Nintendo stämmer skaparna av emulatorn Yuzu

Inaktiv
Skrivet av NeoWeo:

Emulatorer i all ära men Nintendo syftar på att folk laddar ner deras spel innan de ens är släppta. Är det lagligt?

Det är inte lagligt eller rätt att göra. I detta fallet kan man inte skylla på ”men jag kommer köpa det när det släpps” eftersom personen i fråga äger inte ens spelet när hen väl laddar ner det.

Istället borde man då kolla upp vilka som lägger upp dessa spel? Helt klart är det personer som fått tag på sina exemplar innan de släppts (förhoppningsvis ingen på exempelvis Nintendo, vilket skulle vara en väldigt stor skandal för Nintendo om det kom fram).
Men samtidigt är det nog väldigt svårt att ta reda på en sådan sak eftersom företag eller exempelvis spelmedier måste få kunna ta del av spelen innan så att de kan testa och recensera lagomt till att spelet släpps.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Ja allt ska vara gratis, och helst i VR, varför ska vi konsumenter betala
-Vi äger inga spel utan en licens att få spela spelet i ett specifikt format.

Jag menar inte att saker ska vara gratis.
Men jag vill kunna göra det jag vill med det jag köper.
Yuzu låter mig spela Switch spel på PC och Steam deck. Kan inte se det som nått dåligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ur exempelvis en svensk synvinkel så känns det väldigt fel men som sagt så är det ju inte lagligt i alla länder att spela ens sina äldre spel emulerat.

Så är det säkert. Men det är lite märkligt att det bara är Nintendo som jagar folk med blåslampa. Vad jag vet iallafall.

Nintendo kanske skulle anställa gänget bakom emulatorn istället.

Medlem

Kan tänka mig att mycket har med att göra att Yuzu kräver inte firmware för att spela spel, fast det kräver dock en nyckel. Samt som vanligt med många emulatorer så gillar dom att ha early access versioner låsta till betalning, stort misstag, undvik allt som har med pengar att göra så är man något säkrare. Bortsett från det, yuzu är skräp ändå så inget som får mig att gråta.

Medlem
Skrivet av Djavulen:

Kan tänka mig att mycket har med att göra att Yuzu kräver inte firmware för att spela spel, fast det kräver dock en nyckel. Samt som vanligt med många emulatorer så gillar dom att ha early access versioner låsta till betalning, stort misstag, undvik allt som har med pengar att göra så är man något säkrare. Bortsett från det, yuzu är skräp ändå så inget som får mig att gråta.

Är den andra emulatorn bättre? Vad den nu heter. Bara använt Yuzu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En miljon nedladdade Tears of the kingdom innan det är släppt, ajajaj.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Ja allt ska vara gratis, och helst i VR, varför ska vi konsumenter betala
-Vi äger inga spel utan en licens att få spela spelet i ett specifikt format.

På vilket sätt är det gratis om han betalat för det?

Medlem

Ställer mig frågande om de har något case här, men det kanske räcker med ett strängt brev från advokaterna för att de på eget bevåg tar ner skiten? Konsolspel spelar man på konsolen de är avsedda för, uppenbart för min del i alla fall att denna typen av program i första hand är till för illegal piratkopiering. Sådant har konsolföretagen rätt att göra allt de kan för att försvara sig mot, även om det inte nödvändigtvis håller i rätten..

Medlem

Google Sony VS Bleem om man funderar på hur detta kommer att sluta.

Medlem

Intressant att yuzu får så mycket skit för detta. När TOTK läckte så fungerade det inte alls på yuzu såvida man inte letade upp inofficiella patchar från reddit etc. Har för mig att yuzu patchades officiellt först efter release av just anledningen att Nintendo inte skulle bli galna.

Däremot fungerade ryujinx direkt, så borde inte de stämmas istället?


signatur

Tack för visat intresse!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är den andra emulatorn bättre? Vad den nu heter. Bara använt Yuzu

Smaksak såklart egentligen, jag tycker den andra (Ryujinx) är betydligt bättre.

Medlem

Man kan köra för fort i en bil - förbjud bilar
Man kan köra för fort på en väg - förbjud vägar
Människor kan när som helst välja att köra för fort - förbjud människor

Medlem
Skrivet av Djavulen:

Smaksak såklart egentligen, jag tycker den andra (Ryujinx) är betydligt bättre.

Jag föredrar också Ryujinx.

Medlem

...och på en Nintendo-konsol i framtiden kommer Nintendo ha köpt källkoden av Yuzu för att själva kunna emulera och sälja sina gamla spel.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Djavulen:

Smaksak såklart egentligen, jag tycker den andra (Ryujinx) är betydligt bättre.

Fast det finns switch som det är tänkt man ska använda spelen till. Bilarna är gjorda för att köra på vägen, det finns inte så mycket alternativ.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fast det finns switch som det är tänkt man ska använda spelen till. Bilarna är gjorda för att köra på vägen, det finns inte så mycket alternativ.

Och skruvmejseln är tänkt att skruva med, det borde alltså vara olagligt att öppna färgburkar med dem?
Dammsugaren är tänkt att suga upp skräp med, så det borde vara olagligt att använda dem som vakuumsug?

Listan är nog nästintill oändlig över saker som inte används så som det var tänkt från början, låter som ett väldigt konstigt argument?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fast det finns switch som det är tänkt man ska använda spelen till. Bilarna är gjorda för att köra på vägen, det finns inte så mycket alternativ.

Det finns emulatorer också, som ofta ger en bättre upplevelse än vad Nintendo kan erbjudna med den sketna gamla switchen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns emulatorer också, som ofta ger en bättre upplevelse än vad Nintendo kan erbjudna med den sketna gamla switchen

Fast det brukar vara finnas en väg som alternativ och det är oftast samma som gjort vägarna. Det är inte Nintendo som gjort emulatorerna,

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fast det brukar vara finnas en väg som alternativ och det är oftast samma som gjort vägarna. Det är inte Nintendo som gjort emulatorerna,

Förstår inte poängen längre 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lasselason:

En miljon nedladdade Tears of the kingdom innan det är släppt, ajajaj.

Och piraterna kunde inte spela spelet innan release ändå. Snacka om att dra en nitlott 😅

KoP
Medlem
Skrivet av Ugglan:

Kan inte alla bara sluta piratkopiera?
Tack på förhand🤪👍🏻

Säg det till dom asiatiska (China, Indien med mera) länderna. Är nog där den större delen av all piratkopiering sker idag.

Medlem
Skrivet av KoP:

Säg det till dom asiatiska (China, Indien med mera) länderna. Är nog där den större delen av all piratkopiering sker idag.

+typ hela central/sydamerika

Moderator | Testpilot

Det största problemet här är att Tears of the Kingdom laddades ned över 1 miljon gånger innan spelet ens släpptes för allmänheten. I samma tidsram så ökade Yuzu Teamets intäkter på Patreon med 100%. Med andra ord så tjänade de pengar genom att konstruera en emulator som kan hjälpa folk med at spela piratkopierade spel.

Hade Patreon-delen inte funnits så hade det nog inte varit ett större problem. Du kan inte riktigt säga att det var en slump att deras intäkter fördubblades när ett av Nintendos mest efterlängade spel på senare tid släpptes samtidgit, även om Yuzu inte direkt uppmuntrade till att folk skulle betala.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av GustavA:

Så är det säkert. Men det är lite märkligt att det bara är Nintendo som jagar folk med blåslampa. Vad jag vet iallafall.

Nintendo kanske skulle anställa gänget bakom emulatorn istället.

Skulle Nintendo kunna få som de ville så skulle det nog inte finnas någon emulator eller rom filer.

Tycker dock att man kan se på fördelarna med det också. Själv gillar jag att testa de spel som fan har översatt till engelska, som exempelvis Fire Emblem Gaiden till Famicom. Hade jag inte testat det så hade jag aldrig köpt remaken som kom till 3DS. Men förstår att det inte kan vara kul med dem som inte vill betala för ett spel utan vill kunna spela det ändå.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Släpp alla 8 och 16-bit spel för 15-20 kr stycket till PC så tror jag problemet försvinner.

Men då kan man ju inte släppa remakes och ta fullpris för det...

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Men då kan man ju inte släppa remakes och ta fullpris för det...

Kan sätta min högra arm på att en remake av ”a link to the past” skulle flyga ur hyllorna oavsett pris.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nu är det väl inte Yuzu som tillhandahåller några piratkopierade spel, så Nintendo har i princip inget "case".

Rent logiskt så borde inte Nintendo kunna gå som segrare ur en rättegång.

Blanda inte in logik och verklighet när det kommer till copyright claims.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Att höra egna backuper måste väl vara det absolut sämsta argumentet i hela piratkopieringsdebatten. Finns väl inga riktigt funtade människor som gör det på riktigt.

Jodå, bara kolla e-shoppen som är nedstängd. Dessa spel kan aldrig laddas ner igen förutom när Nintendo vill göra en cash grab nästa gång.

Jag körde nyligen Wonder på Steam Decken, var riktigt trevligt med bättre skärm och kontroller än på min switch.

Medlem

På tok för många som bara sitter hemma och spelar hela dagarna, fullt avlönade av mina skattepengar...

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Emulatorer i all ära men Nintendo syftar på att folk laddar ner deras spel innan de ens är släppta. Är det lagligt?

Jag vet att Yuzu inte längre funkar med spel som inte är släppt än (säger det osagt med Patreon versionen) dom måste officiellt vara släppta för kunna spela

Köpte super Mario rpg och gjorde backup och spelade. Men testade en tidig utgiven kopia och den funkade alltså inte

Jag spelar på emulator för kunna få 60fps och spela i 4k upplösning därför. Stöder ej piratkopiering

Skriv svar