Diskutera – Det bästa japanska rollspelet heter...

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De flesta har inget problem med det. Även om WRPG inte är en genre så är det ändå något folk nämner (Western RPG) i många recensioner, helst om man då recesner ett rollspel med många inslag som kommer ifrån Japan.

En av de där gångerna "It ain't that deep". Yoshi-P tycker själv det låter fel, medan oss som spelar spelen ser det som en hyllning.

För att citera hans egna ord via en översättare: "We understand that recently, JRPG has better connotations and it's being used as a positive but we still remember the time when it was used as a negative." - vilket var väldigt länge sedan.

Men oavsett om det är menat som något mera positivt idag, gör det ju inte saken bättre att en del av världen får bestämma och styra agendan över en annan del av världen. Att det finns RPG och JRPG och inte RPG allmänt är ju hur en än ser på det ett vi och dom tänk. Vilket vi borde röra oss bort från. Kategorisering på bekostnad av någon/ eller i en maktposition är ju aldrig bra.

Men jag är väl medveten om att folk som spelar mycket spel är experter på att kategorisera allt, bara det att begreppet gamer finns och flitigt använts är ju väldigt konstigt. Sällan jag hör något som gillar filmer kalla sig Movier liksom.

Medlem

Inte mycket för jrpg's men Suikoden 1&2 är underbara.

Medlem

Final Fantasy VII står ohotat på tronen, inte bara bästa JRPG utan bästa spel alla kategorier.

Medlem

Finns så många bra krog som ni nämner kan nog inte bestämma mig, men måste nog lyfta Breath of fire 4

Medlem

Lagoon - har starka minnen av första spelet jag ägde(tillsammans med Super Mario All Stars) Tycks minnas att det var ganska sågat men jag uppskattade det enormt och hade aldrig upplevt något liknande då. Jag fick det väldigt oväntat i julklapp.

Med det sagt, Final Fantasy VII är bäst för mig.

Medlem

Jag är faktiskt såld på FFX. Jag tror att mycket handlar om när Rpg rollspelet fångar en vid rätt tillfälle i livet. Och sen fortsätter man att tycka om det lite extra. Jag förstår tex inte om som favoriserar FFVI eller något annat FF spel över 10an.

Medlem

1 Earhbound
2 Final Fantasy VI
3 Persona 4
4 Chrono Trigger
5 Final Fantasy VII
6 Mother 3
7 Phantasy Star
8 Yakuza like a dragon
9 Dragon Quest XI
10 Final Fantasy iv

Medlem

Det blir som vanligt lite svårt skilja ut bästa , då äldre spel såklart åldrats.
Det spel jag älskat mest är FF6. Men jag kan se bristerna, såhär 30 år senare. Något tunn stridsmekanik, och dialogen är lite för korthuggen.

Så. Ska nostalgiglasögonen vara på eller ej?

Min lista ser typ ut såhär. Placeringen är rätt flytande.

FF6
FF9
FF Tactics
Xenogears
Chrono Trigger
FF7 Remake (Ni läste rätt. Remaken var imho bättre än originalet)

Knappt spelat JRPGs efter PS2 eran. Säkert missat en del guld. Tänkt försöka köra nyaste Dragons Quest nån gång.

Moderator | Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Men oavsett om det är menat som något mera positivt idag, gör det ju inte saken bättre att en del av världen får bestämma och styra agendan över en annan del av världen. Att det finns RPG och JRPG och inte RPG allmänt är ju hur en än ser på det ett vi och dom tänk. Vilket vi borde röra oss bort från. Kategorisering på bekostnad av någon/ eller i en maktposition är ju aldrig bra.

Men jag är väl medveten om att folk som spelar mycket spel är experter på att kategorisera allt, bara det att begreppet gamer finns och flitigt använts är ju väldigt konstigt. Sällan jag hör något som gillar filmer kalla sig Movier liksom.

JRPG är inte konstigare än Metroivania Det är namnet på en typ av spel. JRPG betyder inte alls "Japanska rollspel" i den mån att det måste vara ifrån Japan, utan det folk ofta menar spel något i stil med de klassiska FF, DQ, Breath of Fire, Tales osv. Det är inte djupare än så.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

True Love... inte? Det är ju japanskt, har karaktärsbyggande element och val som påverkar utgången av storyn, så jag säger nog det ändå. (Inlägget kan innehålla spår av sarkasm, JRPG är varken en genre jag brukar tycka om eller har någon särskild insikt i.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

JRPG är inte konstigare än Metroivania Det är namnet på en typ av spel. JRPG betyder inte alls "Japanska rollspel" i den mån att det måste vara ifrån Japan, utan det folk ofta menar spel något i stil med de klassiska FF, DQ, Breath of Fire, Tales osv. Det är inte djupare än så.

Fast det är ju konstigare. Ett metroivania syftet ju till en specifik gameplay och struktur, precis som alla genrer förutom just jrpg. Där är ju genren tydligt RPG. Sedan lägger en till ett j för att peka ut en estetik och kultur som skiljer från den västerländska normen.

Sedan är det bara att se på kommentarerna här att det verkligen är väldigt olika spel som nämns under det paraplyt där den huvudsakliga gemensamma nämnare är att spelen är från Japan. Plus att ingen japansk utvecklare skulle ju kalla sitt spel ett japanskt rollspel under utveckling, vara västerländska studior som gör pixel rollspel skulle kalla spelen det.

Så pixelrollspel, taktiska rollspel, actionrollspel, finns ju flera termer att använda istället som säger mycket mera om spelet, och samtidigt inte stärker en maktstruktur.

Moderator | Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Fast det är ju konstigare. Ett metroivania syftet ju till en specifik gameplay och struktur, precis som alla genrer förutom just jrpg. Där är ju genren tydligt RPG. Sedan lägger en till ett j för att peka ut en estetik och kultur som skiljer från den västerländska normen.

Sedan är det bara att se på kommentarerna här att det verkligen är väldigt olika spel som nämns under det paraplyt där den huvudsakliga gemensamma nämnare är att spelen är från Japan. Plus att ingen japansk utvecklare skulle ju kalla sitt spel ett japanskt rollspel under utveckling, vara västerländska studior som gör pixel rollspel skulle kalla spelen det.

Så pixelrollspel, taktiska rollspel, actionrollspel, finns ju flera termer att använda istället som säger mycket mera om spelet, och samtidigt inte stärker en maktstruktur.

Ja alltså, vi behöver inte diskutera det på djupet här och gå off-topic. Det enda jag skrev är att ingen japansk utvecklare i stort tar JRPG-termen som något negativt. Därefter berättade jag bara att JRPG historiskt varit förknippad med de turordningsbaserade-spelen som kom till NES och SNES. På senare år har vissa personer kallat alla rollspel från Japan för JRPG, men genren förknippas historiskt mest med den typen av lir jag nämnde precis innan


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Phantasy Star. Så jäkla magiskt än idag.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja alltså, vi behöver inte diskutera det på djupet här och gå off-topic. Det enda jag skrev är att ingen japansk utvecklare i stort tar JRPG-termen som något negativt. Därefter berättade jag bara att JRPG historiskt varit förknippad med de turordningsbaserade-spelen som kom till NES och SNES. På senare år har vissa personer kallat alla rollspel från Japan för JRPG, men genren förknippas historiskt mest med den typen av lir jag nämnde precis innan

Även om det egentligen inte är off-topic då artikeln tar upp det och sedan gör ett ställningstagande för det. Så kan vi absolut bordlägga det för nu

Moderator | Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Även om det egentligen inte är off-topic då artikeln tar upp det och sedan gör ett ställningstagande för det. Så kan vi absolut bordlägga det för nu

Det nämns i artikelbeskrivningen men det huvudsakliga syftet är att vi ska berätta vilka Japanska rollspel vi tycker är bäst Så nu går vi tillbaka till det!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

FF7 på playstation

Medlem

Jag har hållit FF setien ganska högt och är så pass gammal att jag spelat spelen sedan VI. Sjuan i all ära, men den titeln jag återkommer till och har haft roligast med är ändå FFX.

Medlem

Skies of arcadia är så mäktigt. Bland de bästa spel jag spelat och långt bättre än de flesta andra JRPG.

Medlem

Finns bättre, men Phantasy Star är det första jag spelade på min kusins SMS på 80-talet. Minns det som igår Det var annorlunda mot de SSI AD&D spel som då gick hett på min C64.

Redaktör
Ponny

Jag hamnar ändå på Playstation 1. Utan någon inbördes ordning:

  • Suikoden II

  • Xenogears

  • Final Fantasy IX

Det är min spontana lista. I Final Fantasy-sammanhang håller jag även sexan väldigt, väldigt högt. Sjuan också. Men är en tydlig trea i min bok. Kingdom Hearts är min grej också. Sedan gladde jag mig över att läsa Skies of Arcadia. Det om något förtjänar en nyrelease på moderna plattformar. Ha Men ja, jrpg:s en go to-genre när jag vill slappna av.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av deezel:

Finns bättre, men Phantasy Star är det första jag spelade på min kusins SMS på 80-talet. Minns det som igår Det var annorlunda mot de SSI AD&D spel som då gick hett på min C64.

Ritade du också kartor på rutat papper!?


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av Izuel:

Skies of arcadia är så mäktigt. Bland de bästa spel jag spelat och långt bättre än de flesta andra JRPG.

Detta har jag missat. Det ser spännande ut! Ska ta och testa nästa vecka


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ritade du också kartor på rutat papper!?

haha, det är finns en risk att sådana gömmer sig i något skrymsle än

Medlem

Grandia 2
Final Fantasy XIII

Medlem

Blir FF7 för min del också. Den var bland de första spelen jag körde på PS1. Den originala är så legendarisk att även med så gammal grafik, ljud osv fortfarande är värt att köra om och om igen. Skulle jag kunna köra om ett spel flera gånger så vore det FF7.

Medlem

Blir lite så dära positivt överraskad att så "många" ändå nämner Xenogears då det inte släpptes i Europa alls och är för många bara en obskyr titel bland många andra. Värmer lite i hjärtat att det ändå är så ihågkommet. Så låt oss nu alla arbeta hårt för att se till att det blir en remake


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av deezel:

Finns bättre, men Phantasy Star är det första jag spelade på min kusins SMS på 80-talet. Minns det som igår

Heh, det spelades på min kusins SMS också.

Att låta mig få spela ensam medan han åt middag visade sig vara ett stort misstag, då jag i mitt nästan obefintliga förstående av det engelska språket råkade spara över hans sparning, oops. Han var inte glad, kan man säga.

Just nu tycker jag DQ 3 och FF VI men om en halvtimme är svaret förmodligen ett annat! Finns så många klassiker att välja mellan.

Medlem

Final Fantasy VII givetvist. Inget snack om den saken. Och då originalversionen och inte remaken.

Medlem

För många JRPGs att hålla koll på vilka som är favoriter, men en titel som jag tycker måste nämnas som jag inte sett nämnas hittills:

Golden Sun.

Ett spel jag känner jag måste spela om någon dag snart.

Skriv svar