Det läskigaste spelet ni någonsin har spelat?

Moderator
Det läskigaste spelet ni någonsin har spelat?

Hej alla FZare!

Varje Allahelgonavecka har jag haft som tradition att plöja mig igenom en rad skräckspel. Vissa obehagligare än andra. Några av spelen jag hunnit igenom är Layers of fear 1 och 2, Soma, Insomnia, Resident Evil 4, Dead Space-serien, The Mortuary Assistant, Phasmophobia. Min upplevelse är att det inte alltid är de bästa spelen (både vad det gäller grafik och gameplay) som är de läskigaste.

Jag skulle säga att Insomnia och The Mortuary Assistant är de spelen som fått mig att hoppa till och skrika mest. Det förstnämnda för att det var min första riktiga skräckspelsupplevlse. Jag sträckspelade spelet i ett nedsläckt rum med hörlurar på maxvolym. Efter detta har jag definitivt fått mer jump scares och obehagskänslor, men kanske har jag ändå blivit lite mer avtrubbad efter varje spel. Det andra spelet är ett av de senaste skräckspelen jag körde och trots detta blev jag ändå duktigt skrämd gång på gång. Jag försöker alltid att spela under förusättningarna som jag nämnde tidigare med ett helt nedsläckt rum och hörlurar, det hjälper definitivt inlevelsen även om det kommer till ett skrikigt pris.

Vilka spel har fått er att hoppa till, skrika och rysa allra mest och varför?

Medlem

Jag vet att det är en demo men utan tvekan P.T. Jag lirade det tillsammans med en polare utan att riktigt veta vad det var. Minns att vi båda var smått chockade. Väldigt klaustrofobisk känsla och oerhört obehagligt med den där kvinnan som smyger runt i korridorerna.

Annars minns jag det första F.E.A.R. från barndomen, spelade det hos min lite äldre kusin och var livrädd.

Medlem

Resident Evil 7 första genomspelningen var ganska creepy tycker jag.

Amnesia påbörjade jag för typ 10 år sen men gav upp, för jobbigt spel hehe.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Om du tänkt streama så är Soma väldigt grymt att spela igenom igen. Förutom att det är det bästa skräckspelet alla kategorier så har det en sån galen story som gör att tittarna blir helt till sig. Har nog aldrig kikat så mycket "Soma reactions" på tuben.

Annars kan jag tipsa om Alien Isolation


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Resident Evil 7.
Tacksam att jag hade sällskap när jag spelade igenom det


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Alien: Isolation såg jag någon spela igenom på Youtube, skulle aldrig klara av att spela det själv.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Redaktör
Ponny

Håller med @theBoosing. Soma är otroligt på alla sätt.

Det här jumpscare-ögonblicket i gamla godingen Eternal Darkness fick mig att skrika och kasta kontrollen. Så jäkla oväntat, och borrade sig in i huvudet omedelbart.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Alien Vs Predator när man spelade marinsoldat. Alltså det första som kom till PC.

Skräcken när man hittar ett öppnat ägg och vetskapen att en facehugger finns någonstans där i mörkret, sen helt plötsligt sitter fanskapet på skärmen...

Att det inte heller gick att spara på banorna gjorde skräckupplevelsen ännu värre.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Klassiska Phantasmagoria var en hemsk upplevelse från när man var barn

Medlem

Läskigast är Silent Hill. Otrolig atmosfär och så spännande och nervöst att utforska den lilla staden. Minns första bilderna i Super Play strax innan spelet släpptes. Jag kände redan där att detta var nåt speciellt.

Silent Hill 2 var inte så mysigt när det begav sig! Spelar sällan skräckspel annars, för räddharig.

Medlem

Alien Isolation på stora tvn med 5.1 Surround.
De första rundorna när man körde Phasmophobia var man heller inte jätte kaxig.

Sen vill jag nog lägga till Darkwood. Kanske inte det läskigaste men vilken grym atmosfär spelet har.

Medlem

Första avp var man ganska rädd, speciellt i coop när en sk. kompis var alien och man hade ingen koll var den saten gömde sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Alien: Isolation såg jag någon spela igenom på Youtube, skulle aldrig klara av att spela det själv.

Definitivt det värsta och jobbigaste spel jag spelat! Och ett av de mest stämningsfulla spel som gjorts!

Fantastisk hyllning till Alien, och om jag inte är ute o cyklar så är en uppföljare numer bekräftat under utveckling!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Dead space 1 och system shock 2 är är stundtals obehagligt (fast på olika sätt). Även Alien isolation som nämnts ovan.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Klassiska alone in the dark minns jag som sjukt läskigt. Sen kanske silent hill. Men det som gett högst adrenalinpåslag är nog första F.E.A.R.

Har slutat med skräckspel sen dess...

KoP
Medlem

Condemned: Criminal origins.

Medlem

Super Mario 64.

Seriöst, när jag först spelade detta i mellanstadiet så blev jag fan rädd på riktigt av spökhuset i det här spelet. När jag sedan spelade spel som Resident Evil 2 och Silent Hill i slutet av 90-talet så var jag ju lite äldre då och inte alls rädd längre. Nej, det enda spelet från vad jag kan minnas som skrämde mig på riktigt var faktiskt Super Mario 64.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alien Vs Predator när man spelade marinsoldat. Alltså det första som kom till PC.

Skräcken när man hittar ett öppnat ägg och vetskapen att en facehugger finns någonstans där i mörkret, sen helt plötsligt sitter fanskapet på skärmen...

Att det inte heller gick att spara på banorna gjorde skräckupplevelsen ännu värre.

Japp det var det spelet som fick en att fråga sig själv om man verkligen behöver kalsonger

Testpilot

Tycker inte att spel i regel är så läskiga. Däremot kan de vara lite obekväma kanske är rätt ord? Outlast är i så fall mitt svar.

Medlem

Visage (https://store.steampowered.com/app/594330/Visage/) var för mig en filsingfyllare av högsta kaliber. Mörkt rum, headset och det spelet var en upplevelse utöver det vanliga. Spelet är mest pussellösning av obskyr modell och en "walking simulator" men rent stämningsmässigt är det som det P.T. vi aldrig fick.

Därutöver gillar jag Outlast-spelen också men de innebar mindre ren rädsla för mig och mer spänning.

Releasehästryttare
Skrivet av Ugly_Bob:

Visage (https://store.steampowered.com/app/594330/Visage/) var för mig en filsingfyllare av högsta kaliber. Mörkt rum, headset och det spelet var en upplevelse utöver det vanliga. Därutöver gillar jag Outlast-spelen också men de innebar mindre ren rädsla för mig och mer spänning.

Visage i VR är det läskigaste, i 2d är väldigt lungt!

Medlem

Första F.E.A.R var fantastiskt på den punkten. Även om det finns fler så är det det som sitter där som en smäck.

Det hade man velat se Calle lira

Medlem

Silent Hill 2 och Eternal Darkness är nog de jag blivit mest skrämd utav och riktigt hoppat till av

Medlem

P.T. Gav bra rysningar vill jag minnas, men var inte rädd direkt. Blir inte skrämd(Badass right here)

Medlem

Första Silent Hill till PS1. Fick mig må illa och slutade spela det.

Medlem

Första gången jag körde Amnesia: The Dark Descent har nog varit det värsta för mig, att inte kunna försvara sig alls i ett skräckspel var något jag aldrig direkt hade upplevt förut (förutom en sekvens tidigt i Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth där man jagas från sitt hotell). Det var fruktansvärt. Klarar tyvärr inte riktigt av den typen av skräckspel så efter Amnesia blev det inte så mycket mer sånnt, får hålla mig till spel som är lite lagom läskiga där man kan besegra fienden, haha.

Medlem

Eternal darkness ligger nog på topp följt av dead space eller Call of Cthulhu Dark corners of the earth.

Skräck är något jag föredrar i film eller serie form inte så mycket som spel. Är nog lite för feg för det, samt att jump scares mest gör mig förbannad inte rädd känns som ett billigt och lågt sätt att skrämmas på.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Eternal darkness ligger nog på topp följt av dead space eller Call of Cthulhu Dark corners of the earth.

Skräck är något jag föredrar i film eller serie form inte så mycket som spel. Är nog lite för feg för det, samt att jump scares mest gör mig förbannad inte rädd känns som ett billigt och lågt sätt att skrämmas på.

Ja, man blir stressad av jump scares. Precis som irl, när nåt hoppar ut framför en utan förvarning. Jag minns en gång i skogen när allt var lugnt och fridfullt, man hörde bara vinden i träden. Plötsligt brakade det till framför mig och några skogsduvor flög upp ur buskarna där de låg gömda. Jag var nära att både skita på mig och få hjärtstopp.

Medlem

Silent Hill 2

När det kommer till skräck vill jag ha storydriven psykologisk skräck framför jump scares. Och där levererar Silent Hill 2 imo

12
Skriv svar