Valheim-utvecklarna tar avstånd från moddar som kostar pengar

Medlem

Det där är svårt. En del av mig tycker att det är en självklarhet att de som gör något uppskattat för alla ska få betalt för det, men samtidigt så gör de något på någon annans arbete, och där blir det lite fel. Jag skulle säga att den lösning jag skulle vara mest bekväm med är att det är tillåtet att ge donationer till mod-skaparen för de som vill.
För mig som spelar är det ju kul med sådant som är gratis, men jag har ingenting emot att betala för mig heller, där det är befogat. Mod-skaparen gör förhoppningsvis något som hen trivs med samtidigt som en populär mod kan vinna en hel del erkännande och (vill jag tro) öppna dörrar i spelbranschen, något som möjliggjorts just på speltillverkarens alster.

Medlem
Skrivet av Barak:

Du menar att spelutvecklarna alltid garanterar kvalitén på sina produkter och levererar vad dom har lovat?

Nä det gör dom inte alltid, men dom kan du som konsument har lite rättigheter där ialla fall om du tycker att dom gör tillräckligt med fel, mot moddare har du inga rättigheter än så länge ialla fall.

Medlem

Efter att ha läst alla kommentarer så vill jag tillägga att det antagligen skulle förstöra moddandet ifall folk skulle börja ta betalt. Som en följd på det skulle företagen också vilja ha betalt av moddarna. På kort tid skulle mod communityn se ut som Minecraft eller Apples modell för spel och appar skapade för App Store.
Själv kommer jag aldrig betala för något som kanske inte fungerar efter nästa spel-patch.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Garry's mod är ju inte precis en mod dock

Idag är det inte det, nej, men vill minnas att det börjades mer som en mod till Half Life 2 liksom och sedan blev mer - och därmed ta betalt för det. Black Mesa följer lite samma spår att det började som en mod och sedan fått chansen att bli något mer.

Det finns vissa extremt stora moddar så som Enderal till Skyrim men jag hade fortfarande inte sagt att det är något jag tycker vore rätt att ta betalt för då det är ganska jävla klumpigt att jobba med, kändes fortfarande inte riktigt som något mer än en ambitiös mod i mitt tycke åtminstone.

Jag går säkert mycket på 'känsla' också, haha.

Edit: Hmm, jag tror ifall utvecklaren till spelet godkänt en mod att få ta betalt så kanske jag hade varit mer öppen för tanken att betala för en mod. Anledningen är till stor del att det läggs vissa krav och förväntningar på utvecklaren till modden isåfall, hur de ska supporta och vidareutveckla modden. Jag litar inte riktigt på vilda-västern stilen att vilka som helst ska kunna utveckla moddar och välja att ta betalt för det riktigt. Det är alldeles för mycket drama involverat.

eld
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Idag är det inte det, nej, men vill minnas att det börjades mer som en mod till Half Life 2 liksom och sedan blev mer - och därmed ta betalt för det. Black Mesa följer lite samma spår att det började som en mod och sedan fått chansen att bli något mer.

Det finns vissa extremt stora moddar så som Enderal till Skyrim men jag hade fortfarande inte sagt att det är något jag tycker vore rätt att ta betalt för då det är ganska jävla klumpigt att jobba med, kändes fortfarande inte riktigt som något mer än en ambitiös mod i mitt tycke åtminstone.

Jag går säkert mycket på 'känsla' också, haha.

Fast Garrys Mod använder ju i princip mestadels assets från sourceprojekt, inte sina egna.

Blir liksom svårt att dra gränsen ibland, garrys mod bundlar ju valves assets så det kan vara standalone.

Skrivet av Luciphear:

Edit: Hmm, jag tror ifall utvecklaren till spelet godkänt en mod att få ta betalt så kanske jag hade varit mer öppen för tanken att betala för en mod. Anledningen är till stor del att det läggs vissa krav och förväntningar på utvecklaren till modden isåfall, hur de ska supporta och vidareutveckla modden. Jag litar inte riktigt på vilda-västern stilen att vilka som helst ska kunna utveckla moddar och välja att ta betalt för det riktigt. Det är alldeles för mycket drama involverat.

Men alla dessa är inte ett "isåfall". De säljer mjukvara och måste följa samma regler, små som stora, som alla andra spelutvecklare gör, moddare har inte egna regler.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Nä det gör dom inte alltid, men dom kan du som konsument har lite rättigheter där ialla fall om du tycker att dom gör tillräckligt med fel, mot moddare har du inga rättigheter än så länge ialla fall.

Nej precis med moddar har du inga som helst rättigheter just för att du inte har köpt något.
Konsumentskyddet skulle per automatik finnas där om ett köp hade genomförts.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Nej precis med moddar har du inga som helst rättigheter just för att du inte har köpt något.
Konsumentskyddet skulle per automatik finnas där om ett köp hade genomförts.

ja vi kan juh se hur långt det skulle räcka om du köper en mod från en nördig svettig liten jeti som bor i en korkek nere I den södra delen av Louisiana eller nått Sen har vi när mod du köpte precis inte går ihop med dina gamla moddar är också en grej som inte kan reguleras. Och det skulle sätta ett stort käpp i hjulet för alla mod tillverkare att försöka beskriva vilka moddar som funkar och inte tillsammans. Ja det finns så sjukt mycket saker som kan gå fel, mycket lättare att folk ger pengar om dom känner fört och vill se modden bli bättre.

eld
Medlem
Skrivet av Natrium:

ja vi kan juh se hur långt det skulle räcka om du köper en mod från en nördig svettig liten jeti som bor i en korkek nere I den södra delen av Louisiana eller nått Sen har vi när mod du köpte precis inte går ihop med dina gamla moddar är också en grej som inte kan reguleras. Och det skulle sätta ett stort käpp i hjulet för alla mod tillverkare att försöka beskriva vilka moddar som funkar och inte tillsammans. Ja det finns så sjukt mycket saker som kan gå fel, mycket lättare att folk ger pengar om dom känner fört och vill se modden bli bättre.

Precis som att ett indiespel kan säljas av en svettig liten yeti någonstans och sedan inte få en update när någon windows uppdatering plötsligt gör så att spelet inte startar.

Inget nytt som sagt.

Fanns ju inga garantier när man köpte det lilla okända Minecraft från notch egen hemsida.

Men moddar på steam skulle säljas genom steam, och ha samma möjligheter till refunds och borttagning.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja vi kan juh se hur långt det skulle räcka om du köper en mod från en nördig svettig liten jeti som bor i en korkek nere I den södra delen av Louisiana eller nått Sen har vi när mod du köpte precis inte går ihop med dina gamla moddar är också en grej som inte kan reguleras. Och det skulle sätta ett stort käpp i hjulet för alla mod tillverkare att försöka beskriva vilka moddar som funkar och inte tillsammans. Ja det finns så sjukt mycket saker som kan gå fel, mycket lättare att folk ger pengar om dom känner fört och vill se modden bli bättre.

Den individen hade ju fått registrera ett företag om inte allt skulle genomföras svart.
Ser inte skillnaden där mot när jag har handlat från någon annan små/egenföretagare i USA.
Det finns alltid risker. I regel kan man dock minimera dessa på egen hand.
Sedan tror jag inte att någon utvecklare med detta endast som sidosyssla skulle bemöda sig med det arbetet.
Men för vissa hade det potentiellt skapat en möjlighet att ha det som heltidssysselsättning.

Av moddars natur så kommer kompatibiliteten alltid vara ett bekymmer.
Detta skulle vara oförändrat även om modden var kommersiell.
Utvecklaren skulle bara kunna frånsäga sig det ansvaret och lämpa över det på konsumenten.
Det är fortfarande inte ett argument mot att utvecklare inte skall kunna få ta betalt för sitt arbete.
Sedan är frågan hur lätt det skulle vara för en utvecklare att sälja sina moddar då denna sannolikt hade behövt konkurrera med gratisalternativ.

Nej debatten om detta handlar till stor del om att folk vill att det skall vara gratis.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Den individen hade ju fått registrera ett företag om inte allt skulle genomföras svart.
Ser inte skillnaden där mot när jag har handlat från någon annan små/egenföretagare i USA.
Det finns alltid risker. I regel kan man dock minimera dessa på egen hand.
Sedan tror jag inte att någon utvecklare med detta endast som sidosyssla skulle bemöda sig med det arbetet.
Men för vissa hade det potentiellt skapat en möjlighet att ha det som heltidssysselsättning.

Av moddars natur så kommer kompatibiliteten alltid vara ett bekymmer.
Detta skulle vara oförändrat även om modden var kommersiell.
Utvecklaren skulle bara kunna frånsäga sig det ansvaret och lämpa över det på konsumenten.
Det är fortfarande inte ett argument mot att utvecklare inte skall kunna få ta betalt för sitt arbete.
Sedan är frågan hur lätt det skulle vara för en utvecklare att sälja sina moddar då denna sannolikt hade behövt konkurrera med gratisalternativ.

Nej debatten om detta handlar till stor del om att folk vill att det skall vara gratis.

ja måhända, jag håller med om att vi vill ha det gratis, det är sällan moddar är så pass bra att man bara "måste" ha dom och betalar gärna. Några som kommer i åtanke är Stalker moddar så som Anomaly m.m eller SKY UI till Skyrim, finns några moddar jag inte vill ens spela original spelet utan dom, dom donerar jag oftast till en liten peng.

Frågan är också dock om vad fastställer en bra position av att ta pengar för en mod , t,ex det är ändå trotts allt du gör en sak till en annans produkt, så länge det är gratis brukar dom som äger rättigheterna till spelet etc vara rätt chill, men när det tas betalt så blir det problem där. Sen har man också skyddet för kunder som vi prata om, jag tror inte många skulle tänka på det och bara slänga ut sina pengar och åka på en nitlott, det skulle kanske inte speltillverkarna gilla att det blir dålig publicitet till spelet om det går år fel håll.

Ja det finns många anledningar för och mot. Jag tror dock det är bäst som det är just nu, det är inte perfekt men jag tror det inte skulle bli bättre åt det andra hållet i längden.

eld
Medlem
Skrivet av Natrium:

ja måhända, jag håller med om att vi vill ha det gratis, det är sällan moddar är så pass bra att man bara "måste" ha dom och betalar gärna. Några som kommer i åtanke är Stalker moddar så som Anomaly m.m eller SKY UI till Skyrim, finns några moddar jag inte vill ens spela original spelet utan dom, dom donerar jag oftast till en liten peng.

Frågan är också dock om vad fastställer en bra position av att ta pengar för en mod , t,ex det är ändå trotts allt du gör en sak till en annans produkt, så länge det är gratis brukar dom som äger rättigheterna till spelet etc vara rätt chill, men när det tas betalt så blir det problem där. Sen har man också skyddet för kunder som vi prata om, jag tror inte många skulle tänka på det och bara slänga ut sina pengar och åka på en nitlott, det skulle kanske inte speltillverkarna gilla att det blir dålig publicitet till spelet om det går år fel håll.

Ja det finns många anledningar för och mot. Jag tror dock det är bäst som det är just nu, det är inte perfekt men jag tror det inte skulle bli bättre åt det andra hållet i längden.

Men nu utgår vi från att moddaren har rätten till att sälja sin mod.

Just nu tillåter en hel del utvecklare att moddare använder donationer och patreon för sina moddar, mest för att det minimerar huvudvärken runt att en kund kan ha köpt en mod som sedan måste fungera till spelet.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja måhända, jag håller med om att vi vill ha det gratis, det är sällan moddar är så pass bra att man bara "måste" ha dom och betalar gärna. Några som kommer i åtanke är Stalker moddar så som Anomaly m.m eller SKY UI till Skyrim, finns några moddar jag inte vill ens spela original spelet utan dom, dom donerar jag oftast till en liten peng.

Frågan är också dock om vad fastställer en bra position av att ta pengar för en mod , t,ex det är ändå trotts allt du gör en sak till en annans produkt, så länge det är gratis brukar dom som äger rättigheterna till spelet etc vara rätt chill, men när det tas betalt så blir det problem där. Sen har man också skyddet för kunder som vi prata om, jag tror inte många skulle tänka på det och bara slänga ut sina pengar och åka på en nitlott, det skulle kanske inte speltillverkarna gilla att det blir dålig publicitet till spelet om det går år fel håll.

Ja det finns många anledningar för och mot. Jag tror dock det är bäst som det är just nu, det är inte perfekt men jag tror det inte skulle bli bättre åt det andra hållet i längden.

Jag föredrar personligen att det är gratis.
Har heller inte några problem med att betala.

Det finns hela industrier som lever på att tillverka/utveckla saker för andras produkter och den ursprungliga skaparen får inte en krona.
Eventuella patentintrång exkluderade.
Jag tog upp delarna jag har köpt till min motorcykel som ett exempel tidigare i tråden.
Ducati skulle aldrig få någon skit om en modd som jag har installerat exempelvis orsakar en vurpa.
Min poäng är att det inte är någon annans produkt. Det är min produkt som jag har köpt och skall få göra vad jag vill med.
Tyvärr så är konsumentskydd och äganderätt av någon outgrundlig anledning betydligt sämre när det kommer till mjukvara.

Nja det här med den påstådda dåliga publiciteten ser jag som ett svepskäl från branschen.
Så länge spelutvecklaren inte lämnar någon garanti för moddarna så är sannolikheten att dom skulle behöva ta någon kritik för dessa ganska liten. Primärt för att det är helt ologiskt.

Det är nyttigt med nitlotter. Läropengar som morfar hade sagt...
Lite som det nuvarande ekonomiska läget har fått folk att faktiskt amortera på sina lån.
Väldigt lärorikt för många och absolut nödvändigt.
Navelsträngen kan inte alltid hänga kvar.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Jag skulle vara rädd att det kommer en massa skitmoddar när det finns möjlighet att tjäna pengar. Så fort det går att göra sig en hacka på nåt populärt, attraherar det allsköns kvacksalvare.

12
Skriv svar