Hur tog du ditt körkort?

Medlem
Hur tog du ditt körkort?

Många av oss har nog ett härligt minne från när man fick det det där körkortet som skulle förändra hela ens liv.
I mitt fall gjorde det definitivt det.

Friheten att få köra bil helt själv utan någon som säger till en hur man ska göra.
Friheten att kunna ta sig från punkt A till B utan att behöva invänta tåg och buss.
Eller tjata på föräldrar/vänner som ska skjutsa en.

Jag är nyfiken på...

Hur såg din resa till körkortet ut?
Var det enbart via en trafikskola?
Körde du enbart privat med familj/vänner eller någon helt random eller bekant till en bekant?
Kanske gjorde du en blandning av att både köra privat hemma och med en trafikskola?

Vad gjorde att det blev just det valet?

Släng gärna in hur länge ni har haft körkortet också!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Enbart trafikskola. Jag bodde på internat under gymnasietiden så det var inte aktuellt att övningsköra med föräldrarna medan jag bodde på annan ort. Körde upp 2009.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kombination för min del. Körde privat med föräldrar fram tills uppkörningen var bokad, tog då två testuppkörningar på trafikskola för att se om det var någonting jag behövde tänka på. Körkort i 14 år.

Medlem

Intensivkurs, fick åka en timme till Borlänge men det var klart på en vecka, snabbt och enkelt. Över 20 år sedan nu.

Medlem

Först enbart övningskörning med pappa och sedan enbart trafikskola i och med att jag flyttade till Kalmar för studier. Då var det svårt att övningsköra privat. Detta var 2012. MC-kortet tog jag enbart via trafikskola 2013. Hade ingen att övningsköra med.

Medlem

Fantastisk upplevelse var det. Minns mest hur farsan gallskrek "du förstör biiiilen!!" när jag slirade på kopplingen eller fick motorstopp vid start i backe. Han höll också krampaktigt fast sig i det där handtaget i taket varje gång jag körde i en kurva, ungefär som om han var på väg att trilla ut ur bilen.
Körkort sedan 2007, 16 långa år.

Medlem

Jag tog lappen på tredje försöket mitt i city som man säger, nu kör man ju inte upp inne i stan, men ändå.
Helt ärligt hade jag inte fått det där körkortet om inte handläggaren varit sjyst, efter att ha räknat upp alla misstag jag gjorde så frågade han varför jag ville ha körkortet, sedan satte han godkänt.

Det är 6 år sedan nu, nu kör jag vil väldigt ofta, varje dag till jobbet och tillbaka, även längre sträckor vid behov. Nu har jag inga problem och gör inte de misstagen jag gjorde under uppkörning som var för att jag inte hade så bra koll, var typ nervös och gjorde massa misstag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Privat och Körskola.
Många år senare när jag tog MC var det bara via körskola, hade ingen möjlighet att övningsköra privat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Privat 10% körskola 90%.
Tog körkort väldigt sent(30+) då jag är stockholmare och ej hade behovet, men eftersom jag hade råd att ta massa lektioner blev det så.

Mest praktisk kunskap under kortast tid var viktigt för mig då jag fick flexa i jobbet.
Bokade bara upp massa lektionstider, 2 månader senare hade jag kortet.
Tror det gick på 15-20k.

Bor numer på andra sidan landet i en småstad med familj så det hade aldrig gått utan körkort 🙂

Medlem

Har haft körkort i snart 20år, mest körde jag hemma men några körlektioner på trafikskolan blev det. All teori pluggade jag själv då jag tyckte det var enklast så även om föräldrarna redan hade betalat för det på körskolan.

Körde en del med farsan samt 10 körlektioner (var nåt paketpris) på en trafikskola. Tog kortet 2001.

Medlem

Slösade nog 20-30k på körskola och kom ingenstans. Körde privat med en vän endast ett par dagar och tog sedan körkortet. Körde vardagsnätter när inga andra bilar var ute. Kunde köra ett par timmar i streck utan att känna någon press. Man blev snabbt bekväm och kunde köra när som, vart som. Hade rekommenderat privat alla dar i veckan

Medlem

Min syster är körskollärare, min mor tyckte att jag behövde skaffa körkort när jag var 20, hon skickade mig till henne i två veckor. Sen hade jag det.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tog också körkortet ganska sent, fick det månader innan jag fyllde 32. Övningskörde med frugan i drygt ett år, där jag helt enkelt var den som körde när vi skulle nånstans (bland annat till förlossningen, haha). Blev drygt 2000 mil innan jag klev in på körskolan för att finslipa saker lite och fixa med riskutbildningarna, och efter två månader hade jag lappen.

Medlem

Bara privat. Tog en lektion precis innan uppkörningen i Sollentuna för att få lite tips.

Hade flera hundra mil övningskörning så det kändes tryggt.

Medlem

Trafikskola. Körde upp i Vetlanda 1993.
Bör kostat runt 15.000 i slutändan.

Körde enbart trafikskola och övningskörde med morsan mest. Hon var bra och såhär i efterhand kan jag tycka att det gick märkligt bra.

På "genrepet" innan då vi åkte runt och tränade innan uppkörning så smällde vi. Jag satt bak så jag var oskyldig men jäklar vad det small. Hon som körde blev påbackad i sidan. Min sida där jag satt så en rejäl tryckare blev det. Toyota Corollan stod hyfsat pall för sidokollisionen. Körde upp ändå och båda två klarade sig och uppkörning.

Har lärt en person och övningskört med samma person. Hon tog kortet på första försöken med uppkörning och uppskrivning. Snart dags igen, grabben fyller 14 snart.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Sju körlektioner, lite privat.
La en lektion precis innan uppkörningen på lärarens initiativ för att lugna nerverna, var klokt. Bilnyckeln låg hemma och väntade och körde bil hela dan

Medlem
Skrivet av Kane:

Trafikskola. Körde upp i Vetlanda 1993.

Körde du möjligtvis med Egon då?


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Körde du möjligtvis med Egon då?

Världen befolkas av mig
Mig och mig och mig
Bara mig och min mamma
Vi kan ta för oss precis som vi vill
Vem som kommer efter oss det gör detsamma
Eller hur?

Medlem

Körde privat med farsan i 1 vecka sen in på intensivkurs som varade 1,5 vecka, klarade proven på första försöket.

Allt som allt 2,5 vecka och kostade 7,900:-
Detta var 2013.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Tog körkort tidigare i år efter att ha skjutit på det jävligt länge. Pluggade teori själv, läste kanske halva boken men satt jävligt mycket med appen och satte teorin på första försöket. Övningskörning med farsan, kanske 8-12 timmar totalt. Osäker på antalet körlektioner, men räknade ut att körkortet kostade runt 15000 allt som allt. Klarade uppkörningen på första försöket 10 veckor efter jag började ( hade väl lite grundkunskap innan jag började, har buskört bil i mina yngre dagar även om det var längesen). Nu ångrar man bara att man inte gjorde det tidigare! Det är inte så jävla svårt bara man får tummen ur röven. Vet att många kör upp med automatväxlad bil nu för tiden men jag körde manuell, vill inte begränsa mig.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Tog körkort tidigare i år efter att ha skjutit på det jävligt länge. Pluggade teori själv, läste kanske halva boken men satt jävligt mycket med appen och satte teorin på första försöket. Övningskörning med farsan, kanske 8-12 timmar totalt. Osäker på antalet körlektioner, men räknade ut att körkortet kostade runt 15000 allt som allt. Klarade uppkörningen på första försöket 10 veckor efter jag började ( hade väl lite grundkunskap innan jag började, har buskört bil i mina yngre dagar även om det var längesen). Nu ångrar man bara att man inte gjorde det tidigare! Det är inte så jävla svårt bara man får tummen ur röven. Vet att många kör upp med automatväxlad bil nu för tiden men jag körde manuell, vill inte begränsa mig.

Helt rätt.. har en kompis som har tagit automatkort för ca. 2 år sen, han hade ett jobb där firman bara hade automatare. Nu har han bytt jobb, inte en bil som dom har är automat nu får han gott sitta brevid och tänka över sina misstag. lol


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Tog B kort (bil)2002 när jag var 18år, övningskörde en del med min styvfar och tog några lektioner på en körskola med bara 1 lärare, pluggade i pärmar med frågor likt provet,läste även boken. När man körde med skolan fick även andra elever sitta bak för att lyssna och se när man körde, gjorde man fel fick man en dask på handen 😄 trodde uppkörningen gick åt skogen p.g.a ett misstag jag gjorde men blev godkänd, minns det så väl så stolt och hlad jag var,hela körkortet plus halkbana gick på 6500kr

Tog A kort (mc obegränsad) 2009, pluggade mc boken flera gånger på jobbet, tog 6 lektioner på körskola, första körningen frågade läraren -har du kört mc? -nej bara moped när jag var 15-16,
-då är det lungt sa han och direkt ut i trafiken😄
Kostnad blev 10,000 ,enbart uppkörningen kostade 2500 med lån av mc, tag kortet med en vän och vi körde upp efter varandra och klarade det båda, berättade aldrig för familjen att jag pluggade a kort, det blev en överraskning när jag åkte hem till morsan med en mc, hon var inte positiv över det 😄

Medlem

Haft körkort sedan -07, hade turen att kunna välja körkortsteori som extra kurs på gymnasiet så gjorde det under en termin, fick det som då var MVG och tillhörande programpoäng och behövde inte köra någon teori varken hemma eller på körskola. ~10 körlektioner på körskola och ett antal övningskörningstimmar med föräldrarna senare så gick det vägen på första teori- och uppkörningsförsöket. Tog väl några månader om man exkluderar teoriterminen på gymnasiet. Glad att jag tog när det fanns bra med manuella bilar i drift så man inte tog B med begränsning iaf. Även om automatare är jäkla bekväma. ^^

Däremot är det verkligen tydligt så här ett antal år senare hur mycket man lär sig genom att faktiskt köra sen efter att ha fått körkortet. Första sträckan jag körde efter att ha tagit körkort kontra det jag kör idag är en jäkla skillnad, och då kör jag ändå inte särskilt regelbundet. Känner mig både tryggare med hur en bil bör hanteras och hur det skiljer sig mellan olika fordon, men också hur en trafikmiljö ser ut och kan fungera, i en jäkla massa varierande förhållanden. Även prövat att köra i USA och ett tiotal Europeiska länder, och det är också en intressant erfarenhet. Ger lite perspektiv på hur trafikmiljöerna skiljer sig åt.

Hade för övrigt en intressant situation när jag övningskörde med farsan, tror aldrig jag har sett honom så nervös någon gång. Låg på en sträcka på E20 i Alingsåstrakten (enfilig väg utan mitträcke) i runt 80km/h i skymning, när ett mötande par ljus börjar röra sig mer och mer över på vår sida vägen. En lastbil framför oss fick kasta sig åt sidan för att undvika en frontalkrock (skulle inte förvåna mig om en backspegel rök där), och trots tuta med ljus och ljud fortsätter den mötande bilen över mer och mer i vår körbana. Jag saktar ner utan att panikbromsa, för att ha lite hastighet och möjlighet att manövrera kvar, och körde ungefär på mittlinjen när den mötande bilen drar ner i diket på "vår" sida vägen (alltså fel från dennes håll sett) typ 10m från oss. Jag bromsar in till kanten, slår på varningsblinkers och springer fram till bilen - visar sig att det är en taxichaffis som somnat bakom ratten. Lättare blessyrer på denne, och bilen är totalt nerkörd i en lersvacka så föraren får klättra ut genom fönstret.

Det plus den första gången jag själv har kört så trött att jag verkligen kände en reell risk att somna bakom ratten räckte för att jag aldrig i helvete tar den risken igen, då kör jag in på nån parkeringsficka och tar en powernap och/eller sträcker på benen om jag börjar känna mig trött istället. Fullkomligt livsfarligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tog körkort helt privat 2007. Var student och ville komma undan så billigt det gick. Hade en kompis som var över 25 eller vad gränsen var, så jag kunde övningsköra med honom.

Medlem

Jag tog mitt via Cornflakes-paketet höhö...

Jag tog intensivkurs under en semester, lite små körning privat först dock.

Teorin pluggade jag via boken och någon betaltjänst där man kunde testa sig med att klicka i rätt svarsalternativ, upplagt så som det såg ut på riktiga teoriprovet.

Ångrar inte att jag la pengar på körskolan. Läraren var bra och det jag fick lära mig har satt sig i ryggmärgen och jag undvek säkert att dra på mig dåliga körvanor p.g.a det.

Quake-konnässsör

Tog körkort när jag var 25? Kommer inte ihåg exakt.

Intensivkurs, en vecka, fick körkort efter det. Kostade kanske runt 4 000 - 6 000SEK

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Körde du möjligtvis med Egon då?

Tror jag inte. Uppkörningen gjordes i vetlanda, trafikskola på annan ort. I alla fall inget namn som ringer en klocka.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Trafikskola. Tog väl för sisådär 30 år sedan men har ingen bil, allt är inom gå/cykel avstånd för mig. De få gångerna jag ska längre är det en frihet att åka tåg/flyg för att slippa tänka på trafik/parkeringsplatser etc

Billigare blir det oxå...

Redaktör
Ponny

Inte alls. Vacklade mellan "inne ännu" och "behöver inte". Övningskörde en del i gymnasieåldern, men sen flyttade jag och hade mig, och hamnade i Stockholm (med omnejd). Sedan flytten gick till Mariefred för 10 år sedan har dock behovet känts mer – men ännu inte skriande.


signatur

En Bamseponny av folket

123
Skriv svar