Blizzard bekräftar att Diablo IV ska få årliga expansioner

Medlem
Skrivet av WulffX03:

Jag sålde faktiskt mitt Diablo 4 till Ps5an eftersom jag helt tappade intresset efter 70 timmar. Tog mig en månad efter senaste gången jag lirade att komma på att jag har spelet hemma, för att sedan undra varför, så sålde det. Känner att den hafe gett mig den dos underhållning jag behövde.

Om expansionerna får riktigt bra kritik, och att de gör endgame mer engagerande, så kan jag tänka mig att köpa tillbaka det begagnat.

70h är väl inte så dåligt ändå, om det nu inte var så att du kämpade igenom dig de timmarna.

Är själv inte helt hundra på hur pass mycket D4 befogar ett inköp i dags läget. Ingen panik heller.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Har 150 timmar i spelet så jag vet exakt hur det fungerar, tycker ändå att det är vidrigt girigt att ta så mycket betalt för ett skin som du bara kan använda till en klass för ett spel som redan kostar 800kr. Om det hade varit 100kr för ett skin du kan använda till ALLA klasser i ett free-to-play hade jag inte brytt mig. Blizzard måste tro att dom är guds gåva till man om de tror att de kommer fortsätta vara populär med så mediokra spel/expansioner och sjuka sätt att ta betalt.
Ska bli intressant att se försäljningssiffror för framtida släpp, tror de kommer vara ganska ljumna för blizzard.
Och vad man tycker är snyggt är högst irrelevant i detta sammanhang.

Ok. Eftersom du skrev att alla transmogs var låsta bakom 250 spänn antog jag att du inte hade spelat spelet eftersom det ju inte alls stämmer. Jag försvarar inte Blizzard eller deras finansieringsmodell utan ville bara påpeka att din första kommentar inte var helt sann.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Expansioner? Var inte argumentet för Battle Pass vid release att man skulle kunna hålla världen levande, aktuell och med nytt content osv?
Jag är chockad.

Medlem
Skrivet av Govein:

Då klassas ju POE också som en cash Cow eller? De 4a punkterna stämmer ju där också.

Vet dock inte om jag håller med om din egen punkt 5. Tyckte storyn var tillfredställande och jag fick ett avslut på den setting som byggts upp. En antagonist och ett slut på den. Sen att det slutar med en ”framtiden är oviss men kommer troligtvis bli mer problem pga annat” grej är väl klart bättre än ”alla levde lyckliga i alla sina dagar”. Dvs, ja det är medvetet upplagt för mer story i framtiden men det är inte en oavslutad story. Konsumenten blev inte blåst på ett avslut och det är inte ”köp expansionen för att spela klart storyn”.

Du har rätt, då PoE också kostade 800-1000 spänn så är det en mycket bra jämförelse.

Medlem
Skrivet av noreason:

Fullpris spel, med fullpris expansioner varje år med 4 st battle passes därimellan + ingame store.

Av ren princip skulle jag aldrig lägga ett öre på sån skit oavsett hur bra spelet påstås vara.

Företagen tjänar pengar först på DLC så inte så konstigt att de släpper sånt. Att du vill ha spelet för 100 kr och sen ett heltidsteam som sitter och levererar content till dig går inte ihop.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tycker det flöt rejält bra även på klenare system. Däremot har det varit stora problem med karaktärer som hackar och fastnar till och från, sannolikt nätverksrelaterat strul.

Det här sprang jag på kanske andra veckan efter release.
Tyckte det var lite roligt. =P
Det skall inte vara några mobs i det området då det tillhör närliggande by och är "out of combat".
Jag ville hoppa över till andra sidan men det fick bli vid ett senare tillfälle för det gick inte att ta sig igenom den där grupperingen. ^^


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av kingzla:

Företagen tjänar pengar först på DLC så inte så konstigt att de släpper sånt. Att du vill ha spelet för 100 kr och sen ett heltidsteam som sitter och levererar content till dig går inte ihop.

Fast var inte det Blizzards huvudargument med Battle Pass och In-Game Store, att det skulle finansiera nytt innehåll. (Efter vi redan hostat upp 800-1000kr).

Så det rimmar ju illa med årliga expansioner på det som antagligen inte kommer vara billiga...

Medlem
Skrivet av Lofa:

Fast var inte det Blizzards huvudargument med Battle Pass och In-Game Store, att det skulle finansiera nytt innehåll. (Efter vi redan hostat upp 800-1000kr).

Så det rimmar ju illa med ett årliga expansioner på det som antagligen inte kommer vara billiga...

Battle Pass och in-game store kanske finansierar nytt innehåll mellan expansioner?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

🎶 We'll never stop Diablo
Have no fears
We've got stories for years 🎵

Medlem

Årliga expansioner är bara årliga påminnelser om att fortsätta ignorera spelet för mig.

Skrivet av GenitaliskaGardet:

Jag tycker att det här, på ett generellt plan, vore en bra riktning för spelbranschen i stort. En affärsmodell som premierar spel som håller över tid och ger oss spelare mer content. Kanske kan expansion-intäkter hålla mikrotransaktioner borta från content-delen?

Expansioner ersätter inte mikrotransaktioner, det är inte så AAA-spelindustrin fungerar.

Diablo 4 har mikrotransaktioner, och battle pass, och kommer ha expansioner ovanpå det. För ett spel vars basutgåva redan kostar 800 kr (det kostar förstås ännu mer för "digital deluxe" och "ultimate"-utgåvorna). Fler spel kommer garanterat följa samma väg i framtiden.

Skrivet av EYEtriforce:

Jag måste väl ändå försvara Blizz här, Cash cow ? finns verkligen noll pay 2 win element i diablo 4.
Det enda du kan betala för är betydelselösa skins.

Skins och kosmetiska föremål är en del av spelets gameplay, de är inte betydelselösa.

Företagens framgångar med att sälja kosmetiskt innehåll och spelarnas vilja att spendera pengar på det är bevis nog för att kosmetiska grejer har värde.

Medlem

"Vi har åratal av revenue". 😂

Medlem
Skrivet av Ender:

Expansioner? Var inte argumentet för Battle Pass vid release att man skulle kunna hålla världen levande, aktuell och med nytt content osv?
Jag är chockad.

Njae, att det skulle bli expansioner var känt långt innan release, däremot försökte man försvara säsongernas utveckling genom Battlepass och shoppen.
Någor jag inte köper för 5öre, speciellt inte efter vad som visades inför S1.

Näh D4 la jag på hyllan och avinstallerade lagom till fiaskot kallat S1 och med tanke på hur Blizzard har snackat om spelet på senaste så kommer det nog krävas ett mirakel för att jag ska starta det igen.

Medlem

Det här ser jag fram emot riktigt mycket, Snart klar med season 1 batttlepass och vi har superkul
Ska också bli intressant att se vad som händer med huvudstoryn, den var riktigt bra!

Medlem
Skrivet av cryxis:

De kanske ska göra klart spelet först.

Reaper of Souls kom ju efter 1 år till Diablo 3, vågar kanske inte hoppas men det kan bli riktigt bra!

Medlem

Kul att det alltid blir fokus på ”giriga företag” när det är vi spelare som avgör hur alla betalmodeller ser ut. Ogillar du upplägget. Köp inte spelet.

Skrivet av Daed:

Årliga expansioner är bara årliga påminnelser om att fortsätta ignorera spelet för mig.

Expansioner ersätter inte mikrotransaktioner, det är inte så AAA-spelindustrin fungerar.

Diablo 4 har mikrotransaktioner, och battle pass, och kommer ha expansioner ovanpå det. För ett spel vars basutgåva redan kostar 800 kr (det kostar förstås ännu mer för "digital deluxe" och "ultimate"-utgåvorna). Fler spel kommer garanterat följa samma väg i framtiden.

Jag påstod inte det. Jag argumenterade för att det är OK att ta betalt för mer content genom expansioner. Om man får 40-50h roligt content i ett fullprisspel tycker jag det är OK att ta betalt för en välgjord expansion. Kvalitet > kvantitet.

Jag argumenterade också för att möjligheten att ta betalt för mer content genom expansioner gör spelutvecklare mindre benägna att kränga content/access to content genom mikrotransaktioner. Sådana mikrotransaktionsupplägg är hög risk för dålig PR, har man ju sett exempel på.

Delar dock din uppfattning att content-expansioner inte är någon mirakelmedicin mot kosmetika-mikrotransaktioner.

Medlem

BG3 och Hogwarts Legacy har visat vägen.

Färdiga och fantastiskt roliga spel helt utan mtx, battle pass och in-game shops. Förhoppningsvis en vändning på gång.

Och dom har tjänat mer än väl för 3-4 uppföljare, eller mer.

Men ändock så finns det spelare som försvarar och tror att Blizzard, EA, Ubisoft etc inte kan utveckla fler spel om dom inte implementerar just mtx, battle pass och in-game shops osv.

Kostymerna skrattar sig hesa hela vägen till banken...

12
Skriv svar