Sugen på en ny färg på din Diablo IV-portal? Det blir 300 spänn, tack

Medlem

Hade D4 varit ett F2P eller haft en månadskostnad utan fast köpesumma hade det varit ok. Men detta är inte ok för ett fullpris-spel, det är bara girigt.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Sålde mitt fysiska exemplar av spelet på Tradera för ett tag sedan och har verkligen inte saknat skiten. Nu har visserligen uppdateringarna varit helt ok ibland men spelet är så otroligt otillfredsställande att spela. Kostade 749:- men kändes som ett Free2Play.

Medlem
Skrivet av Issue:

meh. förstår fortfarande inte problemet.
Pengar ska in, det sitter X antal folk och både ritar och kommer med ny content (seasons). Ska dom göra det gratis i 10, 15, 20, 50 år? Dom hade kunnat gå vägen att släppa diablo 4, sen inte göra ett skit förrän det är dags för expansion.
Eller så hade dom kunnat välja att ta en månadskostnad... eller en säsongskostnad..
Eller så väljer dom att släppa kosmetiska saker, så att dom som vill se fina ut får se fina ut och jag som inte bryr mig kan spela utan månadskostnad.

Det är ett jävla skämt att folk tror och går att man måste ta 20 dollar för en omdesignad portal för att unvdvika konkurs. Blizzard tjänar multum på sina titlar, det finns inte en enda chans att de lägger pengarna på att hyra in nya anställda som ska designa fler objekt. Det är människor som snortar pengar som tar dessa besluten, de hade absolut inte behövt ta så mycket som de gör för att täcka någon extra lön. De tar så mycket för att de vill tjäna storkovan, intala inte dig själv att det har att göra med någon snyftig konstnär.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tur det är valfritt att lägga pengar på sånt.


signatur

Jätteintressant information.

Gnällkuk
Skrivet av Sillgam:

Så vad har Microsoft gjort för att förbättra spelen?

Till att börja med har jag aldrig sett att de sagt att de ska gå in och styra i spelen med fast hand, direkt. Sen har de som sagt varit ägare i fyra månder. Att förvänta sig några förändringar i spel på så kort tid verkar rätt märkligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Värt vart enda krona! Kan man få det i flera färger? För de som vill ha regnbåge, måste de betala för varje nyans?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av fjuppen:

Storyn i D4 lyckades de riktigt bra med, och deras cinematics är toppklass!
men allt utanför storyn var en stor besvikelse.

Hade rekommenderat D4 för enbart sin story, ifall de körde en rea.
Vill du ha ett klassiskt Arpg, gå för något annat.

Nytt DLC till slutet av året, kommer jag köpa direkt, nej, kommer jag köpa på rea i framtiden, ja.

Storyn och cinematics kan jag se på youtube, varför skulle jag köpa något med medioker gameplay för 800 kr för uppleva det?

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag är inte ens arg längre, bara trött på dem. Dags att lämna Blizzard i det förgångna. Som den där barndomsbästisen som växte upp till blandmissbrukare och aldrig kan hålla käften om att hans kryptoplånka går spikrakt uppåt men ändå behöver låna pengar.

r/oddlyspecific

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det är ett jävla skämt att folk tror och går att man måste ta 20 dollar för en omdesignad portal för att unvdvika konkurs. Blizzard tjänar multum på sina titlar, det finns inte en enda chans att de lägger pengarna på att hyra in nya anställda som ska designa fler objekt. Det är människor som snortar pengar som tar dessa besluten, de hade absolut inte behövt ta så mycket som de gör för att täcka någon extra lön. De tar så mycket för att de vill tjäna storkovan, intala inte dig själv att det har att göra med någon snyftig konstnär.

Ser fortfarande inte problemet.
Jag är konsult, hade jag kunnat ta 5000kr/h så hade jag tagit 5000kr/h… det är ganska naturligt att företag försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.
Om folk är villiga att betala 20$ så låt folk betala 20$ för färgen på sin portal.
Jag försvar inte priset, men jag gnäller inte heller över priset för att jag ger fan i att köpa dessa portaler.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är ju som sagt valfritt så jag förstår inte varför folk gnäller. Inte direkt P2W av färgen på portalen.

Skrivet av Sphere of No Form:

Man kan ju få mycket snyggare portaler bara genom att spela spelets säsonger. Det är ju inget tvång att köpa detta vilket folk verkar tro. Fast vi har väl horse armor från Oblivion att tacka för allt. Men hoppa på hattåget allihopa, choo-choo.

Skrivet av robbis:

Jag är definitivt inte problemet, problemet är fortfarande dom som köper saker i spel som dom inte behöver. Klart som fan utvecklarna slänger in MTS då det finns en marknad för det. Jag är inte en av dem, så därför är inte jag problemet. Problemet är dom som gnäller på att man "kan" köpa saker i shoppen som inte är P2W utan bara kosmetiska. Men att göra det såhär tycker inte jag är fel sätt, så är det helt och hållet upp till utvecklarna själva att sälja vad dom vill, sen att folk är så dumma som köper det är en annan sak.

Skrivet av Issue:

Förstår inte problemet så länge det inte är P2W. Om folk vill lägga pengar på skins, låt folk lägga pengar på skins..

Skrivet av Vileoxe:

Folk gnäller hej vilt omkring sig när det kommer till D4 men samma personer dumpar nog en hel hög med pengar i POE eller andra spel för liknande grejer.

Skrivet av Metroid:

Tur det är valfritt att lägga pengar på sånt.

Då har man inte särskilt bra koll på marknader i allmänhet eller marknadsekonomi. Konkurrens är så gott som nödvändig (och i praktiken också reglerad då saker som kartellbildning är förbjudet).

Visst kan det argumenteras att "det är konst" - men Blizzard bevisar att det absolut inte handlar om det, det handlar om att mångla ut så mycket billig skit till så höga priser som möjligt, och förhoppningsvis går det att slå tillbaka de dumheterna. För även om man själv inte konsumerar skiten påverkar det marknaden på ett i allra högsta grad negativt sätt för konsumenter överlag.

Blizzard är sanslöst cyniska när det kommer till deras premium-stores, du får punga ut i så väl inköp som i en del fall månadskostnad (WoW), och ändå tar de ut hundralappar för några förbannade reskins/recolors av existerande grejer (se mounts och pets i WoW som toppenexempel). Hade spelen varit gratis i inköp och månadskostnad (så som PoE) hade det inte riktigt varit samma grej.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sannolikt är det så att de som betalar för kosmetiska saker i spel betalar gärna de här summorna. De som säger "varför kostar det inte 20 kr istället" är sannolikt de som 1. inte skulle köpa det oavsett, eller 2. de som skulle köpa för 20 kr och sen inget annat.

Då är det bättre att sälja till de 100 000+ spelare som köper sånt här skit nästan OAVSETT kostnaden. Behöver inte vara miljonärer, kan även vara folk som tycker att 5k/mån är lagom att lägga på sin hobby, och deras hobby är t.ex. D4, eller World of Tanks eller liknande.

Medlem
Skrivet av noreason:

Storyn och cinematics kan jag se på youtube, varför skulle jag köpa något med medioker gameplay för 800 kr för uppleva det?

Helt rätt väg att gå! Diablo 4 är ett av mina absolut sämsta spel-köp och det bästa med spelet var cinematics.

Suicide-squad är också rätt hyggligt på youtube

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Folk gnäller hej vilt omkring sig när det kommer till D4 men samma personer dumpar nog en hel hög med pengar i POE eller andra spel för liknande grejer.

Skillnaden är att PoE är helt gratis att spela, och direkt från start får man mycket mer än man får för €70 som D4 kostar... Sen gör de mikrotransaktioner som dessa ovanpå det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av noreason:

Storyn och cinematics kan jag se på youtube, varför skulle jag köpa något med medioker gameplay för 800 kr för uppleva det?

Det borde du inte göra om du känner så. Själv tyckte jag det var ett riktigt roligt spel när jag spelat igenom det och helt klart värt pengarna.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Så himla nöjd att jag inte lagt en spänn på det här spelet med sina vidriga metoder.
Fick med spelet när jag köpte grafikkort. Spelade till level 50. Och avinstallera.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Spelet har varit och är fortfarande rätt skit. Så även Blizz tyvärr. Kolla på det fina priset på häst-armourn oxå. Kostar mer än själva spelet. Att dom ens har mage att ta den summan för ett spel som är i early access. Det känns som dom aktivt försöker driva ned sitt rykte så gott det går

Skrivet av Sphere of No Form:

Man kan ju få mycket snyggare portaler bara genom att spela spelets säsonger. Det är ju inget tvång att köpa detta vilket folk verkar tro. Fast vi har väl horse armor från Oblivion att tacka för allt. Men hoppa på hattåget allihopa, choo-choo.

Dummaste jag läst på ett tag. Imponerande

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Folk gnäller hej vilt omkring sig när det kommer till D4 men samma personer dumpar nog en hel hög med pengar i POE eller andra spel för liknande grejer.

Extremt dumt exempel av främst tre anledningar.

1. PoE är gratis att spela. Så av den anledningen kan jag spendera 800:- i det och ligga på samma nivå som D4, MEN då får jag både väldigt mycket mer content ur spelet, OCH mer saker jag vill ha när det kommer till kosmetiska grejer

2. Det finns som sagt VÄLDIGT mycket mer content i PoE. Även stundande PoE2 har VÄLDIGT mycket mer content i sig än vad D4 har. Väldigt många olika bossar som faktiskt besitter olika mechanics.

3. Det är ett bra spel, även gratis. Men sen vill man ju kanske ha lite stash-tabs, och till skillnad från D4 kan man ha väldigt många. Man behöver nämligen inte ladda in random personers tabs som man springer förbi.
Och banala funktioner som borde funnits från start, eller som lätt kan patchas in, ska man invänta 2 säsonger på...

En bonus. Köp fan hellre Last Epoch. Mycket mer att hitta på där, med mycket bättre funktioner, och till halva priset.

Så ja. Vissa personer dumpar pengar i PoE, och folk gnäller inte alls på samma sätt kring deras kosmetiska grejer, men det av en väldigt enkel anledning. Folk tycker det är ett bra spel

Medlem
Skrivet av Querth:

Helt rätt väg att gå! Diablo 4 är ett av mina absolut sämsta spel-köp och det bästa med spelet var cinematics.

Suicide-squad är också rätt hyggligt på youtube

Samma här. Enda anledningen att jag spelade det så länge som jag gjorde va för att jag la den summan på spelet och ville få ut iaf en del av det

Medlem

Har aldrig och kommer aldrig förstå hur folk kan bli så upprörda över något som är valfritt att köpa.

Medlem

Helt harmlöst är för kosmetiska saker, Blizzard är inte direkt själva om store och blir bara mer och mer hos samtliga speltillverkare.

Blir jag mer sne på alla företag som går mot digitalt, betyder indirekt du äger inget spel om Ubisoft får som dom vill. Svinballt lägga 700kr för ett spel dom kan plocka när som.

Medlem

Kan också tycka det är en väldigt onödig grej att lägga pengar på, men alla tycker inte det så då gör de det. Min lösning: jag gör det inte. Orka bli upprörd och grina över att företag vill tjäna pengar.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Då har man inte särskilt bra koll på marknader i allmänhet eller marknadsekonomi. Konkurrens är så gott som nödvändig (och i praktiken också reglerad då saker som kartellbildning är förbjudet).

Visst kan det argumenteras att "det är konst" - men Blizzard bevisar att det absolut inte handlar om det, det handlar om att mångla ut så mycket billig skit till så höga priser som möjligt, och förhoppningsvis går det att slå tillbaka de dumheterna. För även om man själv inte konsumerar skiten påverkar det marknaden på ett i allra högsta grad negativt sätt för konsumenter överlag.

Blizzard är sanslöst cyniska när det kommer till deras premium-stores, du får punga ut i så väl inköp som i en del fall månadskostnad (WoW), och ändå tar de ut hundralappar för några förbannade reskins/recolors av existerande grejer (se mounts och pets i WoW som toppenexempel). Hade spelen varit gratis i inköp och månadskostnad (så som PoE) hade det inte riktigt varit samma grej.

Fast istället om nu dom gör så fel och är helvetes företag varför orkar du klaga på deras affärside? Deras val, inte du som spelare som bestämmer om det ska gå att köpa kosmetiska prylar eller ej. Då det är helt självvalt och inte P2W så varför orka bry sig?

Medlem
Skrivet av robbis:

Fast istället om nu dom gör så fel och är helvetes företag varför orkar du klaga på deras affärside? Deras val, inte du som spelare som bestämmer om det ska gå att köpa kosmetiska prylar eller ej. Då det är helt självvalt och inte P2W så varför orka bry sig?

Tja, för att förhoppningsvis i något led (tämligen indirekt) opinionen ska få effekt? Varför uttrycker någon sin opinion någonsin överhuvudtaget?

Deras beslut påverkar hela marknaden vare sig just jag köper och konsumerar just deras produkt eller ej, det är liksom själva poängen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Nånstans känner jag att tyvärr är det vi konsumenter som eldar på företag att fortsätta med alla möjliga otrevliga microtransactions för så många spelare köper ju skiten så företagen fortsätter se $$$ i det dom gör och fortsätter. om spelare boycottat dessa saker hade företagen nog inte fortsatt.

Medlem

Blizzard tar verkligen priset.

En sånn här liten skitgrej borde va gratis. Ett tack till alla som spelar. Tog nog mindre än en dag att fixa. Det som tog tid var att bygga paywallen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av robbis:

Fast istället om nu dom gör så fel och är helvetes företag varför orkar du klaga på deras affärside? Deras val, inte du som spelare som bestämmer om det ska gå att köpa kosmetiska prylar eller ej. Då det är helt självvalt och inte P2W så varför orka bry sig?

Hela meningen med att folk klagar är förhoppningen om att förhållningssättet inte ska spridas. Till slut kanske nån spelmakare som den gillar börjar med samma metoder.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag älskar kaptialism men vi måste ta tillbaka skammen, att man kan göra detta utan att skämmas visar att kaptialismen och girigheten nått gränser som bara den riktiga Diablo hade vart OK med.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Folk som skriver att dem inte förstår varför detta är ett problem; tänk om dem hade gjort t.ex. en questline eller nåt form av event där detta vore en reward istället, mer content för folk att göra men istället för att göra spelet bättre sätter dem saker som dessa i en shop istället.

Företag bygger spel runt shoppen istället för att göra ett bättre spel.

Medlem

Jag orkade inte ens klara ut spelet. Men om jag någonsin spelar det igen så tänker jag skratta åt folk som köpt detta.

Medlem
Skrivet av Karmak:

De tjänar mer pengar på att ha det för detta pris än om de skulle ha det för 2-4 dollar
Priserna för sånt här har redan studerats och vilket är det bästa pris man ska sätta för att tjäna mest pengar

De har inte bara random satt ett pris
Det är därför du ser sånna höga priser i alla spel som har mikrotransaktioner
Till och med Last Epoch har miktotransaktioner för liknande priser, en portal skin kostar $10

Du har helt rätt i att det finns studier för vad som är bästa priset att sätta på saker, men detta görs inte för alla spel och jag anser att man inte alltid ska räkna med att företag faktiskt gjort mer än en grundläggande marknadsundersökning för att se vad liknande spel tar för priser för att avgöra vad som är ett rimligt pris.
Har ett par exempel där det visar sig att dom faktiskt inte gjort en undersökning utan bara testar saker och ser vad som funkar.

Heroes of the storm: Blizzard ändrade HOTS affärsmodell från att sälja skins till att börja sälja lootboxes. Dom såg hur mycket lootboxes dom sålde i Overwatch och tänkte dom kan göra samma sak i HOTS. Det dom inte räknade med är att målgruppen som spelar dessa spel är olika. I ett moba så är det mer vanligt att folk har ett par mains, och även om det också finns i Overwatch så är det inte alls lika vanligt. Så folk var inte beredda att köpa skins genom random lootboxes och dom slutade stödja spelet pga för låga intäkter.

Runterra: Riots version av heartstone ville inte att folk skulle behöva köpa kort för att spela med andra. Detta resulterade i det mest generösa kortspelet jag spelat men för att tjäna pengar så behövde dom göra något annat, och i detta fallet försökte dom sälja skins till korten, spelplanen och en liten avatar. Skins för spelplanen och avataren har dom redan gjort i Team fight tactics där det uppenbart fungerat. Men det fungerade uppenbarligen inte i detta spelet. Gissningsvis för att priset inte var motiverat för målgrupen av CCG spelare. Skins för olika kort fungerar inte heller för vem vill investera i ett skin för ett kort man gillar när en patch kan göra att din deck med det kortet inte går att spela längre för det är för svagt i nya "metan". Denna månaden så sa dom själva att spelet inte genererar tillräckligt med pengar så dom ändrar utvecklingen av spelet.

Apex Legends: Respwans affärsmodell har inte direkt misslyckats på samma sätt som dom två andra spelen gjort men dom har kraftigt kritiserats för deras aggressiva prissättning. I apex fall tycker jag det är ganska tydligt att dom kollat på Fortnite i deras prismodell för skins och battle-pass. Dom sätter sina priser på ungefär samma nivå eller högre troligen med motiveringen med att dom har lite mer detaljer i sina modeller vilket gör dom "mer värda". Vad dom inte tar hänsyn till är att Fortnite är en third person shooter där du kan se ditt skin hela tiden när du spelar. Apex däremot är ett FPS, där du bara ser dina händer, så du ser generellt sett bara ditt skin när du är i menyn eller när du gör en finisher. Spelet har dessutom en massa olika karaktärer så beroende på vilken karaktär du spelar kan du också inte använda ditt skin, vilket inte är ett problem i Fortnite. På liknande sätt med vapenskins som borde vara mer värdefulla för man ser dom mer, så kan en ny säsong låsa in vissa vapen i airdrops så du inte kan plocka upp dom lika ofta som du kunde tidigare. Jämför man det med tex Valorant där du kan ha dina favoritvapen och köpa dom mer eller mindre varje runda så kan jag se varför folk tycker deras skin är mer värda priset även om dom priserna också är helt absurda.

Så ja du har rätt i att dom gör undersökningar men dom tar inte alltid in alla aspekter som påverkar vad folk anser är acceptabla priser, som målgrupper för olika typer av spel accepterar olika prisnivåer, och vilket värde du får som spelare av ett skin baserat på hur mycket du kommer se det spelar roll. Många gånger kollar dom bara på vad liknande spel har för priser och lägger sig ungefär på samma nivå, vilket inte är mer koll på marknaden datamässigt än vad vi spelare har tillgång till.

Så jag tycker man borde vara lite försiktig med att påstå att alla spelföretag "vet" vad dom håller på med och bara acceptera att priset dom satt är korrekt. Anchoring är något som företag gör ofta så bara p.g.a. det borde man ifrågasätta vad dom håller på med mer än vi redan gör. Sätt ett högre pris än du tänkt för att se hur marknaden reagerar. Säger dom inget är det ok, klagar folk för mycket så sänker du priset och det ser ut som du lyssnar på din spelarbas och bryr dig om dom.

Skriv svar