Starfield prestandatestat med 19 grafikkort

Robot
Starfield prestandatestat med 19 grafikkort

Sweclockers går på djupet i Starfield.

#starfield


Medlem

Testade seriöst på Startplatsen bara? Lol

Förövrigt så 60 fps med 3070 på 1080p? Hur usel performance har detta spelet egentligen

Medlem

52/62 fps i 1440p med 3080 ute i ödemarken. Undrar hur illa det är inne i staden...


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Min dator försöker seriöst begå självmord när jag spelar Starfield...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

oj 61-51 fps på en 3070 i 1080p är fan inte bra. är lite närvös över hur det kommer vara i staden nu

Medlem

Meh.. Det folk med budgetburkar undrar över är om det är spelbart med kort såsom GTX 1650, RX 6400, GTX 1060 eller RX 570
Kort med lägre vram än minimumspecifikationerna alltså.
Jääääätemånga kort i testet, men för en smal målgrupp.
Gör om gör rätt.

Medlem
Skrivet av noreason:

Testade seriöst på Startplatsen bara? Lol

Förövrigt så 60 fps med 3070 på 1080p? Hur usel performance har detta spelet egentligen

Fruktansvärt dåligt. Plötsligt förstår man varför de kände sig tvungna att låsa konsolerna på 30 fps, motorn är så otroligt dåligt optimerad att det är fan knappt roligt längre. 😅

Skrivet av Patrik1975:

Meh.. Det folk med budgetburkar undrar över är om det är spelbart med kort såsom GTX 1650, RX 6400, GTX 1060 eller RX 570
Kort med lägre vram än minimumspecifikationerna alltså.
Jääääätemånga kort i testet, men för en smal målgrupp.
Gör om gör rätt.

Testade på ett 1070 med en Ryzen 7 2700. Det är i min mening knappt spelbart, runt 25fps typ. :-/

Medlem

flyter inte så bra på en 1070, det är för klent helt klart. kanske 25fps på medium allt. och jag kan köra rdr2 på ganska höga inställningar


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

flyter inte så bra på en 1070, det är för klent helt klart. kanske 25fps på medium allt. och jag kan köra rdr2 på ganska höga inställningar

Ja, och RDR2 ser avsevärt mycket bättre ut på alla vis på ett 1070, har samma setup här. Starfield är mer eller mindre ospelbart.

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

oj 61-51 fps på en 3070 i 1080p är fan inte bra. är lite närvös över hur det kommer vara i staden nu

Man måste inte spela med inställningarna på Ultra, jag lovar.

Däremot märks det väl att Gamebryo/Creation inte är den mest moderna spelmotorn i stan. Jag drar ner inställningarna till High på mitt 3080 (i 1080p, utan någon uppskalning på någonsin) för att få det att flyta lite smidigare - däremot är lustigt nog VRAM-användningen *väldigt* låg, ligger på runt 4-4,5GB medan grafikkortet svettas på i 300W+. CPUn (5900X) får jobba bra också.

Skrivet av RaXha:

Ja, och RDR2 ser avsevärt mycket bättre ut på alla vis på ett 1070, har samma setup här. Starfield är mer eller mindre ospelbart.

Blir väl kanske inte riktigt rättvist att jämföra ett 5 år gammalt spel som körs på ett över 7 år gammalt grafikkort.
Men det är väl kul att Rockstar fick till RAGE till slut, som var en sagolikt ooptimerad sörja i GTA IV.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Byggde ny dator med ett 4080 kort för detta, så ska nog klara mig


signatur

I drank what?

Medlem

Kör på en 3440x1440 skärm med mitt 3070, det går på knäna om man säger så...
Hoppas verkligen dom optimerar detta vidare i framtida patcher, är en väldigt bra spel annars.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Man måste inte spela med inställningarna på Ultra, jag lovar.

Däremot märks det väl att Gamebryo/Creation inte är den mest moderna spelmotorn i stan. Jag drar ner inställningarna till High på mitt 3080 (i 1080p, utan någon uppskalning på någonsin) för att få det att flyta lite smidigare - däremot är lustigt nog VRAM-användningen *väldigt* låg, ligger på runt 4-4,5GB medan grafikkortet svettas på i 300W+. CPUn (5900X) får jobba bra också.

Blir väl kanske inte riktigt rättvist att jämföra ett 5 år gammalt spel som körs på ett över 7 år gammalt grafikkort.
Men det är väl kul att Rockstar fick till RAGE till slut, som var en sagolikt ooptimerad sörja i GTA IV.

sant. såg inte att det var testat på ultra förrän efter jag posta. kommer nog själv sänka till high eftersom jag inte bryr mig så mycket om grafik

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

sant. såg inte att det var testat på ultra förrän efter jag posta. kommer nog själv sänka till high eftersom jag inte bryr mig så mycket om grafik

Dom kör även utan FSR2. AMDs variant av DLSS. Kör du med det på så kommer du kunna flyta på ultra på även lägre kort.

Kör själv på ett 3060 Ti och en i9 9900k. Håller sig på stabila 60 FPS på Ultra med FSR2 påslaget och reglaget för vilken upplösning det skall renderas i draget till 100% så det renderar i native. (render resolution scale). Tester visar dock att det är extremt CPU beroende. Så har du inte en CPU med 8 cores minst så kommer spelet förmodligen flaska för dig på högre inställningar.

Då är tipset att man drar ner på Crowd Density som minskar tex random NPCs i städer så går det lite smidigare.

Medlem

Spelet verkar förvånansvärt tungdrivet med tanke på hur halvdant det ofta kan se ut. Hade nog behövts någon form av nanite liknande optimering, samt officiellt stöd för DLSS.

Medlem

Tur att folk med sämre datorer kan spela spelet via Xcloud.

Medlem

Kul med lite spel som pushar tekniken.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Dom kör även utan FSR2. AMDs variant av DLSS. Kör du med det på så kommer du kunna flyta på ultra på även lägre kort.

Kör själv på ett 3060 Ti och en i9 9900k. Håller sig på stabila 60 FPS på Ultra med FSR2 påslaget och reglaget för vilken upplösning det skall renderas i draget till 100% så det renderar i native. (render resolution scale). Tester visar dock att det är extremt CPU beroende. Så har du inte en CPU med 8 cores minst så kommer spelet förmodligen flaska för dig på högre inställningar.

Då är tipset att man drar ner på Crowd Density som minskar tex random NPCs i städer så går det lite smidigare.

har en ryzen 7 5800X CPU, tror att den är 8 cores så hoppas det får bra, får testa på onsdag

Medlem

Nån som har ett GTX 1070 kort tilsammans med en i7 6700k CPU som kan testa om spelet fungerar.? Om det går att lira på low settings i åtminstonde 45 fps o framåt.

Skrivet av PeTTs0n:

Man måste inte spela med inställningarna på Ultra, jag lovar.

Däremot märks det väl att Gamebryo/Creation inte är den mest moderna spelmotorn i stan. Jag drar ner inställningarna till High på mitt 3080 (i 1080p, utan någon uppskalning på någonsin) för att få det att flyta lite smidigare - däremot är lustigt nog VRAM-användningen *väldigt* låg, ligger på runt 4-4,5GB medan grafikkortet svettas på i 300W+. CPUn (5900X) får jobba bra också.

Blir väl kanske inte riktigt rättvist att jämföra ett 5 år gammalt spel som körs på ett över 7 år gammalt grafikkort.
Men det är väl kul att Rockstar fick till RAGE till slut, som var en sagolikt ooptimerad sörja i GTA IV.

Det är dock Euphoria motorn i GTA 4 heter. Världens bästa spel genom tiderna personligt rankat.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Nån som har ett GTX 1070 kort tilsammans med en i7 6700k CPU som kan testa om spelet fungerar.? Om det går att lira på low settings i åtminstonde 45 fps o framåt.

Här testar man hur det fungerar med en dator som har lägsta systemkraven...

GTX 1070ti är typ 10-15% bättre så räkna med några fps lägre än han får. Dock osäker hur bra det går med en i7 6700k eftersom den bara har 4c/8t, medans i7 6800k / Ryzen 5 2600x har 6c/12t men det kanske fortfarande fungerar.

Ska du ha 45 fps eller mer i 1080p utan massa uppskalning bör du nog oavsett uppgradera eller köpa ny dator.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Det är dock Euphoria motorn i GTA 4 heter. Världens bästa spel genom tiderna personligt rankat.

Nej, fel. GTA IV och GTA V använder RAGE. Precis som RDR2 och Max Payne 3.

Jag försökte spela GTA IV på release på PC med klart över rekommenderade specs och det var verkligen en ren katastrof. Trots att de hade haft extra tid på sig att porta det. Grämer mig än idag att Steam inte hade någon refund-policy då.

Men återigen (och för att komma tillbaka mer ontopic) - Gamebryo och Bethesdas derivat "Creation Engine" är inte direkt den mest välfungerande eller mest väloptimerade spelmotorn genom tiderna. Däremot är den (till skillnad från RAGE) bra mycket mer modulär, så det ska bli intressant att se vad moddare kan göra med spelet framöver.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ser väl ok ut på 1060 om man fipplar lite i inställningarna

Medlem

Jag kanske börjar bli gammal, men är inte 3090 med i testerna?

Sitter på en 1170k och 32Gb 4000MHz ram, dock inte ens sneglat på spelet, men ska kolla in Wakkas videos för lite inspiration (heter det så? börjar tappa en del svenska redan efter 5 år utomlands, och det grämer mig som en böld i skuggan som erfaren språkpolis när man gör en italiensk meningsuppbyggnad på en svensk mening ).

Dock som den gamle vanemänniska man är och begränsad plånbok så är nästa spel för mig Assassin's Creed samt "FIFA 24".
Köpte Baldurs Gate 3 nyligen och har kört fram till stranden, sen stendog jag på första mobsen har legat och dammat sedan dess xD, men får försöka ta tag i det igen så inte alla brösthår trillar av

Förut var man mer aktiv spelmässigt och som de flesta dödliga så var det WoW 24/7, men med små barn, spelprogrammeringsprojekt med mera samt musiken på helgerna så blir det att man får minska på något annat, i detta fallet spelandet på PC:n.

Ni som kört Starfield, är det värt att införskaffa i det skick som det är nu eller är det bättre att invänta diverse patchar/reaboxen?


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Ta mig satan så dåligt optimerat spel.

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag kanske börjar bli gammal, men är inte 3090 med i testerna?

Sitter på en 1170k och 32Gb 4000MHz ram, dock inte ens sneglat på spelet, men ska kolla in Wakkas videos för lite inspiration (heter det så? börjar tappa en del svenska redan efter 5 år utomlands, och det grämer mig som en böld i skuggan som erfaren språkpolis när man gör en italiensk meningsuppbyggnad på en svensk mening ).

Dock som den gamle vanemänniska man är och begränsad plånbok så är nästa spel för mig Assassin's Creed samt "FIFA 24".
Köpte Baldurs Gate 3 nyligen och har kört fram till stranden, sen stendog jag på första mobsen har legat och dammat sedan dess xD, men får försöka ta tag i det igen så inte alla brösthår trillar av

Förut var man mer aktiv spelmässigt och som de flesta dödliga så var det WoW 24/7, men med små barn, spelprogrammeringsprojekt med mera samt musiken på helgerna så blir det att man får minska på något annat, i detta fallet spelandet på PC:n.

Ni som kört Starfield, är det värt att införskaffa i det skick som det är nu eller är det bättre att invänta diverse patchar/reaboxen?

Jag skulle personligen nog ha väntat lite till, men FOMO och att jag var riktigt bitter på BG3 gjorde att jag köpte Starfield Premium Edition. I retrospektiv var det inte värt pengarna, jag skulle väl spontant kanske själv värdera premium-varianten till 500-600 spänn som det ser ut, och det förutsätter att det kommer många så väl officiella som inofficiella patchar och tillägg med tiden.

Men smaken är verkligen som baken vad det verkar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Kul med lite spel som pushar tekniken.

Dåligt optimerade spel med subpar grafik är inte att pusha tekniken.

Medlem

Jag har inte riktigt sett de där videos som säger att spelet upplevs som ett av de snyggaste spelen just nu. Snarare ett dåligt optimerat spel. Ska väl testa spelet i helgen då jag fick det inkluderat med mitt Radeon 6750XT, men förväntningarna är milda.

Medlem
Skrivet av erson:

Dåligt optimerade spel med subpar grafik är inte att pusha tekniken.

Nej, det här känns mer som att gå en fest och hiva fram ett kassettband och skryta om att du optimerat equaliser inställningarna.

Nu ska Creation Engine 2 officiellt vara en ny spelmotor, men av det jag sett så känns den mer som gamla hederliga Creation Engine med lite ny färg på. Allt gammalt är såklart inte dåligt, men det kommer en punkt när spelutvecklingen handlar mer om att bygga vidare på work arounds än Att faktiskt göra det man vill, och det känns som om Bethesta fastnat där.


signatur

Heja Blåvitt

Man undrar ju om det är en konspiration att få folk att köpa konsoler istället (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack. Inget köp för mig med detta facit på hand.

12
Skriv svar