Take two chefen anser spel är för billiga
En annan sak. Enligt denna logik, att räkna antalet timmars innehåll per krona, så borde långa filmer på 3-4 timmar alltid vara dyrare än kortare filmer på runt 90 minuter. Öh, nej. Det funkar inte så.
Ta Titanic, 2-discutgåva t o m, bara själva filmen är över 3 timmar lång och säljs för 99kr på CDON.
Ta Airbud 2, inga extraskivor och filmen är bara 90 minuter lång men säljs likaså för 99kr på CDON.
Filmer har liksom sitt pris, både på biograferna och när de släpps för hemmabruk, och det priset är inte beroende på hur många timmar filmen i fråga varar och heller inte hur stor budget filmen hade. Det spelar liksom ingen roll om Avengers Endgame hade tio gånger så hög budget som valfri annan film som gick upp på bio samtidigt. Det är liksom inte biobesökarnas bekymmer. Biljettpriset är detsamma. Bara i spelvärlden hör man undanflykten att spel "borde" vara dyrare eftersom de har högre budget på sk AAA-titlar numera. Trams. Jag köper det inte i alla fall.
Det är ju en fundamental skillnad mellan ex filmtjänster, bio och spel. Bara själva plattformen att spela på är ju snordyr och sticker konstant upp i pris med. Det som tills sist kommer att hända är ju att användarbasen kommer att svikta och göra priserna ännu högre tills det bara är fåtalet riktiga entusiaster kvar som har råd och vill lägga dessa belopp på spelandet. Och har folk väl hittat andra saker att sysselsätta sig med och lägga sina surt förvärvade slantar på, så blir det inte lätt att få dem åter. I synnerhet när teknik nog aldrig mer blir så överkomlig som den varit förr om åren. Sviktar spelandet, så sviktar även konsolmarknaden, PC -spelsbranschen etc. Så det kommer att dra med sig en massa. Jag sitter ofta här och förundras över vilka belopp folk ännu är villiga att hosta upp för tex ett grafikkort, eller en konsol för 7-8 lax och sedan bli inlåst med spel för en 7-800 spänn stycket till den. Det är imponerande att folk är så hängivna, men också ett tecken på sjukdom att priserna stigit så brant på tämligen kort tid. Men det finns en smärtgräns för alla, och när det stora flertalet har nått den så blir det stora problem för branschen som helhet.
Speldjävulen angrep mitt kranium...
Vad är detta för bakvänt tänkande som vissa har? Hur mycket man får ut av innehållet per timme är knappast relevant. För enligt exakt samma logik så borde väl ett brädspel som Monopol, som man kan köpa för 350 spänn på Lekia, också kosta runt 800 eller upp mot tusenlappen med tanke på de hundratals timmars speltid man får för det? Googla bara world's longest monopoly game vet jag:
Records for Monopoly Games
Longest Monopoly game in a treehouse - 286 hours.
Longest game underground - 100 hours.
Longest game in a bathtub - 99 hours.
Longest game upside down - 36 hours.
Longest game ever played - 1680 hours/70 days
Om du tycker det är logiskt att AAA-tvspel ska kosta lika mycket som Monopol så tror jag nog inte att du fattar riktigt. Däremot är det ganska enkelt att jämföra med Film, konserter och sport.
Om du tycker det är logiskt att AAA-tvspel ska kosta lika mycket som Monopol så tror jag nog inte att du fattar riktigt.
Eller så värderar vi helt enkelt saker olika.
Däremot är det ganska enkelt att jämföra med Film, konserter och sport.
Varför är det enklare att jämföra med film, konserter och sport? Är det för att du själv värderar dessa högre än brädspel?
Eller så värderar vi helt enkelt saker olika.
Varför är det enklare att jämföra med film, konserter och sport? Är det för att du själv värderar dessa högre än brädspel?
Nej. Brädspel/sällskapsspel är bland det roligaste jag vet.
Men du får ju jämföra produktionskostnader. Där är brädspel en piss i havet jämfört med tv-spel, konserter och film. Degen ska in!
Nej. Brädspel/sällskapsspel är bland det roligaste jag vet.
Men du får ju jämföra produktionskostnader. Där är brädspel en piss i havet jämfört med tv-spel, konserter och film. Degen ska in!
Men om vi endast jämför produktionskostnader, hur kommer det då sig att film är så mycket billigare i vilken form man än tar del av den, på bio, köpfilm, strömmad, whatever, än spel trots att dagens storfilmer inte sällan har budget på 100-250 miljoner dollar, vissa mer än så? The Marvels, som väl hade en budget på just runt 250 miljoner dollar, kommer inte att kosta 600-800 spänn att köpa på blu-ray eller DVD och inte heller kommer kostnaden av biljettpris för att se den på biografen ens i närheten av den summan.
Och nu sökte jag bara som hastigast på hur stor budget God of War Ragnarök hade (bara som exempel). Runt 200 miljoner dollar tydligen. Så om vi nu ska jämföra produktionskostnader, snarare än antalet timmars underhållning, så borde väl antigen God of War Ragnarök kosta en hundring eller två att köpa på skiva även som helt nyutgivet eller så borde en film som The Marvels kosta 600-800 spänn när den kommer ut på skiva..? Och om vi istället jämför antalet timmars underhållning så hänvisar jag till mitt tidigare Monopolexempel. Så hur man än vänder och vrider på det så kommer man fram till slutsatsen att videospel verkar vara övervärderade.
Men om vi endast jämför produktionskostnader, hur kommer det då sig att film är så mycket billigare i vilken form man än tar del av den, på bio, köpfilm, strömmad, whatever, än spel trots att dagens storfilmer inte sällan har budget på 100-250 miljoner dollar, vissa mer än så? The Marvels, som väl hade en budget på just runt 250 miljoner dollar, kommer inte att kosta 600-800 spänn att köpa på blu-ray eller DVD och inte heller kommer kostnaden av biljettpris för att se den på biografen ens i närheten av den summan.
Och nu sökte jag bara som hastigast på hur stor budget God of War Ragnarök hade (bara som exempel). Runt 200 miljoner dollar tydligen. Så om vi nu ska jämföra produktionskostnader, snarare än antalet timmars underhållning, så borde väl antigen God of War Ragnarök kosta en hundring eller två att köpa på skiva även som helt nyutgivet eller så borde en film som The Marvels kosta 600-800 spänn när den kommer ut på skiva..? Och om vi istället jämför antalet timmars underhållning så hänvisar jag till mitt tidigare Monopolexempel. Så hur man än vänder och vrider på det så kommer man fram till slutsatsen att videospel verkar vara övervärderade.
Nja alltså det är ju betydligt mycket mer människor som går och ser Avengers än vad det är som spelar God of War Ragnarök. Som sagt, cashen måste in. Spela ett spel för 200kr eller gå på bio för 200kr så hade betydligt fler gått på bio. Spelet som kostar 200kr är dessutom bara ett indie då de inte har råd att utveckla ett monsterspel för 200kr. Sen att du får mer valuta för pengarna på GTA5 kontra Avatar är ju sant också. Folk har köpt GTA5 en gång och har spelat det 1000 timmar. Skulle tro att de hade liknande budget.
att spelföretag har en av världens bästa vinstmarginal
är nog vad som har mest att göra med saken. Spel kostar så mycket eftersom det finns folk som är villiga att betala så mycket och till och med försvar överpriserna, vansinnigt nog (i vilken annan hobby gör man nåt sånt). Och spel har varit överprisade sedan 80 och 90-talen. Har folk glömt Nintendos karteller eller?
"EU-kommissionen har ålagt japanska Nintendo och bland andra dess svenska distributör att betala 1,5 miljarder kronor i böter. Företagen höll priser på tv-spel uppe genom en olaglig kartell."
Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngWqdo/kartell-holl-priserna-uppe-pa-tv-spel
är nog vad som har mest att göra med saken. Spel kostar så mycket eftersom det finns folk som är villiga att betala så mycket och till och med försvar överpriserna, vansinnigt nog (i vilken annan hobby gör man nåt sånt). Och spel har varit överprisade sedan 80 och 90-talen. Har folk glömt Nintendos karteller eller?
"EU-kommissionen har ålagt japanska Nintendo och bland andra dess svenska distributör att betala 1,5 miljarder kronor i böter. Företagen höll priser på tv-spel uppe genom en olaglig kartell."
Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngWqdo/kartell-holl-priserna-uppe-pa-tv-spel
Har du hört talas om fotboll, Premier League till exempel.