Guide or no Guide Elden RIng

Medlem
Guide or no Guide Elden RIng

Närni spelar elden ring, följer/följde ni guides eller körde ni bara på?


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Närni spelar elden ring, följer/följde ni guides eller körde ni bara på?

Tycker nästan hela grejen med spelet är att upptäcka och utforska själv. Det är ju spelets starkaste sida.
Så ingen guide för min del.

Medlem

Blint första vändan.

Den andra var jag mer öppen för att kolla upp saker för att se vad jag missat.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Så körde jag också. Finns mycket att upptäcka och utforska

Medlem

Försökte köra på så mycket som möjligt, men ledsnade ibland och kollade upp guider för att förstå viss spelmekanik som spelet inte förklarar. Kollade även upp lite story/setting samt lösningen till vissa quests. Kollade inte upp bossfighter eller builds så mycket, kanske ett par enstaka. Vissa saker var lite väl svårtillgängliga i spelet i förhållande till hur tradigt det var att komma fram till det själv.

Min son kollade upp extremt mycket på youtube när han spelade och experimenterade en hel del med builds bland annat. Det är väl olika sätt att spela på. Jag gillar att upptäcka så mycket som möjligt själv när jag spelar, och helst vill jag vara helt frikopplad från nätet och upptäcka allt själv.

Medlem

Jag funderar mest på build guides. Vet inte vad jag ska lägga stats på och inte. Klarade mig igenom spelet som en magiker, Men vill nog kötta mer känner jag


signatur

Allätare

Medlem

Solida regeln jag följer med Soulsborne är första rundan helt blind! Bara in och bli piskad & upptäcka! Oftast fortsätter jag vända två med vad jag själv upptäckt och vill pröva/utforska men vändorna därefter kan jag bli ganska nyfiken och kollar in tex Vaati på Youtube eller dyker runt lite själv i Fextralife osv!

Har också en liten kollegieblock på sidan där jag skriver ner saker jag vill kolla vidare sen eller komma tillbaks till då minnet inte alltid vill vara med när man matas med så mycket!

Medlem

Jag körde typ 60% av spelet helt blind. Men sen dök det upp något jag kände att jag "behövde" kolla upp. Och när "googlelådan" väl har öppnats en gång så är lätt att öppna den igen för att kolla upp fler och fler saker. Kort därefter tappade jag intresset helt och slutade spela. Mycket av spels lockelse för mig är kopplat till att jag inte vet exakt hur saker fungerar, framför allt spelmekaniskt, så när jag börjar kolla upp saker försvinner ofta det som drev mig att spela... en läxa jag egentligen lärt mig för länge sedan, men som jag ofta glömmer bort...

Quake-konnässsör

Startade Elden Ring för några dagar sedan, första gången jag spelar spelet. Är runt lv 70-ish, startade som Prisioner, och det ända jag har lagt stats på är INT, har 80 i INT och 10 i alla andra stats. Kanske borde satsa lite så att jag får mer stamina, lite jobbigt på vissa boss strider.

Men nej, ingen build guide följer jag.

Medlem

Tror att jag bara kommer att kötta sönder istället. Screw the Guide


signatur

Allätare

Medlem

Guide är enligt mig nödvändigt om man vill uppleva allt som spelet har att erbjuda. Flera quester har delar som är extremt långsökta, jag hade aldrig klarat dem utan guider.

Med det sagt så avnjuts spelet bäst första gången om man är helt blind och utforskar fritt och tar saker och ting som de kommer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Tror att jag bara kommer att kötta sönder istället. Screw the Guide

Körde utan första gången men sedan ville jag fixa platinum/100% achievements så spelade om med guide. Va en jäkla massa jag hade missat insåg man när man körde med guide...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Körde utan första gången men sedan ville jag fixa platinum/100% achievements så spelade om med guide. Va en jäkla massa jag hade missat insåg man när man körde med guide...

JA! eller hur! Men varför ska man behöva en guide egentligen. Kanske har man blivit skadad utav typ asscreed? Eller alla andra spel där det finns märken på kartan som visar precis var man ska gå? Kanske har man blivit lat? Who knows


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

JA! eller hur! Men varför ska man behöva en guide egentligen. Kanske har man blivit skadad utav typ asscreed? Eller alla andra spel där det finns märken på kartan som visar precis var man ska gå? Kanske har man blivit lat? Who knows

Det jag gillar med att spelet är kryptiskt är att det skapar ett spännande community där man kan diskutera och spekulera och tillsammans upptäcka grejor. Inte många spel som erbjuder det i dagsläget.

Lite som Zelda när man var liten, då fick man prata med andra på skolgården för att lära sig saker och komma vidare. En rätt speciell känsla.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det jag gillar med att spelet är kryptiskt är att det skapar ett spännande community där man kan diskutera och spekulera och tillsammans upptäcka grejor. Inte många spel som erbjuder det i dagsläget.

Lite som Zelda när man var liten, då fick man prata med andra på skolgården för att lära sig saker och komma vidare. En rätt speciell känsla.

Jag förstår exakt vad du menar. Men Tror jag och de flesta fått nått slags asscreed/skyrim syndrom. Trist men så är det tyvärr.
Vill tillägga att jag faktiskt klarat ut spelet som sorc och guuud vad jag kollade guider då


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Närni spelar elden ring, följer/följde ni guides eller körde ni bara på?

Inte när jag körde igenom spelet då hade jag som policy att iaf försöka utforska precis överallt och aldrig någonsin skippa en dungeon, hade aldrig velat gå miste om den upplevelsen. Sen för achievements var vissa vapen fanns och vad som krävdes för de olika sluten blev det guide på.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av gonzo247:

JA! eller hur! Men varför ska man behöva en guide egentligen. Kanske har man blivit skadad utav typ asscreed? Eller alla andra spel där det finns märken på kartan som visar precis var man ska gå? Kanske har man blivit lat? Who knows

Inte så mycket med lathet för egen del. Ett så pass stort spel som Elden ring som tog bra bit över 100timmar skulle ta en evighet om jag skulle fixa allt själv. Utforska är kul till viss del men ibland blir det bara för mycket.

Jag har helt enkelt inte tiden och lusten att lägga för mycket tid på ett spel då jag vill ha tid till andra spel och andra grejer o göra.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Inte så mycket med lathet för egen del. Ett så pass stort spel som Elden ring som tog bra bit över 100timmar skulle ta en evighet om jag skulle fixa allt själv. Utforska är kul till viss del men ibland blir det bara för mycket.

Jag har helt enkelt inte tiden och lusten att lägga för mycket tid på ett spel då jag vill ha tid till andra spel och andra grejer o göra.

Ja det känns ju också som att man liksom "missar" massa utan guide. Men samtidigt hur kul är det att kolla guiden var 5te minut. Hur som helst är det ett extremt bra spel.


signatur

Allätare

Medlem

Körde bara, upptäckandet är ju en del av deras världar. Annars tar spelen slut väldigt fort.

Medlem

Jag körde mestadels utan guide. Det enda jag gjorde efter 100+ timmar var att titta små ledtrådar online till side missions som jag hade spenderat timmar på utan att hitta hur jag ska gå vidare med.

Build guides kör jag oftast med 2a playthrough om jag vill försöka min/maxa. Första genomkörningen så gjorde jag en Holy Warrior build som jag knådade ihop där jag körde 2H + Holy Magic. Var inte helt optimalt men var kul och spela!

1
Skriv svar