Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Jag har svårt att tro att Alyx kommer att komma på ps5. Det krävs ju att Sony kommer och ber om det och troligtvis betala en stor summa.
Orange box kom ju till konsoler, Men då var det som sagt inte Valve som stog bakom det utan det krävs att nån annan får och gör jobbet med Alyx också.
Orange box kom ju till konsoler, Men då var det som sagt inte Valve som stog bakom det utan det krävs att nån annan får och gör jobbet med Alyx också.
Valve stod bakom Xbox 360-versionen (samt PC, såklart), vilket också troligtvis är varför den versionen är överlägsen PS3-diton som utvecklades av EA.
Jag har svårt att tro att Alyx kommer att komma på ps5. Det krävs ju att Sony kommer och ber om det och troligtvis betala en stor summa.
Orange box kom ju till konsoler, Men då var det som sagt inte Valve som stog bakom det utan det krävs att nån annan får och gör jobbet med Alyx också.
Sony har väl rätt många studios som sysslar med portningar, så det känns inte så långsökt.
Rätt säker på att det vore bra för VR i stort ifall Alyx kom till PSVR2. Sony har ju också om man ska tro bland annat PSVR2 without parole betalat för flera portar innan, bland annat RE 7,8 och snart 4.
Frågan är ju också om Quest 3 pallar med Alyx nu, om Valve inte ser dem som direkt nu eller till deras egna kommande headset så borde de även släppa spelet där. Tråkigt att det är fast på Steam, när det är ett så historiskt viktigt spel.
Skulle gärna se en bearbetad deluxe variant i så fall, som ger stöd för PSVR2s teknik samt lite mer content till alla plattformar.
*Edit, det skulle i så fall säkert bli det bäst säljande PSVR2 spelet. Tror att det säljer bättre än bland annat RE8 eftersom att inte alla pallar med skräck.
Alyx ligger ju bra till viralt också.
Sony har väl rätt många studios som sysslar med portningar, så det känns inte så långsökt.
Rätt säker på att det vore bra för VR i stort ifall Alyx kom till PSVR2. Sony har ju också om man ska tro bland annat PSVR2 without parole betalat för flera portar innan, bland annat RE 7,8 och snart 4.
Frågan är ju också om Quest 3 pallar med Alyx nu, om Valve inte ser dem som direkt nu eller till deras egna kommande headset så borde de även släppa spelet där. Tråkigt att det är fast på Steam, när det är ett så historiskt viktigt spel.
Skulle gärna se en bearbetad deluxe variant i så fall, som ger stöd för PSVR2s teknik samt lite mer content till alla plattformar.
*Edit, det skulle i så fall säkert bli det bäst säljande PSVR2 spelet. Tror att det säljer bättre än bland annat RE8 eftersom att inte alla pallar med skräck.
Alyx ligger ju bra till viralt också.
Ja man kan alltid hoppas.
Tror dock inte Valve är intresserade av att släppa spelet till Quest än om det gick.
Ang "skräcken" så vill jag nog påstå att det är jämt skägg mellan Half life Alyx och Re8, dvs måttlig eller på gränsen för vissa
Valve stod bakom Xbox 360-versionen (samt PC, såklart), vilket också troligtvis är varför den versionen är överlägsen PS3-diton som utvecklades av EA.
Ok ja det kanske var för att var mest likheter mellan Xbox360 och PC.
Som sagt tror inte det blir nå Alyx till PSVR2 om nu inte Sony eller nån annan betalat Valve + nån annan studio att göra jobbet.
Ny lista på veckans releaser!
hela 2st spel vad jag hittat, "escape room" och skräck.
AVO Escape Space - 22 November - PCVR
_____
Very Bad Dreams - 24 November - PSVR2
_____
Förra veckans releaser
Pavlov Shack - 14 November - Quest
Spelet lämnar "EA" på AppLab och släpps på officiella butiken
_____
Assassin's Creed Nexus - 16 November - Quest
_____
Paradiddle - 16 November - Quest
______
Room of Realities - 17 November - PCVR / Quest
_____
Not For Broadcast VR - 17 November - PSVR2
_____
Tiger Blade - 17 November - PSVR2
_____
Drukn Bar Fight - 17 November - PSVR2
_____
Track Craft - 18 November - Quest
Teambeef har nu fått in dynamiska skuggor i Quake 4 porten som kommer till Questen. 😎
https://twitter.com/teambeefvr/status/1726199468201320556?s=4...
Teambeef har nu fått in dynamiska skuggor i Quake 4 porten som kommer till Questen. 😎
https://twitter.com/teambeefvr/status/1726199468201320556?s=4...
Aldrig spelat hela Quake 4.
Men tror nog jag ska göra det när modden är helt färdig 🤘
Frågan är ju också om Quest 3 pallar med Alyx nu, om Valve inte ser dem som direkt nu eller till deras egna kommande headset så borde de även släppa spelet där. Tråkigt att det är fast på Steam, när det är ett så historiskt viktigt spel.
Meta Quest spelar ingen roll då det går redan att spela via pc streaming. Hade bara sett värre ut om det skulle orka med.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Meta Quest spelar ingen roll då det går redan att spela via pc streaming. Hade bara sett värre ut om det skulle orka med.
Lär vara en rätt stor andel som inte kör via dator, så det skulle förmodligen göra rätt stor skillnad.
Tror att Quest 3 version skulle kunna rulla på rätt bra faktiskt om det optimerades.
Grafik är inte heller allt, skulle det vara något snyggare än HL2 fast med samma funktioner så skulle det nog duga rätt bra.
Lär vara en rätt stor andel som inte kör via dator, så det skulle förmodligen göra rätt stor skillnad.
Tror att Quest 3 version skulle kunna rulla på rätt bra faktiskt om det optimerades.
Grafik är inte heller allt, skulle det vara något snyggare än HL2 fast med samma funktioner så skulle det nog duga rätt bra.
Jag har funderat på hur kraftfull är egentligen Meta Quest 3 är. Den pallar ju Half-life 1 och Quake 3 eller Resident evil 4. Det är väl kanske jämförbart med ps3 grafik. Half-life 2 borde den ju klara tycker jag.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag har funderat på hur kraftfull är egentligen Meta Quest 3 är. Den pallar ju Half-life 1 och Quake 3 eller Resident evil 4. Det är väl kanske jämförbart med ps3 grafik. Half-life 2 borde den ju klara tycker jag.
Alla tre spelen du listar funkar tom på Quest 1 (även om RE4 inte gör det officiellt).
Alla tre spelen du listar funkar tom på Quest 1 (även om RE4 inte gör det officiellt).
Ja iofs torde de säkert fungera på en smartphone också.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Track Craft till Quest ute nu. 😁
https://www.meta.com/en-gb/experiences/5802051039897223/
Meta store har nu rea på titlar, men man behöver skriva in BFCM23 i kundvagn för att se pris:
https://www.meta.com/en-gb/experiences/section/73773130056321...
Gillar miljöerna i Arken Age, har alltid svårt att bedöma om jag kommer tycka ett VR-spel är kul i längden dock på ett annat sätt än med "vanliga" spel.
Jag tycker oftaä att VR spel blir inte bra i längden om det inte finns VR gameplay som är bra.
Är gameplayet byggt så det lika är bättre att spela vanligt så funkar det inte i längden.
Först kommer jag tänka på spel där mycket interaktion sker med knapptryckning och så görs nått automatiskt med animation som man ej styr över.
Jag tar hellre "lite jank" men full kontroll än automatiska animationer
Är nått repetetivt utan att ge nått blir jag också trött på, men så är det juni vanliga spel också men kanske på annat sätt
Gillar miljöerna i Arken Age, har alltid svårt att bedöma om jag kommer tycka ett VR-spel är kul i längden dock på ett annat sätt än med "vanliga" spel.
Gäller kontrollerna är bra. Vet inte om jag kört någon skjutare med klockrent kontrollschema det ska väl va rullbandsshooters men det är inget som håller intresset någon längre tid för min del.
Skyrim är det lir jag fått mest timmar ur ett enskilt lir det hade något helt unikt som gamepad stöd och känns således inte handikappad när jag kör i VR mer än om jag kört med mus naturligtvis. Men skyrim är ju mestadels närstrid eller lite bågskytte
Hade jag kört det med rörelsekontroller så hade väl 500h blivit minst 750h för samma innehåll.
Försökte även med Fallout 4 VR som inte har gamepad stöd men det blev bara för klumpigt. Sen kraschade det var femte minut förvisso.
Nu har man lite mer träning men det känns ändå onödigt klumpigt när jag testar fallout idag.
Vr är ju ändå fantastiskt kul men de lir där de erbjuder längre speltid är där de faktiskt fungerar bättre. Flyg och racing simulatorer finns ju inte en tanke på att köra platt tv versionen och de erbjuder oändliga timmar om man vill. Det finns inga plus där med plattskärm annat än i multiplayer om du har joysticks eller rattar redan. Tänker främst flygsim då spotting är viktigt och upplösningen i VR gör dig handikappad. Även mycket sport som golf, boxning är betydligt bättre i VR.
Att flyga med oculus touch eller hand tracking som man experimenterat är väldigt lamt i jämförelse. Håller inte att köra ultrawings i hundratals timmar även om det är väldigt trevligt och väl värt inköp.
Skon klämmer i kontrollschemat i regel alltså. Finns ju en hel del där rörelsekontroller är att föredra över gamepad och mus även om det är mycket enklare bygga in snygga fusk med de kontrollerna än rörelsekontroller som arbetar i fler dimensioner. Beror således på winning vs immersion lol
Jag tycker oftaä att VR spel blir inte bra i längden om det inte finns VR gameplay som är bra.
Är gameplayet byggt så det lika är bättre att spela vanligt så funkar det inte i längden.
Här kan du läsa om räntan på ett bolån och vilken bank som är bäst att ansöka om det via
Först kommer jag tänka på spel där mycket interaktion sker med knapptryckning och så görs nått automatiskt med animation som man ej styr över.
Jag tar hellre "lite jank" men full kontroll än automatiska animationer
Är nått repetetivt utan att ge nått blir jag också trött på, men så är det juni vanliga spel också men kanske på annat sätt
Jag håller med dig. Om spelet inte utnyttjar dessa funktioner kommer VR-spel bara att vara vanliga spel som kan spelas utan ett VR-headset. Naturligtvis är det en utmaning att skapa bra VR-spel. Jag tror dock att det är värt ansträngningen eftersom VR-spel har potential att bli nästa generations spel.
Ja alltså det jag har mest tid i när det kommer till VR är mina racingspel (rfactor 2, iracing, Assetto Corsa osv osv) och Beat saber . HL Alyx är ett spel jag verkligen gillat men det blir en aning för läskigt för mig
Annars så visst lite i escape room-genren har varit rätt kul och har en del spel som jag verkligen gillat överlag men som jag i längden aldrig riktigt orkar fortsätta spela. The Wizards exempelvis eller Grimlord, Zenith har jag spelat en del men det blir inte riktigt som med andra spel. Jag tycker inte egentligen det SAKNAS något specifikt, det bara inte riktigt känns helt rätt i något. Har svårt att sätta fingret på det. Jag älskar VR överlag annars och just för fokuset på simracing kör jag ju trådat med ett Reverb G2 och har funderingar på att skaffa Varjo Aero framöver.
Jag håller med dig. Om spelet inte utnyttjar dessa funktioner kommer VR-spel bara att vara vanliga spel som kan spelas utan ett VR-headset. Naturligtvis är det en utmaning att skapa bra VR-spel. Jag tror dock att det är värt ansträngningen eftersom VR-spel har potential att bli nästa generations spel.
Fel det är samma spel men drar nytta av 3 dimensioner. Du kan köra racing på plattskärm men det är svårt utan djupperspektiv för att ta ett ex
Alla Quest-ägare bör kolla Quest+ i mobilappen.
Tydligen bjuds det på 6 månader Quest+ till random användare. 👍
Jag har bara en månad test. Gissar att det blir bättre ju längre man väntar? Större utbud?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag har bara en månad test. Gissar att det blir bättre ju längre man väntar? Större utbud?
Jag minns inte hur det fugerar men du får nog bara spelen under perioden du prenumererar. Du får inte tillgång till spel som släppts där då du inte prenumererat.
Vad jag jag vill minnas en rätt usel tjänst.
Vill du ha en gamepass liknande tjänst så kolla in Viveport infinity, då är det PCVR dock och inte Quest.
Jag minns inte hur det fugerar men du får nog bara spelen under perioden du prenumererar. Du får inte tillgång till spel som släppts där då du inte prenumererat.
Vad jag jag vill minnas en rätt usel tjänst.
Vill du ha en gamepass liknande tjänst så kolla in Viveport infinity, då är det PCVR dock och inte Quest.
Ju du tipsade om den tidigare, har sparat länken och kommer någon gång att pröva.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag minns inte hur det fugerar men du får nog bara spelen under perioden du prenumererar. Du får inte tillgång till spel som släppts där då du inte prenumererat.
Vad jag jag vill minnas en rätt usel tjänst.
Vill du ha en gamepass liknande tjänst så kolla in Viveport infinity, då är det PCVR dock och inte Quest.
Du måste claima spel varje månad och har bara tillgång till claimade spel med aktiv prenumeration. En ytterligare kass sak är att om du köpt spel kan du i teorin få 2st spel du redan äger som månadens spel och då betala för ingenting
Fanns alltså noll bonus för att gå för överprisad 512 variant. Jag har gått på shopping spree men är inte nära 128 gb. Vr applikationer är ju så basic de tar ingen plats lol
Det beror verkligen på vilka spel du köper. Assassin's Creed Nexus var 17gb tror jag. Resident Evil 4, 8gb. Contractors är 11gb. Och så klart skräckexemplet Medal of Honor som är 45gb (köp inte detta dock, riktigt skräp spel).
Räknar man sedan in att OSet tar upp emot 15-18gb också... så är det lätt att fylla upp 128gb. Beror ju så klart på hur man är som spelare också, lirar man bara single player spel och avinstallerar när man är klar så kvittar det ju. Men kör man mycket multiplayer så vill man ju ha grejerna redo dock.
The Wizards - Dark Times: Brotherhood - 28 November - PCVR / Quest
_____
MechaLeague - 29 November - PCVR (Early Access)
_____
CookieRun: The Darkest Night ~ Chapter 1 - 30 November - Quest
_____
Suicide Guy VR Deluxe - 28 November - PSVR2
_____
Next Move - 30 November - PCVR / Quest
_____
Sniper Elite VR: Winter Warrior - 30 November - Quest
_____
Stranger Things VR - 30 November - Quest
_____
Terra Alia - 30 November - Quest
Förra veckans releaser
AVO Escape Space - 22 November - PCVR
_____
Very Bad Dreams - 24 November - PSVR2
_____