Yuzu-emulatorn ska stängas ner och företaget bakom betala 25 miljoner till Nintendo

Medlem

Nintendo firar sin seger med supernintendo.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ser ut som det ordnar sig.
Nintendo får fortsätta jaga vidare.
Fortsätta lägga resurser på jaga ist för att tillmötesgå användarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ser ut som det ordnar sig.
Nintendo får fortsätta jaga vidare.
Fortsätta lägga resurser på jaga ist för att tillmötesgå användarna

Nintendo har bara lyckats med att få emulatorn och scenen att gå mer underground. Nu finns fler incitament för andra att gå in och stötta.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Det är bra att lära dottern att inte stötta piss företag absolut!

Kan va bra för pappa att börja tjäna pengar istället så dottern kan få en roligare uppväxt

Medlem
Skrivet av JRA:

Det är just det som är grejen. Du kan inte påstå att du haft speciellt mycket stul med din PC på länge vilket också innebär att du ändå HAR haft strul, även om det inte varit speciellt mycket eller på länge. Tröskeln är inte så hög menar du vilket också innebär att det alltså ändå finns en tröskel och du kan själv inte förneka att PC blir aldrig lika lätt som att bara starta och sätta i skiva/kassett. Det handlar inte om att man inte hade kunnat spela på PC, men vi vars hela liv inte kretsar kring spel, vi som bara vill kunna slänga oss i soffan och spela lite emellanåt, vi vill inte ha något strul eller någon tröskel överhuvudtaget. Vi vill kunna bara sätta i skiva/kassett och bara starta direkt. Vi sätter värde på detta. För många är detta värt mer än antalet bildramar per sekund och annat trams som ingen vanlig människa ens lägger märke till i 9 fall utav 10.

Så om du spelar upp en film i vhs kvalite och sedan spelar upp samma i 4k så hade 9 av 10 inte märkt det?


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du är redan begränsad, Steam kommer förhindra dig att spela dina egna spel köpta på Steam på Deck om du inte gör deras online check-ins och de förbehåller sig rätten att när som helst dra tillbaka dina licenser att få spela. Så då blir ju ett förhindrande av mer eller mindre illegala emulatorer ett väldigt litet ingrepp i jämförelse. I de bästa av världar hade det förstås inte behövts, men tyvärr så missbrukas ju mjukvara som emularar Switch till väldigt stora värden som därmed stjäls från Nintendo.

Du inser att man kan äga och använda ett Steam deck utan att äga spel på Steam va? Man behöver faktiskt inte ens ha ett Steam konto och vill du inte använda förinstallerade steamOS är det bara installera valfritt annat operativsystem och installera precis vilka mjukvaror och spel man vill. Du bryter inte ens garantin om du öppnar upp ditt Steam deck och har fri tillgång till att göra hårdvaruförändringar (vilket faktiskt är rätt ovanligt)

JRA
Medlem
Skrivet av YmerXE:

Så om du spelar upp en film i vhs kvalite och sedan spelar upp samma i 4k så hade 9 av 10 inte märkt det?

För det är ju verkligen samma sak också. Om du vill vara seriös en stund så är däremot DVD och Blu-ray en bättre jämförelse. Kör du igång en DVD-film på en ny TV så kommer 9 av 10 vanliga människor inte att märka någon skillnad direkt. För skillnaden i bildkvalitén är faktiskt försumbar för de flesta.

JRA
Medlem
Skrivet av submariner:

Kan va bra för pappa att börja tjäna pengar istället så dottern kan få en roligare uppväxt

Eller hur?

"Pappa, kan jag få Princess Peach när jag fyller år?" Snääälla?"

"NEJ, barn! För att JAG är arg på Nintendo, grr! Du kan få en digital piratkopia istället. Så sparar vi pengar på presentpapper också."

Medlem
Skrivet av submariner:

Kan va bra för pappa att börja tjäna pengar istället så dottern kan få en roligare uppväxt

Pappa tjänar nog tillräckligt m d pengar för att dottern ska klara sig mer än väl! Men det gäller att lära den nya generationen om stora styga företag som absolut inte bryr sig om nåt annat än pengar!

Men sen om man är en blind konsument som slänger sina hårt förvärvade pengar på Pisse företag som tycker om att sälja skit i form av hårdvara till människor som älskar att äta "said" skit!

Medlem
Skrivet av JRA:

Eller hur?

"Pappa, kan jag få Princess Peach när jag fyller år?" Snääälla?"

"NEJ, barn! För att JAG är arg på Nintendo, grr! Du kan få en digital piratkopia istället. Så sparar vi pengar på presentpapper också."

Bättre att lära sina avkommor att stå med öppen mun medas storföretaget skiter ner i deras mun antar jag.. skit företag ska ha skit ända tills dom förändras eller går i graven simple and easy

Medlem
Skrivet av JRA:

Kör du igång en DVD-film på en ny TV så kommer 9 av 10 vanliga människor inte att märka någon skillnad direkt. För skillnaden i bildkvalitén är faktiskt försumbar för de flesta.

Jo det kommer dom, majoriteten av människor kan se tydlig skillnad på dvd 480p och bluray 1080p.
Hade du sagt att alla inte kan se skillnad på 1080p och 4k så visst, speciellt om du menar video som är uppskalad vilket jag gissar du menar med "ny tv". Men 480p är för lite pixlar för att skala upp.

Medlem
Skrivet av JRA:

För det är ju verkligen samma sak också. Om du vill vara seriös en stund så är däremot DVD och Blu-ray en bättre jämförelse. Kör du igång en DVD-film på en ny TV så kommer 9 av 10 vanliga människor inte att märka någon skillnad direkt. För skillnaden i bildkvalitén är faktiskt försumbar för de flesta.

Det där beror ju på vilken tv man har också.

När jag skaffade en samsung tv i 4k första gången med hdr ljus och färger och spelade upp en 4k youtubevideo och visade upp för min släkt blev alla imponerad på bildkvalitén då dom var van vid vanligt 1080p tv. De ställde sig 10cm ifrån och stirrade på pixlarna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

JRA
Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Jo det kommer dom, majoriteten av människor kan se tydlig skillnad på dvd 480p och bluray 1080p.
Hade du sagt att alla inte kan se skillnad på 1080p och 4k så visst, speciellt om du menar video som är uppskalad vilket jag gissar du menar med "ny tv". Men 480p är för lite pixlar för att skala upp.

Poängen är att nya filmer kommer fortfarande ut på DVD år 2024. Varför? För att folk uppenbarligen fortfarande köper nya filmer på DVD (även om det är på nedgång) år 2024. Och varför skulle man köpa nya filmer på DVD istället för Blu-ray år 2024? För att skillnaden mellan DVD och Blu-ray är försumbar för många och de flesta bryr sig helt enkelt inte även om de ser en skillnad. Detta är anledningen till att Blu-ray aldrig tog över helt och aldrig slog ut DVD från marknaden på samma sätt som DVD tog över och slog ut VHS. För att i ögonen på den stora massan så såg inte Blu-ray ut att vara en lika stor skillnad/fördel från DVD som DVD tidigare var från VHS.

PS. Tänk också på att majoriteten av människor är inte teknikentusiaster som skriver på spelforum mitt i natten. Det är inte normen liksom. Det är vi som är de knäppa. Majoriteten av människor bekymrar sig verkligen inte om 720p, 1080p, 4K, 5K, 30 FPS, 60 FPS, raytracing och allt vad det heter. Det är verkligen skit samma för de flesta.

Medlem

Väldig koncentration på "stora massan".
Flesta gamers här lägger pengar på sitt intresse så struntar man vad "stora massan" vill ha.
Stora massan verkar också ha lessnat på dagens spelklimat dåndet verkar vara kaos i AAA industrin.
Tror inte heller Nintendo kommer upprepa sin succe för "stora massan" med uppföljaren till switch.
Utan det blir säkert inte samma dom WiiU men kanske gamecube eller nåt därikring.

Man borde inte ha noll förståelse för varför vissa vill ha ut det mesta möjliga på samma sätt som man själv vill vara bekväm och nöja sig med 30FPS.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av JRA:

Poängen är att nya filmer kommer fortfarande ut på DVD år 2024. Varför? För att folk uppenbarligen fortfarande köper nya filmer på DVD (även om det är på nedgång) år 2024. Och varför skulle man köpa nya filmer på DVD istället för Blu-ray år 2024? För att skillnaden mellan DVD och Blu-ray är försumbar för många och de flesta bryr sig helt enkelt inte även om de ser en skillnad. Detta är anledningen till att Blu-ray aldrig tog över helt och aldrig slog ut DVD från marknaden på samma sätt som DVD tog över och slog ut VHS. För att i ögonen på den stora massan så såg inte Blu-ray ut att vara en lika stor skillnad/fördel från DVD som DVD tidigare var från VHS.

Finns jättemånga skäl till att inte skaffa det nyaste och som du säger är det många som inte ser skillnaden men många av dem har inte hårdvaran som krävs för att se skillnaden heller.

Vissa påstår sig inte se/känna skillnad mellan 30fps och 60+fps i spel medan andra gör det direkt.
Önskar jag hade det problemet, skulle bli så mycket billigare då men icke. Trist nog märker jag skillnad långt över 120fps.
Samma sak med upplösning för mig.
Ser direkt om det är lågupplöst material som presenteras i högre upplösning och avskyr det.
Vissa Switch-spel är verkligen så suddiga att man mår fysiskt illa.

Så jag är glad för att tekniken fortsätter utvecklas.
Nästa steg i utvecklingen jag vill se är monitorer som inte har någon motion blur.
Tänker mig en monitor med styrkorna från CRT-monitorer och dagens bästa OLED-monitorer.
Alternativet är väl extrema bildfrekvenser och som det ser ut i dagsläget kanske det är mer troligt.

Medlem

"Alla exemplar av programmet förstörs"? Aldrig provat denna, men antar att den kommer vara lika tillgänglig ändå, bara inte från vanliga sidan?

xcr
Medlem
Skrivet av quilling:

"Alla exemplar av programmet förstörs"? Aldrig provat denna, men antar att den kommer vara lika tillgänglig ändå, bara inte från vanliga sidan?

Den kommer finnas kvar, det finns ingen mission impossible self destruct funktion i koden.

Gen
Medlem
Skrivet av JRA:

Det är just det som är grejen. Du kan inte påstå att du haft speciellt mycket stul med din PC på länge vilket också innebär att du ändå HAR haft strul, även om det inte varit speciellt mycket eller på länge. Tröskeln är inte så hög menar du vilket också innebär att det alltså ändå finns en tröskel och du kan själv inte förneka att PC blir aldrig lika lätt som att bara starta och sätta i skiva/kassett. Det handlar inte om att man inte hade kunnat spela på PC, men vi vars hela liv inte kretsar kring spel, vi som bara vill kunna slänga oss i soffan och spela lite emellanåt, vi vill inte ha något strul eller någon tröskel överhuvudtaget. Vi vill kunna bara sätta i skiva/kassett och bara starta direkt. Vi sätter värde på detta. För många är detta värt mer än antalet bildramar per sekund och annat trams som ingen vanlig människa ens lägger märke till i 9 fall utav 10.

Tror inte någon förnekar att PC-spelande kan vara mer struligt än konsol pga. hundratals eller tusentals möjliga konfigurationer men samtidigt är det just skalbarheten som är den spännande dragningskraften med PC. Jag köpte spel X men kan bara köra det i 1080p med Mediuminställningar. Jag har dock min nya feta 4K TV som jag precis köpt och vill kunna lira spel X i 4K Ultra, ja då går jag och köper ett nytt grafikkort och/eller CPU osv. Man kan själv, utefter budget, välja hur man vill spela, något som inte går på konsol. Witcher 3 på Switch körs bara i ~720p/30fps med kraftigt nedskalade grafikinställningar? Bara att gilla läget eller inte köpa det alls, du har inga valmöjligheter.

Sen håller jag med om att det är väldigt mycket plug & play med konsoler och att saker som tex Shaders redan är genererade i förväg, något som saknas på PC (men det finns lösningar för det också). Man behöver aldrig installera drivrutiner, hålla koll på launchers osv på konsol. Båda tingen behövs, det är uppenbart och ser själv tjusningen med min PS5, i vissa situationer.

Däremot blir jag så trött på folk som tjatar om att "antalet bildramar per sekund och annat trams" inte märks. Ser man inte sådant borde man ta ett allvarligt snack med sin ögonläkare. Skillnaden mellan 30 och 60 är så sjukt uppenbar, likaså 60 vs 120. Samma med 1080p vs 4K...övertydligt! Och om det nu är så oviktigt med "annat trams", varför har moderna konsoler som PS5 och XBSX/XBSS börjat ha grafikinställnigar i allt fler spel? "Performance mode" och "Quality mode" är trots allt en vanligare och vanligare syn. Detta gäller iofs inte Switchen eftersom det är en brödrost men möjligt att Switch 2 också kommer börja införa grafikinställningar. Vi får väl se.

Skrivet av JRA:

Och där slog du huvudet på spiken. Det är precis det som är det stora felet med moderna konsoler och den stora anledningen till att många börjat tröttna, att de praktiskt taget är mer som bökiga datorer än konsoler. Update firmware? En version krävs att uppdatera till för att spela ett spel som kan köpas fysiskt? Patchar? Att behöva installera spel och nödvändigheten att behöva installera om spel innan patchar man måste ladda hem kan installeras? Vad fan i helvete, det var inte detta jag slutade spela PC och började spela konsoler för på 90-talet!

Ska det vara på det viset kan det kvitta. PS4 Pro blir nog den sista konsolen som jag lade pengar på i så fall (eventuellt Switch 2). Av PS1, PS2, PS3 och PS4 så är det förresten också PS4 som är den jag spelat minst på, mycket för att jag finner böket för tröttsamt när jag redan är trött på kvällarna då jag bara vill kunna koppla av och spela något. Så sätter man igång PS4:an och det första man får upp är ett meddelande att uppdatera detta och installera detta, åh nej. Då plockar jag hellre upp Switchen ärligt talat.

Så det kommer aldrig systemuppdateringar eller patcher till spel som är installerade på Switchen?

Medlem
Skrivet av Gen:

Så det kommer aldrig systemuppdateringar eller patcher till spel som är installerade på Switchen?

Det kommer och det görs systemuppdateringar och patchuppdateringar på Switch. Till skillnad från PS5 och Series X så är dessa uppdateringar minimala i storlek eftersom konsolen är väl mer lik en mobiltelefon. Det går snabbare.
Jag kan bara gissa att om Switch 2 får större spel så kommer även dessa ta längre tid att installera och uppdatera men den kanske får snabbare lagringsmedium.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Gen
Medlem
Skrivet av lonian:

Det kommer och det görs systemuppdateringar och patchuppdateringar på Switch. Till skillnad från PS5 och Series X så är dessa uppdateringar minimala i storlek eftersom konsolen är väl mer lik en mobiltelefon. Det går snabbare.
Jag kan bara gissa att om Switch 2 får större spel så kommer även dessa ta längre tid att installera och uppdatera men den kanske får snabbare lagringsmedium.

Jag förstår, det låter logiskt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nintendo har inte riktat in sig på Citra. Citra nämns inte i domstolsdokumenten. Det handlar istället om att upphovsmännen bakom Citra är desamma som utvecklat och sålt Yuzu. I domstolens utlåtande så förbjuds upphovsmännen att arbeta på något projekt över huvud taget, nu eller i framtiden, oavsett vad det är, som bryter mot Nintendos upphovsrätt för spel eller operativsystem.

Det är standard för att förhindra att brottslingar skall kunna återgå till brottslig verksamhet genom att helt enkelt starta ett nytt projekt under annat namn eller ägarskap.

https://www.gamespot.com/articles/nintendo-lawsuit-shuts-down...

Ok så eftersom de är förbjudna från att jobba på projekt som skulle kunna bryta mot Nintendos upphovsrätt för all framtid, så tar de det säkra före det osäkra och stänger ner Citra. Nåja det finns ju redan forks så det är väl bara att vänta och se om Nintendo går efter dessa projekt också.

Medlem
Skrivet av Brona:

Ok så eftersom de är förbjudna från att jobba på projekt som skulle kunna bryta mot Nintendos upphovsrätt för all framtid, så tar de det säkra före det osäkra och stänger ner Citra. Nåja det finns ju redan forks så det är väl bara att vänta och se om Nintendo går efter dessa projekt också.

Precis. Källkoden lär ju vara tillgänglig så det stoppar ingen annan från att lansera emulatorerna i fråga under annat namn med annan upphovsman. Men det kommer bli svårare att hitta någon som vill fronta emulatorer av current gen konsoler efter detta då de inte vill få Nintendos advokater efter sig. Last gen emulatorer däremot kommer folk nog se som fortsatt oproblematiska.

Medlem
Skrivet av JRA:

Eller hur?

"Pappa, kan jag få Princess Peach när jag fyller år?" Snääälla?"

"NEJ, barn! För att JAG är arg på Nintendo, grr! Du kan få en digital piratkopia istället. Så sparar vi pengar på presentpapper också."

Skrivet av xXG13HaZeXx:

Bättre att lära sina avkommor att stå med öppen mun medas storföretaget skiter ner i deras mun antar jag.. skit företag ska ha skit ända tills dom förändras eller går i graven simple and easy

HAHA! Ja, lär barnen att tro att de har rätt att bestämma över hur alla andra ska fungera annars har de rätt att göra vad de vill med dem. "Det här företaget tjänar tillräckligt med pengar så vi har rätt att stjäla från dem". "Det här företaget släpper inte filmer/spel/musik på plattformen jag föredrar så de suger så jag har rätt att stjäla från dem". De säljer hundratals miljoner konsoler och miljarder spel varför skulle de varken förändras eller konka? Och varför skulle din meningslösa åsikt i frågan ha någonting med saken att göra? Lite narcissistiskt att tro det ens. Passar de inte finns det massvis andra format att spela på lagligt vis utan att förvänta sig allting ska anpassa sig efter ens egna preferenser eller att det ger en rätt till whatever. Väx upp.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

HAHA! Ja, lär barnen att tro att de har rätt att bestämma över hur alla andra ska fungera annars har de rätt att göra vad de vill med dem. "Det här företaget tjänar tillräckligt med pengar så vi har rätt att stjäla från dem". "Det här företaget släpper inte filmer/spel/musik på plattformen jag föredrar så de suger så jag har rätt att stjäla från dem". De säljer hundratals miljoner konsoler och miljarder spel varför skulle de varken förändras eller konka? Och varför skulle din meningslösa åsikt i frågan ha någonting med saken att göra? Lite narcissistiskt att tro det ens. Passar de inte finns det massvis andra format att spela på lagligt vis utan att förvänta sig allting ska anpassa sig efter ens egna preferenser eller att det ger en rätt till whatever. Väx upp.

Och dagens pajas pris går helt klart till dig!

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Och dagens pajas pris går helt klart till dig!

Vettigt inlägg. Hög nivå på diskussionen. Nobelprisnivå. Verkligen. Gör vad du vill, det är bara dina intressen och åsikter som spelar någon roll ändå. Alla som inte håller med är pajasar. Wow.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vettigt inlägg. Hög nivå på diskussionen. Nobelprisnivå. Verkligen. Gör vad du vill, det är bara dina intressen och åsikter som spelar någon roll ändå. Alla som inte håller med är pajasar. Wow.

Asså det ska komma ifrån dig du utrycker dig värre än en 14 åring och du säger till mig att växa upp. Som sagt dagens pajas pris går till dig!

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Asså det ska komma ifrån dig du utrycker dig värre än en 14 åring och du säger till mig att växa upp. Som sagt dagens pajas pris går till dig!

Haha "okej".

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha "okej".

Höhö "okej"

Medlem

Vad exakt är olagligt med själva emulatorn?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vad exakt är olagligt med själva emulatorn?

Dels har väl utvecklarna bakom emulatorn marknadsfört till profit att använda den för att pirata nya releasetitlar som Tears of the kingdom, sen har de väl även stulit olika krypteringsteknologi från Nintendo/Switch. Sen hurvida emulatorn i sig skulle vara illegal är väl en annan fråga, det går ju för både Nintendos advokater och för rättsväsendet att göra bedömningar utifrån vad den används till och om den på stort används för kriminell aktivitet.
Tycker det finns ett värde med lättillgängliga emulatorer av retroformat, Nintendo har väl heller inte i nutid gett sig efter sådana. Men finns inga legitima skäl jag kan komma på att emulera dagsaktuella spelkonsoler, då kan man ju köpa konsolen och spelen istället om man nu har legitima skäl att vilja spela dess spel.

Skriv svar