Aliens: Dark Descent första intryck!

Medlem
Aliens: Dark Descent första intryck!

Detta är ingen recension, jag har inte ordets gåva och är bara ett fåtal timmar in i spelet. Så ta vad jag skriver med lite salt.

Men jag kände bara att jag ville få ur mig, och kanske pusha någon det lilla extra de behöver. För spelet är fantastiskt!
Jag skulle kunna lista flertalet punkter där spelet är svagt, på sin höjd mediokert, men de är alla sånt som inte känns allt för viktiga för detta spel, såsom röstskådisar och ansiktsanimationer. Dessutom verkar spelet för många vara tungdrivet, säkerligen finns det kod att städa upp och ge spelet bättre flyt. Jag undrar också om det inte kommer ske förändringar i balansering, sparfunktionen osv då det verkar finnas en del situationer där då spelet går från svårt och spännande till endast frustrerande.

Men...Och ett STORT men...Det är längesedan jag startade ett spel som direkt överöst mig med så mycket stämning, känsla och ett härligt obehag som bara sci-fi skräck kan erbjuda! Det tog några sekunder så kände jag direkt hur perfekt detta spel träffar sitt källmaterial!
Grafiken, som i var enskild aspekt kanske inte imponerar, har en helhet som för att citera Todd Howard "bara funkar"! Stämningsfulla mörka miljöer, gnistrande felkopplingar och ficklampor som knappt duger till att läsa med

Jag har egentligen inget mer att säga annat än att detta är ett fräscht och unikt spel som förtjänar stöd! Jag älskar Alien och är så glad att ett spel i settingen levererar något nytt OCH bra och med en enorm potential att expanderas om bara det blir framgångsrikt!

Är du intresserad men tveksam, gör det bara!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Första intrycken för mig var väldigt dåliga. En fruktansvärd seg och utdragen tutorial, pinsamt dåligt narrativ och ett kontrollschema som inte alls klickade för mig gjorde att jag nästan avinstallerade och bad om pengarna tillbaka.

MEN efter ca två timmars spelande, en bit in i den första riktiga banan när spelet ger dig (nästan) fria tyglar så började gameplayet skina igenom den dassiga presentationen och det usla introt och spelglädjen gjorde intåg med pompa och ståt.
Jag är glad att jag tog mig förbi den tråkiga starten och har sett fram emot att spela mer hela dagen.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Första intrycken för mig var väldigt dåliga. En fruktansvärd seg och utdragen tutorial, pinsamt dåligt narrativ och ett kontrollschema som inte alls klickade för mig gjorde att jag nästan avinstallerade och bad om pengarna tillbaka.

MEN efter ca två timmars spelande, en bit in i den första riktiga banan när spelet ger dig (nästan) fria tyglar så började gameplayet skina igenom den dassiga presentationen och det usla introt och spelglädjen gjorde intåg med pompa och ståt.
Jag är glad att jag tog mig förbi den tråkiga starten och har sett fram emot att spela mer hela dagen.

Prologen var lökig men tycker inte den var något mycket sämre än tutorials brukar vara. Går även att skippa för den som vill
Narrativet är ju exakt som det ska va i Aliens dock, där har jag inga klagomål alls! Perfekt början på storyn och hoppas den fortsätter på samma spår!

signatur

Inaktiv

Tutorialen var riiiktigt dryg.
Men satan vilket bra spel det blev sen.
Har bokstavligen haft drömmar om ett sånthär spel ända sen jag var gammal nog att se filmerna.

Men så är jag ju ett stort fan också. Har till och med bordsrollspelet här hemma.
Gillar till och med Prometheus och Covenant riktigt mycket, trots att det är internets slagpåsar.
Det är nåt speciellt med retro-futuristisk sci-fi. Tycker det är så coolt att Cameron gav all krigsföring en Vietnam-vibe.

Medlem

Nu blir man mer sugen när ni skriver så där! Ska nog köpa det någon dag. Har alltid älskat Alien franchisen

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Tutorialen var riiiktigt dryg.
Men satan vilket bra spel det blev sen.
Har bokstavligen haft drömmar om ett sånthär spel ända sen jag var gammal nog att se filmerna.

Men så är jag ju ett stort fan också. Har till och med bordsrollspelet här hemma.
Gillar till och med Prometheus och Covenant riktigt mycket, trots att det är internets slagpåsar.
Det är nåt speciellt med retro-futuristisk sci-fi. Tycker det är så coolt att Cameron gav all krigsföring en Vietnam-vibe.

Haha jag är i samma sits!
Rollspel, brädspel, alla filmer och jag gillar dem alla! Prometheus, covenant, till o med Resurrection!
Inget tar de två första men allt är bra!

Spelet börjar öppna upp för mig nu också och blir bara bättre o bättre såhär långt!

signatur

Medlem
Skrivet av Soulless:

Prologen var lökig men tycker inte den var något mycket sämre än tutorials brukar vara. Går även att skippa för den som vill
Narrativet är ju exakt som det ska va i Aliens dock, där har jag inga klagomål alls! Perfekt början på storyn och hoppas den fortsätter på samma spår!

Åh vad bra att tutorialen går att skippa. Jag var rädd att behöva köra igenom den igen utifall att jag vill köra igenom igen på högsta svårighetsgraden en annan gång.

Storyn i sig tycker jag också är bra hittills. Jag har inte spelat så långt, men den börjar riktigt fint. Både storyn i tutorialen som ger premissen till varför man är där man är och gör vad man gör, och den röda tråden man följer i de första uppdragen var välgjorda.
Med narrativet syftade jag främst på hur storyn presenteras, specifikt röstskådespeleriet och manuset. I början tyckte jag det var asdåligt, framförallt i tutorialen. Men efter att ha spelat några timmar till tycker jag att den känns bättre, eller så har jag blivit mer förlåtande sedan gameplayet blev bra.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Åh vad bra att tutorialen går att skippa. Jag var rädd att behöva köra igenom den igen utifall att jag vill köra igenom igen på högsta svårighetsgraden en annan gång.

Storyn i sig tycker jag också är bra hittills. Jag har inte spelat så långt, men den börjar riktigt fint. Både storyn i tutorialen som ger premissen till varför man är där man är och gör vad man gör, och den röda tråden man följer i de första uppdragen var välgjorda.
Med narrativet syftade jag främst på hur storyn presenteras, specifikt röstskådespeleriet och manuset. I början tyckte jag det var asdåligt, framförallt i tutorialen. Men efter att ha spelat några timmar till tycker jag att den känns bättre, eller så har jag blivit mer förlåtande sedan gameplayet blev bra.

Jag har inte testat själv så jag kan ha fel, men i inställningar finns en där man stänger av "dynamic tutorial" vilket jag antog är själva prologen. Men kanske är det något annat och man måste spela igenom den ändå, men utan alla meddelanden som hoppas upp kanske det iaf går snabbt!

Har just klarat första uppdraget, ska tillbaks och jaga resterande material senare, men känner mig nästan lika slut som alla panikslagna marinkårssoldater som tog sig levande därifrån med nöd och näppe XD

Helt ärligt håller detta för mig att växa till utmanare för årets hittills bästa.

signatur

Skribent
Skrivet av Soulless:

Jag har inte testat själv så jag kan ha fel, men i inställningar finns en där man stänger av "dynamic tutorial" vilket jag antog är själva prologen. Men kanske är det något annat och man måste spela igenom den ändå, men utan alla meddelanden som hoppas upp kanske det iaf går snabbt!

Har just klarat första uppdraget, ska tillbaks och jaga resterande material senare, men känner mig nästan lika slut som alla panikslagna marinkårssoldater som tog sig levande därifrån med nöd och näppe XD

Helt ärligt håller detta för mig att växa till utmanare för årets hittills bästa.

Jag gillar det här att man kan dra sig ur uppdraget och sen komma tillbaka med utvilade trupper. Det blir nästan lite rogue like-tänk i uppdragsstrukturen. Att ha skadade trupper som just levlat och sen måsta lägga benen på ryggen och göra en fall back till bilen medan Xenosarna swarmar är fan intense på riktigt.

signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot

Jag älskar spelet. Det har så många smådetaljer med i spelet.

Bara den grejen att dina soldater får PTSD och då får olika nackdelar. Eller att din soldat kan vara "stubborn" och då slumpas alla skills och även vilken klass soldaten får.
Ännu roligare kändes det då jag efter ett uppdrag hade en svårt skadad soldat (skada på benet efter en dust med en Alien Drottning) som fick benet amputerat. Nu har denna soldat en protes och det syns också på deras porträtt.

Sen smågrejer som att uppdrag kan gå åt helvete riktigt snabbt om man inte passar sig. Okontrollerade facehuggers mitt i en strid då man febrilt försöker rycka loss facehugger från soldaten medan striden pågår.
Det gör att man verkligen känner hur de fångat känslan av Aliens filmen klockrent.

Detta spelet får mig kanske inte att rycka till på samma vis som Alien Isolation men totalt är detta ett bättre Alien spel.

Skribent
Skrivet av Harakiri:

Bara den grejen att dina soldater får PTSD och då får olika nackdelar. Eller att din soldat kan vara "stubborn" och då slumpas alla skills och även vilken klass soldaten får.
Ännu roligare kändes det då jag efter ett uppdrag hade en svårt skadad soldat (skada på benet efter en dust med en Alien Drottning) som fick benet amputerat. Nu har denna soldat en protes och det syns också på deras porträtt.

Sen smågrejer som att uppdrag kan gå åt helvete riktigt snabbt om man inte passar sig. Okontrollerade facehuggers mitt i en strid då man febrilt försöker rycka loss facehugger från soldaten medan striden pågår.
Det gör att man verkligen känner hur de fångat känslan av Aliens filmen klockrent.

Detta spelet får mig kanske inte att rycka till på samma vis som Alien Isolation men totalt är detta ett bättre Alien spel.

Älskar också de små detaljerna som finns, något som ett nytt Xcom-spel borde ta efter. Var med nu om att en soldat gick ned under striden, men var inte död. När striden sen var över så kunde jag inte hitta snubben när jag tänkte hela honom. Väljer porträttet och ser att en alien släpar iväg honom och är då så långt bort att jag inte hinner nå dit innan de försvinner. Var min bästa smart-gun-skytt också

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Är det nån som testat det på Steamdeck, och kanske främst internetkrav? Ska ut och resa om nån dag och tänkte om det funkar utan internetconnection

signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Haha ja, allt gick bra för mig på ett uppdrag, var andra svängen och alldeles i slutet gjorde jag ett litet misstag och i stressen när en av mina marines blev bortförd gjorde jag ett till, det ena ledde till det andra och innan det var över hade jag en soldat som haltade efter den andre som bar den tredje på axeln...Den fjärde är tyvärr inte med oss längre XD
Men de övriga tog sig levande därifrån, med allehanda skador och problem på köpet!

Det är så mycket som känns nytt och fräscht i detta spel, hoppas verkligen de kan bygga vidare på konceptet!

signatur

1
Skriv svar