Epic erbjuder utvecklare 100 % intäkter i utbyte mot tidsexklusivitet

Medlem

En del indieutvecklare lär nog nappa på detta.

Det är ganska stor skillnad på att få 100 % jämfört med 70 %. Sedan kan man släppa till andra PC-butiker sex månader senare.

Medlem
Skrivet av Mirage:

De flesta förklarar sin anledning, men den verkar inte vara så viktig för dig. Själv avskyr jag exklusiviteten som Epic fulspelar med, samt det stora Tencent ägarskapet. Det är nog för mig att undvika den.
Enligt din egen beskrivning så mår folk dåligt, eftersom de gråter enligt dig. Jag bara går på ditt eget resonemang. Faktum kvarstår att du göttar dig i andras misär.

Det är ju helt okej att bojkotta vad man nu känner att man har för anledningar.

Men om man mår dåligt över att spel inte kommer till sin favorit launcher, eller om man känner misär osv.

Då bör man nog stänga av datorn och gå ut i världen så man kan skaffa sig andra perspektiv.

Medlem

Konsollkrigs-liknande exklusiviteter mellan butiker?.. "PC Master Race", lmao. Njae, jag handlar så gott som endast via Steam eller GoG så av mig får dom 0% om titeln inte finns där jag vill handla den.

Missat ett par titlar tyvärr men om utvecklare/utgivare räknar på att det tjänas mer pengar via Epic så tuta på.

Edit* Format.

Moderator | Testpilot

Har faktiskt börja störa mig på att ha flera launcher mer och mer. Under rean nu på sommaren köpte jag ett par billiga spel som jag bara nu i veckan märkt att jag redan äger hos Epic.

Det finns säkert något program som kan göra det enkelt att hålla reda på vad man äger och inte, men hade gärna haft möjligheten att använda en plattform om möjligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Frågan är om det är tillräckligt för att kompensera för den minskade försäljningen. Är det Epic-exklusivt brukar jag inte ens se det som att det finns på PC.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Spelar ingen roll vad de försöker med. Bojkott av Epic då de stänger ute konkurrensen och endast förstör för de som vill välja fritt var de införskaffar sina spel.

Saken var ju den att Epics huvudidé när det kom var att bli av med Steams exklusivitet (what? Vilken exklusivitet?!) då de tyckte att exklusivitet var ondskan själv. Och hur gör de detta? Jo! Exklusivitet!

Hypokriter varenda en av dem.

Sen att deras säkerhet var RIKTIGT dålig (säkert bättre nu men jag litar inte alls på dem). När jag blev tvingad att testa Fortnite med en polare så skapade jag, mot min egen vilja, ett konto på Epic när jag var på jobbet (via min telefon). Det tog inte mer än 20 minuter efter att kontot var skapat så fick jag ett mail att någon i Kina hade försökt komma åt mitt konto. Hur kunde detta hända? Använder mig av nya lösenord på vartenda konto jag har, kunde inte ha varit någon malware som såg vad jag skrev på mitt tangentbord då jag inte använde något. De hade så extrema problem med säkerheten att jag tog bort mitt konto direkt efteråt. Och kommer ALDRIG skaffa ett igen.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Jag minns fortfarande mitt hat mot Steam när Valve tvingade mig att installera det för att kunna fortsätta spela Counter Strike. Det gjorde verkligen allt sämre med att starta upp och spela spelet. Det är några år sen.

Amen! 😆😆
... Men "några år sedan"? Har för mig att det var när jag gick från cs1.5 till source (hoppade över 1.6 då det krävde Steam).
Till ens försvar är att på den tiden var Steam väldigt o-optimerat mot vad man får och mot hårdvaran man satt på. Vill minnas att den tog en del minne i början; minne jag inte ville ha på något som ligger i bakgrunden. Körde redan win2k på den tiden som var lite mer "minnestörstig"...

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Saken var ju den att Epics huvudidé när det kom var att bli av med Steams exklusivitet (what? Vilken exklusivitet?!) då de tyckte att exklusivitet var ondskan själv. Och hur gör de detta? Jo! Exklusivitet!

Hypokriter varenda en av dem.

Sen att deras säkerhet var RIKTIGT dålig (säkert bättre nu men jag litar inte alls på dem). När jag blev tvingad att testa Fortnite med en polare så skapade jag, mot min egen vilja, ett konto på Epic när jag var på jobbet (via min telefon). Det tog inte mer än 20 minuter efter att kontot var skapat så fick jag ett mail att någon i Kina hade försökt komma åt mitt konto. Hur kunde detta hända? Använder mig av nya lösenord på vartenda konto jag har, kunde inte ha varit någon malware som såg vad jag skrev på mitt tangentbord då jag inte använde något. De hade så extrema problem med säkerheten att jag tog bort mitt konto direkt efteråt. Och kommer ALDRIG skaffa ett igen.

Mjo, men att någon försöker komma åt, men inte lyckats skulle väl vara en indikation på att de har bra säkerhet?

Sedan är jag med helt på ditt resonemang med exklusivitet.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har faktiskt börja störa mig på att ha flera launcher mer och mer. Under rean nu på sommaren köpte jag ett par billiga spel som jag bara nu i veckan märkt att jag redan äger hos Epic.

Det finns säkert något program som kan göra det enkelt att hålla reda på vad man äger och inte, men hade gärna haft möjligheten att använda en plattform om möjligt.

Länka dina konton i GoG så ser du direkt vilka spel du äger och hos vilken launcher du har dem. Blir lite rörigt om du kört Ubisoft+, men annars tycker jag det ger en bra överblick.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Mjo, men att någon försöker komma åt, men inte lyckats skulle väl vara en indikation på att de har bra säkerhet?

Sedan är jag med helt på ditt resonemang med exklusivitet.

Fast de gjorde ju det. Mailet jag fick var att någon från Kina försökte logga in och jag skulle godkänna det. Så de hade fått tag på mitt lösenord på något sätt. Vilket är helt jävla omöjligt om de inte hade en stor läcka just då. De kom ju inte in pga av att jag inte godkände inloggningen i mailet.

Och det är just det jag sa om exklusiviteten. Hela grejen med att Epic kom in var att de inte gillade att Steam hade exklusivitet på spel på nätet, vilket var helt fel. De ville inte ha exklusivitet, så de skapar en butik och drar in exklusivitet.
Vi som konsumenter vill inte ha exklusivitet. Alls. Det är sådant som skapar osämja och hat (uppenbarligen med tanke på hur mycket bråk det blivit i dessa trådar om Epic) på nätet. Låt oss konsumenter VÄLJA vart vi vill köpa våra spel. Må det vara på Epic. Må det vara på Steam. Må det vara på GoG. Spelar absolut ingen roll, så länge vi slipper exklusiviteten och ger oss ett val vart vi vill köpa våra produkter.

Medlem
Skrivet av Margy:

En del indieutvecklare lär nog nappa på detta.

Det är ganska stor skillnad på att få 100 % jämfört med 70 %. Sedan kan man släppa till andra PC-butiker sex månader senare.

Jo, men du måste i slutändan ändra om procent till valuta. Att få 100% av 100 000 euro, istället för 70% av 1 000 000 euro är inte en bra deal.
Fördelen (för oss konsumenter) kan vara att om titeln släpps på Epic först med siktet inställt på att sedan släppas på steam (eller annan platform) är att de kanske vill framstå i god dager och jobbar vidare med spelet, så folks intresse inte svalnar för mycket, 6 månader senare. Man kanske kan få en bättre produkt.

Annars är jag övertygad av att små studios har mycket mer att vinna på att släppas på en större marknad, även om man får avstå en större bit av kakan till sagd marknad.

Medlem

Då vet vi vart Rockstar släpper GTA 6 till PC då

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har faktiskt börja störa mig på att ha flera launcher mer och mer. Under rean nu på sommaren köpte jag ett par billiga spel som jag bara nu i veckan märkt att jag redan äger hos Epic.

Det finns säkert något program som kan göra det enkelt att hålla reda på vad man äger och inte, men hade gärna haft möjligheten att använda en plattform om möjligt.

med GoG kan du göra det. Du kan "importera" spellistor och sedan "har" du allt via GoG.


signatur

I drank what?

Medlem

Zzzznark... Pc börjar likna barnens konsolkrigande. Konkurrens är bra. Gratis spel är bra. Epic gör bra grejer. Steam gör bra grejer.

Inaktiv

Får se om jag kaaanske orkar installera Epic Store för Alan Wake 2 möjligtvis.

Ju äldre jag blir, ju mindre orkar jag hålla på med fler launchers än Steam eftersom där har jag redan allt sen innan.
Känns inte lika viktigt att spela spelen direkt när de kommer heller längre.
Ska de hålla på med sin exklusivitet kan det kvitta. Har tillräckligt med spel på Steam att tiden inte räcker till ändå.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Zzzznark... Pc börjar likna barnens konsolkrigande. Konkurrens är bra. Gratis spel är bra. Epic gör bra grejer. Steam gör bra grejer.

Kan det verkligen räknas som bra konkurrens när en butik gör spelen exklusiva till sin butik? Hela poängen med att konkurrens är bra för konsumenter är ju om olika butiker som säljer samma vara konkurrerar om att få oss konsumenter att köpa från dom med lägre priser. Vilket inte är vad Epic vill. Dom påstår steam är ett monopol medan dom samtidigt gör allt för att själva bli det.

Gratis spel är också diskutabelt om det är bra för branshen. Spel kan givetvis inte vara gratis, det är därför inte en hållbar lösning längden. Det är bara en investering som Epic gör nu för att köpa marknadsandelar på samma sätt som uber gjorde. Det är inte heller bra för spelutvecklare för det ändrar värdet av vad spel är. Det känns som fler och fler tycker spel borde vara billigare samtidigt som utvecklingskostnaderna ökar. Vilket gett oss mer fp2 spel med "live service", gatcha och "micro"-transaktioner på flera tusen. Men dom som får gratis spel är glada så vem bryr sig?

Medlem

Epic Games Launcher är så seg och laggig. Några fler som håller med.

Dessutom saknar jag möjligheten att kunna chatta med vänner. Helt omöjligt.

Medlem

Tycker exklusivitet suger oavsätt om det på PC, Xbox eller PS. IMO så borde inte exklusivitet ens finnas utan som konsument ska man ha valet att spela på det man vill och föredrar! Spel finns där för alla ska kunna njuta av dem och inte tvingas välja en eller det andra, så borde det vara tycker jag.

Plus så känns det som det skriker desperation ifrån Epic, de kanske borde sälja mer skins på fortnite till barn!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Undrar om Epic kanske skulle fixa sin relativt värdelösa butik så folk vill handla där istället för att tvinga dom via exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Det är ju helt okej att bojkotta vad man nu känner att man har för anledningar.

Men om man mår dåligt över att spel inte kommer till sin favorit launcher, eller om man känner misär osv.

Då bör man nog stänga av datorn och gå ut i världen så man kan skaffa sig andra perspektiv.

Det är dock ingen som skrivit att dem mår dåligt eller kånner misär andra än DieZe i sitt inlägg. Svaren använder bara dennes egna ord.

Däremot så är det inte konstigare om man ogillar Epic och deras metoder precis som folk ogillar allt möjligt.
För de flesta har det inte ens med launchern att göra då dessa personer oftast samtidigt pratar gott om t.ex GoG med Galaxy.
Det är troligare att man har något emot företaget eller då dess ägare TenCents. Sweeny kan hävda hur mycket han vill att eftersom hans egna 51% majoritet så gör han vad han vill så vet folk mycket väl att om en så stor del av ägandet som TenCents har skulle motsätta sig något skulle han absolut backa trots majoriteten.

Sedan kan mannockså söga att Epic Stor fortfarande är underutvecklad och massor av de som har sagts skall komma inte är där än vilket är ganska uselt.

ELF
Medlem
Skrivet av Mirage:

Vilka spel, förutom Steams egna, har varit exklusiva på Steam genom en deal Steam gjort med utvecklaren/utgivaren där de begränsat var spelen får släppas?

Inga vad jag vet.
Men de låser ned modding communityn till sen plattform allt mer för varje år som går. De jobbar indirekt via modskaparna för att få exklusivitet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Fast de gjorde ju det. Mailet jag fick var att någon från Kina försökte logga in och jag skulle godkänna det. Så de hade fått tag på mitt lösenord på något sätt. Vilket är helt jävla omöjligt om de inte hade en stor läcka just då. De kom ju inte in pga av att jag inte godkände inloggningen i mailet.

Och det är just det jag sa om exklusiviteten. Hela grejen med att Epic kom in var att de inte gillade att Steam hade exklusivitet på spel på nätet, vilket var helt fel. De ville inte ha exklusivitet, så de skapar en butik och drar in exklusivitet.
Vi som konsumenter vill inte ha exklusivitet. Alls. Det är sådant som skapar osämja och hat (uppenbarligen med tanke på hur mycket bråk det blivit i dessa trådar om Epic) på nätet. Låt oss konsumenter VÄLJA vart vi vill köpa våra spel. Må det vara på Epic. Må det vara på Steam. Må det vara på GoG. Spelar absolut ingen roll, så länge vi slipper exklusiviteten och ger oss ett val vart vi vill köpa våra produkter.

Definitivt. Var det så långt gånget så förstår jag.

Jag är väldigt mycket i samma sits som dig; kompis ville testa Fortnite då det var helt nytt. Det var då något spel som var "wave-baserat" med zombies eller vad det nu var. Jag har tagit bort mitt konto också så jag slipper ha med skiten att göra.

Medlem
Skrivet av ELF:

Inga vad jag vet.
Men de låser ned modding communityn till sen plattform allt mer för varje år som går. De jobbar indirekt via modskaparna för att få exklusivitet.

Så de har ingen exklusivitet. Tack för det. Moddar är trots allt frivilliga. Skit om de låser det till Steam, men något man KAN gå förbi såvida man inte verkligen hatar vanilla spelet och bara måste ha moddar. Då är det verkligen skit.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Måste väl göra så. Hörde en siffra för ett år sedan eller så, det stämmer så klart inte helt, men marknadsförhållandet skulle vara: "Steam 20% Epic 2% Gog 0.2%"

Edit: Förtydligade lite.

Men var skulle resterande 77,9% säljas då? På konsoler?

Tror i alla fall att det är korrekt att Steam är uppåt 10 ggr större än Epic. Epic är nästan lika uselt som Xbox Store på PC.

Och tydligen går Epic inte särskilt bra när de tvingas muta spelutvecklare ännu mera.

För många spel är det en stor tabbe att bli exklusivt på Epic. Att under hela sitt första år, när spelet anses hett, genomlida låg försäljning på Epic och sedan när de väl efter 1 år äntligen kommer ut på den enorma marknaden på Steam är det stor risk att det är ganska få som längre bryr sig. Tex utmärkta XCOM-kopian Phoenix Point floppade till följd av sin Epic-exklusivitet.

Nästa flopp är Alan Wake 2 som också ska vara exklusivt på Epic i ett år.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

För många spel är det en stor tabbe att bli exklusivt på Epic. Att under hela sitt första år, när spelet anses hett, genomlida låg försäljning på Epic och sedan när de väl efter 1 år äntligen kommer ut på den enorma marknaden på Steam är det stor risk att det är ganska få som längre bryr sig. Tex utmärkta XCOM-kopian Phoenix Point floppade till följd av sin Epic-exklusivitet.

Det var intressant att det finns lite data på det, men är det unikt för just den titeln? Jag känner igen mig väldigt på att hypen är borta.
Darkest dungeon 2 var något jag var nyfiken på, men efter att ha tittat på lite gameplay (under året det ligger på Epic) från streamers så är allt extra sug borta och jag har inte köpt det på Steam än, om jag skall bry mig om att köpa det alls. Så de som tjänat på det är streamers (som jag aldrig skulle tittat på annars), får fler viewers och högre reklamintäkter (samt subs som folk ger bort).

Man hör ju argumentet "det släpps ju om ett år på Steam". Men, 1;jag tänker inte betala fullpris för ett 1år gammalt spel och, 2; när titeln väl kommer på Steam så kommer det andra titlar som är helt nya som drar hypen åt sig, så "epic titel" kan hamna lite i skymundan pga detta.
Det sista är bara observation från mitt eget agerande, men vet inte hur andra resonerar.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det var intressant att det finns lite data på det, men är det unikt för just den titeln? Jag känner igen mig väldigt på att hypen är borta.
Darkest dungeon 2 var något jag var nyfiken på, men efter att ha tittat på lite gameplay (under året det ligger på Epic) från streamers så är allt extra sug borta och jag har inte köpt det på Steam än, om jag skall bry mig om att köpa det alls. Så de som tjänat på det är streamers (som jag aldrig skulle tittat på annars), får fler viewers och högre reklamintäkter (samt subs som folk ger bort).

Man hör ju argumentet "det släpps ju om ett år på Steam". Men, 1;jag tänker inte betala fullpris för ett 1år gammalt spel och, 2; när titeln väl kommer på Steam så kommer det andra titlar som är helt nya som drar hypen åt sig, så "epic titel" kan hamna lite i skymundan pga detta.
Det sista är bara observation från mitt eget agerande, men vet inte hur andra resonerar.

Oj, Darkest Dungeon 2 är ju ett till uppenbart exempel! Säljer just nu småpotatis på Steam jämfört med ettan. Jo jag vet att de ändrat spelet så att många är missnöjda, men man "känner" att släppet på Steam passerade nästan obemärkt, vilket inte kan vara annat än det där extra årets fel. Och inte bara känner, rent objektivt är siffrorna på recensioner och max antal spelare fjuttiga jämfört ettan.

Din beskrivning av hur du känner och agerar är exakt hur så många andra gamers fungerar psykologiskt.

Kom ihåg att det normala hittills är att Epic måste betala en fet summa pengar för att utgivare ska släppa ett spel exklusivt på Epic (utöver att de bara tar 12% av intäkterna istället för 30% på Steam). Att de nu även ger bort sina 12% under de första 6 månaderna som berättas i nyheten är bara ett uttryck för att utvecklare är svårlockade. Det känns alldeles för mycket i plånboken.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Margy:

En del indieutvecklare lär nog nappa på detta.

Det är ganska stor skillnad på att få 100 % jämfört med 70 %. Sedan kan man släppa till andra PC-butiker sex månader senare.

Glöm inte att de säljer en bråkdel kopior på Epic jämfört med vad de skulle gjort på Steam.

Okej, du får in 100% av $20 och säg att du säljer 1 miljon ex på Epic = $20 milj

...men du skulle fått in 70% av $20 och 3 miljoner sålda ex på Steam = $42 milj under samma tid.

Så du har inte ens fått in hälften av potentiella intäkter när spelet redan är upp till 1 år gammalt. Det blir jävligt tufft att det ska bli köphajp och du ska få in de pengarna när du väl släpper det på Steam sedan, efter 6-12 månader.

Titta bara på Pheonix Point och Darkest Dungeon 2 som båda totalfloppade på Steam.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har faktiskt börja störa mig på att ha flera launcher mer och mer. Under rean nu på sommaren köpte jag ett par billiga spel som jag bara nu i veckan märkt att jag redan äger hos Epic.

Det finns säkert något program som kan göra det enkelt att hålla reda på vad man äger och inte, men hade gärna haft möjligheten att använda en plattform om möjligt.

Ditt problem är nog mer att du köper spel som du inte spelar 🤷


signatur

IDKFA

Moderator | Testpilot
Skrivet av mrFluffy:

Ditt problem är nog mer att du köper spel som du inte spelar 🤷

Det kanske är nytt för dig men man har haft möjligheten att få massvis med gratisspel hos Epic genom åren som gått


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det kanske är nytt för dig men man har haft möjligheten att få massvis med gratisspel hos Epic genom åren som gått

Kan knappast ungått någon. Det finns tom en tråd på detta forum som highlightar dem.

123
Skriv svar