Rykte: 60 fps inte ett krav för att spel ska få PS5 Pro-stämpeln

Medlem
Skrivet av quadratis:

det står bokstavligen 8k på kartongen. ganska knasigt.

https://m.media-amazon.com/images/I/61Z4Mj2CwML._AC_UF894,100...

Det är extra knasigt med tanke på att konsolen inte ens har stöd för det och kan alltså inte ens skicka en 8K-signal via HDMI 2.1. Åtminstone inte i dagsläget.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Lite galet att Demon's souls; Lanseringspelet upplevs mer nextgen än majoriteten av dagens spel som släpps till ps5 och det flyter på bra.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

"25fps borde vara max. Allt över det ger auto-ban!

Medlem
Skrivet av VolvoJocke:

Snabb googling visar totalt 4 stycken native PS5 spel som bara har 30 fps läge, av hela biblioteket.

I stand corrected!

Schysst att så verkar vara fallet. Jag var av den felaktiga uppfattningen att fler spel endast erbjöd 30 fps, men har väldigt begränsad speltid på denna konsollgenerationen.

Medlem

Är bara priset bra så blir det köp.
För med tre spelande barn så kan en till PS5a vara bra att ha hemma.

Skrivet av Jim128:

Mainstream gamers vet inte vad fps är för något, och det är de - inte vi - som är den enorma majoriteten av kunderna. Finns tyvärr även hardcore gamers som inte bryr sig om 60 fps och tycker att hackiga 30 fps är "helt okej" eftersom "man inte känner skillnaden mellan 30 och 60 fps". Herregud... Känner själv två sådana gamers som himlar med ögonen varje gång jag nämner 60 fps.

Så jag kommer att ha kvar min vanliga PS5 och fortsätta hålla mig till spel som har performance mode. Hoppas att Sony satsar på 8K med PS6. Då kan folk spela i 8K med sina "helt okej" 30 fps så kan jag förhoppningsvis Äntligen köra spel i 4K med 60 fps.

Exakt. Helt rätt. Har sagt det tidigare med, ni/vi är i minoritet. Den absoluta majoriteten bryr sig inte eller vet inte ens vad 60 fps är.

Det är dom som står för den mesta försäljningen så varför ska tillverkarna lägga tid och pengar på något som inte efterfrågas?

Medlem

"Rykte: 60 fps inte ett krav för att spel ska få PS5 Pro-stämpeln"

Antar att Rockstar flaggat för att GTA6 inte blir 60 FPS och Sony ändå vill kunna skryta med att GTA6 är PS5 Pro Enhanced.

Anyways, Day one för mig

Medlem

Undrar om alla som efterfrågar stabila 60fps på konsol skulle vara okej med den nedgraderingen som spelen skulle få, med allt från det grafiska som skulle närma sig förra generationen mera och med minskad detaljrikedom i världen, ai osv.

Medlem

Den relativt korta artikeln har några månader på nacken, men läsningen var intressant.

60fps console games will become increasingly rare, analysts warn gamers

“For better or for worse, mainly for worse I suppose, I expect that 30FPS is going to once again become the most common frame rate we see in big console games, and if performance modes are offered, they might not be as stable as we would like,” Digital Foundry’s John Linneman said. “I do think that's a bummer to some degree, but I feel like that's natural with this expansion towards more advanced graphics capability. We had this cross-gen period, and that was the opportunity for developers to push frame rate because they still needed to target lower-end platforms, but we’re now seeing this stuff go way beyond that.”

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Helt rätt! Har bara läst rubriken, men stödjer Sony 200 % här. Zelda 64 är typ världens bästa spel och flöt på i cinematiska 16fps i den suveräna PAL-konverteringen. Behövs inte mer för att leverera enastående spel.

Har för mig att detta beror på att man valde att spelen skulle få plats på ett "cartrage" fast hårdvaran i N64 var kapabel till så mycket mera. Jämförelsevis hade PSX cd-skivor där man fick plats med betydligt större mängder data. Detta gjorde att utvecklarna fick kompromissa med bland annat prestandan. Den positiva aspekten var att utvecklarna mer eller mindre tvingades att använda sin kreativitet eftersom de var begränsade.

Ett bevis på detta är vad moddare har lyckats åstadkomma de senaste 10 åren, N64 har betydligt mer kraft att ge. https://www.timeextension.com/news/2024/02/how-modders-are-ov...

I ps5 pro fall, om hårdvaruspecifikationerna stämmer, borde man inte kunna ha olika prestandalägen?
Prioritera upplösning eller prestanda, kanske också något mellanläge? Får hoppas Sony få ordning på en motsvarighet till Nvidia DLSS fast till konsol med identisk prestandavinst och kvalitet, då behöver inte hårdvaran klara av native.

Och jag håller med, Zelda till N64 är en av världens bästa spel trots sin undermåliga framerate.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av erson:

Vilken tur att utvecklingen går framåt. Vem vill "spela" cinematiskt det är bara bullshit. Cinematiskt är film och serier INTE spel. Det varken känns eller ser bra ut att kontrollera något i 30fps.

Medhåll. I 3DS-remaken som jag recenserade på denna sajt en gång i tiden så ökade de FPS:en till 30. Satan i gatan, kändes som värsta Hallmark-produktionen efter att man vant sig vid bombastiska, storslagna 16fps. Aldrig igen!

Skrivet av Ellakk:

Haha, för att inte prata om zeldaspelet till switch 😅 som att bläddra i en bok i vissa partier 😂

Nintendo är mästare på att skapa rätt känsla i sina spel, mycket tack vare snilledraget att Switch-hårdvaran bara har snäppet mer kraft än en säck potatis.

Skrivet av OAKTHYR:

Varenda gång jag läser kommentarer om konsoler så säger majoriteten att dom skulle föredra stabila 60 fps framför 4k med ray-tracing. Jag fattar inte att det ska vara så svårt för dessa kostymnissar att lyssna på spelarna.
Eller så är det så att majoriteten av spelare, dom som inte hänger på forum, föredrar 30 fps i 4k?

Ja, förutom inbitna gamers är det ingen som bryr sig om fps i spel. Helt riktigt. Casuals bryr sig inte om det är 30 eller 60 fps, de flesta vet inte ens vad fps är utanför nördforum som FZ. Personligen är min sweet spot nånstans mellan 20-22 fps, högre än så går det för fort för mig att hänga med.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det är extra knasigt med tanke på att konsolen inte ens har stöd för det och kan alltså inte ens skicka en 8K-signal via HDMI 2.1. Åtminstone inte i dagsläget.

HDMI 2.1 stödjer upp till minst 8k 60hz.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

HDMI 2.1 stödjer upp till minst 8k 60hz.

Läs igen vad jag skrev. 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Suck, dessa låga framerates är ett aber utan dess like. Har ingen konsol och lär inte bli någon på länge, det är så otroligt skönt att titta på 100+ fps på en bra skärm. Jag spelar typ hellre gamla spel bara för att kunna sitta med jätte hög fps för smoothness är satans skönt. Brukade orka med runt 45 fps som lägre smärtgräns men det går inte längre. Går väl någerlunda i spel som man inte kan styra kameran i.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Undrar om alla som efterfrågar stabila 60fps på konsol skulle vara okej med den nedgraderingen som spelen skulle få, med allt från det grafiska som skulle närma sig förra generationen mera och med minskad detaljrikedom i världen, ai osv.

Hade jag gärna tagit låst 60fps även om det såg sämre ut.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har precis bytt gaming-monitor till datorn. 34", 2k, oled, 175hz, gsync. Det största lyftet jag gjort tekniskt sen man gick från HDD-SSD. Herresatan. Exakt alla spel fick nytt liv.

Native 2k med 175 fps är magiskt, inte konstigt att min ps5a står och dammar sen år tillbaka.

Varför står din ps5a och dammar sedan flera år tillbaka om du nyss gjorde bytet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ilovechris:

30 fps fungerar för mig i brist på 60 fps, men jag har alltid tyckt att spel som rullar i 30 fps känns långsammare och mindre responsiva i kontrollerna än de spel som körs i 60 fps - vilket direkt påverkar spelkänslan för mig.

Edit: Varning för dålig musik på hög volym i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=CwkKou9mBtI

Ser ingen skillnad på den videon , föresten vad är FPS för något ? Står det för First Person Shooter ?

Skrivet av submariner:

Ser ingen skillnad på den videon , föresten vad är FPS för något ? Står det för First Person Shooter ?

Frames per second, i detta sammanhanget.

Medlem
Skrivet av submariner:

Ser ingen skillnad på den videon , föresten vad är FPS för något ? Står det för First Person Shooter ?

Du skämtar? Om du verkligen inte vet vad fps betyder då är det ju klart att du inte fattar vad det hela handlar om. Men om du vet vad fps betyder då är du sten blind om du inte ser skillnaden mellan 60 fps mot 30 fps.
Det handlar om ryckningar i bilden.

xcr
Medlem

På min tid när jag började spela på 386,486:or då var gränsen för fullt spelbart eller flyter på fint precis där spelet slutade hacka.
Det är väl kanske därför jag inte är lika känslig som 60fps kidsen 🤣

Medlem

Den som redan har en PS5 ska alltså betala minst 6500 sek till för en Pro och fortsätta köra i 30fps. 🤣 Samma med MS. Släppts det en mid-gen uppgradering utan 60fps krav blir det inget köp.

Aja, sista idioten är inte född än så folk kommer köpa skiten.

Medlem
Skrivet av submariner:

Ser ingen skillnad på den videon , föresten vad är FPS för något ? Står det för First Person Shooter ?

Frames per second
Jag tycker att skillnaden är enorm mellan 30 och 60, men det är nog mer kännbart när man själv spelar.

Även om vi skulle få en konsol med 2 stycken RTX 5090:s skulle 60 fps inte vara standard. Upplösningen och detaljnivån skulle endast öka.

Medlem

Att inte erbjuda minst 60 fps i ett actionspel är egentligen skandal för moderna konsoler. Men är samtidigt tacksam att många spel från tidigare konsolgeneration går att spela i 120 på PS5an 😊 DMC5, Nioh 1-2, Fortnite, Doom Eternal med flera med flera. Tycker ändå detta är ett steg framåt för konsol. Kommer dessa gamla spel kunna köras på ännu högre FPS på Pro så är det
Mycket uppskattat.

Medlem
Skrivet av Guld:

Du skämtar? Om du verkligen inte vet vad fps betyder då är det ju klart att du inte fattar vad det hela handlar om. Men om du vet vad fps betyder då är du sten blind om du inte ser skillnaden mellan 60 fps mot 30 fps.
Det handlar om ryckningar i bilden.

Klart som fan jag skämta, mitt inlägg var ironi. Är en gammal medlem. jag föredrar oså 60 före 30 i typ 99% av spelen. Märker hur det rycker i spelen från 2023/24 på ps5an. Så kör allt i performance mode då Quality är passerat redan efter 3år in i generationen. Men jag tror jag kör Pass på ps5 pro då den endast blir 44% bättre vilket inte är värt köp. Väntar på ps6 då jag är för fattig för en Pc för 30k

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

. Helt riktigt. Casuals bryr sig inte om det är 30 eller 60 fps, de flesta vet inte ens vad fps är utanför nördforum som FZ. Personligen är min sweet spot nånstans mellan 20-22 fps, högre än så går det för fort för mig att hänga med.

Men seriöst. Spelet går ju inte snabbare bara för att du ökar frameraten. Bildrutorna uppdaterar fortare så det du uppelevr blir ju jämnare och stabilare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av submariner:

Ser ingen skillnad på den videon , föresten vad är FPS för något ? Står det för First Person Shooter ?

Kanske du ser skillnad här.
Du behöver ju dock titta på en skärm eller tv som supporta 100hz för att se den översta, vet inte om ens youtube har stöd för 100fps.

På mobilen går väl att öka uppdateringsfrekvensen åtminstone på min samsung.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem

Precis. Med 60 FPS så får man ju vänta i 2 bilder istället på bild 3. Men med 30 så kommer bild 2 redan efter 1 bild.

Skrivet av magma:

Har för mig att detta beror på att man valde att spelen skulle få plats på ett "cartrage" fast hårdvaran i N64 var kapabel till så mycket mera. Jämförelsevis hade PSX cd-skivor där man fick plats med betydligt större mängder data. Detta gjorde att utvecklarna fick kompromissa med bland annat prestandan. Den positiva aspekten var att utvecklarna mer eller mindre tvingades att använda sin kreativitet eftersom de var begränsade.

I ps5 pro fall, om hårdvaruspecifikationerna stämmer, borde man inte kunna ha olika prestandalägen?
Prioritera upplösning eller prestanda, kanske också något mellanläge? Får hoppas Sony få ordning på en motsvarighet till Nvidia DLSS fast till konsol med identisk prestandavinst och kvalitet, då behöver inte hårdvaran klara av native.

Nä, det är främst pga att arkitekturen ger en begränsning för storleken på texturer, vilket är varför de ofta sträcker ut dem att bli suddiga. CD i sig hade alltså inte förbättrat det på N64 alls. Snarare tvärtom eftersom de inte kan bytas ut minne lika effektivt. Ett alternativ vore att dela upp texturer och låta flera täcka en yta istället. Men det kostar såklart också på.

Jo det kommer säkert göras olika körlägen på proversioner av spel med. Och en ytterligare sak som verkar glömmas bort är att även om 10% inte låter så mycket så kan man nog även anta att en PS5 pro kan växla över mer av kraften från CPU till GPU än den vanliga gör. Eftersom den har betydligt mer kapacitet på GPUn oavsett. Så håller sig spel på samma upplösning som de gör på bassystemetanliga maskinen så finns det rimligen möjligheten att de kan hålla FPS låst till 60 även om de svajar under 48 på en pro.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Medhåll. I 3DS-remaken som jag recenserade på denna sajt en gång i tiden så ökade de FPS:en till 30. Satan i gatan, kändes som värsta Hallmark-produktionen efter att man vant sig vid bombastiska, storslagna 16fps. Aldrig igen!

Nintendo är mästare på att skapa rätt känsla i sina spel, mycket tack vare snilledraget att Switch-hårdvaran bara har snäppet mer kraft än en säck potatis.

Ja, förutom inbitna gamers är det ingen som bryr sig om fps i spel. Helt riktigt. Casuals bryr sig inte om det är 30 eller 60 fps, de flesta vet inte ens vad fps är utanför nördforum som FZ. Personligen är min sweet spot nånstans mellan 20-22 fps, högre än så går det för fort för mig att hänga med.

För fort?? Det handlar inte om att nånting går fortare i 60 fps. Du verkar då vara en som inte verkar förstå vad fps verkligen innebär.
Det handlar om att bilden blir smidigare jämnare utan ryckningar när man tittar runt med kameran i spelvärlden i 60 fps.
30 fps är synligt mycket ryckigare.

Så du föredrar fps mellan 20 - 22 fps? Då blir det ju väääääldigt ryckig bildupplevelse när man spelar.

Alltså kamera rörelsens hastighet är samma i 30fps och 60 fps.
Men det går ju ändra kamera hastigheten i många spel i inställnings menyn till den hastigheten man vill ha. Meen det är ju en helt annan femma. Har ingenting att göra med 30 fps och 60 fps.

Medlem
Skrivet av lonian:

https://youtu.be/iCCW9AaMNTU?si=oFEp9IwYKZAkn448

Kanske du ser skillnad här.
Du behöver ju dock titta på en skärm eller tv som supporta 100hz för att se den översta, vet inte om ens youtube har stöd för 100fps.

På mobilen går väl att öka uppdateringsfrekvensen åtminstone på min samsung.

1 FPS är bästa 👍🙂

123
Skriv svar