Diskutera – Vad tycker du om betalda tjuvstarter som Suicide Squad?

Robot
Diskutera – Vad tycker du om betalda tjuvstarter som Suicide Squad?
Medlem

Jag som gillar att vara med från början när det släpps något ogillar detta skarpt. Inte roligt att känna sig tvungen att köpa spelet dyrare än ordinarie-pris för att börja tidigare.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det bästa är att rösta med plånboken.

Medlem

Det negativa är ju att de medvetet lägger detta på en fredag och senarelägger den "vanliga" releasen till kanske måndag eller tisdag veckan därpå. Detta sporrar ju på detta något enormt, för alla andra sitter ju med det, vad ska du göra? Spela något annat ensam? Fullständigt medveten taktik så klart men ack så fult gjort.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Det negativa är ju att de medvetet lägger detta på en fredag och senarelägger den "vanliga" releasen till kanske måndag eller tisdag veckan därpå. Detta sporrar ju på detta något enormt, för alla andra sitter ju med det, vad ska du göra? Spela något annat ensam? Fullständigt medveten taktik så klart men ack så fult gjort.

Detta som gör det till ett problem för mig. Jag kommer ihåg föra cirka tio år sedan när inte detta var så populärt. Men några MMO's och även Division släpptes med Early Access om man köpte en dyrare version. Men då fick man spela tidigare i veckan medans skarpa releasen var på en Fredag.

Medlem

För singleplayer spel bryr jag mig inte nämnvärt jag kan vänta men till multiplayer spel känns det som en rejält oschysst fördel.

Men när de lägger det som Jinxad skrev att förtur släppet är en fredag medans vanliga är mitt i veckan så känns det utstuderat och fult och börjar kännas som en tidig varning på utgivare man kanske kan fundera på att undvika i framtiden.

Medlem

Tycker det är löjligt men utvecklarna bestämmer själva hur de vill göra. Som någon ovan nämnde, rösta med plånboken.

En sak jag häpnade över häromdagen var när jag såg ett spel i Early Access som sålde DLC's. Hur tänkte man där?

Medlem

Kalla det gärna för vad det faktiskt är, försening för de som inte betalar extra.
Det är inte någon early access eller tjuvstart, det är release, ordvalen är bara ett sätt att försöka lura massorna, vilket uppenbarligen fungerar.

Tycker det är värdelöst i alla spel men speciellt i multiplayer spel, att world of warcraft ska ha en early access period i nästa expansion är helt sinnessjukt.

Medlem

Tycker det är löjligt, men som vanligt så har folk mer pengar än vett.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Det negativa är ju att de medvetet lägger detta på en fredag och senarelägger den "vanliga" releasen till kanske måndag eller tisdag veckan därpå. Detta sporrar ju på detta något enormt, för alla andra sitter ju med det, vad ska du göra? Spela något annat ensam? Fullständigt medveten taktik så klart men ack så fult gjort.

Suicide squad är ju tvärtom den "riktiga" releasen är på en fredag. Nu kommer jag dock inte ihåg hur det var med Diablo 4 och Starfield mycket möjligt att dom körde tvärtom.

Medlem

Om det är väldigt tydligt att det är beta eller early access, annars är det väldigt smutsigt.

Ambassadör
Xbox

Jag skulle aldrig betala enbart för tidigare spelstart, inte heller om det bara är kosmetiskt bjäfs man får extra. Däremot om det ingår saker som jag ändå skulle köpa såsom framtida expansioner eller battlepass till bra pris så ser jag inget problem.


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem

Köper aldrig spel vid release i alla fall, så för mig är det ett massivt "jaha".

Jag kunde inte bry mig mindre.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

"Hur ser du på det här med betalda tjuvstarter? Fördelar och nackdelar? Berätta och diskutera i kommentarerna!"

Fördelar (för företaget): Mer pengar, och tidigare pengar.
Fördelar (för spelaren): Inga alls. Spela tidigare?
Nackdelar (för företaget): Onödig bad will, framstår som giriga, kommer misstänkas för att ta bort gameplay för att sälja som DLC.
Nackdelar (för spelaren): Delar spelarna i två läger (för och emot), skapar onödiga konflikter spelare emellan ("men vem bryr sig, det är ju bara internet..."), en praxis cementeras som inte är bra för någon förutom företaget.

Det är en vedervärdig praxis som livnär sig på folks dåliga självdisciplin.


signatur

I drank what?

Medlem
Medlem

Hatar att det blivit en grej, deltar i det ibland om det bara är en preorder bonus men köper inte en dyrare version bara för headstart, då ska man få något mer också. Är det något som är helt åt helvete är det att spel som WoW börjar med det nu trots att man redan köper expansioner och subscription och har en in game store...

Medlem

Klart det är okej – det är deras produkter och tjänster – frågan är om det kan komma att skapa klyftor inom gaming långsiktigt. Att upprepande särbehandla en målgrupp kan på sikt leda till utanförskap bland övriga spelare. Och vad händer då?

Jag tror de spelar ett högt spel

Medlem

Är liberal i denna fråga, deras produkt. De får göra som de vill. Frågan är om du som konsument vill vara med och sponsra. Marknaden har väl talat sitt tydliga språk och antar att det är värt det för utvecklarna. Detta är ju inte det första spelet som har gjort det.

Medlem

Tycker det är helt okej. Man väljer ju själv om man ska vänta eller vara lite före. Och jag tycker inte det spelar någon roll om det är mp eller sp. Jag har aldrig ambitionen att tillhöra den skaran som blev max level först, har man den ambitionen bör man nog förköpa spelen.
Det är ju inte så att man går miste om något bara för att man väntar ett par dagar extra. Lägger man däremot till extra saker som inte går att få på annat sätt än att förköpa, då får man ju inte samma spel.

Medlem

Jag köper det när det är ett MMO, men i ett singelplayer förstår jag inte meningen. Sen beror det ju på hur mycket dyrare det är, kommer servrarna funka första dagarna?

Medlem

Spelar ingen större roll för mig då jag varken förköper eller spelar på dag 1. Jag brukar vänta minst någon vecka så att de hinner lösa serverlagg och större buggar först. Att försöka spela från dag ett tycker jag mest brukar vara förknippat med frustration och förlust av tid.

Kan jag inte ha roligt med ett spel om jag startar veckor/månader efter release så är det nog inte ett spel för mig. Det gäller vare sig det är solo eller mmo.

Sen är jag kluven till principen i sig med förtur. Visst är det ok om någon vill betala för det. Och företaget får möjlighet att mjukstarta servrarna. Men samtidigt så känns det som att de tar betalt för att folk ska betatesta.

Medlem

Om det finns en marknad och folk gillar det så låt dom fortsätta med det, enda som suger är väl om man råkar se spoilers men då får man köpa det dyra paketet antar jag (eller undvika det så gott det går) Att betala för att spela tidigare är ett betydligt mindre problem än om vi börjar få reklam i spelen/loot boxes/pay to win o annat otyg som börjar komma.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Kunde inte bry mig mindre om folk vill betala för att få tjuvstarta. vill dom göra det så för dom väll göra det

Medlem

Om man har väntat X år på ett spel så kan man vänta 3 dagar till, det är blodsugeri som man lätt skulle kunna undvika. Skulle aldrig betala enbart för att få ett spel tidigare. Men samtidigt så har jag förhandsbokat Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes - Digital Deluxe Edition för extramaterialet (soundtrack osv), som även innehåller min första tjuvstart.

Medlem

Det är en tråkig utveckling. Tyvärr verkar många vara beredda på att betala för att spela några dagar tidigare så det lär fortsätta.

Medlem

Det är bland det värsta jag vet, och ett hån mot de som faktiskt vill köpa spelet och den eventuella Communityn runt ett befintligt IP. Vill bara be utgivare som sysslar med det där att köra upp sitt cash-grab till spel i arslet där det hör hemma.

Medlem
Medlem

Orimligheten med fakerelease överskuggas av orimligheten med ett svindyrt fullprisspel med free2play-modell och uttalad live service-ambition.

Skribent

Det är väldigt fånigt, men orkar inte uppröras av det när det finns så många ännu värre grejer spelföretag ägnar sig åt.

123
Skriv svar