Snabbkollen – Fuskas det mer i onlinespel nu än förr?

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Fuskas definitivt mer, finns en video på en kille i tarkov som själv kör fusk för att upptäcka fusk och vad det verkar är det typ en cheater i varenda game.

https://www.youtube.com/watch?v=p5LfGcDB7Ek

Om någon vill se.

cs2 har ju även sjukt problem med cheaters.
Hoppas på att branschen kommer med lite banbrytande anti-cheat med ai teknik osv.

Ja exakt var är ai anti cheat? Varför pratar ingen om detta???

Medlem

Tidigare så var det bara tuffa idrotts män som fuskade, nu fuskar även nördarna online.
Were is the world going!
-God damn Clara!

Medlem

Ingen aning spelar inte ofta mot pc spelare. Och på PS5 så märker iaf inte jag av det alls. Spelar i princip bara online Apex och Helldivers 2 nu och märker inget i Apex. Men detta kan ändras när jag börjar spela Sea of Thieves kanske....

Medlem
Skrivet av Gutface:

Att fuska online tar bort hela poängen med att spela online. Sluta.

Det måste vara svårt att lura sig själv att det är värt att lägga tid på tycker jag. För mig är det helt meningslöst att göra för inget man gör i spelen med fusk spelar någon roll överhuvudtaget.

Medlem

För fanns det nästan alltid aktiva admins när man spelade. Så då fuskades det inte lika uppenbart.

Idag fuskar flera mer öppet, pga just bristen på admins. Det kan ta fler dagar eller veckor innan de blir bannade.

Medlem

De senaste åren när jag spelat online har det varit Blizzards spel. Mestadels Diablo 2 och 3. Även en del online på Nintendo Switch såsom Splatoon och Mario Kart 8.

Jag har verkligen inte upplevt något fusk i huvudtaget.
Däremot minns jag tiden när jag spelade CS online på PC både på 00 och 10-talet. Det var väldigt tydligt fuskande. På den nivån att man ständigt fick byta server. Man kunde bli AWP skjuten genom tre olika väggar. Det var skrattretande.

Givet mina referenser så är svaret - nej det fuskas mindre. Men det finns nog en klick människor som betalar för fusk idag och som är betydligt mer diskreta. Så de upptäcks inte i samma utsträckning och de kan därför hålla på längre.
Gissningsvis är kombon FPS och PC attraktiv för fuskare. Den var i alla fall det förr och ser inte varför detta skulle ha förändrats om inte anti-cheat systemen är smartare än fuskprogammen.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Det lär ju finnas en industri inriktad på fusk nu för tiden; kan vara en indikation.

Sitter själv och leker med cheat engine, single player dock , men då ser jag mer på det som att modda och "testar" lite saker.

Medlem

Jag har märkt av det mer idag än förut, Spelar ganska mycket CS2 och Destiny 2. CS2 så antingen möter man en fuskare eller så har man med sig en fuskare med spinbot, wallhack eller aimbot princip vartannat game. Destiny 2 så ser man ganska mycket av personer som använder sig av macrospam för att ducka medans de skjuter eller fullt av idioter med Xim

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag spelar nästan bara online-spel och märker aldrig några fuskare, kanske bara är lyckligt ovetande. Men tekniken att hitta fuskare måste väl ändå vara bättre än back in the days?

Samma här. Dock spelar jag mest MMORPGs som WoW, GW2, FF14, SWTOR osv, så jag märker inte av fusket i någon större utsträckning.

Jag kan tänka mig att fusk manifesterar sig på en myriad olika sätt i diverse genrer.

Fusken får också mer genomslagskraft i vissa speltyper mot bakgrund av tekniska förutsättningar såväl som etablerade incitamentstrukturer.

I WoW och liknande MMOs handlar fusken många gånger om att köpa spelvaluta för riktiga pengar - i kontrast mot aim bots och wallhacks i CS och maphacks i RTS-spel.

Det är ett prekärt hopkok av digital avföring, men jag vill påstå att fusk som aim bots, wallhacks och maphacks slår betydligt hårdare mot communityt som helhet.

Förr i tiden kunde *host*...folk (källa: en ung och dum mig själv) skrivskydda en fil/mapp i Diablo 2 och sedan handla upp allt guld i hopp om att få Stone of Jordan osv - för att sedan logga ut. Spelet kunde inte skriva i den låsta filen och således hade du kvar allt ditt guld när du loggade in på nytt.

Detta var dock 20+ år sedan, och anti-fusksystemen är förhoppningsvis mer sofistikerade idag.

Slutklämmen blir att så länge folk kan tjäna pengar på att sälja fuskprogram så kommer tjänsterna nog tyvärr alltid att finnas - för det finns bevisligen en marknad för dessa tjänster...

...och en speciell plats i helvetet för de som nyttjar dem.

Medlem
Skrivet av NizzeG:

nä jösses är det att tycka att aim-assist är fusk.

Det är ju fusk lol

Medlem

Trist med fusk online.
Tur så det mp spel jag spelar just nu märker jag inte av fusk.
Lite fördelen med en liten scen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När är "förr"?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Det fuskas mer idag känns det som. Jag hoppar mellan CS2 och Destiny 2. Och just i Destiny är det helt sjukt hur mycket det fuskas nu... Infinite heavy ammo, aimbot eller xim/cronus användare... Var ju nån streamer som lirade med fusk i hela 5 timmar innan han blev bannad. Det tog alldeles för lång tid innan han fick smaka hammaren. Det ska vara instaban!

12
Skriv svar