Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Träningstråden: Tråden om att grinda och levla irl

Träningstråden: Tråden om att grinda och levla irl

Håller ni på FZ på med någon form av träning? Eller är ni sugna på att börja med något? Träning är något som de flesta vet är bra för hälsan, men ofta kommer livet i mellan och det är lätt att tappa rutinen. Barn, jobb, studier, familjeliv etc. Att dra sig iväg till gymmet kan vara tufft nog som det är, men en mörk och regnig morgon under höst och vintern gör det inte lättare heller.

Men viktigt är det!

Själv så har min form och hälsa pendlat mycket den senaste tiden, främst pga stress och fruktansvärt mycket på jobbet. Nu är formen makalöst dålig.

Nu blir det dock ändring på det. Till en början blir det att komma igång med gymmet igen, samt kanske orka börja jogga lite.

Medlem

Träning är livet!

Skämt åsido så är träningen viktig för mig, tycker det är kul och tränar jag för lite blir jag lätt på dåligt humör ö. Jag är mest för gruppträning i olika former, kör nu mest något som heter Teambeats och nu senaste tiden har jag börjat med Bodyattack-pass, högintensivt och kul pass.

Borde egentligen börja med lite mer specifik styrketräning då jag har flera områden jag behöver förbättra, har haft ryggproblem länge.

Skulle också vilja få in simträning igen, gjorde ett Ironman 2017 så tränade mycket inför det. Men att ta sig till simhallen igen känns av någon anledning svårt.

Om någon har frågor om gruppträning kan jag svara på det mesta, kört många varianter samt även jobbat med det!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag skulle behöva börja styrketräna igen. Mådde bra när jag höll på men har inte haft orken sen pandemin. Det har gjort att jag är svagare och tyngre än jag varit tidigare och den tröskeln har gjort det ännu svårare att börja igen. Ond cirkel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Moderator | Testpilot

Skulle vilja komma igång med träning men det känns så svårt att veta vad jag ska börja med.

Fick lite tips av en kompis bror med lite lätta övningar där jag använder armarna som kändes bra men när jag körde det ett tag visste jag som inte vad mer jag ska göra, vad jag ska åstadkomma osv.

Oftast där det fallet för mig. Vet inte var jag ska börja, hur jag ska göra och så händer det ingenting. Samtidigt är det lättare än någonsin att fråga om hjälp och kolla videos - men även sistnämnda känns bökigt då jag inte vet vad jag letar efter.

Skulle nog behöva ha en PT till en början som kan leda mig rätt, men då måste jag vilja orka lägga pengar på det också.

Funderar bara på att bara köra armhävningar och diverse kroppsövningar hemma så slipper man betala massa, men då hamnar jag i samma fälla vilka övningar jag ska göra


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Skulle vilja komma igång med träning men det känns så svårt att veta vad jag ska börja med.

Fick lite tips av en kompis bror med lite lätta övningar där jag använder armarna som kändes bra men när jag körde det ett tag visste jag som inte vad mer jag ska göra, vad jag ska åstadkomma osv.

Oftast där det fallet för mig. Vet inte var jag ska börja, hur jag ska göra och så händer det ingenting. Samtidigt är det lättare än någonsin att fråga om hjälp och kolla videos - men även sistnämnda känns bökigt då jag inte vet vad jag letar efter.

Skulle nog behöva ha en PT till en början som kan leda mig rätt, men då måste jag vilja orka lägga pengar på det också.

Funderar bara på att bara köra armhävningar och diverse kroppsövningar hemma så slipper man betala massa, men då hamnar jag i samma fälla vilka övningar jag ska göra

Kör youtube, sök på "full body workout" för gymmet och "full body workout home" för hemmet. Välj en video, kör på den några veckor tills du känner för något nytt och sedan tar du bara en ny video och följer den. Rince and repeat!

Tror gymgrossisten.se har flera färdiga träningsprogram också, dem flesta övningarna verkar även ha videodemonstration.

Börja med att åstadkomma träningen bara

Medlem

Spelar Pokemon go varje dag 1,5-5timmar. Får promenader i varierad terräng. Kör några armhävningar på kvällen innan jag lägger mig.

Medlem

Tränat styrketräning sedan 2014. Jag var trött på att vara spinkig och började nästan uteslutande p.g.a. fåfänga. Det har successivt gått över till att bli en nödvändighet för mig att träna fem dagar i veckan för att fungera som människa. Man får mer energi, sover bättre, blir starkare, får bättre självförtroende och mycket mer. Don't get me wrong, jag motiveras fortfarande av att se snygg ut naken och att fylla ut mina t-shirts på rätt ställen men det är inte längre den enda anledningen.

Jag försöker att klämma in ett par konditionspass per vecka också för att det är bra för hjärta och hjärna.

Sluta prioritera bort träningen när livet blir hektiskt. Träningen är faktiskt det viktigaste du kan göra och det är det sista du ska prioritera bort.

Moderator | Testpilot
Skrivet av sumodl:

Kör youtube, sök på "full body workout" för gymmet och "full body workout home" för hemmet. Välj en video, kör på den några veckor tills du känner för något nytt och sedan tar du bara en ny video och följer den. Rince and repeat!

Tror gymgrossisten.se har flera färdiga träningsprogram också, dem flesta övningarna verkar även ha videodemonstration.

Börja med att åstadkomma träningen bara

Sista där är det viktigaste.

Tack för tips. Ska göra ett försök och testa mig fram.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"Bästa träningen är den som blir av " läste jag någonstans. Jag gör armhävningar de dagar jag inte kan ta mig till gymmet pga tidsbrist , promenader för kardio.

Lycka till med träningen.

Medlem

Sysslat med styrkelyft i 15 år. Tycker att det är riktigt roligt. Progression vad gäller både vikter och utförande ger mig mycket motivation.

Köpte hemmagym till källaren för ett par år sedan och det är den bästa investeringen jag gjort. Blev svårt att komma iväg regelbundet till gym när jag fick barn.

Tror att det gick på cirka 15 000. Tävlingsstång, rack, bänk, dämpande matta och 250 kilo i vikter. Inte Eleiko men ärligt talat ingen större skillnad.

Spelar också innebandy regelbundet. Otroligt hur bollsport gör löpning roligt. Har inga problem att ta mig till spåret, men innebandy ser jag verkligen fram emot varje vecka.

Medlem

Jag har i hela mitt liv varit mer eller mindre aktiv i olika perioder av lagsporter, kampsporter och gymträning/motionsträning.
Iår skaffade jag gymkort igen och började med styrketräning igen.

Jag hade en period bär jag körde "VR träning" bla skugg-boxas fast man boxades mot en motståndare i VR
thrill of the fight heter spelet och jag gick ner 15kg och blev spinkig om jag ska vara fåfäng mot mig själv 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tränat styrketräning sedan 2014. Jag var trött på att vara spinkig och började nästan uteslutande p.g.a. fåfänga. Det har successivt gått över till att bli en nödvändighet för mig att träna fem dagar i veckan för att fungera som människa. Man får mer energi, sover bättre, blir starkare, får bättre självförtroende och mycket mer. Don't get me wrong, jag motiveras fortfarande av att se snygg ut naken och att fylla ut mina t-shirts på rätt ställen men det är inte längre den enda anledningen.

Jag försöker att klämma in ett par konditionspass per vecka också för att det är bra för hjärta och hjärna.

Sluta prioritera bort träningen när livet blir hektiskt. Träningen är faktiskt det viktigaste du kan göra och det är det sista du ska prioritera bort.

Hur har du lagt upp din träning? Kör du hela kroppen varje gång eller olika muskelgrupper?
När jag tränade regelbundet för några år sedan körde jag olika muskelgrupper. Men jag kommer inte ihåg hur jag delade upp dom.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag började med styrketräning på det lokala gymmet för 3-4 år sen och har väl kört ganska flitigt 3 ggr i veckan, med några kortare uppehåll. Det är roligt som sjutton, speciellt eftersom jag har en kompis som oftast hakar på. Vi är båda 40+ småbarnsföräldrar som hinner umgås typ aldrig annars, så gymmet är där vi hinner prata skit förutom att träna. Jag har inte lagt på mig så jättemycket muskler, troligen kör jag inte riktigt nog intensivt och äter nog inte tillräckligt alt. tillräckligt med protein, men det är OK - jag mår bra av träningen i allafall. Nu kör vi Push-Pull-Legs program vilket ger en rolig variation, men brukar checka av ibland med någon som jobba på gymmet och få hjälp att lägga upp program.

Jag är för kass för att ge konkreta råd om själva träningen förutom att instämma i de som skriver att den bästa träningen är den som blir av - men jag vill tipsa om Styrkelabbet.se, på deras sida finns jättebra instruktioner. Deras podcast är också bra, följer den inte men har kört många av nybörjartips-avsnitten. Sen är deras app StrenghtLog riktigt riktigt bra, kör gratisvarianten för att regga mina pass och hålla rätt på programmen. Finns många andra appar men gillar denna skarpt!

Medlem

I min ålder är rörligheten viktigare nu, inte att lyfta tungt. Såg en video med Stephen Lang som är mer slimmad nu jämfört med i Avatar. Han sa han tränade så tungt så han kunde knappt lyfta armen över huvudet. Rörligheten är viktigare i hans ålder.
Jag kör bara armhävningar nu (låångsamma), crunches och squats, 2 ggr i veckan. 3 ggr i veckan kör jag cardio.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Skulle vilja komma igång med träning men det känns så svårt att veta vad jag ska börja med.

Fick lite tips av en kompis bror med lite lätta övningar där jag använder armarna som kändes bra men när jag körde det ett tag visste jag som inte vad mer jag ska göra, vad jag ska åstadkomma osv.

Oftast där det fallet för mig. Vet inte var jag ska börja, hur jag ska göra och så händer det ingenting. Samtidigt är det lättare än någonsin att fråga om hjälp och kolla videos - men även sistnämnda känns bökigt då jag inte vet vad jag letar efter.

Skulle nog behöva ha en PT till en början som kan leda mig rätt, men då måste jag vilja orka lägga pengar på det också.

Funderar bara på att bara köra armhävningar och diverse kroppsövningar hemma så slipper man betala massa, men då hamnar jag i samma fälla vilka övningar jag ska göra

De flesta stora gymkedjor har PT-pass gratis eller väldigt billigt. Och du behöver inte så många för att komma igång.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Hur har du lagt upp din träning? Kör du hela kroppen varje gång eller olika muskelgrupper?
När jag tränade regelbundet för några år sedan körde jag olika muskelgrupper. Men jag kommer inte ihåg hur jag delade upp dom.

Jag delar upp passen i överkropp och underkropp. På så sätt får musklerna minst 48 timmars vila mellan passen och för mig har det fungerat bra. Många delar ju upp i push/pull-dagar vilket borde vara lika bra.

Ibland kan jag ha känningar i vissa muskler trots att jag vilat i 48 timmar och då lyssnar jag på kroppen och kör cardio den dagen i stället. Det är väl den viktigaste lärdomen efter flera års träning, att lyssna på sin kropp och betrakta muskelbyggandet som ett maraton. Många "go ham", enligt amerikansk modell, och skadar sig själva och blir därmed borta från träningen lång tid. Du får då in mindre volym under ett år än vad jag som kört lugnt gör eftersom jag undvek att skada mig själv.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Jag delar upp passen i överkropp och underkropp. På så sätt får musklerna minst 48 timmars vila mellan passen och för mig har det fungerat bra. Många delar ju upp i push/pull-dagar vilket borde vara lika bra.

Ibland kan jag ha känningar i vissa muskler trots att jag vilat i 48 timmar och då lyssnar jag på kroppen och kör cardio den dagen i stället. Det är väl den viktigaste lärdomen efter flera års träning, att lyssna på sin kropp och betrakta muskelbyggandet som ett maraton. Många "go ham", enligt amerikansk modell, och skadar sig själva och blir därmed borta från träningen lång tid. Du får då in mindre volym under ett år än vad jag som kört lugnt gör eftersom jag undvek att skada mig själv.

Ok. Kör du hela överkroppen varje gång? Tänker att det kan ta en del tid (och energi/kalorier) om man ska hinna med biceps, triceps, axlar, bröst och rygg osv. på ett pass.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ok. Kör du hela överkroppen varje gång? Tänker att det kan ta en del tid (och energi/kalorier) om man ska hinna med biceps, triceps, axlar, bröst och rygg osv. på ett pass.

Nu var det inte riktat till mig, men kör ändå.

De flesta basövningar inkluderar flera muskelgrupper.

Bänkpress t.ex. aktiverar axlar och triceps precis som bröstet.

Rodd/chins tar mycket på biceps förutom ryggen.

Du ska ha kommit ganska långt i din träning innan du behöver träna varje muskel isolerat.

Jag tycker inte att t ex. ett överkroppspass behöver ta mer än 30-40 minuter om du håller två minuter vila mellan seten och kör effektivt.

Du kommer rätt långt på bänkpress, chins/latsdrag och en roddövning som överkroppspass. Knäböj och marklyft som ett underkroppspass.

Håll det enkelt och tydligt. Få övningar. Sträva alltid mot progression utan att tappa teknik/utförande.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Ok. Kör du hela överkroppen varje gång? Tänker att det kan ta en del tid (och energi/kalorier) om man ska hinna med biceps, triceps, axlar, bröst och rygg osv. på ett pass.

Mina standardövningar på överkroppsdagen är bänkpress (bröst, axlar, triceps och diverse stabiliserande muskler i överkroppen), lat pulldowns (lats, biceps, axlar, traps) och rodd (rygg och armar). Sen avslutar jag med preacher curls (biceps), lateral raises (axlar) och pulldowns (triceps). Som du ser täcker du in nästan halva överkroppen med enbart bänkpress så det är inte så svårt att hinna med större delen av överkroppen på ett entimmespass.

Benpassen består huvudsakligen av benpress, calf raises (stående) och leg extensions. Hade gärna satsat mer på knäböj men av erfarenhet är det inte värt det för mig då jag varit nära på att sabba ländryggen flera gånger.

Det är också något man lär sig med åren. Är man inte ute efter att tävla i styrkelyft så måste man inte satsa stenhårt på de tre stora basövningarna (bänkpress, knäböj och marklyft). De är jättebra övningar som täcker in i princip hela kroppen men om du inte utför de korrekt kan de orsaka skador som tar lång tid att återhämta sig från. Risk-reward-ration är helt enkelt inte tillräckligt låg för att jag tycker att det är värt att köra knäböj och marklyft.

Medlem

Man ångrar aldrig ett träningspass! Gymmet är det som gäller. Hade varit kul med sport också men känns inte lika lätt att bara "börja i en sport" och hitta vänner på samma sätt som när man var liten.

Medlem

Träning är det bästa valet jag gjort. Började träna konsekvent 2018 och kör f.n ”push pull legs”, sex pass i veckan. Blev lite för tung och lade om dieten och återgick till cardio dagligen också. Mår verkligen kanon och jag har aldrig ångrat ett träningspass.

Skulle säga att det nog är den bästa förändringen jag gjort för välmåendet. Första gången jag fick ett sexpack var fantastiskt. Levde trasigt i tonåren med mycket övervikt och andra dåliga val. Det är aldrig för sent att ändra sitt leverne till det bättre. Börja träna idag!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Skulle vilja komma igång med träning men det känns så svårt att veta vad jag ska börja med.

Fick lite tips av en kompis bror med lite lätta övningar där jag använder armarna som kändes bra men när jag körde det ett tag visste jag som inte vad mer jag ska göra, vad jag ska åstadkomma osv.

Oftast där det fallet för mig. Vet inte var jag ska börja, hur jag ska göra och så händer det ingenting. Samtidigt är det lättare än någonsin att fråga om hjälp och kolla videos - men även sistnämnda känns bökigt då jag inte vet vad jag letar efter.

Skulle nog behöva ha en PT till en början som kan leda mig rätt, men då måste jag vilja orka lägga pengar på det också.

Funderar bara på att bara köra armhävningar och diverse kroppsövningar hemma så slipper man betala massa, men då hamnar jag i samma fälla vilka övningar jag ska göra

Kan rekommendera YT-kanalen Hasfit, de har bra träna hemma program för att komma igång


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Har matta, hantlar och roddmaskin, kan inte göra mycket men gör mitt bästa. Har hjälpt sinnet 10x mer än vad SSRI gjorde iaf.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Nu var det inte riktat till mig, men kör ändå.

De flesta basövningar inkluderar flera muskelgrupper.

Bänkpress t.ex. aktiverar axlar och triceps precis som bröstet.

Rodd/chins tar mycket på biceps förutom ryggen.

Du ska ha kommit ganska långt i din träning innan du behöver träna varje muskel isolerat.

Jag tycker inte att t ex. ett överkroppspass behöver ta mer än 30-40 minuter om du håller två minuter vila mellan seten och kör effektivt.

Du kommer rätt långt på bänkpress, chins/latsdrag och en roddövning som överkroppspass. Knäböj och marklyft som ett underkroppspass.

Håll det enkelt och tydligt. Få övningar. Sträva alltid mot progression utan att tappa teknik/utförande.

Skrivet av Chicobello:

Mina standardövningar på överkroppsdagen är bänkpress (bröst, axlar, triceps och diverse stabiliserande muskler i överkroppen), lat pulldowns (lats, biceps, axlar, traps) och rodd (rygg och armar). Sen avslutar jag med preacher curls (biceps), lateral raises (axlar) och pulldowns (triceps). Som du ser täcker du in nästan halva överkroppen med enbart bänkpress så det är inte så svårt att hinna med större delen av överkroppen på ett entimmespass.

Benpassen består huvudsakligen av benpress, calf raises (stående) och leg extensions. Hade gärna satsat mer på knäböj men av erfarenhet är det inte värt det för mig då jag varit nära på att sabba ländryggen flera gånger.

Det är också något man lär sig med åren. Är man inte ute efter att tävla i styrkelyft så måste man inte satsa stenhårt på de tre stora basövningarna (bänkpress, knäböj och marklyft). De är jättebra övningar som täcker in i princip hela kroppen men om du inte utför de korrekt kan de orsaka skador som tar lång tid att återhämta sig från. Risk-reward-ration är helt enkelt inte tillräckligt låg för att jag tycker att det är värt att köra knäböj och marklyft.

Tack för svaren. Jag är inte så erfaren med styrketräning så jag har alltid fokuserat på övningar till olika muskelgrupper. Har inte tänkt på att det är flera muskelgrupper som aktiveras i vissa övningar.
Jag har börjat kolla runt på lite gym i stan och jag ska definitivt tänka på vad ni skrivit när jag ska fixa mitt träningsschema. Har sett att ett ställe har klätterrep och en sån där släde man ska pressa framför sig. Två övningar som verkar lite kul som kan kännas mer som lek än träning


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag har alltid tränat mer eller mindre. Byter sport ibland. Jag drivs av prestation så ibland är jag riktigt stark och ibland är jag riktigt snabb. Ibland bara riktigt fit. Just nu snabb och ser fram emot att springa milen under 40 nästa år.

Så jag tycker att det är kul att träna, men jag tränar inte för att det är kul. Jag vill förbättra mig och testa hur långt jag kan nå på en viss mängd träning. Har inte svårt med vikt varken upp eller ned. Men har bestämt mig för att vara lätt nu.

Redaktör
Ponny

Springer. Har gjort det sedan, tja, 2004 cirka. Kört Stockholm Maraton + Göteborgsvarvet några gånger. Milen tyckte jag var roligast, har ett pers på 47.18 från 2008. Då var jag i absolut bästa form. Men! Vikten började röra sig uppåt, och även om jag fortfarande springer (oftast!) regelbundet så har ju inte dom tiderna i mig längre. Fast... det kan ju bli så igen?

Nu är det mest 5km som jag gillar. Kom under 30 minuter för ett par år sedan, och det gav mig mersmak! Dock mycket stress under ett par år, men nu börjar jag hitta tillbaka.

Mitt mål nu är att hålla igång löpningen under vintern. Blir ofta att jag kör långa pauser då. Men har numer bra kläder. Nästan nollgradigt nu, och än lever motivationen. 😤 Jag springer för att jag vill bli snabbare och må bra i skallen.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tränar regelbundet, har som mål på fyra pass i veckan. Ibland blir det tre, ibland blir det fem men fyra är målet. Sedan jag slutade att arbeta fysiskt och satte mig i skolbänken för att bli kontorsråtta har jag tagit träningen på mer allvar. Numera kan jag inte se en vardag utan träning

Först och främst är det gymmet som gäller men försöker att bli bättre på att springa, vore mäktigt att springa ett maraton någon gång.

Eftersom man har jobbat med diverse fysiska jobb är ryggen och ena axeln mindre bra vilket tyvärr vilket visar sig på gymmet. Bänkpress och militärpress är bara att glömma men jag försöker att lyssna på kroppen och kör bara det som funkar utan att göra illa sig.


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag springer för att jag vill bli snabbare och må bra i skallen.

Kul med en annan som springer. Gick det bra på maraton för dig?
Vad har du för plan för att bli snabbare och är det någon särskild tid du siktar på?

Jag tycker att det klurigaste är att få tid med löpningen.

Wow! Vad kul med så mycket respons!

Vi kan nog peppa varandra. Tillsammans kommer vi kliva in på stranden 2024 i Chris Hemsworths avbild.

Mitt tips till alla som funderar på att börja träna men inte vet hur. Bara youtuba "Beginner home workout" typ och sen kör ett par veckor. Det viktigaste är bara att komma igång och få igång rutinen! Om man inte har tränat särskilt mycket innan så blir man typ starkare av allt, så man behöver inte nörda in för mycket i början. Sedan kan man läsa på och lära sig under tiden, eller anlita en PT om man inte orkar göra massor av onädiga misstag.

Typ denna:

https://www.youtube.com/watch?v=30PqX2zvK88

Kör hårt!

Medlem

Mitt tips är att skaffa gymkort och att börja jogga. 🤷🏼‍♂️ Det är nog få som lyckas med bra progression och bra pass under lång tid i sitt vardagsrum.

12
Skriv svar