Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Bra videon som förtydligar situationen något! För vad som framkommit ur detta, till skillnad från vad FZ rapporterat, så kommer Switch 2 INTE vara i klass med PS4 och Xbox One - utan högst troligen högre Vad Activision åsyftade var att den nya konsolen (NG Switch) är närmare PS4 och Xbox One än den nuvarande konsolen och att den därmed är mer lämpad att släppa CoD (och andra spel) till. Han har alltså inte försökt exakt pinpointa kraften utan mer gjort en relativ uppskattning vart den kommer hamna. Så jag tror fortsatt vi kan förvänta oss över PS4 och nära PS4 Pro som tidigare rapporter gjort gällande. Men som sagt, det är med DLSS och andra tekniker som konsolen verkligen kommer skina och inte nödvändigtvis i ren råkraft. Speciellt bärbart. Och för Nintendo själva, som är grymma på att optimera sina spel efter den hårdvara de besitter, är det rätt lugnt - men för många tredjepartsutvecklare kommer denna kraften öka dragningskraften att släppa grymma spel till konsolen (utöver eventuell stor spelarbas om första konsolens succé smittar av sig) där de inte behöver nedspela sina versioner så de ser ut som gamla Wii-spel (typ Witcher 3).

Medlem

Kommer NG Switch låta dig logga in på typ E-storen och NSO med Face ID? Kanske, om den nya inloggningsmetoden på iPhone är något att se framåt från. Och verkar som Yakuza-spelen (en bundle) är på gång också och förväntas släppas med konsolen på släppdagen (obs: separat inte bundlat). Och tredjepartsutvecklare tycks säga att nya konsolen är som "natt och dag" att utveckla jämfört med nuvarande Switch. Och det låter ju väldigt lovande - om än vagt. Men förhoppningsvis leder det till att fler släpper spel till konsolen - som inte framstår som lika nedbantade som många Switch-versioner gjorde.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/oJ1PDElD63A

Kommer NG Switch låta dig logga in på typ E-storen och NSO med Face ID? Kanske, om den nya inloggningsmetoden på iPhone är något att se framåt från. Och verkar som Yakuza-spelen (en bundle) är på gång också och förväntas släppas med konsolen på släppdagen (obs: separat inte bundlat). Och tredjepartsutvecklare tycks säga att nya konsolen är som "natt och dag" att utveckla jämfört med nuvarande Switch. Och det låter ju väldigt lovande - om än vagt. Men förhoppningsvis leder det till att fler släpper spel till konsolen - som inte framstår som lika nedbantade som många Switch-versioner gjorde.

Mycket rykten info nu, älskar det! Vi vet ju inte vad som är pålitligt eller ej men det är kul. Lyssnade på MVG, australisk spelutvecklare, han menar på att det finns stora möjligheter att nya konsolen kommer prestera oerhört bra med ny teknik och att det inte längre går att mäta enbart i siffror i processorkraft och teraflopps. Spännande!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Mycket rykten info nu, älskar det! Vi vet ju inte vad som är pålitligt eller ej men det är kul. Lyssnade på MVG, australisk spelutvecklare, han menar på att det finns stora möjligheter att nya konsolen kommer prestera oerhört bra med ny teknik och att det inte längre går att mäta enbart i siffror i processorkraft och teraflopps. Spännande!

Ja, väldigt spännande med allt nu som öser över en. Och nä, det går inte bara att slänga sig med TF och mäta rakt av och jag tror det är mycket i det som gör att tredjepartsutvecklare känner att den är som "natt och dag" i jämförelse att utveckla till mot OG Switch!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, väldigt spännande med allt nu som öser över en. Och nä, det går inte bara att slänga sig med TF och mäta rakt av och jag tror det är mycket i det som gör att tredjepartsutvecklare känner att den är som "natt och dag" i jämförelse att utveckla till mot OG Switch!

Ja det var så jag tolkade det han sa.👍

Medlem

När jag startade den här tråden var det ursprungligen med titeln "Utannonseras Switch 2 i november?" vilket senare ändrades desto mer rykten dök upp med andra uppgifter - men kanske var det inte så fel ute? Tydligen är nyutgåvor av Amiibos på gång - som dessutom rapporterats vara utan Wii U/3DS/Switch-märkningen av någon anledning - vilket är lite off, men det finns god argumentation i videon för att det kan vara relaterat till utannonsering av ny Nintendo-hårdvara. Och kanske är det ingen slump att Mario Wonders, dess Switch OLED-utgåva samt den årliga "Holiday-utgåvan" (som vanligtvis släpps i November) släpps i Oktober... så de hinner sälja innan den nya konsolen utannonseras och dessutom hinner inplaneras till julhandeln av föräldrar som inte riktigt följer all senaste tekniknytt. Och sker det i början av November har de årets största släpp bakom sig redan och ger strålkastarljuset till den nya konsolen.

En detalj jag (med flera andra på nätet) reagerade på var att Nintendo för första gången namnsatte videon med specifikt "Nintendo Switch" - vilket fått många att spekulera i att det var den sista stora egna Directen med main focus på den konsolen. Nästa Direct, som är i Februari (om det följer tidigare mönster) vilket kan bli den första där både spel till OG Switch och NG Switch visas upp. För precis som förra utannonseringen så släpptes en video av konsolen och dess funktioner upp, men inte mycket om specifika spel (förutom cross gen-titeln BoTW då) så de kanske visas upp i större utsträckning till början av nästa år. & kanske är det inte en late 2024-release utan kanske mer till våren? April-Maj kanske? Vilket skulle hålla samma tidslinje från utannonsering av OG Switch i Oktober 2016 till släpp Mars 2017! Och de har hunnit visa upp både konsol och spel tills dess

Medlem

Jag tror inte de släpper en konsol vid den traditionella tidpunkten, alltså inan julhandeln, då de hade sådana enorma framgångar med att släppa Switch i mars.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag tror inte de släpper en konsol vid den traditionella tidpunkten, alltså inan julhandeln, då de hade sådana enorma framgångar med att släppa Switch i mars.

Ja, den var visserligen också tänkt att släppas i typ November men fick skjutas upp för att få fler spel redo till släpp. Men nu när de sett hur bra det gick kanske de satsar på våren igen

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, den var visserligen också tänkt att släppas i typ November men fick skjutas upp för att få fler spel redo till släpp. Men nu när de sett hur bra det gick kanske de satsar på våren igen

Ja precis, det känns inte helt otänkbart iallafall.

Medlem

Switch säljer fortfarande i förvånansvärt stora mängder för sin ålder, så jag tror inte på att någon officiell utannonsering i år då det skulle påverka julförsäljningen. Att det fungerade 2016 är inte riktigt jämförbart eftersom det var en exceptionell situation efter Wii U-floppen.

Jag är just nu mest intresserad av att se vad som händer med handkontrollerna och eventuella nya funktioner. Skulle verkligen vilja se något i stil med quick resume på Xbox så det är lätt och snabbt att hoppa mellan 2-3 aktiva spel.

Sen vill jag förstås som alltid ha analoga triggers igen, men är inte speciellt optimistisk efter två hela generationer utan det.

Medlem
Skrivet av Daed:

Switch säljer fortfarande i förvånansvärt stora mängder för sin ålder, så jag tror inte på att någon officiell utannonsering i år då det skulle påverka julförsäljningen. Att det fungerade 2016 är inte riktigt jämförbart eftersom det var en exceptionell situation efter Wii U-floppen.

Jag är just nu mest intresserad av att se vad som händer med handkontrollerna och eventuella nya funktioner. Skulle verkligen vilja se något i stil med quick resume på Xbox så det är lätt och snabbt att hoppa mellan 2-3 aktiva spel.

Sen vill jag förstås som alltid ha analoga triggers igen, men är inte speciellt optimistisk efter två hela generationer utan det.

De som köper Switch vid det här laget är nog inte så intresserade av "senaste tekniken" och senaste tech-nyheterna så tror allvarligt talat inte en sådan utannonsering skulle förändra julhandeln alltför mycket.

Quick Resume vore ju trevligt, kanske möjligt om de nu använder M.2-SSD?

Tycker denna övertolkning om färgkodningen på knapparna i Paper Mario och Super Mario RPG är lite överdriven, men kanske är det ditåt Nintendo siktar? Då kanske Super Nintendo Switch är troligast ändå. Men som sagt, det är en långsökt teori. Men bra video om hur (som diskuterats i tråden redan) tekniken kan lyfta situationen för NG Switch och dess utvecklare.

Medlem
Skrivet av Daed:

Hoppades också på analoga triggers runt 2016-2017. Idag när man har vanan av både Pro Controller och Dual Shock 4 har jag dock ändrat mig, digitala hair-triggers är bättre i 99% av spelen. Köpte faktiskt ett kit till min pro controller som reducerat travel för ZL/ZR ytterligare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De som köper Switch vid det här laget är nog inte så intresserade av "senaste tekniken" och senaste tech-nyheterna så tror allvarligt talat inte en sådan utannonsering skulle förändra julhandeln alltför mycket.

Jag har en kollega som nyss köpte en Switch och han har koll på tech osv. Det är nog inte det vanligaste så här långt in på generationen, men man vet aldrig varför vissa väljer att köpa sent.

Jag skulle gilla om Nintendo plötsligt utannonserade Switch 2 nu under hösten med release i början av nästa år, men jag förväntar mig inte att det ska hända. Företag är ofta mer försiktiga med sånt än vad man kan tycka är nödvändigt.

Skrivet av Majoren:

Hoppades också på analoga triggers runt 2016-2017. Idag när man har vanan av både Pro Controller och Dual Shock 4 har jag dock ändrat mig, digitala hair-triggers är bättre i 99% av spelen. Köpte faktiskt ett kit till min pro controller som reducerat travel för ZL/ZR ytterligare.

Dual Shock 4 har ju dock analoga triggers, så jag förstår inte riktigt vad den har med det att göra?

Hursomhelst har vi uppenbarligen olika smak när det gäller detta, även efter många år och tonvis spelade timmar med Pro controller (både till Wii U och Switch) så vill jag fortfarande ha tillbaka mina analoga triggers

Medlem
Skrivet av Daed:

Jag har en kollega som nyss köpte en Switch och han har koll på tech osv. Det är nog inte det vanligaste så här långt in på generationen, men man vet aldrig varför vissa väljer att köpa sent.

Jag skulle gilla om Nintendo plötsligt utannonserade Switch 2 nu under hösten med release i början av nästa år, men jag förväntar mig inte att det ska hända. Företag är ofta mer försiktiga med sånt än vad man kan tycka är nödvändigt.

Dual Shock 4 har ju dock analoga triggers, så jag förstår inte riktigt vad den har med det att göra?

Hursomhelst har vi uppenbarligen olika smak när det gäller detta, även efter många år och tonvis spelade timmar med Pro controller (både till Wii U och Switch) så vill jag fortfarande ha tillbaka mina analoga triggers

Det är det jag åsyftar,), körde dual shocks analoga som jämförelse då de är från samma konsolgeneration. Jag tycker dual shocks triggers är sämre än Pro controllers pga travel och att de inte känns lika tillförlitliga som digitala brytare. Därför jag också alltid ogillat svampiga membran-knappar med "mjuka klicks", det känns som de tenderar i högre grad att missa inputs än klickiga knappar. Gamecubens triggers var också vedervärdiga när jag kör med dem numera. Analoga fyller definitivt ett syfte då de låser upp möjligheter för fler funktioner, men i de flesta fall så tycker jag bara de är långsammare och jobbigare att använda än digitala triggers

Däremot så hopparäs jag att ZL/ZR blir mindre ihåligt plastiga på nästa omgång joy-cons. Tycker alltid det känns lite trist att gå från premiumkänslan på Pro controller till 90-tals plastkänsla på joy-con triggers

Medlem
Skrivet av Daed:

Jo, visst händer det att sena köpare har bra koll men poängen är att de flesta som köper sent inte skulle påverkas av en utannonsering av ny konsol - om det så är för att de inte har koll eller bara inte bryr sig (de kanske bara vill ge en bra present nu och inte om ett halvår). Och visst, jag är inte heller helt såld på att den utannonseras i November, men det finns bra argument för det

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är det jag åsyftar,), körde dual shocks analoga som jämförelse då de är från samma konsolgeneration. Jag tycker dual shocks triggers är sämre än Pro controllers pga travel och att de inte känns lika tillförlitliga som digitala brytare. Därför jag också alltid ogillat svampiga membran-knappar med "mjuka klicks", det känns som de tenderar i högre grad att missa inputs än klickiga knappar. Gamecubens triggers var också vedervärdiga när jag kör med dem numera. Analoga fyller definitivt ett syfte då de låser upp möjligheter för fler funktioner, men i de flesta fall så tycker jag bara de är långsammare och jobbigare att använda än digitala triggers

Däremot så hopparäs jag att ZL/ZR blir mindre ihåligt plastiga på nästa omgång joy-cons. Tycker alltid det känns lite trist att gå från premiumkänslan på Pro controller till 90-tals plastkänsla på joy-con triggers

Ah, då är jag med
Jag gillar inte Sonys handkontroller, så alla eventuella negativa åsikter om dem låter mest som "typisk Sony-kvalitet" för mig. Nu är det förvisso inte deras analoga triggers som är det jag ogillar (iaf inte på PS4, PS3 hade däremot dåligt formade triggers).

Har aldrig upplevt att analoga triggers varit opålitliga eller märkbart långsammare/jobbigare än digitala, men det kan ju förstås vara att jag inte är lika känslig för sånt eller nåt. Gamecubes triggers är också bland mina personliga favoriter som fortfarande håller idag, och det är extra digitala klicket längst ner är en härlig extra funktion som tyvärr aldrig återskapades på någon annan dosa (så vitt jag vet).

Vi får helt enkelt konstatera att vi har väldigt olika åsikt om vad som är bra respektive dåliga triggers

Medlem

Nvidia söker personal för att jobba med ray-tracing och Nintendo-anställd har re-postat det (Linkedins svar på retweet typ)! Så någon form av RT lär vi ju få (även om liten mängd)!

Medlem

Amiibos och Nintendo Live-event kan tyda på NG Switch-utannonsering redan i November?

Medlem

Det ska bli kul sen när den väl utannonseras och man kan gå tillbaka genom ryktestråden och se vad som stämde och inte 😃

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/sT4yjkINxhA

Amiibos och Nintendo Live-event kan tyda på NG Switch-utannonsering redan i November?

Det känns som att ju mer man hör och läser så är ett utannonserande detta året ganska troligt. Eller så är det bara mina egna förhoppningar som gör det 🙂

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Det ska bli kul sen när den väl utannonseras och man kan gå tillbaka genom ryktestråden och se vad som stämde och inte 😃

Haha ja, ska bli intressant att gå tillbaka och se vad som var sant, ens i närheten och vad som bara var milvis bort!

Skrivet av Moonglow:

Det känns som att ju mer man hör och läser så är ett utannonserande detta året ganska troligt. Eller så är det bara mina egna förhoppningar som gör det 🙂

Haha, det är nog en blandning - förhoppningar och allt som en läser in som händer som passar in i vad vi vill se. Det är nog lite 50/50 om det händer i år eller inte

Ett spel bekräftas till Switch - och dess uppföljare

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/-wZvD4sK8w4

Räcker det inte med 4K och ray-tracing? Då kanske det får vara lite HDR till spelen också! Kanske inte Dolby Vision (som är dyrt att licensiera) men troligen enklare HDR10 som jag har förstått det är fritt att använda. Visserligen inte samma dynamiska scen-till-scen-analys för absolut bästa bild men fortfarande bra för gaming (och film).

Verkar som HDR till nya konsolen bekräftas allt mer

Medlem

Nytt 3D Mario och Smash Ultimate Deluxe till NG Switch?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/OHA0PXKut8w?si=Zua1PnqXV7-n2DlF

Nytt 3D Mario och Smash Ultimate Deluxe till NG Switch?

Smash Ultimate Deluxe alltså? Då blir det inget nytt Smash på många år ifall detta visar sig stämma. De vill väl sälja fler ex, Smash Ultimate har ju bara sålt runt 30 milj så….😉

Medlem
Skrivet av lasselason:

Smash Ultimate Deluxe alltså? Då blir det inget nytt Smash på många år ifall detta visar sig stämma. De vill väl sälja fler ex, Smash Ultimate har ju bara sålt runt 30 milj så….😉

Ja, en bit kvar till MK8DX 50M+ så Men ja, det är ju bara en teori, kan lika väl vara nytt tillägg (DLC) till Switch-spelet, men det skulle kännas konstigt efter all denna tid och skulle de i sådana fall inte ha utannonserat det på senaste main directen?

På tal om spekulation… verkar som utannonserade NSO-spelen tar slut med året och sen tomhet (ingenting på senaste Directen eller något) så kanske kraftansamlar de till NG Switch tidigt nästa år istället?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, en bit kvar till MK8DX 50M+ så Men ja, det är ju bara en teori, kan lika väl vara nytt tillägg (DLC) till Switch-spelet, men det skulle kännas konstigt efter all denna tid och skulle de i sådana fall inte ha utannonserat det på senaste main directen?

https://youtu.be/x14UqMK46eI?si=VzXd5vGrQmjrVaAR

På tal om spekulation… verkar som utannonserade NSO-spelen tar slut med året och sen tomhet (ingenting på senaste Directen eller något) så kanske kraftansamlar de till NG Switch tidigt nästa år istället?

Ja det är mycket möjligt, frågan är om NSO kommer förändras mycket till nästa konsol?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja det är mycket möjligt, frågan är om NSO kommer förändras mycket till nästa konsol?

Ja, frågan är om de vill ”streamlinja” så det är exakt samma upplevelse på båda konsolerna eller om de kommer ändra i design och vilka konsoler/tiers som finns tillgängliga på endast NG. Det skulle kanske kunna sälja konsoler och abonnemang om de släpper Gamecube t.ex. som bara finns tillgängligt om inloggade på nya konsolen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, frågan är om de vill ”streamlinja” så det är exakt samma upplevelse på båda konsolerna eller om de kommer ändra i design och vilka konsoler/tiers som finns tillgängliga på endast NG. Det skulle kanske kunna sälja konsoler och abonnemang om de släpper Gamecube t.ex. som bara finns tillgängligt om inloggade på nya konsolen.

Precis!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Känns ju rimligt då senaste Smash Bros var ganska fulländad, sett till karaktärer och banor osv.

Medlem

Kan Switch 2s ray-tracing-kapacitet överstiga den i PS5? Digital Foundry spekulerar.

Skriv svar