Stora ryktestråden för "Switch 2"
Nu går jag off topic men skulle Sony gjort en hybridkonsol psp 3 som går att koppla till tvn plus bärbar som pallar alla ps4 spel med kasetter så hade jag köpt den. Är ju inget jättekliv mellan ps4 och ps5.
Exakt! Jag som inte har en Ps5 eller 4 hade köpt den på stubinen! Men jag hade också köpt en xbox om den hade samma funktioner. Så kontentan är väl att hybridkonceptet är ett genidrag 😀
Tider förändras.
I mina ögon vore det rent av dumt att inte göra det enkelt för sig och kalla den Switch 2. Super Switch funkar (alltså utan "Nintendo") , men är det sämre alternativet av de två.
Tror att Nintendo har lärt sig en läxa iom Wii/Wii U samt sett hur dumt Microsoft har skött det med Series S/X (förmodligen sämsta namnet/namnen någonsin).
Men jag har säkert fel och det blir något onödigt flummigt.
Jo, Nintendo är trots allt Nintendo.
Några tänkbara namn...
Switch 2 - det mest uppenbara och därför kanske det minst sannolika?
Super Switch
Super Nintendo Switch
New Switch
New Nintendo Switch
Switch Neo
Switch Focus
Switch W - för att Nintendo och W står för [insert hitte på här]
Switch Up (vilket funkar som ordlek också)
Jag antog att de demade BotW under Gamescom för att visa hur fint det är med next gen-patch (4K ray-tracing osv) men verkar som den stora behållningen med nya konsolen är... kortare laddtider? M.2 SSD:er? Kan bli väldigt bra, som med PS5, men dyrt.
Och motstridiga uppgifter om släpp/utannonsering. Förvirringen kring det fortsätter. Men det känns som late 2024 är säkrare bett än släpp i Mars 2024 redan. Även om det såklart vore trevligt!
Jag antog att de demade BotW under Gamescom för att visa hur fint det är med next gen-patch (4K ray-tracing osv) men verkar som den stora behållningen med nya konsolen är... kortare laddtider? M.2 SSD:er? Kan bli väldigt bra, som med PS5, men dyrt.
Och motstridiga uppgifter om släpp/utannonsering. Förvirringen kring det fortsätter. Men det känns som late 2024 är säkrare bett än släpp i Mars 2024 redan. Även om det såklart vore trevligt!
SSD är inte dyrt längre, du får 1TB för under 1000Kr efter skatt och före storbeställingspris(alltså vad konsumenten betalar för 1x) och då handlar det om de snabbare varianterna som PS5 vill ha. Det går säkert lika bra att sätta i en hälften så snabb i Switch 2 och ändå slippa laddningstider. Det är säkert önskvärt med långsammare fast med nyare design för att få ner temperaturen också, då PS5:ans gärna vill ha kylare på sin lagring.
Men grymt att laddning snart kan vara i stort sätt borta samtidigt som det bidrar till att modern speldesign kan utnyttjas.
Asset streaming med mera tillexempel. Allt behöver inte förbuffras i VRAM vilket sparar resurser(bland annat genom att inte slösa med förbuffer som kanske inte ens kommer användas) samt sänker hur mycket VRAM som behövs.
SSD är inte dyrt längre, du får 1TB för under 1000Kr efter skatt och före storbeställingspris(alltså vad konsumenten betalar för 1x) och då handlar det om de snabbare varianterna som PS5 vill ha. Det går säkert lika bra att sätta i en hälften så snabb i Switch 2 och ändå slippa laddningstider. Det är säkert önskvärt med långsammare fast med nyare design för att få ner temperaturen också, då PS5:ans gärna vill ha kylare på sin lagring.
Men grymt att laddning snart kan vara i stort sätt borta samtidigt som det bidrar till att modern speldesign kan utnyttjas.
Asset streaming med mera tillexempel. Allt behöver inte förbuffras i VRAM vilket sparar resurser(bland annat genom att inte slösa med förbuffer som kanske inte ens kommer användas) samt sänker hur mycket VRAM som behövs.
Ja, de som företag får nog rabatt när de köper in stora mängder och kan pressa priserna så. Och de lär inte sätta in en Gen 5 disc direkt med absolut högsta hastigheterna. En heatsink i den konsolens (förmodade) kompakta format lär ju vara uteslutet så. Men nä, du har en bra poäng i att det inte alls behöver bli så dyrt - vare sig för Nintendo eller slutkonsumenten. Och det blir trevligt med nästan noll laddningstider (de kan vara rätt dryga i många spel på Switch) och kanske gameplay-fördelar som i senaste Ratchet till PS5 där resor genom dimensioner på nolltid kan genomföras.
Sitter och kollar på releasetrailer av Nintendo Switch och hur mycket de pushade Joycons och HD Rumble, något jag aldrig i princip använt mig av.
Men om de vill spinna vidare på det kanske det adderas små högtalare i joyconsen precis som wii remote för att öka känslan i spel som one two switch eller tennis osv. Sen är ju styrningen inte lika precis som Wii remotes när man styr "muspekare" som en 3D mus med joycons utan man måste resetta muspekaren då och då till att centreras. Men det borde väl kräva en kamera eller lika exakta sensorer som i VR kontrollers. Kanske är det en kamera på Switch 2 enheten som funkar på samma vis som wii sensorbar.
Då bör man placera den dockade switchen centrerat under tvn.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Så kanske släpp eller utannonsering i Mars 2024!
<Uppladdad bildlänk>
Gertzy när tror du att vi får se Switch 2 för första gången?
Gertzy när tror du att vi får se Switch 2 för första gången?
Det diskuterades ju om "March 2024" på Gamescom (se bilden från Reddit ovan) men då det surrats så mycket om "late 2024" innan känns det som det kanske är då själva utannonseringen sker. Det kan ju visserligen göras en repris av Switch-karusellen (utannonseringsvideo i Oktober och släpp i Mars) men tänker att det skulle skada julförsäljningen av nuvarande Switch om de gjorde så (de var ju inte direkt oroliga över att Wii U-försäljningen skulle kunna gå sämre då liksom ) så tror verkligen inte så blir fallet. Utan en utannonsering i Mars-April (tror inte Nintendo själva har spikat något utan att de siktar på våren där) och släpp till September-Oktober kanske? Är min något sånär kvalificerade gissning. Just nu.
Det diskuterades ju om "March 2024" på Gamescom (se bilden från Reddit ovan) men då det surrats så mycket om "late 2024" innan känns det som det kanske är då själva utannonseringen sker. Det kan ju visserligen göras en repris av Switch-karusellen (utannonseringsvideo i Oktober och släpp i Mars) men tänker att det skulle skada julförsäljningen av nuvarande Switch om de gjorde så (de var ju inte direkt oroliga över att Wii U-försäljningen skulle kunna gå sämre då liksom ) så tror verkligen inte så blir fallet. Utan en utannonsering i Mars-April (tror inte Nintendo själva har spikat något utan att de siktar på våren där) och släpp till September-Oktober kanske? Är min något sånär kvalificerade gissning. Just nu.
Hoppas på höst/vinter 2024. Det är nämligen dyrt att ha min ena hälft föräldraledig. 😱
Hoppas på höst/vinter 2024. Det är nämligen dyrt att ha min ena hälft föräldraledig. 😱
Haha, fullt förståeligt! Det är med nuvarande uppgifter mest troligt så
Haha, fullt förståeligt! Det är med nuvarande uppgifter mest troligt så
Samtidigt som PS5 Pro?
Svårt att se att den släpps senare än så, till och med i höst är sent om dem inte förlänger generationen.
Jag tror på Mars, Switch släpptes också i Mars och det var inte länge emellan att den visades och sedan släpptes sist. Var väl inte på någon mässa som de utannonserade detta heller.
Men visst, Mars känns ändå väldigt nära...
Jag la upp det i nyhetstråden innan de postade men postade inte om det här då jag inte tror under några omständigheter att vi kommer få se eller höra någonting NG Switch-relaterat imorgon.
Jag la upp det i nyhetstråden innan de postade men postade inte om det här då jag inte tror under några omständigheter att vi kommer få se eller höra någonting NG Switch-relaterat imorgon.
Okej. Tänkte nog att det finns en chans att få någon hint om framtiden. Ryktas ju ganska friskt om deras nya Switch.
Okej. Tänkte nog att det finns en chans att få någon hint om framtiden. Ryktas ju ganska friskt om deras nya Switch.
Mjo, rykteskvarnarna spinner för fullt nu men du ska nog hålla förväntningarna på omnämnande av denna imorgon på ungefär -2000% Det här är för Switch-spel som släpps "i vinter" (så November-Mars 2024 typ).
Mjo, rykteskvarnarna spinner för fullt nu men du ska nog hålla förväntningarna på omnämnande av denna imorgon på ungefär -2000% Det här är för Switch-spel som släpps "i vinter" (så November-Mars 2024 typ).
Även om man såklart ska rimliga förväntningar så kan jag inte låta bli att bli vansinnigt nipprig😅 Tänk om de visar switch 2!!!😂
Även om man såklart ska rimliga förväntningar så kan jag inte låta bli att bli vansinnigt nipprig😅 Tänk om de visar switch 2!!!😂
För all del - ni kan ju få rätt och de visar magiskt upp den nya konsolen Det finns ju en minimal chans ändå Kan vi säga.
För all del - ni kan ju få rätt och de visar magiskt upp den nya konsolen Det finns ju en minimal chans ändå Kan vi säga.
Tänk dig själv att det sista som visas upp på Directen är en kort sekvens från Metroid Prime 4 på nya Switch. 😍
Tänk dig själv att det sista som visas upp på Directen är en kort sekvens från Metroid Prime 4 på nya Switch. 😍
Jag tror absolut att MP4 är det som kommer avsluta Directen, men tror inte de kommer säga vilket format det är till (eller visas upp från) så om vi får se det och det ser extraordinärt snyggt ut kanske vi kan drömma om att det är till nästa konsol men tror inte vi får någon bekräftelse vare sig muntligt eller visuellt på det. Tyvärr. Det hade såklart varit väldigt roligt, men de kommer spara sådana detaljer till egen utannonsering.
Jag tror absolut att MP4 är det som kommer avsluta Directen, men tror inte de kommer säga vilket format det är till (eller visas upp från) så om vi får se det och det ser extraordinärt snyggt ut kanske vi kan drömma om att det är till nästa konsol men tror inte vi får någon bekräftelse vare sig muntligt eller visuellt på det. Tyvärr. Det hade såklart varit väldigt roligt, men de kommer spara sådana detaljer till egen utannonsering.
Håller med om det men tror att det kan komma ut till både nästa och nuvarande Switch även om det ser extraordinärt snyggt ut, för då visar de ju helt enkelt bara upp den snyggare versionen. Det blir väl som med vissa spel som ser bättre ut på New 3DS jämfört med OG 3DS. Hey Pikmin har jag t ex hört ska se bättre ut och flyta mycket bättre på New 3DS än gamla vanliga 3DS.
Jag har länge tänkt att nästa konsol kommer 2025, men vi får se, Nintendo kanske får ut den innan julhandeln 2024. Känns otroligt tveksamt att den skulle vara ute om ett halvår bara. Switch är gammalt men säljer fortfarande bra och Nintendo känner nog inte flåset i nacket att skynda ut en ny konsol, snarare är de väl oroliga för att inte kunna följa upp med ny storsäljare. Jag tror att Switch kommer fortsatt ha en nisch i många år - bl a som handhållen konsol, framförallt till en yngre publik.
Jag har länge tänkt att nästa konsol kommer 2025, men vi får se, Nintendo kanske får ut den innan julhandeln 2024. Känns otroligt tveksamt att den skulle vara ute om ett halvår bara. Switch är gammalt men säljer fortfarande bra och Nintendo känner nog inte flåset i nacket att skynda ut en ny konsol, snarare är de väl oroliga för att inte kunna följa upp med ny storsäljare. Jag tror att Switch kommer fortsatt ha en nisch i många år - bl a som handhållen konsol, framförallt till en yngre publik.
Om ryktena stämmer så kan ny hårdvara hjälpa till en hel del. Switch har någorlunda problem att orka med titlarna som släpps vilket kan vara skönt att slippa. Sedan så kan de förmodligen få mycket bättre 3rd party stöd med ny konsol. Det är nog fruktansvärt svårt att få nya 3rd party AAA spel att rulla på nuvarande Switch. En ny skulle förmodligen orka med det mesta de kommande 8 åren.
Om den går att jämföra med Series S och Series S ska ha support minst 3 år in i kommande generations konsoler så kan Switch 2 förmodligen klara 3rd party rätt bra framöver.
Hoppas själv på höst/vinter 2024.
Håller med om det men tror att det kan komma ut till både nästa och nuvarande Switch även om det ser extraordinärt snyggt ut, för då visar de ju helt enkelt bara upp den snyggare versionen. Det blir väl som med vissa spel som ser bättre ut på New 3DS jämfört med OG 3DS. Hey Pikmin har jag t ex hört ska se bättre ut och flyta mycket bättre på New 3DS än gamla vanliga 3DS.
Vad jag menade är att de kanske visar upp spelet men inte säger någonting om format - alls. Ingen Switch-logga, ingenting. Bara ett datum. Då kan vi anta två saker: det kommer förmodligen till Switch då det varit under utveckling så länge, och 2). det kanske även kommer till NG Switch också. Annars varför tvetydigheten? Ingenting är ju säkert för den sakens skull, men det lämnar ändå plats för spekulation och drömmar Och snyggare kommer det högst sannolikt vara på nya konsolen. Om inte två versioner så kommer nog ändå en next gen-patch som låser upp full potential (som du säger - 3DS mot New 3DS)! Så jag säger egentligen inte emot dig utan var nog bara otydlig med vad jag menade. Men vi är nog på samma spår här, tror jag
2025 känns sent, tror mer på Oktober-November 2024, och utannonsering på vårkanten. Så ger de Switchen sista språnget nu, med höst och vinter för fullt fokus och försäljning för att sedan utannonsera nya maskinen. Som då lär få mest fokus, även om Switch lär leva vidare då den dels sålt så bra och dels för att Nintendo sagt att den är tänkt att ha levnadsperiod på 10 år. Så spel kommer nog släppas simultant ett bra tag. I alla fall deras egna förstapartstitlar. Tredjepart kanske inte så mycket (Lets Sing eller vad det heter kanske fortfarande kommer till Switch och mindre indie-spel, men resten lär vilja kräma ur nya systemet istället).
Om ryktena stämmer så kan ny hårdvara hjälpa till en hel del. Switch har någorlunda problem att orka med titlarna som släpps vilket kan vara skönt att slippa. Sedan så kan de förmodligen få mycket bättre 3rd party stöd med ny konsol. Det är nog fruktansvärt svårt att få nya 3rd party AAA spel att rulla på nuvarande Switch. En ny skulle förmodligen orka med det mesta de kommande 8 åren.
Om den går att jämföra med Series S och Series S ska ha support minst 3 år in i kommande generations konsoler så kan Switch 2 förmodligen klara 3rd party rätt bra framöver.
Jag är faktiskt imponerad över att t ex Hogwarts Legacy ens kommer till Switch. Du har en bra poäng, det kan ju vara skönt att slippa den biten för Nintendo om de kan lösa det med sin nya konsol