Starfield säljer som smör på Steam, tre månader innan släpp
Du måste väl ändå förstå att om alla väntade till release och kunde se via reviews exempelvis om ett spel är värt att köpa nu, eller om vi ska vänta tills ev fel är fixade, så skulle ju spelen vara tvungen att fungera buggfritt och med bra prestanda för annars för ju utgivaren noll pengar. Det är ingen hemlighet att nästan alla beslut från dessa är ekonomiska och det gäller ju även här. Får de inga pengar av trasiga releaser så kommer det istället släppas hela releaser.
Ja precis, det var ju hela min poäng.. Att det inte är förbokningarna som är problemet (det blir samma effekt som att köpa på releasedagen), utan att folk köper spelen direkt istället för att vänta på recensioner och åsikter om spelen innan de går till butiken (vilket verkar vara det antiförköpsgruppen egentligen är ute efter). Samtidigt har vi ju rätt att lämna tillbaka spel som faktiskt är trasiga och då får de heller inga pengar, så det om nånting borde vara värt att trycka på; "Se till att göra refund på spel om de är trasiga istället för att behålla spelet och vänta på patchar". Det borde vara mycket mer effektivt och troligtvis värre för företagen.
Ja precis, det var ju hela min poäng.. Att det inte är förbokningarna som är problemet (det blir samma effekt som att köpa på releasedagen), utan att folk köper spelen direkt istället för att vänta på recensioner och åsikter om spelen innan de går till butiken (vilket verkar vara det antiförköpsgruppen egentligen är ute efter). Samtidigt har vi ju rätt att lämna tillbaka spel som faktiskt är trasiga och då får de heller inga pengar, så det om nånting borde vara värt att trycka på; "Se till att göra refund på spel om de är trasiga istället för att behålla spelet och vänta på patchar". Det borde vara mycket mer effektivt och troligtvis värre för företagen.
Jag vet att det är en idé att spelutvecklare kan komma undan men den stora majoriteten av all försäljning brukar ske efter release, efter reviews.
Fallout 76 sålde mest kopior efter release, efter att folk visste hur det var. Men iom att det var som det var så nådde det inte upp i fallout 4's otroliga siffror.
Just nu så sitter de flesta med vetskapen att Bethesda Maryland har gett dom bra upplevelse efter bra upplevelse, i många fall under hela deras liv, det blir en safe bet för många, kombinera det med att de bara visat vad som finns i spelet, för att undvika ett cyberpunk eller no mans sky.
Detta konstanta lip över att man inte får/ska förboka. Alla har rätt att förboka om de vill, spelföretagen kommer inte ändra på sig bara för att vi slutar förboka och att tro det är bara naivt. Jag kommer definitivt förboka ett av årets mest hypade spelreleaser
Exakt, samma här. Vet att jag kommer att få ett fantastiskt spel. Buggar eller ej.
På den tiden fanns en praktisk anledning att faktiskt förhandsboka så att du fick spelet i tid. Så frågan är vad för vettig anledning som finns nu, dvs om det inte handlar om deluxe-paket där andra saker ingår, precis som du själv påtalar med klockan.
Det är vad jag kunde tolka ifrån hans inlägg 🙂
Hade varit kul att se statistik på vem det faktiskt är som förbokar och av vilken anledning.
Kanske det är nyblivna gamers utan erfarenhet? Okunskap? Dåligt minne? För mycket pengar?
Inte ofta jag själv förbokar och Starfield är jag föga intresserad av att spela utan för egen del är det mest bara kul att följa hypen och se hur det utvecklar sig när folk faktiskt spelat det.
Förbokar jag själv ett spel digitalt så har jag två anledningar varav den ena är att jag är 100% säker på att jag ändå kommer köpa spelet och därmed lika gärna kan förboka och den andra att jag inte har världens snabbaste uppkoppling vilket suger emellanåt men vid förbokning brukar man få förladda ett tag innan så allt är klappat och klart och bara att trycka på start på releasedagen.
Håller mig enbart till digitalt nu för tiden men de fysiska utgåvorna kräver ju alltid (?) en fet installation de också nu, tyvärr, och är ju inte bara att ploppa i skivan och köra som det var förr.
Du hade samma tankesätt kring Redfall minns jag.
Blir du helt till dig av Xbox nyheter? Du säger mycket A men avslutar aldrig med B
På förhand såg det riktigt bra ut. Det var 60fps på alla visningar. Det såg ut som en bra story. Det hade co-op. Forspoken såg också bra ut när det visades flertal gånger.... Eller hur Molotov 🤭
Sedan blev det inte riktigt som det var tänkt. Med varken RedFall eller Forspoken.
Nu är det väl lite mer komplext än så även beteendemässigt - man gör en riskkalkyl när man förhandsbokar. Sen *varför* man gör den och vad den baseras på, det är individuellt, och tål att diskuteras. FOMO, lockerbjudanden, hype... det finns många aspekter.
Sluta köp produkter innan de släpps så löser sig nog det mesta av sig självt. Tror jag iaf.
Sluta köp produkter innan de släpps så löser sig nog det mesta av sig självt. Tror jag iaf.
Företag kommer inte undan med trasiga släpp, det har väl både no mans sky, cyberpunk och fallout 76 visat.
Majoriteten av kopior säljs efter släpp, efter att recensioner finns ute, efter att alla har sett hur trasigt det är.
Har inga problem med att spela ett buggigt spel om jag är sugen på det. Det enda riktigt störande var frysningarna i Fallout: New Vegas, annars har Bethesdabuggarna varit överkomliga, och om alternativet är ett tråkigt strömlinjeformat, kulissartat spel med få variabler - ge mig buggfesten alla dagar i veckan.
har folk inte lärt sig att man förbokar inte spel.... så många trasiga vid release senaste åren.
Det kommer nya gamers varje år. De måste också få lära sig den hårda vägen med näsbrännor och acne.
Förresten, vet nån om det kommer vara låst till 60 fps på pc?
Det skulle vara väldigt märkligt om det var det med tanke på att Fallout 4 inte är det.
Varför?
Vissa personer tycker om att tala om för andra vad som ska göra och inte göra. Speciellt med deras egna pengar.
Om folk vill förhandsboka så låt dom göra det…
Företag kommer inte undan med trasiga släpp, det har väl både no mans sky, cyberpunk och fallout 76 visat.
Majoriteten av kopior säljs efter släpp, efter att recensioner finns ute, efter att alla har sett hur trasigt det är.
Fast de gör dom ju; de behöver inte ens släppa spelet för att hova in pengar. Oavsett om majoriteten (av pengarna) kommer senare.
Vissa personer tycker om att tala om för andra vad som ska göra och inte göra. Speciellt med deras egna pengar.
Om folk vill förhandsboka så låt dom göra det…
Det handlar ju mindre om ens fria vilja än att vi som konsumenter har accepterat att vi köper trasiga produkter samt grisen i säcken, också. Jag förhandsbokar gärna en fysisk kopia av ett spel som är 100% så att säga, vid release. Men en sån värld där vi kan veta hur det ser ut med produkten vid release finns inte, så det vore fint om människor slutade förboka för att visa att vi som konsumenter inte är lättlurade samt gillar att bli knullade av företag/kapitalism, samtidigt som vi kastar pengar på dem.
Fast de gör dom ju; de behöver inte ens släppa spelet för att hova in pengar. Oavsett om majoriteten (av pengarna) kommer senare.
Berätta för mig vad som händer med förbokningarna om ett spel inte släpps.
Det handlar ju mindre om ens fria vilja än att vi som konsumenter har accepterat att vi köper trasiga produkter samt grisen i säcken, också. Jag förhandsbokar gärna en fysisk kopia av ett spel som är 100% så att säga, vid release. Men en sån värld där vi kan veta hur det ser ut med produkten vid release finns inte, så det vore fint om människor slutade förboka för att visa att vi som konsumenter inte är lättlurade samt gillar att bli knullade av företag/kapitalism, samtidigt som vi kastar pengar på dem.
Folk förbokar för att de gillat de tidigare spelen, de vill spela dag ett.
Det ligger inte i någons intresse att spelet ska vara dåligt vid släpp, är spelet dåligt så kommer det påverka framtida försäljning av spelet och det kommer påverka hurvida folk kommer vara intresserad av nästa spel.
På förhand såg det riktigt bra ut. Det var 60fps på alla visningar. Det såg ut som en bra story. Det hade co-op. Forspoken såg också bra ut när det visades flertal gånger.... Eller hur Molotov 🤭
Sedan blev det inte riktigt som det var tänkt. Med varken RedFall eller Forspoken.
Samma samma med Halo. Bästa grafiken du sett någonsin. Så svårslagen. Sedan gick bolaget ut och bad om ursäkt för den helt klart undermåliga grafiken. Fanboy????
Samma samma med Halo. Bästa grafiken du sett någonsin. Så svårslagen. Sedan gick bolaget ut och bad om ursäkt för den helt klart undermåliga grafiken. Fanboy????
Njää njää. Det var inte grafiken 343i bad om ursäkt för. Kontext är viktigt.
Ja, jo... men som jag nämnde så gör ju dessvärre utvecklare/utgivare allt för att vi ska göra det. De som förhandsbokar får ju i många fall en mer komplett produkt än de som inte gör det (så som med exklusiv DLC, eller möjlighet att spela tidigare, och så vidare).
Hade det varit exakt samma produkt man fått hade argumentet funkat bra mycket bättre, och då hade jag hållit med utan att tveka.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ja, jo... men som jag nämnde så gör ju dessvärre utvecklare/utgivare allt för att vi ska göra det. De som förhandsbokar får ju i många fall en mer komplett produkt än de som inte gör det (så som med exklusiv DLC, eller möjlighet att spela tidigare, och så vidare).
Hade det varit exakt samma produkt man fått hade argumentet funkat bra mycket bättre, och då hade jag hållit med utan att tveka.
Fast om alla slutade förköpa, så hade vi ju fått samma produkt allihopa, som förr i tiden. Företagen insåg att man kunde lura folk genom att skapa DLC-paket och på så sätt få in sina pengar innan man ens släppt produkten. Jag menar inte att man inte förköpte spel förut. Men det har exploderat, och spårat ut fullständigt tack vare dessa billiga knep de använder. Slutade man förköpa, så tror iaf jag att företagen skulle sluta med DLC och vi alla skulle få samma spel.
Fast om alla slutade förköpa, så hade vi ju fått samma produkt allihopa, som förr i tiden. Företagen insåg att man kunde lura folk genom att skapa DLC-paket och på så sätt få in sina pengar innan man ens släppt produkten. Jag menar inte att man inte förköpte spel förut. Men det har exploderat, och spårat ut fullständigt tack vare dessa billiga knep de använder. Slutade man förköpa, så tror iaf jag att företagen skulle sluta med DLC och vi alla skulle få samma spel.
Yeah, känns som ett hönan- och ägget-problem som det ser ut. Känns inte som att någon av grupperna lär röra sig i en sundare riktning. Och jag hoppas innerligt det inte blir mycket värre, även om jag befarar att den risken finns.
Yeah, känns som ett hönan- och ägget-problem som det ser ut. Känns inte som att någon av grupperna lär röra sig i en sundare riktning. Och jag hoppas innerligt det inte blir mycket värre, även om jag befarar att den risken finns.
Å andra sidan borde man inte belöna ett spel som är singleplayer och inte har f2p element med en guldshop och diverse saker likt Diablo 4.
Hur funkar det nu igen?
Å andra sidan borde man inte belöna ett spel som är singleplayer och inte har f2p element med en guldshop och diverse saker likt Diablo 4.
Hur funkar det nu igen?
Horse armor all over again. Numera är det ju någorlunda standard, tragiskt nog.
Vad som kan vara viktigt i sammanhanget, istället för att slänga sig med nedvärderande termer, är att det är en person bakom användarnamnet. Själv tycker jag det är kul att folk har spel som de är entusiastiska över och kommer spela. Även om just det spelet kanske inte är min kopp med te.
Njää njää. Det var inte grafiken 343i bad om ursäkt för. Kontext är viktigt.
Jag skulle inte ta åt mig. Fortsätt vara entusiastisk över spel som du tycker är/ser roliga och bra ut!
Submission is for the weak
Iom att det släpps på Gamepass så finns det ingen poäng med att köpa. Inte än på ett tag i alla fall
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Det där är ju bara ett fint sätt att linda in det på. Helt enkelt så säger du till köpare att inte förhandsboka. Låt folk göra vad dom vill...
Iom att det släpps på Gamepass så finns det ingen poäng med att köpa. Inte än på ett tag i alla fall
Du kan spela det en vecka tidigare om du förbokar.
Det räcker att köpa premium upgrade för det, man behöver inte köpa basspelet 🙂
En vecka tidigare, ännu buggigare... Nej tack, jag har spelat spel från Bethesda förut
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Jag förbokar alltid spel som jag vet att jag vill ha dag 1, ser absolut ingen anledning att inte göra det. Är ingen "nybliven gamer" utan har spelat regelbundet i över 30 år. Men spel som jag vet att jag vill ha dag 1 (som jag för 20 år sen hade stått och väntat utanför spelbutiken vid öppning för att köpa) förbokar jag ALLTID, så har jag spelet installerat och redo när det är dags. Starfield är ett bra exempel på det, Diablo 4 också. Däremot skulle jag naturligtvis inte förboka ett spel jag var osäker på, då väntar jag in recensioner osv.
Edit: Det hade också varit kul att se statistik på det här med trasiga spel, om det faktiskt blivit värre eller om det mer är minnet som gör att vi minns nyare spel bättre. Jag vill minnas att jag köpte många trasiga spel på 90-talet också.
Vad hade du för problem med Diablo 4? Jag förbokade det och vi spelade hela helgen utan minsta problem. Enligt mig en extremt stabil och smidig release av ett väldigt välpolerat spel..? Eller menar du att dina förväntningar på själva spelet var annorlunda mot produkten? Hade du kunnat veta det genom att INTE förköpa, framkom det i några recensioner osv?
Alltså spelet har fungerat. Men spelet var inte färdigbakt. Självklart kunde man väntat på en recension. Men det är ju alltid i betraktarens ögon. Streamers tyckte det var kanon. Tills nyligen. Även recensioner. Men nu ser man silvertejpen. Och det är inget man kan se i förväg. Utan man tar ju chansen när man förköper. Och denna gången gick man bet. Har lagt 80ish timmar på det men än så finner jag varken D2 eller D3 i spelet. Får se var season 1 bringar o åtskilliga uppdateringar.