Heldigitalt Alan Wake 2 gör (förhoppningsvis) spelet mer färdigt

Robot
Heldigitalt Alan Wake 2 gör (förhoppningsvis) spelet mer färdigt
Medlem

Billigare? Hah!

Skrivet av BeardedRobot:

Billigare? Hah!

Så borde det ju bli.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så borde det ju bli.

Samtidigt kostade ju nya Aliens spelet 399 kr på skiva. Detta ska alltså kosta 650 digitalt. 650 kr är inte billigt, jämfört med vadå, 850 kr som vissa vill ha för spel?

Skrivet av Håkan:

Samtidigt kostade ju nya Aliens spelet 399 kr på skiva. Detta ska alltså kosta 650 digitalt. 650 kr är inte billigt, jämfört med vadå, 850 kr som vissa vill ha för spel?

Beror ju på vilken deal butiken som säljer spelet har fått.


signatur

Viam inveniam aut faciam

CTI
Medlem

Begränsade valmöjligheter för konsumenten, är aldrig bra.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av Håkan:

Samtidigt kostade ju nya Aliens spelet 399 kr på skiva. Detta ska alltså kosta 650 digitalt. 650 kr är inte billigt, jämfört med vadå, 850 kr som vissa vill ha för spel?

Nya Alien spelet är inte heller ett AAA spel, så det rör sig inte alls om samma budget för spelet. 650kr är betydligt billigare än alla AAA titlar som släpps nu efter de senaste prishöjningarna.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nya Alien spelet är inte heller ett AAA spel, så det rör sig inte alls om samma budget för spelet. 650kr är betydligt billigare än alla AAA titlar som släpps nu efter de senaste prishöjningarna.

Helt rätt, han jämför äpplen med päron.

Medlem

Finns ingen anledning att släppa spel på fysisk skiva idag. Tekniken är mogen nog. Låt oss spara på miljön lite och inte producera onödig plast som sen ska transporteras långa distanser.

Redaktör
Skrivet av BeardedRobot:

Billigare? Hah!

Ja, 100-200 kr billigare (grovt räknat 15-25 procent). Jag jämförde med ett par andra nya storspel hos Epic, Xbox Store och PS Store.


signatur
Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Finns ingen anledning att släppa spel på fysisk skiva idag. Tekniken är mogen nog. Låt oss spara på miljön lite och inte producera onödig plast som sen ska transporteras långa distanser.

Jo finns en jävla stor anledning... priset

Jämnför de digitala priserna mot fysiska på konsolspel

Skrivet av CTI:

Begränsade valmöjligheter för konsumenten, är aldrig bra.

Konsumenter kommer dock alltid agera på ett sätt som gör det icke-lönsamt att erbjuda valmöjligheter.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bra! Hoppas fler hakar på. Är trött på dyra digitala priser och eftersom digitala priser genererar typ dubbla intäkterna mot fysiskt och ännu mer när man tänker på förluster från beg/låne-marknaden. Finns t o m spel på biblioteken idag vilket känns rätt sjukt.

Om det bara finns digitalt kommer priserna gå ned fortare eftersom de flesta inte vill lägga över 500kr på ett spel och spelföretagen måste få betalt illa kvickt.

Dessutom miljöaspekten och problemen med recensioner på opatchade spel.

Medlem

Digitala konsoll spel är ju svindyra.... oftast dyrare än på skiva..

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

Digitala konsoll spel är ju svindyra.... oftast dyrare än på skiva..

Ja, det är fan ofattbart. Inte försvarbart någonstans. Hoppas släppet av AW2 gör att fler hoppar på det tåget så att priset sänks på digitala spel.

Jag kan förstå dom som verkligen vill ha sin skiva då dom samlar eller liknande. Men det är också den enda anledningen, jämfört med alla fördelar att enbart släppa digitalt så bör skivan försvinna.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, 100-200 kr billigare (grovt räknat 15-25 procent). Jag jämförde med ett par andra nya storspel hos Epic, Xbox Store och PS Store.

Helt rätt.
Dock är spelen alltid billigare fysiskt än de hutlösa digitala priserna. De sjunker även snabbare i pris fysiskt.
Plus att man kan kränga spelet på Tradera eller dylikt när man är klar med det (beroende på spel). I slutändan har man lagt en spottstyver på spelet.
Jag köper nog ungefär 50/50 digitalt/fysiskt (förstås 100% digitalt till datorn dock..). Men föredrar fysiskt pga den ekonomiska aspekten (och det personliga samlarvärdet på vissa spel).

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Ja, det är fan ofattbart. Inte försvarbart någonstans. Hoppas släppet av AW2 gör att fler hoppar på det tåget så att priset sänks på digitala spel.

Jag kan förstå dom som verkligen vill ha sin skiva då dom samlar eller liknande. Men det är också den enda anledningen, jämfört med alla fördelar att enbart släppa digitalt så bör skivan försvinna.

Som jag nämnde ovan så kan man ju även sälja det fysiska spelet.. Vilket gör att det i slutändan blir ohyggligt mycket billigare än digitalt. Perfekt för singleplayer-spel t.ex. Så nog finns det skäl att ha kvar fysiskt. Men självklart är det döende. Utgivarna tjänar ju mest på att 100% styra priserna själva, och när de ska ”reas” ut osv.
Sedan hatar de såklart begagnatmarknaden.

Som man önskat i många år, det hade ju varit fint med digitala andrahands-marknader där man kan kränga sin digitala kopia/licens. Men det kommer inte hända, såklart 😂

Medlem

Låter mer som svepskäl imo. Hur många spel blir dyrare av att de kommer på skiva liksom? Tvärtom går ju trenden åt dyrare digitala kopior och t o m dyrare specialutgåvor av spel som inte ens har skivor där steelbooks medföljer utan du får nöja dig med en kod för att ladda ned spelet med. Patetisk och konsumentovänlig utveckling. Mer för mindre. Är väl bara Epic som vill detaljstyra och vinstmaximera utan att bry sig det minsta om spelet och hur samlare vill bevara det.

Testpilot

Problemet som jag ser det är inte digitalt vs fysiskt utan snarare att bara digitalt ger konsolerna monopol för spelförsäljning. Gör som Steam och låt andra digitala affärer distribuera spelnycklar så är mycket vunnet tror jag.

It's not a lake, it's an ocean

Låter som ett rätt dåligt svepskäl, ärligt talat. Varför kan jag inte få välja om jag vill köpa en fysisk version? Ta mer betalt för den då.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Låter som ett rätt dåligt svepskäl, ärligt talat. Varför kan jag inte få välja om jag vill köpa en fysisk version? Ta mer betalt för den då.

De borde i alla fall gjort en fysisk samlarutgåva, som första fick så fin!

Medlem

BS


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Ta bara samlarutgåvan av Spider-Man 2 till PS5. Runt 3000 vill de ha för den. Då ingår:

Collectors edition inkluderar
Marvel’s Spider-Man 2 – digital kod för hela spelet.
SteelBook®-fodral.
48 cm hög Collector’s Edition-staty: Spider-Man Peter Parker, Spider-Man Miles Morales och Venom.

Jag älskar steelbooks, till såväl film som tv-spel, men vad är meningen när allt som ingår är en digital kod att ladda ned spelet för? Hatar den här utvecklingen. Samma med God of War: Ragnorok där du kunde köpa konsol med spelet bundlat samt en eller två samlarutgåvor av spelet utan att få en faktisk skiva med spelet på. Tycker Sony håller på att förstöra spelindustrin med det skiten.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gertzy:

De borde i alla fall gjort en fysisk samlarutgåva, som första fick så fin!

Amen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Skrivet av Vintersorg:

Helt rätt.
Dock är spelen alltid billigare fysiskt än de hutlösa digitala priserna. De sjunker även snabbare i pris fysiskt.
Plus att man kan kränga spelet på Tradera eller dylikt när man är klar med det (beroende på spel). I slutändan har man lagt en spottstyver på spelet.
Jag köper nog ungefär 50/50 digitalt/fysiskt (förstås 100% digitalt till datorn dock..). Men föredrar fysiskt pga den ekonomiska aspekten (och det personliga samlarvärdet på vissa spel).

Ja ja, absolut. Mindre/ingen konkurrens i digitala butiker, och ingen chans att sälja spelet sen, så det är kasst ur de aspekterna.


signatur
Medlem

Synd Men man kan åtminstone köpa en termos i fysisk form.

1
Skriv svar