Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Den stora tråden om Diablo IV

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Talade med mr klan snabbt om detta...
Varför i helvete släppa nåt såhär jävla bra i juni? Livet är där UTE?

Jag håller med. De borde släppt detta i april, eller väntat till typ augusti iaf! Har nog aldrig haft så lite tid som just nu, allt krockar.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Börjar känna mig rätt klar med spelet tills säsong 1 😅
Min hjärna blir mer och mer cementerad för det börjar bli rätt hjärndött/ostimulerande av att ständigt repetera samma 3 aktiviteter(helltide/whisper/dungeons) utan att ha något mål med det.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av jonis:

Jag håller med. De borde släppt detta i april, eller väntat till typ augusti iaf! Har nog aldrig haft så lite tid som just nu, allt krockar.

haha eller hur, fan jag försökte hålla mig från att testa detta spel, men nu är jag fast....sjukt dålig timing med sommaren och allt

Medlem
Skrivet av dTexN:

Börjar känna mig rätt klar med spelet tills säsong 1 😅
Min hjärna blir mer och mer cementerad för det börjar bli rätt hjärndött/ostimulerande av att ständigt repetera samma 3 aktiviteter(helltide/whisper/dungeons) utan att ha något mål med det.

Testa att spela hardcore istället så blir det inte lika hjärndött.

Medlem

Gillar spelet. Tycker combaten är rolig nog för att inte få min grind för gear att göra hjärnan till mos.
Kör nightmare 30 dungeons just nu och plockar upp typ allt jag hittar så jag kan kränga skiten till kringliggande byarna och finansiera mitt bottenlösa hunger för att rerolla min myriad av potentiellt sjukt bra gear.

Medlem
Skrivet av jonis:

Jag håller med. De borde släppt detta i april, eller väntat till typ augusti iaf! Har nog aldrig haft så lite tid som just nu, allt krockar.

Håller med och Juni Juli och halva augusti är nästintill spelfria månader för mig med undantag av lite VR spel en stund då o då. I slutet på augusti när kvällarna börjar bli mörkare så kommer spelsuget tillbaks igen


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Håller med och Juni Juli och halva augusti är nästintill spelfria månader för mig med undantag av lite VR spel en stund då o då. I slutet på augusti när kvällarna börjar bli mörkare så kommer spelsuget tillbaks igen

Exakt samma här. När sensommaren börjar gå över till höst kommer spelsuget tillbaka!

Man kan ju lätt hävda att vi skulle kunna lägga spelet på hyllan tills dess, men det är lättare sagt än gjort med den här typen av spel tyvärr.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Holy shit..... är bara lev 27 men fick "Iron Maelstrom"... holy shit..... 1-key to win it all BOOOM

Gnällkuk

Börjar också känna mig lite färdig för stunden, men så tog jag ju en vecka semester för att kunna kötta lite. Får se, blir nog en vända här och där men lär nog inte köra lika mycket som i början innan s1 kommer


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tycker jag spelar och spelar och spelar. En enda world boss på över en vecka.. vet man när dom spawnar eller händer det bara random?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Är det bara jag, eller är followern (eller vad det kallas), helt jävla värdelös? Känns om en flouortant som springer runt med tandtråd och förväntas göra nåt? Helt jävla värdelöst.......... Precis som Medal of Honor back in the days där någon NPC säger typ "I would love to help you but I gotta go"..... Tog väl typ 20 år innan någon NPC ville spela ihop en stund i alla fall

Vad menar du för follower? 🤔

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vad menar du för follower? 🤔

Den som följer en som en partner eller så ibland..... Ibland så gör hen nåt slag osv..... men inte så att den vinner nåt direkt

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Den som följer en som en partner eller så ibland..... Ibland så gör hen nåt slag osv..... men inte så att den vinner nåt direkt

Ah, det är ju mer NPCs som hänger på i vissa quests snarare än followers liknande D2s mercenarys. De NPCer som hänger med är generellt värdelösa, det håller jag med om. Jag gillar iofs det, de är ju oftast "normala personer" i en värld fylld med demoner.

Medlem

Diablo dev stream ikväll klockan 20:00 om jag förstått det rätt på deras Twitch eller Youtube kanaler

Medlem

Nu har man kört ett tag. Så vad är Diablo 4 för spel egentligen?

Det finns en story. Blizzard ville återgå till den mörkare stilen från del 2 och vissa filmsekvenser är riktigt onda och goa. Men däremellan svansar din karaktär efter någon halvdan NPC, ja ibland är ni rent av ett litet fellowship som jagar efter ondskan. Som att de försökt blanda rysare med familjeäventyr. Sicken shitshow. Det blir inte bättre av att äventyret främst utspelar sig i den öppna världen, där man får springa och teleportera sig kors och tvärs mellan olika platser. Jag saknar inlevelsen. Det känns som en spelplan med massa random fiender och random events. Även om det är vackert så är det för mycket spelmekanik överallt, så världen blir aldrig speciellt trovärdig.

Blizzard hade tjänat mycket på att ta en hint från FromSoftware/Dark souls. Diablo 4 blir en enda stor glorifierad grindfest. Behöver ju inte vara fel heller iofs, men jag saknar äventyrskänslan.

Dödgrävaren
Skrivet av Korvspad:

Nu har man kört ett tag. Så vad är Diablo 4 för spel egentligen?

Det finns en story. Blizzard ville återgå till den mörkare stilen från del 2 och vissa filmsekvenser är riktigt onda och goa. Men däremellan svansar din karaktär efter någon halvdan NPC, ja ibland är ni rent av ett litet fellowship som jagar efter ondskan. Som att de försökt blanda rysare med familjeäventyr. Sicken shitshow. Det blir inte bättre av att äventyret främst utspelar sig i den öppna världen, där man får springa och teleportera sig kors och tvärs mellan olika platser. Jag saknar inlevelsen. Det känns som en spelplan med massa random fiender och random events. Även om det är vackert så är det för mycket spelmekanik överallt, så världen blir aldrig speciellt trovärdig.

Blizzard hade tjänat mycket på att ta en hint från FromSoftware/Dark souls. Diablo 4 blir en enda stor glorifierad grindfest. Behöver ju inte vara fel heller iofs, men jag saknar äventyrskänslan.

Typ Elden Ring i Diablo-världen hade kunnat ha en jäkla potential! Gärna sett det med lite mer tydligt narrativ än vad Souls-spelen har dock.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Typ Elden Ring i Diablo-världen hade kunnat ha en jäkla potential! Gärna sett det med lite mer tydligt narrativ än vad Souls-spelen har dock.

Elden rings combat i ett uppifrånperspektiv hade varit intressant, kryddat med skill trees.
Håller med om att berättandet är lite väl återhållet i ER, men föredrar nog ändå det i jämförelse med D4.

Medlem

Level scaling som förstör hela spelet kryddat med påtvingat mmo. Why?

Förutom det så känns allt som det är i slow motion, som i sirap.

Jag kände igen känslan, letade i minnet, och till slut trillade polletten ner.

Efter BG1, BG2, NW1 och NW2 så var trycket stort på arpg-varianten "Sword Coast Legends".

Förväntningarna var gigantiska från rpg-fansen och dessutom så flirtade dom med arpg-publiken..

Jag köpte såklart direkt, men det dröjde inte länge förrän jag förstod vilken flopp det var.

Sirapen, och att aldrig få känna sig mäktig trots ditt +3 Sword (översatt till D4, grymt bra legendary). Grinda vidare i samma copy/paste grottor.

Där var polletten och där är D4 idag.

Medlem
Bra sidor att hålla koll på:

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Nu har jag lyckats se och döda alla tre världsbossar i tier 3, är det bara jag som tyckte att de var lite tråkigt lätta? blir de mycket svårare i tier 4 eller blir de same same då man har mer paragon points samt bättre gear?
Riktigt besviken på dem, ville ju ha en liten utmaning iaf


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Allt eftersom jag spelar så känner jag mer och mer hur D4 inte kommer kunna hålla uppe mitt intresse. Framför allt finns det några stora painpoints som Blizz behöver försöka fixa:
- Mer intressant loot (uniques, gör om stats till att vara mer intressanta, introducera runewords kanske?)
- Allt ska vara account bound, det är inte hållbart med nya seasons konstant om du alltid behöver grinda om renown, fyfan va tråkigt
- Mer varierade dungeons
- Mer world bossar
- Ändringar så som gem bag kan inte dröja till säsong 2, hur lite resurser finns det för utvecklingen egentligen?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Allt eftersom jag spelar så känner jag mer och mer hur D4 inte kommer kunna hålla uppe mitt intresse. Framför allt finns det några stora painpoints som Blizz behöver försöka fixa:
- Mer intressant loot (uniques, gör om stats till att vara mer intressanta, introducera runewords kanske?)
- Allt ska vara account bound, det är inte hållbart med nya seasons konstant om du alltid behöver grinda om renown, fyfan va tråkigt
- Mer varierade dungeons
- Mer world bossar
- Ändringar så som gem bag kan inte dröja till säsong 2, hur lite resurser finns det för utvecklingen egentligen?

Fler uniques, fler världsbossar, fler dubgeontyper och helt nya endgamegrejer känns som perfekta saker att lägga till i seasons och bygga ut över tid. Tycker själv att renown-ändringen de pratade om senast känns rimlig, att man behåller kartans fog of war och alla statyer. Men att man får köra om quests, dungeons och strongholds. Annars har man ju liksom "ingenting" att göra i världen under seasons förutom att grinda. Poängen med en season är ju att börja på en ny kula med ingenting.

Själv ser jag fram mot teleport till nightmare dungeons och fix för necros darkness som gör hela skärmen svart, men det skulle komma snart innan season 1.

Just runewords tycker jag personligen förstörde d2 som blev ett runefarmingspel och nästan helt tog bort allt intresse av unika items (förutom vissa specifika då).Men vet att många gillade dem, så det är väl en smaksak helt enkelt. Dock rätt enkelt att fixa, problemet i d2 var att runewords var för bra och ofta var best in slot för många builds.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Fler uniques, fler världsbossar, fler dubgeontyper och helt nya endgamegrejer känns som perfekta saker att lägga till i seasons och bygga ut över tid. Tycker själv att renown-ändringen de pratade om senast känns rimlig, att man behåller kartans fog of war och alla statyer. Men att man får köra om quests, dungeons och strongholds. Annars har man ju liksom "ingenting" att göra i världen under seasons förutom att grinda. Poängen med en season är ju att börja på en ny kula med ingenting.

Själv ser jag fram mot teleport till nightmare dungeons och fix för necros darkness som gör hela skärmen svart, men det skulle komma snart innan season 1.

Just runewords tycker jag personligen förstörde d2 som blev ett runefarmingspel och nästan helt tog bort allt intresse av unika items (förutom vissa specifika då).Men vet att många gillade dem, så det är väl en smaksak helt enkelt. Dock rätt enkelt att fixa, problemet i d2 var att runewords var för bra och ofta var best in slot för många builds.

Dungeons och strongholds är fine men att göra massa fetch quests och liknande är ju så satans tråkigt. Jag och de jag lirar med kommer inte hålla i många säsonger om vi ska behöva göra fetch quests om och om igen iaf.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Dungeons och strongholds är fine men att göra massa fetch quests och liknande är ju så satans tråkigt. Jag och de jag lirar med kommer inte hålla i många säsonger om vi ska behöva göra fetch quests om och om igen iaf.

Behövs ju inte många quests per område om man gör dungeons. Kör ni ihop antar jag att ni har olika klasser och då blir det ju mer motiverat att faktiskt göra alla dungeons. Jag hittade också en massa quests som var att loota grejer i vissa dungeons, vilket är perfekt så får man båda på en gång 👌 Tycker det går rätt snabbt att få upp renown just med dungeons och quests, statyerna och utforskande var segare. Men visst, vissa quests är ju inte superkul, man kan hoppas att de hittar på nåt bra där. Kanske lite nya quests eller att man kan få renown via tree of whispers-grejer i varje område eller liknande.

Moderator | Testpilot
Skrivet av DieZe:

Dungeons och strongholds är fine men att göra massa fetch quests och liknande är ju så satans tråkigt. Jag och de jag lirar med kommer inte hålla i många säsonger om vi ska behöva göra fetch quests om och om igen iaf.

Men det håller att spela om exempelvis PoE-kampanjen konstant? Vet inte om ni spelat det iofs, men det är mycket mer tråkigt skulle jag säga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag hittade också en massa quests som var att loota grejer i vissa dungeons, vilket är perfekt så får man båda på en gång 👌

Just det där är ju ett tvåeggat svärd. Jag som har lätt OCD rensar varje dungeon så fort de dyker upp på kartan och vid flertalet tillfällen har jag senare blivit skickad till ett ställe jag redan rensat för att utföra ett uppdrag. "Rekordet" var nog när jag körde genom en dungeon för första gången, sprang ut i världen och hittade ett litet samhälle där någon bad mig att ha ihjäl hans sons ande i samma dungeon. Det tog mig någonstans mellan 5-8 minuter från att jag rensat den till att jag var tillbaka men då hade alla fiender respawnat...

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Just det där är ju ett tvåeggat svärd. Jag som har lätt OCD rensar varje dungeon så fort de dyker upp på kartan och vid flertalet tillfällen har jag senare blivit skickad till ett ställe jag redan rensat för att utföra ett uppdrag. "Rekordet" var nog när jag körde genom en dungeon för första gången, sprang ut i världen och hittade ett litet samhälle där någon bad mig att ha ihjäl hans sons ande i samma dungeon. Det tog mig någonstans mellan 5-8 minuter från att jag rensat den till att jag var tillbaka men då hade alla fiender respawnat...

Haha ja, kan tänka mig det. Har också nån sån side quest i en dungeon jag redan gjort. Kommer 100% säkert ignorera det uppdraget.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men det håller att spela om exempelvis PoE-kampanjen konstant? Vet inte om ni spelat det iofs, men det är mycket mer tråkigt skulle jag säga.

Inte för egen del, nej. Men jag lirar inte PoE heller för den delen^^ Jag hade föredragit nya dungeons med nya elite affixar, boss rushar osv osv. Bara djävulskt mycket grinande i olika varianter, inte en massa story skräp och quests, sånt hör inte hemma i ett ARPG imo

Moderator | Testpilot
Skrivet av DieZe:

Inte för egen del, nej. Men jag lirar inte PoE heller för den delen^^ Jag hade föredragit nya dungeons med nya elite affixar, boss rushar osv osv. Bara djävulskt mycket grinande i olika varianter, inte en massa story skräp och quests, sånt hör inte hemma i ett ARPG imo

Föredrar detta över att spela om en linjär kampanj varje gång man ska göra ny karaktär, vilket lär hända ofta för många med tanke på alla "seasons" som kommer släppas Nu är det fritt att välja område och aktivitet som man vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hittils får det här spelet ett bottenbetyg av mig, tyvärr. Jag hade höga förväntningar.

Jag har bara nått level 80, och flera saker dryper av besvikelsefaktor:
*Det enda jag kan göra för att levla upp är att nöta nightmare dungeons eller helltide(whispers är slöseri med tid verkar det som, om jag inte kombinerar det med helltide), vilket känns extremt obelönande eftersom det bara droppar någonting potentiellt användbart var 50-100e dungeon jag gör.
*Det finns bara en-två uniques(!!!?!?!) per slot för sorcerer? Hur konstigt är det? Det borde finnas minst 10, och valet(i de fall det finns ett) borde inte valet vara smärtsamt uppenbart.
*Itemization i allmänhet är bedrövligt. Det finns 50 olika stats, och man måste byråkratiskt gå igenom någon slags excel-sheet för att hitta det som ger exakt rätt dps-ökning(eller survival) för ens klass och build. Inga set items, ingenting intressant alls, bara en massa random-genererade legendaries. Inga runewords.
*Renown systemet, att springa runt som nån tränad apa, är det sämsta tillägget någonsin i diablo-serien. Möjligen var d3 auction house värre.

Jag har gjort exakt samma sak mellan lvl 50 och 80, och känner inte att spelet förändras alls, bossarna är precis lika enkla. Tror inte jag dött på en enda nightmare bossfight. Om jag förstått det rätt finns det endast en boss vid level 100 och ingenting mer i spelet.

Hoppas verkligen säsongerna ger mycket krydda till spelet. Just nu känner jag att jag inte ens vill prova säsong 1, utan kanske väntar 3-4säsonger med att prova igen.

Skriv svar