter väl fint, i fantasivärlden.

I verkligheten ser det ut såhär:

Wonderwoman går jättebra på bio. Tystnad. Charlie's Angels rebooten går dåligt: jävla män som inte går på bio för de hatar kvinnor.

Här har du ett fint exempel på hur mycket detta "tugget" egentligen är värt i slutändan: https://www.hollywoodintoto.com/elizabeth-banks-charlies-ange...

Gör det verkligen det? Jag menar... idag kan man inte se ett kommentarsfält utan att det alltid skall finnas den där personen som ser "Woke" som den största faran för samhället sedan digerdöden. Även i saker som inte på något sätt kan kallas "Woke". Det har gått så långt att företag inte ens kan stödja en bra sak så som homosexuellas rätt i samhället eller ha med en mörkhyad kvinna i sina projekt utan att dessa källarinnevånare skall komma fram och försöka skrika sig hesa på hur världen går åt helvete för att allt är "Woke".

Avstängd

Kan bara konstatera att så fort det förs fram kritik mot wokeismen och feminismen så börjar anklagelser om kvinnohat, rasism, sexism och en massa annat hagla. Utan att det förts fram ett enda inlägg som överhuvudtaget bär spår av dessa epitet.

Och det värsta är att nu för tiden bryr sig inte anhängarna ens att neka till att de vill strypa yttrandefriheten utan numera förklarar de istället vilka åsikter som ska förbjudas och varför = det är deras tolkning av andras argument som ska gälla. 🤮

Helt makalöst.

I övrigt anser jag att det är självklart att arbetsgivare och lagstiftning behöver anpassa sig till nya tider och nya värderingar. Självklart ska faror som social isolering och missbruk beaktas i högsta grad.

eld
Medlem
Skrivet av Calez:

Kan bara konstatera att så fort det förs fram kritik mot wokeismen och feminismen så börjar anklagelser om kvinnohat, rasism, sexism och en massa annat hagla. Utan att det förts fram ett enda inlägg som överhuvudtaget bär spår av dessa epitet.

Och det värsta är att nu för tiden bryr sig inte anhängarna ens att neka till att de vill strypa yttrandefriheten utan numera förklarar de istället vilka åsikter som ska förbjudas och varför = det är deras tolkning av andras argument som ska gälla. 🤮

Vem här blev kallad kvinnohatare, rasist eller sexist?

Medlem
Skrivet av Calez:

Kan bara konstatera att så fort det förs fram kritik mot wokeismen och feminismen så börjar anklagelser om kvinnohat, rasism, sexism och en massa annat hagla. Utan att det förts fram ett enda inlägg som överhuvudtaget bär spår av dessa epitet.

Och det värsta är att nu för tiden bryr sig inte anhängarna ens att neka till att de vill strypa yttrandefriheten utan numera förklarar de istället vilka åsikter som ska förbjudas och varför = det är deras tolkning av andras argument som ska gälla. 🤮

Helt makalöst.

I övrigt anser jag att det är självklart att arbetsgivare och lagstiftning behöver anpassa sig till nya tider och nya värderingar. Självklart ska faror som social isolering och missbruk beaktas i högsta grad.

Offerkofta much? Folk här har mest kritiserat den lata argumentationen som "Anti-woke" kommer med. Inte att de skulle hata kvinnor eller att de skulle vara rasister. Vilket gör din kommentar till en enda stor halmgubbe.

Sedan yttrandefrihet gäller inte på privata sidor och i samhället i stort innebär det inte att man får säga vad tusan man vill utan konsekvenser.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

ha med en mörkhyad kvinna i sina projekt utan att dessa källarinnevånare skall komma fram och försöka skrika sig hesa på hur världen går åt helvete för att allt är "Woke".

Skrivet av Dizzz:

Offerkofta much? Folk här har mest kritiserat den lata argumentationen som "Anti-woke" kommer med. Inte att de skulle hata kvinnor eller att de skulle vara rasister. Vilket gör din kommentar till en enda stor halmgubbe.

Vad betyder källarinnevånare för dig? Det är ingenting du antyder med det ordvalet? Vet du vad uttrycket "straw man" innebär innan du översätter det till svenska? Hint: det betyder inte nu vann jag debatten, jag är intellektuell.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

idag kan man inte se ett kommentarsfält utan att det alltid skall finnas den där personen som ser "Woke" som den största faran för samhället sedan digerdöden. Även i saker som inte på något sätt kan kallas "Woke". Det har gått så långt att företag inte ens kan stödja en bra sak så som homosexuellas rätt i samhället eller ha med en mörkhyad kvinna i sina projekt utan att dessa källarinnevånare skall komma fram och försöka skrika sig hesa på hur världen går åt helvete för att allt är "Woke".

Exakt, det slår aldrig fel. Både pinsamt och tröttsamt. Undrar om de är likadana bland folk.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Därför jag tycker det är viktigt att umgås och lära känna vilka man jobbar med. Jag tror det skapar en bättre arbetsplats och förståelse för varandra. Samt mer motivering och "connection" till vad man jobbar för och med.

Tror inte detta skapas om man träffas en gång i månaden eller mindre. Det måste vara mer aktivt än så.

Jag är "labbråtta" så för mig har det aldrig varit aktuellt att jobba hemifrån, av naturliga orsaker (vill inte elda upp köket 😆), men en av de mer administrativa tjänsterna har kvar möjligheten att jobba hemifrån, även efter coronarestriktionerna lättade. Hen kommer dock in till jobbet 2-3 gånger i veckan just för att inte tappa kontakten, samt utföra sådant som är lättare eller rent av i behov av att vara på plats.

Det är väldigt mycket snack om att det ena är bättre än det andra, men är ganska övertygad att det är väldigt individuellt hur bra det fungerar. Vi hade en annan individ som var väldigt glad att få vara på jobbet 100% för han hade så svårt att "få saker gjort" hemma... Bra att man har sådan disciplin att man uppmärksammar det iaf..

Medlem
Skrivet av Apersson:

Vad för sexuella övergrepp? Menar du när ena chefen på Blizzard "manspreadade" på ett möte och så satt det två yngre tjejer där som tolkade det som sexuell microaggression?

Jo, men var det inte något om att de hade betett sig illa utan att chefer reagerade? Pungade in A B närmare 1/2 miljard kronor eller något sådant i förlikning (eller liknande överenskommelse). Om det var en manspread så var det en dyr sådan.

Moderator | Testpilot

Då tråden helt gått av topic så stänger jag den


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

123
Skriv svar