Spider-Man 2 lanseras i 30, 40 och 60 fps – ray tracing hela vägen

Robot
Spider-Man 2 lanseras i 30, 40 och 60 fps – ray tracing hela vägen

40 fps allt vanligare i stora Sony-spel.

#spider-man-2

Medlem

Jag är såld, ge mig 40 FPS

Medlem

40 fps känns som ett polerat bottenapp. Det är fortfarande ett bottennapp.

signatur

I drank what?

Redaktör
Ponny

Aldrig lirat 40 fps. Faktum är att jag inte reflekterat särskilt mycket över 40.
Väljer alltid 60 när chansen erbjuds. Mjukt och fint. Är 40 fps verkligen en "sweet spot"?

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Aldrig lirat 40 fps. Faktum är att jag inte reflekterat särskilt mycket över 40.
Väljer alltid 60 när chansen erbjuds. Mjukt och fint. Är 40 fps verkligen en "sweet spot"?

Håller med dig. 60 är nice. 40 känns som "Bättre än 30 amirite??!?".

signatur

I drank what?

Medlem

Brukar ofta lägga mig strax över 40 på steam decket. Det är betydligt bättre flyt än 30 som jag inte klarar av att spela. Sen hade ju såklart 60 varit att föredra.

Moderator
Skrivet av Mirage:

Skrivet av Mirage:

40 fps är till för tv-apparater som kör 120 Hz och VRR. Ser fantastiskt ut! För alla andra som inte har de alternativen med sin TV är det 30 fps och 60 fps som gäller.

Med andra ord är det inte något random man slängt in bara för man kan, utan det är extra godis för de som har en TV med de alternativen

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Brukar ofta lägga mig strax över 40 på steam decket. Det är betydligt bättre flyt än 30 som jag inte klarar av att spela.

Håller helt med. 30 fps fungerar sällan för mig, men 40 fps är faktiskt helt OK...jämförelsevis.

Dex
Medlem
Skrivet av Mirage:

Skrivet av Mirage:

Som Uber skrev så är 40fps framför allt ett alternativ för dom som sitter på 120hz med VRR tv apparater. Det var väldigt efterfrågat bland spelare då PS5 inte hade stöd för det från början. 40 fps är riktigt trevligt när man har sådana tv.

Bara positivt med fler alternativ!

Kan bara hålla med det man löser mycket på internet att Insomniac gör så himla mycket rätt och dom verkligen är en av dom bästa utvecklarna just nu. Väldigt imponerande spel rent tekniskt (tycker själv dom är väldigt roliga också, men det är ju så klart väldigt subjektivt ).

Ska bli väldigt kul och se vad dom gör med Wolverine sen också

Skribent

Jag har en TV med VRR/120hz, och 40 fps-läget är otroligt bra när det drar nytta av tidigare nämna funktioner. (Spider-Man: Remastered, God of War: Ragnarok, Ratchet & Clank, m.fl.)

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Kommer med största sannolikhet köra 60FPS, men uppskattar att dem erbjuder 40. Procent mässigt så är det stor skillnad från 30, så man bör märka rätt stor skillnad.
Digital foundry har också prisat 40FPS.

Hade jag kört Steam deck så hade 40 FPS varit guld. Lagom kompromiss för prestandan.

Skulle gärna se mer 90Hz spel också, jag upplevde till och med rätt stor skillnad när jag överklocka min PC skärm för några år sedan till 72Hz, specifikt i hissar var det väldigt tydlig skillnad. VRR 120 tv är också vanligt idag så det bör inte vara några problem att stödja detta. Kanske blir ett bra mellanläge för PS5 Pro?

Medlem

mellanväg?

40fps läget i ex rift apart är ju grafiskt sett exakt samma som 30fps läget.
Eller menar ni mellanväg mellan 30 och 60 fps?

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Påminner lite om voodoo-tiden på 90-talet. Glide gjorde galet mycket skillnad men RT tror jag först blir standard om några generationer.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Jag spelade nyligen Miles Morales i 40fps. Tycker generellt att 40fps funkar riktigt bra. Om jag spelar Spider-Man 2 i 40 eller 60 beror lite på hur aggressivt de sänker upplösningen i 60fps läget.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nja, syftet med 40fps är väl att det fungerar väldigt bra med VRR i 120hz. Min egna personliga åsikt är att det är otroligt mycket bättre än 30 fps. Mycket mer likt 60fps i upplevelsen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Skrivet av Mirage:

Tell me du inte vet hur 40fps och 25ms frametime funkar på en 120Hz-panel without telling me.

Ja, svengelskan är intentional. Där med. 😊

Medlem

60 or bust

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Inte för att jag tänker spela Spiderman men 60 är mitt val om det inte går att få högre fps.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Dex:

Som Uber skrev så är 40fps framför allt ett alternativ för dom som sitter på 120hz med VRR tv apparater. Det var väldigt efterfrågat bland spelare då PS5 inte hade stöd för det från början. 40 fps är riktigt trevligt när man har sådana tv.

Bara positivt med fler alternativ!

Kan bara hålla med det man löser mycket på internet att Insomniac gör så himla mycket rätt och dom verkligen är en av dom bästa utvecklarna just nu. Väldigt imponerande spel rent tekniskt (tycker själv dom är väldigt roliga också, men det är ju så klart väldigt subjektivt ).

Ska bli väldigt kul och se vad dom gör med Wolverine sen också

Skrivet av Mike Stranéus:

Jag har en TV med VRR/120hz, och 40 fps-läget är otroligt bra när det drar nytta av tidigare nämna funktioner. (Spider-Man: Remastered, God of War: Ragnarok, Ratchet & Clank, m.fl.)

Skrivet av Jaw_B:

Nja, syftet med 40fps är väl att det fungerar väldigt bra med VRR i 120hz. Min egna personliga åsikt är att det är otroligt mycket bättre än 30 fps. Mycket mer likt 60fps i upplevelsen.

Vad blir bättre på en 120hz skärm? Boostar den upp 40 till 60 eller? Blir grafiken likt 4k?
Faktum är att jag har en oled 4k 120hz hdr skärm men har inte förstått alla inställningar ännu.
Den är kopplad till min dator så kör antingen G-sync i windows eller G-sync VRR på skärmen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

RayTracing känns som ett "Meh" för mig, reflektionerna är bara inte värt prestandaförlusten.

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Moderator
Skrivet av ohem:

RayTracing känns som ett "Meh" för mig, reflektionerna är bara inte värt prestandaförlusten.

Tur vi får 60 fps-läge ändårå!

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vad blir bättre på en 120hz skärm? Boostar den upp 40 till 60 eller? Blir grafiken likt 4k?
Faktum är att jag har en oled 4k 120hz hdr skärm men har inte förstått alla inställningar ännu.
Den är kopplad till min dator så kör antingen G-sync i windows eller G-sync VRR på skärmen.

40fps på en 120hz skärm ger en jämn frame pacing (dvs varje bild visas lika länge på skärmen) eftersom spelet renderar 40 bilder i sekunden och skärmen uppdateras 120 gånger i sekunden. 40fps på en 60hz TV upplevs ofta som ryckigt (stuttering) eftersom vissa bilder kommer visas två uppdateringsintervall och andra kommer visas ett uppdateringsintervall, dvs varje renderad bild visas olika länge på skärmen.

Eftersom alla konsoler traditionellt kopplats till en 60hz TV brukar spelen ha en framerate på 30 eller 60, eftersom det går jämnt upp i uppdateringsintervallet. Men nu när 120hz TV blir allt vanligare har många spelutvecklare börjat erbjuda 40fps i vissa spel.

Medlem

Jag väljer nästan jämt 40 om det finns att tillgå. Steget från 30 till 40 känns större än från 40 till 60. Även om det så klart märks att 60 blir ännu mer smooth.
Men har verkligen inga problem o köra i 40 fps.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Kommer att försöka spela i 40 fps först utan att jämföra med 60 fps.

Medlem

Nu är jag visserligen bortskämd med 100-170 fps på PC i äventyrsspel. Men blev förvånad att någon vill välja 30 / 40 fps på Playstation 5 som ändå är en modern enhet när dem ger 60 som alternativ. 60 är ju redan lågt nog och känns som minimum sedan 15 år tillbaka

Medlem

40 är en bra kompromiss tycker jag iaf

signatur

Allätare

Medlem

Tråkiga med VRR är att det är tekniskt krävande att man har HDMI 2.1.

Min bildskärm har VRR men den har bara HDMI 2.0.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Redaktör
Ponny

Jaha, nu slog "Behöver en ny tv"-känslan till igen. Eller ja, behöver och behöver... Villhöver!

Vår (4K, HDR från cirka 2016) är alltjämt trevlig, men känner mer och mer ofta att jag saknar visst visuellt lullull.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

40 fps är till för tv-apparater som kör 120 Hz och VRR. Ser fantastiskt ut! För alla andra som inte har de alternativen med sin TV är det 30 fps och 60 fps som gäller.

Med andra ord är det inte något random man slängt in bara för man kan, utan det är extra godis för de som har en TV med de alternativen

Gillade den här sammanfattningen. Tack!

signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar