Världens snyggaste spel!
När jag fyllde 15 år önskade jag mig inte en moppe som de normala killarna. Utan högst upp på önskelistan stod Dreamcast och anledningen hette Resident evil: Code Veronica.
Där och då tyckte jag att det var världens snyggaste spel.
Det förrenderade introt gav ju en hint om att det kunde bli bättre grafik, men det måste jag ha råkat förbise. När jag fick styra Claire Redfield på kyrkogården i början stod det klart för mig – ett spel kunde inte bli snyggare. Att både huvudpersonen och fienderna hade bollskuggor spelade ingen roll. Det här var piken.
Jag fick vara med om framtiden.
På kontrollens VMU-display såg jag pulsen på karaktären. Låsta kameravinklar med lampor i förgrunden och så de svepande kameraåkningarna skapade en nervös spänning jag aldrig upplevt tidigare. Jag drogs med av hela upplevelsen, om än för en kort stund, och ansåg att inget spel kunde bli snyggare.
Två år senare gavs Resident evil remake ut till Gamecube ...
Har du någon gång blivit så förblindad av ett spel att du trott att tekniken nåt toppen?

Goldeneye 007.
1997 var det väl, såg det för första gången hemma hos en polare på lunchrasten (var väl 9 år gammal tror jag). Minns än idag att jag där och då ansåg att det såg nästan fotorealistiskt ut
Det var lite samma för mig.
Första Far Cry. fick köpa pcgamer med demon på skivan. herregud vad snyggt det var!
Måste varit när man såg gameplay på första Crysis
https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steam/apps/1715130/ss_...
Obs detta är Crysis Remastered
Tyckte att Star Craft hade helt otrolig grafik när det kom...
Minns hur jag tyckte alla de spelen hade "makalös grafik" när de gavs ut.
Första Far Cry. fick köpa pcgamer med demon på skivan. herregud vad snyggt det var!
Första spelet jag tänker på också som verkligen var "wow" när man såg grafiken. Crysis även så, men då visste man vad de utvecklarna redan kunde i och med Far Cry så det kändes inte riktigt lika galet snyggt.
"Writer and Fighter"
minns att jag tyckte vattenytan var så sjukt snygg".
Första vatteneffekten som jag sa "wow" till måste ha varit Wave race till N64.
Finns redan en rätt ny tråd på exakt samma ämne:
https://www.fz.se/forum/trad/456245-grafik-och-storsta-wow-up...
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Jag har blivit impad av spel, men förstod ju att spelen kommer bli ännu snyggare.
Ratchet and Clank hade så ren grafik och massa saker som hände samtidigt på skärmen.
Ico, vattnet vid väderkvarnen, snyggaste jag hade sett.
Gears of War. Oj, nu fattade jag grejen med HD.
Uncharted 3, var så impad av allt här.
Uncharted 4 och The Lost Legacy, ville stanna kvar där under vattenytan.
Red Dead 2, när man rider där och solen lyser genom träden, solnedgångarna...
första tomb raider på PS1. satt tillsammans med 3 kompisar framför tvn och allihopa (16-17 år) typ tappade hakan. minns att jag tyckte vattenytan var så sjukt snygg, och t-rexen. kommer ihåg att jag bokstavligen sa just att "det kan ju fan inte bli snyggare än så här".
Snyggare kan det bli, men atmosfären är oslagbar. Tidernas bästa äventyr! (tyckte också det var snyggt)
Demon Souls var mitt första PS5 spel, jag har nog aldrig blivit så "woooow" kring grafiken i ett spel som jag blev då.
Sjuka är att jag nu något år senare fortfarande inte sätt något snyggare på PS5.
Det är en stor anledning till att jag vill skaffa en PS5.
Inte från något spel, men runt 1998 så såg jag en imponerande bild i en tidning från något Voodoo2 techdemo eller vad det nu var, och bildtexten nämnde fotorealistiskt grafik. Och vad kunde vara ännu bättre än fotorealistiskt grafik? Det kändes som om Voodoo2 var det slutgiltiga målet när det gäller grafik.
Håller med om GoldenEye som många säger. Det var så man tappade hakan som barn!
Men måste säga att Red Dead Redemption 2 har stått för världens bästa grafik. Tappade hakan när det kom och det är fortfarande 5 år senare ett av världens snyggaste spel och kommer antagligen vara högt där uppe hela denna generationen också.
World of warcraft, tidlös artstyle som aldrig kommer kännas föråldrad imo
Bruh, den har känts föråldrad i många år redan.
World of warcraft, tidlös artstyle som aldrig kommer kännas föråldrad imo
Jag gillade den när den kom men den har väl aldrig varit speciellt snygg.
1# FZ Troll
Bruh, den har känts föråldrad i många år redan.
Smaksak^^ Tycker många nyare MMO:s känns mycket mer föråldrade än WoW. Artstylen är tidlös för mig, det är ju inte så att jag påstår att texturer etc är top notch år 2023 hehe.
Typ flera ps4 spel när det för första gången såg fotorealistiskt ut. Som read dead 2, tlou 2 och utomhusmiljön i days gone. Även mario kart 64 och goldeneye var mindblowing för sin tid. Tony hawk 3 ska inte glömmas heller. Ett spel jag fortfarande kan lira på gamecube utan att störas av dåligt åldrande.
Smaksak^^ Tycker många nyare MMO:s känns mycket mer föråldrade än WoW. Artstylen är tidlös för mig, det är ju inte så att jag påstår att texturer etc är top notch år 2023 hehe.
Fast nu var ju frågan vilket som var snyggast - inte vilket som kommer åldras bäst. TS frågade "Har du någon gång blivit så förblindad av ett spel att du trott att tekniken nåt toppen?", och din första tanke är World of Warcraft?
Fast nu var ju frågan vilket som var snyggast - inte vilket som kommer åldras bäst. TS frågade "Har du någon gång blivit så förblindad av ett spel att du trott att tekniken nåt toppen?", och din första tanke är World of Warcraft?
Yes. Tycker det mest blir uncanny valley över den allt mer realistiska grafiken vi får i spel idag. När jag som grabb första gången spelade WoW så tänkte jag "This is it". Visst, jag tyckte inte spelet såg "realistiskt" ut eller hade hög graphical density, men stilen ihop med hur öppen världen var och hur dem sydde ihop allt är för mig tillräckligt för att jag ska hålla fast vid min åsikt. Men gillar man U5 grafik där allt ser ut som plast och karaktärer ser på snudden till obehagliga ut, go ahead
GTA 3. Jag fattade inte hur det var möjligt att ha en hel stad i 3D. 3D?! Familjens PC gick verkligen på knäna när jag började spela spelet och jag njöt av det i ca 10-15 fps dom första veckorna tills pappa (som egentligen inte gillade att jag spelade så mycket datorspel) var snäll nog att uppgradera grafikkortet.
PSN: OAKTHYR
Jisses vad jag håller med om Code Veronica.Ögonen i introt, sättet de flyttade sig, hur bakgrunderna rörde på sig, och vattnet när man plaskade i det. Det där var framtiden!
RE Code Veronica är, kort sagt, ett perfekt exempel för egen del också.

En Bamseponny av folket