Starfield-releasen – Här är tider, priser och annat!

Medlem

Jag har spelat det ett litet tag nu, och jag rekomenderar det. Det är väldigt mycket att utforska och sätta sig in i, så man måste vara beredd att ge det tid.
Som sagt finns det hur mycket som helst att göra i spelet när det kommer till quests, basbyggande, resurssökande och liknande. Jag har inte hunnit kolla på delen med att uppgradera skepp.

Det finns vissa grejer jag irriterar mig på, framför allt är det många laddningssekvenser, speciellt om du är i städer då är det laddningssekvensenser vid nästan varje byggnad du går in i. Det sänker ens tempo lite i spelet, tråkigt om du utforskar en ny stad och utsätts för en laddningssekvens en gång i minuten. Tack och lov är laddningstiderna i spelet korta!
En annan del jag irriterar mig på är responsen från mina kommandon genom tangentbordet, det tar någon sekund från det att du kommer ut från en byggnad eller skepp/lämnar en konversation innan du kan börja gå eller öppna inventoryt. Med alla laddningssekvenser så skapar det en frustration.

En annan del är att spelet är dåligt optimerat, jag spelar med en i9 9900k, 16gb ram, RTX 3080 och har spelet installerat på en m.2 ssd. Jag når upp i mellan 40-50 fps i städer eller när det händer mycket samtidigt, annars flyter spelet på bra med mellan 65-90fps. Inställlningar är 1440p med allt på "High", alltså inte ultra. Jag provade med ultra först men fick sänka inställningarna till High, vilket gjorde en skillnad på ca 5fps. Jag klarar inte av att spela denna typen av spel om frekvensen ligger under 40-45fps.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det ska bli väldigt intressant att se hur pass detta lyfter. På amerikanska Amazon ökade försäljningen av Xbox Series X med över 1000 procent (från väldigt låga nivåer, antagligen), och detta redan innan spelets officiella release.

Om försäljningen ökade från 10 konsoler till 100 så är det ju inte jätteimponerande. Har vi inga bättre siffror?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Precis satt tänderna i Cyberpunk så detta lir får vänta. Har bara en steam deck som ”pc” vilket tyvärr verkar vara flaskhals i detta fall.

Precis innan den stora patchen som förändrar stora delar av spelet? Finns verkligen ingen sämre tid än nu att spela CP2077. Själv har jag hållit ut sedan releasen och ser verkligen fram emot att spela det, speciellt efter att ha spelat Starfield...

Spelade c:a 2 av Starfield. Allting från story till karaktärer känns som en rejäl nedgradering från tidigare spel tyvärr, det fanns verkligen inget som höll mig kvar eller gjorde mig intresserad av världen eller någonting egentligen.

Känns lika Bethesda som vanligt när det gäller NPC's som är något så sanslöst fula att man nästan tror de gått in för att göra dom så. Men tyvärr känns det inte Bethesda när de är som bäst, när de presenterar en intressant värld precis framför dig att utforska, istället får du massa "system" och begränsningar rakt i ansiktet direkt från början och en lång tid in i spelet.

Men jag ska nog ge det en chans igen om ett par-tre år. Ser att det redan finns en mod för det rent usla UI't iaf

Medlem

https://youtu.be/c4WkTOancUk?si=9CCdYB7IeTU9WDve

Mack fick mig från måttligt intresserad till att förmodligen hoppa över spelet

Medlem

Spelet behöver stadskartor.

Medlem

Vänta nu, kan jag spela spelet för 99kr? Var hittar jag det?

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Detta uppdraget som buggade ut råkade inte vara så att du missade en person som gömde sig ?

Frågar lite kryptiskt för att jag inte vill spoila allt för mycket men alla jag känner har haft problem med just detta uppdraget xD

Hmm, jag tror inte det då questen är inne i staden och verkar bestå av att inhämta 4st föremål, när jag skall hämta den fjärde så skickar questmarkören ut mig i vildmarken utanför New Atlantis, men när jag väl åker dit så pekar markören genast tillbaka till staden och jag har pratat med 2 vänner som spelat samma quest och detta hände inte dom.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freakon:

Om försäljningen ökade från 10 konsoler till 100 så är det ju inte jätteimponerande. Har vi inga bättre siffror?

Inte såvitt jag vet. Men det handlar ju om EN visserligen stor återförsäljare. Siffror kommer säkert vad det lider, om inte annat via läckor. Spelet släpps ju officiellt först i dag så vi får ha lite tålamod.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Har lirat på Series X sedan förra veckan och är hittills väldigt nöjd med spelet. Kul och spännande. Härligt varierande städer också. Favoritställe är nog Neon än så länge.

Hoppas att alla får en grym helg med Starfield denna vecka ☺️

Moderator | Testpilot
Skrivet av Redstar:

Vänta nu, kan jag spela spelet för 99kr? Var hittar jag det?

Game pass


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Game pass

Jo tack, så mycket förstår jag, jag googlar fram var jag hittar det😆

Medlem

Kan inte komma vidare i storyn för spelet krashar om jag försöker space-jumppa till Venus for some reason, hur jag än gör.

Happ..

"Äh vafan det där är så jävla överblåst pga media osv - jag kommer visst kunna spela dag 1 och det kommer vara helt lungt".

Tji fick jag.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av xdrive:

Jo, det är lite fult sätt att gå runt sina egna löften. Släpp det innan dag1 så får man vänta om man har gamepass, då kommer flera inte orka vänta och köper det. Kommer nog bli så på fler titlar. De släpps dag 1 på Gamepass, men köper du mega versionen så får du det innan... just det ja.

Löftet är dag 1 på Gamepass. Dag 1 är släppdatum. Jag ser inget märkligt i det. Men alla har vi olika synsätt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Superkul! Går toppen med 3900X + RTX 3070!


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Löftet är dag 1 på Gamepass. Dag 1 är släppdatum. Jag ser inget märkligt i det. Men alla har vi olika synsätt.

Om man betalar 900 så släpps det dock 4 dagar tidigare än när det släpps.

d e va d e.

Dom visste att alla skulle köra det via gamepass..

Dom visste också att massa människor hade betalat massa för att spela spelet... Så är lixom... Massa pengar folk hade betalat som dom inte betalar...

Microsoft: Let's hit both of em up.

Done deed.

Inte så falit.


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av Anton Q:

Kan inte komma vidare i storyn för spelet krashar om jag försöker space-jumppa till Venus for some reason, hur jag än gör.

Happ..

"Äh vafan det där är så jävla överblåst pga media osv - jag kommer visst kunna spela dag 1 och det kommer vara helt lungt".

Tji fick jag.

Det är ju ett Bethesda-spel. Mitt Skyrim (utan moddar) totalkraschar vid en flod och det har de väl haft något årtionde på sig att lösa.

ALLA har vetat att det inte kommer att vara "lugnt" vid släpp.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator | Testpilot
Skrivet av Redstar:

Jo tack, så mycket förstår jag, jag googlar fram var jag hittar det😆

Du hade nog behövt gå ut på Google och skriva "Game pass" oavsett


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är ju ett Bethesda-spel. Mitt Skyrim (utan moddar) totalkraschar vid en flod och det har de väl haft något årtionde på sig att lösa.

ALLA har vetat att det inte kommer att vara "lugnt" vid släpp.

I gueeeeeess..

Ärligt talat aldrig haft jättegrova problem med något Bethesda-spel.

En hel del halvgrova problem dock - I can take it.

Men nu bah.. Aspepp... Spelar 3 timmar sen är det bara tvärstopp
Totally gamebreaking.
Goddam.


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Redstar:

Jo tack, så mycket förstår jag, jag googlar fram var jag hittar det😆

Här har du svenska Game Pass-konton och -priser.


signatur
Medlem

plattofrmar 😸. får testa det på xboxen. önskar att fler spel hade xbox play anywhere, en stor anledning till att jag köpte back 4 blood (under rea, väldigt billigt)


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av xdrive:

Jo, det är lite fult sätt att gå runt sina egna löften. Släpp det innan dag1 så får man vänta om man har gamepass, då kommer flera inte orka vänta och köper det. Kommer nog bli så på fler titlar. De släpps dag 1 på Gamepass, men köper du mega versionen så får du det innan... just det ja.

Det finns dock en medelväg här, man kunde uppgradera Game Pass-versionen till "deluxe edition" eller vad den nu hette redan i fredags och på så sätt både få första DLCet (när det släpps) samt tillgång till spelet direkt. Det kostade ~300kr vilket i mina ögon var helt okej.

/ LordDaimos

Gen
Medlem

Spelet känns som en vattendelare - vissa gillar det skarpt, andra avskyr det och det verkar vara ungefär 50/50, typ som koriander Skämt åsido så verkar spelet behöva en patch så bra att det har betatestats av alla som köpte den dyra versionen

Fick en månad gratis Game Pass med laptopen så lär testa det, men BG3 är det spelet som får mina timmar just nu.

Är det typ nästan ospelbart för någon? Stutterings, hackigt ljud, röster på fel plats.
Sitter mest o glor på loading screens o där är det oxå laggigt. Lekt på inställningar men inget blir bättre. Någon annan?

Medlem

verka svårt att få stabil fps (i7-8700k+3090)
lira nog på min xbox S tills dom optimera pc-versionen lite bättre.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av bluebird:

DLC ingår ju ganska sällan på Game Pass. Åtminstone inte för nyare titlar. Forza Horizon 5 är ett exempel på spel som hade precis samma Game Pass-erbjudande vid launch. Det är rätt konsekvent och jag tycker det är helt okej.

Farhågan med prenumerationstjänster är att man segmenterar upp spel för att kunna sälja mer extrainnehåll. Alltså att medvetet stycka upp ett spel till mindre DLC som sälja utanför prenumerationstjänsten. Att utannonsera en DLC långt innan lanseringsdagen pekar mot den sanningen

Skrivet av Mike Stranéus:

Dag 1 är väl imorgon. Det är det officiella datumet för släpp. Så tolkar jag det som.

Den riktiga lanseringen var för en vecka sedan. Spelet säljs redan digitalt och på skiva. Denna onsdag, idag, är en fasad 7 dagar senare. Nu var det en vecka. Nästa gång är det 1 månad. Jag tror du förstår vad de gör för någonting.

Medlem
Skrivet av PsykoFnask1985:

Är det typ nästan ospelbart för någon? Stutterings, hackigt ljud, röster på fel plats.
Sitter mest o glor på loading screens o där är det oxå laggigt. Lekt på inställningar men inget blir bättre. Någon annan?

Jag hade samma problem först, hade intstallerat spelet till min HDD. Visade sig att det måste vara installerat på ett SSD, installerade om och det löste sig. Kanske samma problem för dig?

Moderator | Testpilot

Får inte stabilt 60 fps med min rigg utan FSR2 vilket inte känns bra. Datorn är inte i toppskiktet men borde klara av detta kan jag tycka. Känns bara som att spel nu för tiden använder DLSS och FSR2 som en krycka istället för att faktiskt optimera spelen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av edison:

Jag hade samma problem först, hade intstallerat spelet till min HDD. Visade sig att det måste vara installerat på ett SSD, installerade om och det löste sig. Kanske samma problem för dig?

Tack för svar👍. Nja jag har bara ssd och m.2 diskar i burken så kan nog inte vara de. Kanske installerar om igen.

Medlem
Skrivet av robbis:

Har du inte GP? Annars är det värt en månad för att spela lite GP spel

Han har nu köpt det, så jag inväntar någon gång under natten då han inte spelar så testar jag över steam xD.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

verka svårt att få stabil fps (i7-8700k+3090)
lira nog på min xbox S tills dom optimera pc-versionen lite bättre.

Det är ju inte som att det är superbra optimerat till konsol heller. Tror det var 1440p (uppskalat mot 4K) på Series X och 960p (uppskalat mot 4K) på Series S, där en del inställningar är nedställda. Båda är i 30fps med vissa drops.

Med ett RTX 3090 borde du kunna spela i High 4K med FRS quality och få runt 60fps på de flesta ställen.

123
Skriv svar