Saknar du det gamla goda internet?

Medlem
Saknar du det gamla goda internet?

Jag ska väl börja med att bekänna att jag ofta ser mina yngre dagar gråtmilt genom skimrande nostalgibrillor för att jag saknar mystiken av att vara blyg och outvecklad i skallen, ha mer energi för att söka gemenskaper etc. än nu när jag är gammal och arg (förvisso samtidigt lite skönt ibland med att inte vara speciellt blyg längre). Och ja, jag saknar ärligt talat nästan allt från "den gamla goda tiden" inkl. VHS-band och att tjorva med att spela in tv-program.
I alla fall, FZ börjar ju nästan kännas som en oas för oss gamlingar som fortfarande navigerar oss genom internet enligt gamla normer och inte riktigt förstår oss på nymodiga sociala kanaler som är mer bundna till mobiltelefoner etc. Tycker generellt också det är rätt trist att slösurfa numera jämfört med förr när man hade mer "internetbekantskaper" man diskuterade med. Som gammalt tillbaka när jag som nyinflyttad i för mig helt främmande staden Uppsala kunde gå på Loading.se-träffar, ungdomar.se-träffar etc. Nu hänger jag ju förvisso inte i internetcommunitys avsedda för ungdomar längre då jag är 35+ (vore ju opassande märkligt annars..), men jag inbillar mig att sånt inte riktigt existerar längre för dagens unga?

Det var också tiden då flera av dagens stora kända communitys också var lite mindre och det var generellt mer mystik kring dem, vilket jag också kan sakna.

Något ni andra old-timers brukar reflektera över?

Medlem
Skrivet av Majoren:

I alla fall, FZ börjar ju nästan kännas som en oas för oss gamlingar som fortfarande navigerar oss genom internet enligt gamla normer och inte riktigt förstår oss på nymodiga sociala kanaler som är mer bundna till mobiltelefoner etc.

Det är ju exakt vad FZ är. Fast å andra sidan kör jag varken IRC, ICQ, Skype, Facebook eller MS Messenger.

Jag har X, FZ, Steam, YouTube och Discord som sociala kanaler. Det är väl framförallt Discord man spelar och på FZ man skriver längre och mer allmäna frågor. Twitch har jag aldrig fastnat för. Däremot händer det att jag tittar in på när Wakkah spelar eller när det vankas Fragzone Fredag. Ibland någon gång i veckan kan det bli ett snabbt öga i 9gag eller reddit.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Visst saknar jag det, när MSN Messenger försvann så fick mitt sociala liv online en rejäl käftsmäll.

Jag saknar 00-talet då MSN Messenger användes och mängder av officiella spelforum fanns, innan Facebook, Reddit och Discord tog grepp om allt.

ZF
Medlem

Saknar tiden när folk mest som ville ha en ruta gratis mark på internätet faktiskt fick homestyla sitt eget hus.

Det enda företagen la till var en banner med reklam.

Idag ser allting likadant ut och det enda i form av innehåll och aktivitet är att repetera eller gilla någon annas antagligen redan repeterade post. För att inte göra det hela tiden är en fribiljett till botten av algoritmen.

Saknar döda sidor med.

Medlem

Det är typ det enda jag tänker på, hur mycket bättre det var förr, speciellt internet.

Skillnaden mot spel, som jag också så klart tyckte var bättre förr, dessa finns ju kvar och går att spela och ibland bättre idag, men internet, hemsidor och sådant, där finns inte det gamla kvar, inte på samma sätt, de har ersatts av nya sidor, anpassade sidor och folk som använder internet är sjukt diversifierade, det skall finnas plats för alla eftersom alla använder telefoner med internet, både nuckan på hörnet och p12an med kepsen.

Någon här förklarade vad web3 var för något, typ förra året, men jag kollade lite, det verkliga förfallet började vid web2, då började det gå utför.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gillar Reddit hyffsat mycket och faktumet att det bästa sättet att googla saker numera är att skriva det man vill googla på + reddit.
T ex ”internet var bättre förr reddit”.
Gör jag inte det får jag sällan några Reddit-resultat på google.

ZF
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Någon här förklarade vad web3 var för något, typ förra året, men jag kollade lite, det verkliga förfallet började vid web2, då började det gå utför.

Hur tycker du sarkasm funkar på web3 rent generellt?

Medlem

Saknar alla små mysiga forum som gått och dött när trafiken hamnat hos giganterna som reddit och andra ändlösa scroll appar. Men FZ och Sweclockers finns ju kvar, så det får man vara tacksam för så länge det varar.

Swebits forum eller sitta och snacka med några randoms på DC++ hubbar var mysigt, på den tiden när man höll på med att tanka ner helt lagliga saker.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är typ det enda jag tänker på, hur mycket bättre det var förr, speciellt internet.

Skillnaden mot spel, som jag också så klart tyckte var bättre förr, dessa finns ju kvar och går att spela och ibland bättre idag, men internet, hemsidor och sådant, där finns inte det gamla kvar, inte på samma sätt, de har ersatts av nya sidor, anpassade sidor och folk som använder internet är sjukt diversifierade, det skall finnas plats för alla eftersom alla använder telefoner med internet, både nuckan på hörnet och p12an med kepsen.

Någon här förklarade vad web3 var för något, typ förra året, men jag kollade lite, det verkliga förfallet började vid web2, då började det gå utför.

Men det är ändå rimlig tanke tycker jag, att det mesta var bättre förr.
För egen del så känns det nästan som att hela samhället, inklusive internet, befinner sig i nån form av accelererande degenereringsfas. Allt blir bara liksom andefattigare hela tiden; facebook, instagram etc. känns som internets motsvarighet till småbutiksdöden ute i städerna. Och hänger väl med också att jag inte gillar riktigt att allt ska effektiviseras utefter lättja hela tiden. kan t.om. sakna de gamla sökmotorerna där man var tvungen att anstränga sig för att hitta saker

Medlem

Jag har surfat sen 00-talet. Tycker om att kolla ritade bildgallerier.
En sak jag tycker är knepigt att hitta exakt det jag söker efter, att det är begränsat till en "tag" på många sidor.
Så svårt att specificera, Bowser + Mario + pixel art - men kanske gör fel?

Jag saknar också internet före 2022. Känns som att det mer och mer svämmas över av AI-producerat content.
Ser fler och fler Youtube-videos, där det producerats av en AI. Lite orolig för om internet oåterkalleligt håller på att att förstöras av det.

Medlem

Jag saknar nog inte internet som det var förr. Extremt dåliga websidor och erfarenheter generellt. Forum osv var jag aldrig särskillt aktiv på. Minns att jag försökte komma in på FZ eller fragzones IRC kanal och blev hånad så pass att jag lämnade direkt igen. Discord känns som en direkt uppgradering på gamla IRC.

Det är lättare och smidigare idag att hitta all typ av information som finns. Hade den informationen funnits när jag var barn och började lära mig programmera så hade jag varit en mycket mer kompetent utvecklare än jag är idag.

Det finns så klart dåliga sidor med dagens internet också. AI, influencers och informationsöverflöde med mera, men jag tänker att fördelarna överväger nackdelarna.

Medlem

Instämmer. Jag har goda minnen från netscape navigator, det var en speciell tid innan internet blev för stort. Lite charm med att bilder tog lång tid att ladda in (hade 28k modem och när klasskompisen fick 56k var många avundsjuka), åtminstone tills ADSL lanserats. Jag använde ICQ runt 96-99, senare bytte många till facebook, men det totalvägrade jag. Hängde mycket på fragzone runt 98 och i mindre forum.

Internet förr var lite som kraften i den gamla star wars filmerna, mystiskt och intressant.

Ja, det förflutna gör sig ständigt påmint.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag saknar bubblan vi 90talister hade under 00-10talet med socmedier som MSN, Lunar, Kamrat, Bilddagboken, Emocore, PLayahead osv.

Det känns som med Facebook och Instagram så skulle alla vara med och bubblan sprack


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Saknar också gamla internet. Jag tror att det är mycket de stora algoritmernas fel att det blivit så här dåligt. Vill inte skylla på enskilda aktörer då jag tror att alla har dragit ett strå till stacken på ett eller annat sätt, men uppenbara ledare av utvecklingen är till exempel Google, YouTube, Facebook, X och TikTok.

Förut var det (i mina kretsar ialafall) till stor del communties som representerade mitt internet men nu är det algoritmerna som väljer vad jag ser och inte ser.

De som betalar och skriker mest, syns mest, och det som skapar mest uppmärksamhet genom fake content, drama och dynga prioriteras också.

Ett praktexempel på Internet när det fungerar som bäst tycker jag är Wikipedia. Det är absolut en av mina favoritplatser fortfarande. Alla får vara med och bidra men det finns en grupp supermoderatorer som håller rent. Jag tror faktiskt att Internet behöver modereras till en viss del och gamla communities är ett bra exempel på detta. Reddit tycker jag också är helt OK tack vara mederationen. Även Twitch fungerar väl då det är moderarat till stor del. Och ja, jag är medveten om att det är långt ifrån perfekt, men jag får uppfattningen att de verkligen försöker bli bättre.

Medlem

Saknar absolut det gamla internet och tycker att det är algoritmerna samt sociala medieplatformar som har förstört det och nu generativ AI som förorenar nätet med värdelös skräpdata, i allt ökande takt.

Våra hjärnor mår liksom inte bra av att bli konstant matade med information och stimulans, vilket numera är ganska väl bevisat, på vetenskapligt håll.

Små communities på forum osv är ganska perfekta, då det handlar om mindre grupper människor, som att vara med i en förening eller ett litet samhälle. Interaktionerna och relationerna blir oftast mer meningsfulla.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Men det är ändå rimlig tanke tycker jag, att det mesta var bättre förr.
För egen del så känns det nästan som att hela samhället, inklusive internet, befinner sig i nån form av accelererande degenereringsfas. Allt blir bara liksom andefattigare hela tiden; facebook, instagram etc. känns som internets motsvarighet till småbutiksdöden ute i städerna. Och hänger väl med också att jag inte gillar riktigt att allt ska effektiviseras utefter lättja hela tiden. kan t.om. sakna de gamla sökmotorerna där man var tvungen att anstränga sig för att hitta saker

Anden, känslan och det autentiska får inte plats i det opersonliga, giriga och massproducerande samhället. Tacksamt nog håller inte ett sådant samhälle i längden så förr eller senare kollapsar det.

Medlem

Saknar verkligen inte 56k-modemen man fick sitta med allt för länge...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Saknar verkligen inte 56k-modemen man fick sitta med allt för länge...

Haha. Men tänk ändå vad man fick prioritera med den begränsade bandbredden och tiden man hade på internet då. Det skulle värt besöket. Idag är det som vatten i kranen, man tar det för givet.

KoP
Medlem

Njae.. finns väl ingen större orsak att sakna det gamla internet. Långsamt och grått.

Medlem

Ett stort problem med hur det är nu, jämfört med då, tycker jag är att allt har blivit så himla fragmenterat, dvs uppdelat.

Det finns helt enkelt för många tjänster som gör samma sak. När jag var yngre chattade alla i min bekantskapskrets via MSN, spela gjorde vi antingen på samma konsol (Xbox 1 t.ex.) eller hos varandra. I ungdomsåren började många kompisar spela mer på PC, använda Ventrilo osv och sen började man successivt delas upp i olika grupper som inte längre kunde kommunicera med varandra. Jag lirade Xbox 360, någon annan PS3, någon PC. MSN började dö ut och sen började nya system dyka upp så som Skype, Facebook, Instagram, WhatsApp, Twitter osv vilket gjorde att grupperna delades upp ännu mer.

Nu har jag kvar Facebook/Messenger för att de flesta är kvar där, men det finns mängder av vänner man tappat kontakt med bara för att de valt att använda andra sociala medier tex.

Det är en tråkig utveckling som jag hoppas hittar tillbaka någon gång. Samtidigt vill jag inte vara en grinig gubbe och säga att allt var bättre förr, men för mig är det uppenbart att den tekniska utvecklingen har skapat en oönskad distans till personer som stått en nära.

Medlem

Ja.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

MSN Messenger, Lunarstorm, Efterfesten, Limewire.. haha det var tider det! Kändes även som att information inte var lika restriktivt på samma sätt. Jo visst saknar man gamla internet.

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Haha. Men tänk ändå vad man fick prioritera med den begränsade bandbredden och tiden man hade på internet då. Det skulle värt besöket. Idag är det som vatten i kranen, man tar det för givet.

Fick typ sitta över 1 timme för en mp3 på några megabyte, ja jo va tider det

Medlem

Håller med! Jag saknar det gamla, genuina och trevliga internet. Innan det blev main stream och Big Buisness och politiska agendor förstörde internet, som med allt som är/var vackert från början.
Girigheten har den förmågan eller ja, människans konstanta jakt på profit och ego-boost är summan av det hela.

Minnen kan de dock inte smutsa ner <3


signatur

|.|

Releasehästryttare

Det jag saknar mest med dåtidens internet är att folk inte va så skygga förr, då hittade man folk att spela med enkelt men nu är folk livrädda för att bli vän med någon annan.

Medlem

Jag saknar när Battlefield 1942 var spelet alla spelade och man hängde dagligen på deras IRC och BFCentral. Det var tider det!

Medlem
Skrivet av Devan:

Det jag saknar mest med dåtidens internet är att folk inte va så skygga förr, då hittade man folk att spela med enkelt men nu är folk livrädda för att bli vän med någon annan.

Slutna röstchattar har inte hjälpt heller. Dvs att spelare snackar via Discord eller i partyn utanför spelet.

Medlem

Saknar modem. Saknar att piska lpb's. Saknar gemenskapen i Quake. Hängde på fragzone och spelade på de servrarna. Letade klanmatcher på irc.

Jag saknar verkligen gamla internet.

Det fanns verkligen en helt annan gemenskap. Man lärde ju känna personerna på ett forum på ett helt annat sätt. Lärde sig vad folk hade för åsikter, vilka man gillade samma spel som, vilka man delade åsikter och intressen med, och även vilka som var helt meningslösa att ens diskutera med och vilka som alltid började tjafsa osv.

Internet var ju, hur konstigt det än låter i en tid med sociala medier, mycket mer socialt då.

Jag hängde mest på SuperPlay och Loading.se under dess storhetstid. Där anordnade folk Nintendo DS-träffar i olika städer, andra träffar, kryssningar, julklappsbyte, julkalender där många medlemmar verkligen gick in för det och mycket mer.

Trådar kunde ju även pågå hur länge som helst. I veckor, månader eller ibland till och med år. Då kändes det meningsfullt att delta i diskussioner.

Hur länge lever en diskussion på Facebook eller Reddit? Ett dygn typ. Sedan försvinner din kommentar ut i intet.

Medlem

Ja, jag saknar också det gamla internet . Med det gamla menar jag ca 97-07.
Sajter var mer personliga då och inte bara generisk AI dravel som det mesta är nu.
Eldsjälar gjorde egna sidor hellre än bra.
Minns också alla chattrum, speciellt Passagen! Där kunde jag och mina polare spendera timmar på att bara trolla runt.
Det var även vanligt att en helt random sida hade en egen chat. Satt en hel del på Japanshops chat och chattade med kedjerökande japaner och utbytte bilder på solnedgångar(?).

123
Skriv svar