Dishonored-studion gör Marvel's Blade

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju dock inte "filmspel". Bara spel baserade på Marvel, så inte helt olikt alla Warhammer-spel som kommer ut titt som tätt. Varken Blade, kommande Wolverine, senaste Spider-man eller Midnight Suns som du nämnde baseras på film eller släpptes intill ett filmsläpp.

Jo, jag vet att det inte är filmer, men det är en konsekvens av explosionen av Marvel på film.

Eftersom Marvelfilmerna är så oerhört populära tror kostymnissar att om man gör ett spel med Marveltema så kommer spelet dra till sig en rejäl bonuspublik på köpet som gör att spelet gör stor vinst.

Det här kommer inte inifrån spelstudior, utan det är Marvels marknadsorganisation som kontaktar andra branscher som spel och leksakstillverkare och andra prylar och föreslår Marveltema på andras alster för en kostnad och fet procent på intäkter.

"Hej Arkane, ni gör ju så bra spel. Ni kan dock göra samma spel men med Marveltema och sälja dubbelt så bra!".

Men detta blir inte resultatet i de flesta fall, det blir aldrig samma spel och folk gillar inte temat, och spelet floppar. Marvel förlorar däremot inget eftersom deras affärsmodell går ut på expansion.

Det är gamers som förlorar genom att vi nu får vänta 5 år extra på XCOM 3 och på en uppföljare till Dark Messiah of Might & Magic.


signatur

Memento Mori

Medlem

"Försiktig optimism" är årtiondets mantra för spelbranschen, men kämpar för att ens vara neutral i detta fall. Älskar Dishonored-spelen för dess berättande, level design, lore och, vid den tidpunkten, återhållsamma införlivande av saker som tidsdimensioner, interaktion med objekt och alternativ för att lösa problem, men...men...men också, kanske...kanske...kort sagt är min reaktion till det här spelet en våg där vikten består av studsbollar. Skäl för tvivel, skäl för hopp, skäl för ifrågasättande av sitt eget fäste till en franchise/spelvärld/spelsätt/wabbajack. Ta en kik på era tvivel, och en ytterligare kik på de tvivel ni stänger ner lite för snabbt.

Medlem

Gillar deras spel, så detta kan nog bli nåt. Jag räknar med att de senare släpper en version i första person, sånt kan de. Resident Evil Village gjorde tvärtom, så de vill nog inte vara sämre.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så trist att filmspel går och norpar duktiga studios. Tex Firaxis som gjorde trista Marvel Midnight Sun istället för XCOM 3.

Och nu Arkane med ännu ett Marvelspel. 😖

Trista Marvel’s Midnight Suns? Det är ett riktigt bra spel och ligger på samma nivå som XCOM2 betygsvis på Steam.

Undrar hur mycket av missnöjet från vissa är på grund av spelet och hur mycket är på grund av att man inte gillar Disney.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Trista Marvel’s Midnight Suns? Det är ett riktigt bra spel och ligger på samma nivå som XCOM2 betygsvis på Steam.

Undrar hur mycket av missnöjet från vissa är på grund av spelet och hur mycket är på grund av att man inte gillar Disney.

Men det är delvis just det problemet. Spelet kan i grunden fortfarande vara utmärkt, men sabbas av en löjlig superhjältefernissa.

Jag tror inte för en sekund att de flesta inom Firaxis tycker det är roligare att göra ett spel i Marvels universum istället för i XCOMs.

Och gamers har definitivt gjort sin åsikt hörd då Midnight Sun bara sålt en bråkdel av XCOM-spelen.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men det är delvis just det problemet. Spelet kan i grunden fortfarande vara utmärkt, men sabbas av en löjlig superhjältefernissa.

Nu verkar du snacka om spelmekanik, men mycket av det positiva kring spelet är just att de gör något intressant med historierna och berättandet kring superhjältarna och den "löjliga superhjältefernissan".

Skrivet av Slimebeast:

Jag tror inte för en sekund att de flesta inom Firaxis tycker det är roligare att göra ett spel i Marvels universum istället för i XCOMs.

Du kan ju tro vad du vill, men själv tror det är ett misstag att projicera ditt hat gentemot superhjältar på Firaxis anställda. Tror sanningen är att folk flest ser det som en spännande utmaning att officiellt jobba med, och försöka göra något mer unikt med, Marvel's karaktärer. Något de verkar ha lyckats med. Speciellt när man jobbat så många år med XCOM.

Skrivet av Slimebeast:

Och gamers har definitivt gjort sin åsikt hörd då Midnight Sun bara sålt en bråkdel av XCOM-spelen.

... och här jämför du försäljningssiffror mellan ett spel som kom ut för att år sedan, med flera XCOM-spel och deras tillägg som började komma ut för mer än 11 år sedan?

Visst är det inte ett mästerverk av ett spel, och erkänner att just kombinationen taktisk strategi och Marvel inte är den absolut bästa, men misstänker att ditt hat mot Disney/Marvel grumlar ditt omdöme en del här

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu verkar du snacka om spelmekanik, men mycket av det positiva kring spelet är just att de gör något intressant med historierna och berättandet kring superhjältarna och den "löjliga superhjältefernissan".

Du kan ju tro vad du vill, men själv tror det är ett misstag att projicera ditt hat gentemot superhjältar på Firaxis anställda. Tror sanningen är att folk flest ser det som en spännande utmaning att officiellt jobba med, och försöka göra något mer unikt med, Marvel's karaktärer. Något de verkar ha lyckats med. Speciellt när man jobbat så många år med XCOM.

... och här jämför du försäljningssiffror mellan ett spel som kom ut för att år sedan, med flera XCOM-spel och deras tillägg som började komma ut för mer än 11 år sedan?

Visst är det inte ett mästerverk av ett spel, och erkänner att just kombinationen taktisk strategi och Marvel inte är den absolut bästa, men misstänker att ditt hat mot Disney/Marvel grumlar ditt omdöme en del här

Men jag hymlar inte med att jag avskyr Marvel. Superhjältefilmer är skräp och det är en stor sorg att de exploderat på andra storfilmers bekostnad. De trycker ut andra filmer. (ja, jag erkänner att detta är en fråga om smak, subjektivt, men jag har inte heller gett sken av något annat med min ursprungliga kommentar )

Glädjande nog har inte Marvel tagit över spelvärlden i samma grad och Arkane har ändå tappat det, så det är inte säkert att ett spel med Blade gör någon skillnad.

Hur som helst, jag har inga bevis att Firaxisanställda föredrar XCOM så vi kan släppa det, men jag är inte så dum att jag jämför sifforna för ett spel som är ett år gammalt med de totala försäljningsssiffrorna för spel som är 11 och 8 år gamla.

Men tex att Midnight Suns bara hade en peak på 15 500 samtida spelare mot 133 000 för XCOM2 säger en hel del.

Då kanske nån säger att det är en orättvis jämförelse då Midnight Suns är en ny franchise, men Midnight Suns nu, ett år efter release, har ca 1200 samtida spelare att jämföra med XCOM 2 som ett år efter sin release låg på 10 000.

Midnight Suns är en megaflopp.


signatur

Memento Mori

Medlem

intressant. kommer ihåg blade spelet till ps2 (eller var det ps1?). Men var personligen inget fan av Deathloop och det faktum att dom var med och arbetade med Youngblood 🤢


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

12
Skriv svar