Rykte: Utvecklare får tillgång till "Playstation 5 Pro" i november

Robot
Rykte: Utvecklare får tillgång till "Playstation 5 Pro" i november

Sägs kallas för Project Trinity.

#Playstation-5


Medlem

Förhoppningsvis blir det samma boost som ps4->ps4 pro, att grafiklägen går på stadiga 60 fps!

Älskar min PS5 men att ständigt behöva välja mellan 4K 30fps eller ≈2K 60fps är trist! Ge mig kakan och låt mig äta den bara!😄

Medlem

8k känns helt galet att de ens ska försöka med denna generation då de inte ens klarar 4k felfritt

Medlem

Sony gör om samma misstag varenda generation. Trodde vi skulle slippa en pro då ps5 redan är väl kraftfull som den är?

Medlem
Skrivet av Kevlarkev:

Förhoppningsvis blir det samma boost som ps4->ps4 pro, att grafiklägen går på stadiga 60 fps!

Älskar min PS5 men att ständigt behöva välja mellan 4K 30fps eller ≈2K 60fps är trist! Ge mig kakan och låt mig äta den bara!😄

Klarar oftast inte ens 60 fps i 1440. Det är allt som oftast uppskalat från en lägre res.

Medlem

Trevligt med stabilare fps men jag tycker ändå alla spel jag spelat på ps5 hittills rullat tillräckligt bra. Värdelöst med en mellanlandning i generationen som bara förlänger den. Satsa på en slimvariant och fnula på nästa generation istället.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Klarar oftast inte ens 60 fps i 1440. Det är allt som oftast uppskalat från en lägre res.

Märker man ju ändå ingen skillnad på utan mätinstrument..

Medlem

För min del beror ett köp på om den extra prestandan och den värmeutveckling det kommer generera höjer ljudnivån på en PS5 Pro. Jag vill inte tillbaka till en konsol som låter som ett flygplan som det var med de tidiga PS4 Pro modellerna .

Medlem
Skrivet av Kasse:

Klarar oftast inte ens 60 fps i 1440. Det är allt som oftast uppskalat från en lägre res.

2K = 1080p

Medlem
Skrivet av Kevlarkev:

Förhoppningsvis blir det samma boost som ps4->ps4 pro, att grafiklägen går på stadiga 60 fps!

Älskar min PS5 men att ständigt behöva välja mellan 4K 30fps eller ≈2K 60fps är trist! Ge mig kakan och låt mig äta den bara!😄

Jag är ledsen att sticka hål på din bubbla, men ps5 klarar inte av att spela moderna spel i 4K 30fps. Den skickar en 4K signal men spelet renderas i en lägre upplösning. Hur som haver så kommer det bli ett prestanda lyft och det är alltid trevligt👍

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Sony gör om samma misstag varenda generation. Trodde vi skulle slippa en pro då ps5 redan är väl kraftfull som den är?

Vadå ”varenda generation”? Vad jag vet så är det bara ps4 som fått en pro version?

Om du nu tycker så så köp ingen då? Du är ju knappast tvungen.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Jag är ledsen att sticka hål på din bubbla, men ps5 klarar inte av att spela moderna spel i 4K 30fps. Den skickar en 4K signal men spelet renderas i en lägre upplösning. Hur som haver så kommer det bli ett prestanda lyft och det är alltid trevligt👍

99 av 100 personer märker ingen skillnad på om det är "uppskalat" eller "riktig" 4k.

Medlem
Skrivet av Fargo:

99 av 100 personer märker ingen skillnad på om det är "uppskalat" eller "riktig" 4k.

Hört talas om ”falsk marknadsföring”?
Enda anledningen till att dom kommer undan med det är att själva konsolen skickar en 4K signal.

4K är bara ett buzzword, det betyder ingenting egentligen.

FPS däremot märker man skillnad på om det är 30, 60 eller 120.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Hört talas om ”falsk marknadsföring”?
Enda anledningen till att dom kommer undan med det är att själva konsolen skickar en 4K signal.

4K är bara ett buzzword, det betyder ingenting egentligen.

FPS däremot märker man skillnad på om det är 30, 60 eller 120.

Vet du hur många filmer som inte heller är äkta 4k utan är uppskalade?
Detta är inget "sony-problem" utan ett generellt förfarande.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Märker man ju ändå ingen skillnad på utan mätinstrument..

Om du menar upplösning så beror det på, om du menar fps så märker iaf jag det direkt.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

2K = 1080p

Finns lite olika definitioner av 2k verkar det som,
2048 x 1080 för kameror vilket är ovanligt för skärmar. Där är det det vanligare 2560x1440 som brukar kallas 2k, även quad HD då den har 4x pixel antal som standard 720 upplösningar. Säljs en dator som att den har 2k skärm garanterar jag att det är 1440 de menar och inte 1080p.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Finns lite olika definitioner av 2k verkar det som,
2048 x 1080 för kameror vilket är ovanligt för skärmar. Där är det det vanligare 2560x1440 som brukar kallas 2k, även quad HD då den har 4x pixel antal som standard 720 upplösningar. Säljs en dator som att den har 2k skärm garanterar jag att det är 1440 de menar och inte 1080p.

Fortfarande fel

Medlem
Skrivet av Kasse:

Säljs en dator som att den har 2k skärm garanterar jag att det är 1440 de menar och inte 1080p.

Från https://en.m.wikipedia.org/wiki/2K_resolution

"For television and consumer media, 1920 × 1080 is the most common 2K resolution, but this is normally referred to as 1080p."

"In consumer products, 2560 × 1440 is often incorrectly referred to as 2K, but it and similar formats are more traditionally categorized as 2.5K resolutions."

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Sony gör om samma misstag varenda generation. Trodde vi skulle slippa en pro då ps5 redan är väl kraftfull som den är?

Somx lådan är dem båda klena, både Sony ms faila denna generation.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Från https://en.m.wikipedia.org/wiki/2K_resolution

"For television and consumer media, 1920 × 1080 is the most common 2K resolution, but this is normally referred to as 1080p."

"In consumer products, 2560 × 1440 is often incorrectly referred to as 2K, but it and similar formats are more traditionally categorized as 2.5K resolutions."

Tack för rättelse

Medlem

Nice, blir bokning så fort det blir tillgängligt.
Finns stort behov av steg emellan konsol och PC, samt mer prestanda för VR.
PS4 Pro var min första konsol på flera år från att ha kört PC ett bra tag.
Xbox kanske har dragit ner PS5 i 30FPS träsket nu med sin senaste och kommande releaser. UE5 kan också få trögt utan Pro version, som bland annat Matrix demot antydde.

Tror fortfarande på Series XX om PS5 Pro kommer, Xbox kommer inte vilja markant ligga efter i prestanda

Medlem

Härligt att man skippade potatisverionen, blir nog en Pro-version om inte Ghost of Tsushima fått ett PC-släpp innan dess.

Medlem

Och hur stor blir den konsolen ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gaara:

8k känns helt galet att de ens ska försöka med denna generation då de inte ens klarar 4k felfritt

Jag har bara sett på en 8K tv en gång hittills och ärligt så märkte jag ingen skillnad från en 4K tv.

Det var dock några år sedan, kanske de gjort något bättre idag men. Du behöver väl en 100 tum eller något för att det kanske skall bli synbart.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Och hur stor blir den konsolen ?

Inte nödvändigtvis större än originalet.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Om du menar upplösning så beror det på, om du menar fps så märker iaf jag det direkt.

Jo det var upplösningen jag syftade på.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Sony gör om samma misstag varenda generation. Trodde vi skulle slippa en pro då ps5 redan är väl kraftfull som den är?

Nvidia gör samma misstag varenda gång de släpper ett grafikkort. Trodde vi skulle slippa nya grafikkort då 3070 redan är väl kraftfull som den är?

Ska bli intressant att se konsolens prestanda, är priset och prestandan acceptabelt i mina ögon så säljer jag min Ps5 för att uppgradera.

Medlem

Smart drag av Sony för många kommer byta upp sig och sälja sina gamla PS5 på beg marknaden så får folk som inte har råd med en ny PS5 möjlighet att köpa en begagnad konsol, och så slipper Sony släppa en budget version som Xbox Series S.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skrivet av Crank:

Smart drag av Sony för många kommer byta upp sig och sälja sina gamla PS5 på beg marknaden så får folk som inte har råd med en ny PS5 möjlighet att köpa en begagnad konsol, och så slipper Sony släppa en budget version som Xbox Series S.

Eller så kan man kalla nuvarande Playstation en serie S och som nu då kommer vara en flaskhals för pro versionen som folk säger om serie S..

Som en medlem på FZ skrivit så ofta lowest common denominator blir den vanliga då ju.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Vill inte känna den där "pc stressen". Nä, släpp mindre, tystare, snyggare etc men hoppa ett rejält skutt istället runt ca vart 7e år. 🤷‍♀️

123
Skriv svar