European Space Agency är imponerad av NASA-punken i Starfield

Robot
European Space Agency är imponerad av NASA-punken i Starfield

Starfield imponerar på riktiga rymdfantaster.

#Bethesda, #Starfield

Avstängd

NASA-punk kommer vi garanterat se mer av framöver. Gillar verkligen settingen!

Skribent
Skrivet av JohannaBjärred:

NASA-punk kommer vi garanterat se mer av framöver. Gillar verkligen settingen!

Musiken och estetiken i spelet är verkligen att dö för! Är kul att se en ny "take" på scifi.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Musiken och estetiken i spelet är verkligen att dö för! Är kul att se en ny "take" på scifi.

Håller med om estetiken! Bara synd på Creation engine så det är så många laddskärmar överallt. Speciellt med användandet av rymdskeppen. Dödar immersion en hel del.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Håller med om estetiken! Bara synd på Creation engine så det är så många laddskärmar överallt. Speciellt med användandet av rymdskeppen. Dödar immersion en hel del.

Tråkigt att höra. Aldrig varit ett fan av CE.

Medlem

Det ser ut att vara en mixad påse när det kommer till det visuella och tekniska.

Vissa inomhusmiljöer, rymdskepp och det interiöra ser detaljerat ut. Medans en hel del utav utomhusmiljöerna, speciellt vegetationen, vattnet och många NPCer kan se ganska illa ut. Ljussättningen kan vara okej på vissa ställen men även se helt platt ut på andra.

Trist att det bara finns FSR2 och inget officiellt stöd för DLSS. Series X verkar köra på 1440p uppskalat mot 4K i 30fps med hjälp av FRS. DF säger att det ser okej ut på en 4K TV men jag tycker det verkar se ganska illa ut på många ställen, med en hel del shimmer och ghosting artefakter när saker rör på sig.

Inte för att DLSS är perfekt heller men generellt brukar man få märkbart bättre bildkvalitet än vad FSR2 kan erbjuda idag. Väldigt trist att det inte heller finns något officiellt stöd för ray tracing till PC. RT hade kunnat höja det visuella rejält, speciellt om de även haft path traced som i Cyberpunk med DLSS 3.5.

Med RT hade mycket utav den platta ljussättningen och grafiken i Starfield kunnat få ett markant lyft och hela spelet kunnat hamna på en helt annan nivå av atmosfär och inlevelse. Fast det kanske är för svårt och / eller krävande att implementera RT i Creation Engine 2 och få det att fungera vettigt i ett spel likt Starfield. Eller kanske Microsoft inte vill att konsolversionen ska skilja sig allt för mycket från PC-versionen vid lanseringen ¯\_(ツ)_/¯.

Man kan ju alltid hoppas det kommer officiellt stöd för RT och DLSS3.5 senare i framtiden eller kanske åtminstone till ES6. För det börjar faktiskt bli lite svårt att gå tillbaks och köra nya AAA-spel med så relativt simpel och torr ljussättning, skuggning, reflektioner, ju mer man börjat vänja sig vid spel med RT, speciellt då med GI och path traced.

Medlem

Inte imponerad av variationen direkt... extraherade filerna och kollade runt, verkar vara runt 50 olika träd, 40 olika gräs/buskar osv.

Skyrim har faktiskt mer vad gäller detta och Skyrim är alltså inte en planet utan en region på en planet.

Man undrar lite vad alla dom där 400 extra personerna gjorde här, men inte var dom jätteupptagna med att göra planeterna variationsrika vad gäller flora i alla fall
Gräs och buskar böjer sig inte ens när du går igenom det, en norm i spel sedan säkert 10+ år (i vissa indie-spel kan det saknas fortfarande). Detta har varit en funktion i Morrowind sedan över 10 år - en mod alltså.

Kollade lite på ljudkatalogerna också... tonvis av kataloger där samma röstfiler (från din robot) är kopierade, kollar man katalogen genericcrowdswedishfemale01 så är det i själva verket bara filer med Vasco som pratar, samma med ett iaf 30-tal andra kataloger som ser ut (på namnet) att vara för något helt annat, men i själva verket är det bara oanvänt/skräp. Kan nog vara 100-tals kataloger, tröttnade att kolla efter ett tag.

Medlem

Fick en smärre chock när jag tittade ut över landskapet från taket på the Lodge, det var så otroligt antiklimaktisk vy.

Skepp, baser på planeter etc däremot, så otroligt läckra! Vilka fantastiska interiörer, och då menar jag från designspråk till utförandet.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Fick en smärre chock när jag tittade ut över landskapet från taket på the Lodge, det var så otroligt antiklimaktisk vy.

Skepp, baser på planeter etc däremot, så otroligt läckra! Vilka fantastiska interiörer, och då menar jag från designspråk till utförandet.

Håller med. Mina aha moments än så länge(då har jag bara besökt 3 solsystem) var när jag landade på månen till en planet i norion systemet. Solen är vädligt nära och på dagen tar jag lite stryk av strålningen. Men det skarpa ljuset från solen, helt makalöst. Jag kände verkligen att solen var nära. Den andra aha upplevelsen var soluppgången på mars. Jag jämförde med en riktig bild från mars i en soluppgång. Wow. Dom har verkligen lyckats med kvalitén och känslan att vara på en planet är där.

1
Skriv svar