Hur mycket får ett spel kosta?

Medlem

Runt 500kr för ett nytt AAA spel. Jag köper verkligen in tre argumenten att priserna måste höjas för att det blir dyrare att utveckla osv. Eller att spel varit dyrare innan sett till pengavärdet(vilket stämmer). Men det ingen av företagen tar upp är ju att massan som köper spel är så mycket större också vilket jämnar ut resten. Spelen säljer ju miljoner fler ex nu än för 20år sedan. Så att höja priserna är ju enbart för att tjäna mera pengar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av showerguy:

599 kronor! Har alltid kostat så mycket. Fattar inte varför spelföretagen höjer...

"Alltid" är en obestämd term i detta sammanhang. Spel har både varit dyrare och billigare än så.

Värt att tänka på här är att vi i dag har helt andra möjligheter att i förväg bedöma om ett spel är något för oss eller inte, genom förhandstittar och videorecensioner innan spelet släpps. Så var det inte riktigt på 90-talet då vi fick köpa i blindo och möjligen förlita oss på en recension i en TV-spelstidning som utkom en gång i månaden. Då kunde det vara riktigt surt att slänga ut motsvarande 800 kr på ett spel som visade sig vara rent skräp. I dag har vi goda möjligheter att undvika den fallgropen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelet ska vara bra speciellt för att jag ska köpa något dyrare än $30 för ett färdigpatchat, DLC-komplett spel. Har inget emot att vänta år på rätt pris och att spelet är komplett.

Köperm ycket spel dock. Är väldigt generös i $10-20 prisklassen.

Medlem

Jag tycker 499 eller 599 för AAA
799 som vissa kostar är sinnes

Medlem

Priset blir väl för högt först när folk slutar köpa?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det beror på vad det är värt för dig, köpte nyligen Prince of Persia för 529 och det är värt varenda krona för mig, köpte Tunic nyligen för typ 160 kr och gillade det inte alls. Mitt Goty i år, Zelda Tears of the kingdom hade jag kunnat betala 1500 kr, har spelat hundratals timmar och tröttnar inte.

Medlem

Som många sagt beror det på. För 10 år sedan spelade jag kanske 3-5 timmar om dagen, nu 3-5 timmar i veckan. Jag tjänar också mycket mer idag än för 10 år sen.

Då för 10 år sen räknade jag ca 1€/timme, men numera så spelar det inte så stor roll hur mycket ett spel kostar eftersom jag kanske hinner spela 3-5 spel per år och då är kvaliteten på ett spel mycket viktigare än tiden jag får ut av det.

Jag vill naturligtvis inte överbetala för ett spel, men kostar det 5€/timme av väldigt bra speltid så är det värt det.

Medlem

Jag tycker att fysiska kopior borde kosta mer än digitala.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker det beror på hur mycket tid och personal det behövdes att utveckla spelet
AAA spel med hundratals personer inblandade och som tar massa år att utveckla ska så klart kosta mer som t ex cyberpunk
Enklare spel där det krävs mindre personal och tid ska kosta mindre då

Ser jag ett indie 2d spel där det tog några år att utveckla av 3 personer och kostar 700kr så är det helt åt helvete fel pris

Samtidigt behöver ju småspel kanske ta högre pris för att de inte kommer upp i volymerna på försäljning.

För min del spelar det inte så stor roll hur många som gjort spelet. Det jag brukar värdera spel efter hur mycket underhållning jag tror jag får av det.

Medlem

Ja, det var en svår fråga. Svårt att bestämma faktiskt värde på ett spel; väldigt subjektivt.

Är lite vad man kan förvänta sig och pengarna det kostat att tillverka spelet.
Spel med en hel del dialog i, fina grafiska miljöer och väldigt mycket/lång game-play kommer/måste vara dyrare. Kan argumenteras att de ofta blir ganska repetitivt, men man känner att mycket resurser har gått in i de titlarna. GTA ,RDR, likaså CP2077 kan nämnas. (Finns många fler)
Sedan kommer spelen som är mindre förståeligt varför de kostar vad de kostar. Diablo 4 är för mig ett mysterium, vad som motiverar $80. (Finns även här fler titlar).
Slutligen finns de titlar som man förstår (till viss del iaf ☺️) varför de har en hög prislapp, men det faller kort pga det blev "missar" på vägens gång. Vågar nämna Redfall. Det spelet har alla element att vara värt en prislapp, men faller kort av någon anledning.

Tidsaspekten brukar vissa nämna men är själv av uppfattningen att jag hellre "önskar mer" än att känna att spelet "over stays its welcome".

Dyraste spelet jag köpt, på senare tid, hamnade på knappt €60, men de jag haft mest kul med brukar ligga mellan 50-150 kr (om än på reor, humblebundle). Dock skall jag säga att asgard's wreath 2 kommer antagligen hamna i kategorin "mina absoluta favoriter 2024"

Medlem

Som jag alltid brukar säga, det får kosta vad de vill. Men de kommer aldrig få mig att köpa något spel för över 300kr.

Medlem

Tycker priset ska reflektera vad man får ut i kvalitativ speltid och hur bra utvecklaren är på att patcha/lägga till extra innehåll efter köp. Extra viktigt är det med bra support efteråt i multiplayerspel där saker kan behöva balanseras och fixas medan singelplayer kan vara ok som det är förutom att man fixar eventuella kraschar och kritiska fel.

Får jag 20-25h med bra singleplayer kan jag lätt betala 6-700 kr för det, är det däremot halvdant och 5 timmar långt skulle jag bli besviken (Spiderman 2 var bra pris/mot speltid jämfört med resident evil village som jag fick ut typ 8-9h i för nästan samma pris) Sedan finns det spel där jag personligen tycker man betalat för lite och då är det ok att köpa lite kosmetika och annat för att bidra till utvecklaren t.ex. chivalry 2 eller Team fortress 2 där man spelat 1000-1500h i respektive spel.

Spel och film är fortfarande väldigt billigt jämfört med om du har barn som ska spela hockey/fotboll, rida eller något annat (kan vara värt att tänka på i sammanhanget, speciellt nu när man kan få ett spel/filmabonnemang för typ 200 kr ihop för en månad)

Tycker i övrigt att digitalt borde vara billigare än fysiskt, inte tvärtom som det är nu. Köper fortfarande alla PS5-spel fysiskt då man kan sälja dem efter en genomspelning och på så sätt kapa kostnaden till hälften för spelet om man säljer rätt nära lansering vilket man inte kan med digitala spel i dagsläget.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Visst vill man inte betala för mycket för ett spel, men tänker att det där reglerar sig själv oftast. Släpper fromsotware ett demonsouldseldenborn är jag villig att betala upp till 2000:- för jag vet att det kommer bli en upplevelse JAG minns och värdesätter tills dagen jag slutar leva i denna form. Fifa eller cod (som jag båda gillar och spelar) känner man sig egentligen rånad om man betalar över 500kr. Det är väll som all "konst" och vad kapitalisterna säger, att priset är vad folk är villiga att betala. Köpte fifa för 450spänn detta år och hade inte köpt det på ca 5-6år sedan dess men är priset rätt så köper jag, annars är det bara att stå över och spela annat som är värt det för dig. Det är ju inte direkt brist på varor och tjänster som vill att du ska lägga dina stålar (och din fritid) på dom. Släpps nya spel filmer serier böcker evenemang shower matcher osv varje dag. Bästa är att rösta med sin plånbok.

Medlem

För mig så skulle det vara helt okej om utvecklingstiden vore en indikator på spel priset. T.ex. årliga spel som NHL, FIFA mm, där tycker jag priset aldrig borde vara mer än 300kr. För spel som tar flera år att utveckla så tycker jag prisbilden borde vara 200kr/års utveckling med en brytpunkt på 5 år. Så i mitt fall skulle jag inte ha något problem med att betala 1000kr för Cyberpunk1077 eller i kommande fall GTA6.
Jag skulle till och med kunna tänka mig att om ett spel tar mer än 5 år att utveckla så blir priset ytterligare 100kr dyrare för varje års utveckling efter 5 år. Så med mitt tankesätt så kanske GTA6 skulle kosta 1600-1700kr vilket inte skulle vara ett problem. Tänk på att en ny release av en DVD film kostar runt 200kr och du får 1,5-3 timmars underhållning medans ett spel kan ge dig 100 ibland 1000 timmar.
Fast den här metoden vore ju också ett sätt att få spelutvecklare att dra ut på release tiden för att tjäna mera pengar så jag har nog fel.
Men med det sagt så skulle jag inte ha något problem att betala 1000-2000kr för ett riktigt bra och välgjort spel som t.e.x Red Dead Redemption 2.


signatur

"Kebab?"

Medlem

600, 800 om det är tripple A utan micro transactioner.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Beror på spelet. Allt mellan 0-800kr

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Som jag alltid brukar säga, det får kosta vad de vill. Men de kommer aldrig få mig att köpa något spel för över 300kr.

Vill man inte ge mer än 300spänn för spel som GTA6, Zelda totk/botw, Elden ring är man snål som fan imo...

Medlem

300 riksdaler

Medlem

Svår fråga, alla vi som spelat olika former av mmorpg med månadsavgift kan ha lagt tiotusentals kronor på ett och samma spel även om det är över lång tid.

Idag köper jag sällan spel på release dagen eftersom jag halkat efter med det jag vill spela när livet allt som oftast kommer mellan.
Ligger 1-2 år efter med singelplayer spel vilket gör att de kostar 200-400kr att köpa.
Runt 1000kr +/- någon hundring skulle jag nog säga att gränsen för inköp ligger hos mig.

För mig kan det kosta hur mycket som helst från början , är det för dyrt så väntar jag bara tills det sänks. Fick ett bra pris på kommande Yakuza så 549kr tyckte jag va rimligt.

Medlem

Folk älskar att ta upp att "spel är billigare idag" men tar inte upp faktumet att spel gick ner i pris bara månader efter nysläpp, att konsolerna man köpte va nästa 5 gånger så billigare än konsoler idag, man ägde sina spel och kunde sälja, byta, låna ut och göra vad som helst med dem, man fick en fysisk kopia med en kartong, manual och mm., hela secondhand communityn va extremt stort och även mindre kommuner hade secondhandbutiker som fokuserade i att sälja/byta/handla spel.

Att köpa ett Nintendo64 eller playstation va SÅÅÅÅÅÅ mycket billigare än att köpa en konsol idag, men detta tar ingen upp.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Jag tycker 499 eller 599 för AAA
799 som vissa kostar är sinnes

Håller till 100% med, nu är det ju snack om att AAA-spel kommer gå upp till 100dollar. Sjukt.
https://www.youtube.com/watch?v=nXjM6eINLAU&t=799s
Tänker de aldrig på att billigare det är desto större mängd kommer säljas? Nej min gräns går nog runt 6-700. Får väl skaffa en annan hobby eller spela det som piratas..
Spelföretagen tjänar mer än någonsin, är en miljardindustri men mycket vill ha mer.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Är det ett bra MP spel som kan hålla får det kosta en tusing, men har svårt att lägga mer än 3-4 hundra för solo spel.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Är det ett bra MP spel som kan hålla får det kosta en tusing, men har svårt att lägga mer än 3-4 hundra för solo spel.

Lite tvärtom för mig, ett riktigt bra singleplayer spel är intressantare än ett mp dito. 1K är hursomhelst för mycket för båda.
Kanske speciellt för ett mp spel då de i princip alltid tar betalt för extra content i ännu högre grad än sp-spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

vet inte riktigt vart min smärtgräns går, men med tanke på att jag har faktiskt köpt spel typ collectors editions för över tusen kronor då och då så är det väl runt där .
Men då ska det vara något riktigt riktigt bra, så som the witcher 3 etc. med extremt många timmar och polerat gameplay.

Om spelet har massa jävla microtransaktioner, skins och dyligt så ska det vara billigt eller helt gratis att börja spela.
Men bästa skulle vara om dom kan erbjuda ett betal tak i alla typer av spel där dom säljer micro och skins etc och det är låt säga betala tusen spänn och allt blir upplåst för dig, låt oss säga ett år frammåt och efter det så får du köpa nytt år som en sub nästan kan man säga.
Så tycker jag alla microtransaktions spel skulle ha haft.

Medlem

Svår fråga.

Speltid. Finns det över 20 timmars innehåll. Fläska på 800 spänn. Finns det bara 8 timmars speltid. Jag tittar på dig Hellblade 2 = 380 spänm

Därför borde cod släppa 2 versioner. 1 för multiplayer och singleplayer. En för enbart single player där prislappen borde ligga på 300

Medlem
Skrivet av addman:

Ganska subjektivt vad ett spel är värt men vi som växte upp med SNES och N64 spelpriser på 90-talet är nog ganska ödmjuka när det kommer till spelprissättning 😅. Vad blir ca 700 kr/spel anno typ 1993 i dagens valutavärde t.ex?😑 Visst fler köper spel men spel kostar mycket mer att utveckla nuförtiden om vi talar storbudgetproduktioner.

Det är ett vanligt tankefel.

Vi kan ta ett aktuellt exempel, Diablo 2 vs Diablo 4:

* D4 är billigare att distribuera
* D4 kostar 700 kr initialt men drar in mer pengar genom microtransactions
* D4 når fler konsumenter

Det blir då ganska bedrägligt att jämföra prislappen genom att endast tala om utvecklingskostnader.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Frågan om vad ett dyrt spel är dyker upp emellanåt. Jag har skrivit om det här förut, men prisfrågan är intressant. Jag minns att jag betalade 428 kronor för det allra första Mega Drive-spelet jag köpte för egna pengar i början av 90-talet. Det är ungefär 30 år sedan. (SNES-spel kunde kosta betydligt mer.) Enligt SCB:s prisomräknare skulle 428 kr år 1993 motsvara 710 kr 2023. Vilket är vad många nya spel kostar i dag. Ibland en hundralapp mer, ibland en hundralapp mindre lite beroende på vilken plattform du köper dem till.

Om vi tittar på vad ett Saturn-spel kostade 1996 enligt nedanstående bild blir motsvarande pris 2023 1023 kronor. Så dyra har spelen tack och lov inte blivit än, även om det tickat uppåt en del. Man kan säga att inflationen inte spelar någon roll, men jag tycker nog ändå att vi behöver jämföra utifrån detta mått för att jämförelsen ska bli rättvis.

Jag är beredd att betala 800 kr, men endast för ett fåtal spel. (Det finns spel jag skulle kunna pröjsa betydligt mer för, typ Shenmue IV, men de är verkligen undantag.) Och det ska helst inte vara ett spel som kan dyka upp på Game Pass någon månad senare. En femhundring kan jag betala för ganska många spel, det senaste var väl RoboCop: Rogue City.

https://i.imgur.com/tLAzIiq.jpg

1996, baby.

Nostalgi när jag ser annonsen, kommer ihåg att det kändes dyrt då men känns fullt rimligt idag. Man kan spendera lite mer idag än man kunde på gymnasiet 😁

Medlem
Skrivet av waeress:

I nästan varje nationalekonoms dröm fungerar ekonomin så. Tyvärr fungerar inte såna macro-ideer i verkligheten där icke-ekonomer sätter priser, eller där utbud är typ satt ur spel pga digital distribution.

Detta är nog mer micro idéer än macro 😜.
Sorry för den, men jag förstår vad du menar men jag tänker nog ändå att det är lite tillgången och efterfrågan som styr ändå. Sen är det inte riktigt så enkelt förstås. Jag betalde 799 kr för Shinning force 2 i mitten av 90-talet. Kan tycka att bra spel kan vara värde den summan i dagens penningvärde men jag betalar ytterst sällan så mycket för ett spel idag beroende på att utbudet av bra spel som är några år gamla och säljs till längre priser är så stort sen får man nästan ett års prenumeration på Game Pass eller liknade tjänst för den summan så skulle nog säga att ökad konkurrens dvs större utbud har gjort att min betalningsvilja för enskilda spel är längre idag än för 10 år sen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lauchen:

Nostalgi när jag ser annonsen, kommer ihåg att det kändes dyrt då men känns fullt rimligt idag. Man kan spendera lite mer idag än man kunde på gymnasiet 😁

Ja, jäklar. Inte hade man råd med många spel då inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skriv svar