Nederländerna försöker förbjuda lootlådor i spel
Bra. Helt sinnes galet hur accepterat det är och man reglerar skiten ur lotterier och slotsmaskiner men av någon anledning skiter spelinspektionen i spelvärlden och jag har ingen aning om varför. Tänker främst Valve och skins. Även fast det når barn och ungdomar med många mörka historier.
Bra. Helt sinnes galet hur accepterat det är och man reglerar skiten ur lotterier och slotsmaskiner men av någon anledning skiter spelinspektionen i spelvärlden och jag har ingen aning om varför. Tänker främst Valve och skins. Även fast det når barn och ungdomar med många mörka historier.
Finns ju få utvecklare som sköter det bättre än Valve, är ju hur lätt som helst att undvika allt vad lootlådor heter och bara köpa det man är ute efter direkt och till ett pris bestämt av marknaden.
Det är redan försent. Lootlådor finns knappt längre för battle pass och ingame shop fungerar mycket bättre
Jo det kanske är så bland AAA spelen, men i Roblox världen verkar det bli mer och mer vanligt och når därmed ännu lägre åldrar.
Senaste flugan är väl "Pet Simulator X" där man köper ägg och samlar på husdjur i alla möjliga olika rariteter. Dem verkar dessutom komma med nya nivåer av rariteter på djuren med jämna mellanrum för att kunna sälja mer och mer.
Finns ju få utvecklare som sköter det bättre än Valve, är ju hur lätt som helst att undvika allt vad lootlådor heter och bara köpa det man är ute efter direkt och till ett pris bestämt av marknaden.
Det olagliga är att man köper lådor som ett lotteri och sedan kan växla ut det till riktiga pengar genom att sälja på marknaden.
"Om du i ett dataspel vinner något med slumpens hjälp (exempelvis i en så kallad lootlåda) som kan köpas eller säljas för pengar/pengars värde utanför dataspelets virtuella miljö kan det ska betraktas som spel om pengar" -Spelinspektionen
Det olagliga är att man köper lådor som ett lotteri och sedan kan växla ut det till riktiga pengar genom att sälja på marknaden.
"Om du i ett dataspel vinner något med slumpens hjälp (exempelvis i en så kallad lootlåda) som kan köpas eller säljas för pengar/pengars värde utanför dataspelets virtuella miljö kan det ska betraktas som spel om pengar" -Spelinspektionen
Valve erbjuder ingen möjlighet att växla ut någonting till riktiga pengar, de tillåter bara spelare att byta föremål mellan olika användarkonton. Steams användaravtal uttrycker specifikt att sådan aktivitet som kan kopplas till kommersiellt användande eller hasardspel leder till avstängning från communityfunktionerna.
Det är redan försent. Lootlådor finns knappt längre för battle pass och ingame shop fungerar mycket bättre
Finns fortfarande i andra spel, t.ex. Star Trek Online, men de går att köpa dem (nycklar till lootboxes) via Zen credits som du kan få genom att göra dailies så du behöver inte betala om du inte vill, tar ca 2 månader att samla hop Zen för motsvarande 300 kronor.
Valve erbjuder ingen möjlighet att växla ut någonting till riktiga pengar, de tillåter bara spelare att byta föremål mellan olika användarkonton. Steams användaravtal uttrycker specifikt att sådan aktivitet som kan kopplas till kommersiellt användande eller hasardspel leder till avstängning från communityfunktionerna.
Vilket är något de börjat agera på. Många som säljer/köper skins utanför Valve har blivit tradebannade på senaste tiden.
Finns några klipp på Youtube som tar upp det. Inte sett alla klippen, men det här är vad som kommit i ämnet senaste veckan bara.
https://m.youtube.com/results?search_query=trade+banned+csgo&...
Det verkar som du tror att utanför den virtuella världen innebär en extern marknad. Men det är inte fallet utan handlar om att du kan använda det som riktiga pengar vilket man kan i Valves butik. Eftersom det står "pengar/pengars värde" inte bara "pengar".
Helt okunnigt känner jag en rädsla att man så småningom kommer att gå på mina vackra pokemon boosters och börja hävda att det inte heller ska vara lagligt. Bättre att låta företag göra som dom vill och de som vill får konsumera deras tjänster oavsett. Förstår inte riktigt problemet med barn som köper lootboxes, dem har väl föräldrar?
Jag kanske är lite bitter men upplever att ansvar är en bristvara idag där allt ska regleras så folk slipper ta konsekvenserna av sina egna beslut.
Min åsikt är att det är lotteri rakt upp och ner och borde hanteras på samma sätt. Dvs det borde fortsätta vara lagligt, men kräva 18-årsgräns på spelet samt att utgivaren betalar för de licenser osv som krävs för att få sälja lotter. Ser ingen skillnad på en trisslott ("hoppas jag vinner pengar") och en lootlåda ("hoppas jag vinner loot x").
Min åsikt är att det är lotteri rakt upp och ner och borde hanteras på samma sätt. Dvs det borde fortsätta vara lagligt, men kräva 18-årsgräns på spelet samt att utgivaren betalar för de licenser osv som krävs för att få sälja lotter. Ser ingen skillnad på en trisslott ("hoppas jag vinner pengar") och en lootlåda ("hoppas jag vinner loot x").
Eller hur. Har svårt att tro att lagen tycker lotteri är okej om man inte vinner pengar.
"Så länge det är nitlotter så är det okej att sälja dessa till folk under 18 år"
Dessutom är ju pengar nuförtiden helt digitalt så samma regler borde väl gälla andra digitala saker.
Lotteri är lotteri oavsett vad man vinner eller inte.