Medlem

Är lite nyfiken på vad det är för kuriosalappar man hittar att läsa som är spännande att läsa?
Är det från utomjordingarna eller jorden före de kom? Utspelar spelet sig jättelänge efteråt eller kort därefter`?

Bra skrivet!

Medlem
Skrivet av Ender:

Nog för att jag skulle kunna spela ett spel med snyggingen på bilden, men jag är rädd att hans kroppsspråk (trots att jag hört att han är klädd som Kratos i God of War) skulle kunna dra ner spelinlevelsen i vissa spel...som Super Mario Galaxy t ex.

https://cdn.wallpapersafari.com/59/19/sPo1bG.jpg

Vi behöver mer variation och inte mindre. Det är lite lustigt hur vissa som säger sig vara för diversifierade spel och karaktärer får tuppjuck när ett spel är annorlunda från mängden.

Spel med fula karaktärer får finnas och spel med attraktiva karaktärer får finnas.

Dags att återuppliva klassiker som Cho Aniki.

Medlem
Skrivet av Ender:

Nog för att jag skulle kunna spela ett spel med snyggingen på bilden, men jag är rädd att hans kroppsspråk (trots att jag hört att han är klädd som Kratos i God of War) skulle kunna dra ner spelinlevelsen i vissa spel...som Super Mario Galaxy t ex.

https://cdn.wallpapersafari.com/59/19/sPo1bG.jpg

Jag misstänker att väldigt få skulle ha problem med den här gubben (eller Kratos, He-man, Gigachad etc). Det är bara ett spel. Tvärtom, tror jag han skulle va ett av förstahandsvalen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hade säkert fått maxbetyg om hon hade sett ut som tjejen i Returnal 🤣


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Hade säkert fått maxbetyg om hon hade sett ut som tjejen i Returnal 🤣

En annan het kandidat… 5/5 Mästerligt!

Överlag finns det väl 2-3 läger.

1. FANTASIFIGURER FÅR ÖVERDRIVAS:
De som inte har något emot att fantasifigurer tillåts se helt gigachad-otroliga ut. Eller som i Stellar Blades fall inspireras av den vackraste koreanskan supermodellen.

2. FANTASIFIGURER SKA VA REALISTISKA:
De som vill att alla fantasifigurer i den mån det är möjligt ska efterspegla, efterleva hur en genomsnittlig person faktiskt ser ut i verkligheten.

3. DE SOM VILL FÖRÄNDRA IDEALET
De som ogillar dagens skönhetsideal och försöker förändra den.

Det finns säkert fler perspektiv. I vilket fall har alla rätt till sin åsikt och behöver inte övertyga andra om att deras är bäst. Det är bättre det finns spel för alla ovanstående perspektiv än att nån av dem ska tas bort. Stellar Blade faller onekligen under det första perspektivet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Skrivet av Crank:

Hade säkert fått maxbetyg om hon hade sett ut som tjejen i Returnal 🤣

Svaret på den frågan finns i recensionen och i flera kommentarer av Jonas ovan. Och det är ”nej”.


signatur
Medlem

5/5


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Själv tycker jag att karaktärsdesignen, eller kanske mer outfitsen, är riktigt muppig. Känns som att den är gjord för att locka till sig kåta tonårspojkar, även om nu spelet kanske i grunden är bra.

Det stör mig väldigt när det stör atmosfären.
Liksom att det hade stört sjukt mycket om Arwen eller Eowyn hade ridit runt i stringbikinis (eller stringbrynjor?) i LotR.

Karaktärer kan absolut vara vackra men…

Nu är jag inte heller något fan av anime eller manga och har kanske missat någon poäng kring att många kvinnliga karaktärer måste ha behag som är så stora att de ser ut att motsvara vikten av ett havande vildsvin.

Anywho, fint skriven recension tycker jag.
Alla får även givetvis tycka vad dom vill 👍
Trevlig kväll!

Medlem

Jag tycker det är för jäkligt att västerländsk media förstört så mycket. Jag skulle vilja ha typ, kinesisk eller rysk media istället.

Alla protagonister borde ha mega tuttar och detta borde självklart ges bonuspoäng för - det är ju en självklarhet och verkligen inte en immersion breaker, oavsett genre.

Skämmes Jonas - verkligen! 😂

Medlem

Även om det är en genre jag gillar är det något som känns så otroligt generiskt med spelet, dels stilen som känns Ai skapad mer eller mindre, men även gameplay och likande. Om en hade ett program som kunde skapa ett helt spel utifrån kommandot: ”Korean action futuristic with monsters” så hade en fått exakt detta.

Medlem

Lol. Samma uttryck som Max Payne

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag såg ansiktsbilden på artikeln och visste med 99% säkerhet hur resten av karaktären inte skulle vara klädd. Antar att spetsen är i nanokevlar och det övriga korvskinnet i "luftig" latex är för att det ska vara sådär lätt att röra sig...ett problem som vi män aldrig tycks ha
En extra eloge till att man lyckades klämma in den karakteristiska skol-slipsen i denna kvinnliga (eller är det att ta i?) dödsbringares standardutrustning. Antar att man kan köpa något skin med den där sjömans-manteln också, eller vad fan det nu är. Japanerna har ett sinne för de viktiga detaljerna., det får man ge dem.

Studion som gjort spelet är koreansk, inte japansk.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vi behöver mer variation och inte mindre. Det är lite lustigt hur vissa som säger sig vara för diversifierade spel och karaktärer får tuppjuck när ett spel är annorlunda från mängden.

Spel med fula karaktärer får finnas och spel med attraktiva karaktärer får finnas.

Dags att återuppliva klassiker som Cho Aniki.
https://lh4.googleusercontent.com/proxy/xHEVqCEIm59aPp8oLgrbG...

Agree, poängen var ju inte vad jag "inte" ville se, det var mer att det hade stört mig som heterosexuell man ifall majoriteten av alla spel hade karaktärer som var översexualiserade åt en annan sexuell riktning eller kön än mitt eget. Lite mer åt alla skulle uppskattas, och gärna med humor och kärlek!

Fan vad jag älskade Loadout's karaktärer när det kom!

Hittade ingen vettig bild...kul var det iaf.

Medlem

Hur karaktären ser ut beror helt på dej då i Stellar Blade finns Olika kläder som man kan ha Eve i. Vissa mer tajta och andra helt normala som Jeans och tröja. Jag tycker det bara är tråkigt att det hela tiden ska pekas ut att något är "orealistiskt" och sedan säga att det tappar känslan som spelet bygger upp.

Du kan t.ex springa runt i Cyber Punk 2077 med V i en Netrunner Suit där inget lämnas till fantasin med båda könen. Ska vi ta upp det också som "tveksam karaktärs design" ?

Du kan springa runt naken i flera spel MMOs Blir det tveksam karaktärs design för att du kan springa runt halv naken i WoW med trosa och BH. Att utseendet ens tas upp som något negativt gör bara att man sitter och funderar på om det verkligen är Eve som man stör sig på eller något annat?

Det är ditt val om du vill sätta Eve i "kontroversiella" kläder och att påpeka detta är ganska uttjatat i detta läge. Fokusera på vad spelet gör bra, dålig, hur världen är uppbyggd och berättelsen och inte nån personlig åsikt om utseende.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

@Earthscum med flera:
Det är ingen idé att försöka övertyga någon. Det är bättre att acceptera att folk tycker olika. Alla har rätt till sin åsikt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har kört demon och tycker verkligen om det jag har spelat av denna. Bra gameplay, det är väldigt kul att köra loss måste jag säga samt att Eve är en snygg kvinna vilket jag personligen uppskattar. Blir ett solkart köp sedan kommer jag ha roligt helt enkelt.

Tack för en bra recension!

Medlem

Problemet är ju att varenda recensent sätter karaktärsdesign som minus när det gäller ena könet men för andra så är det okej att objektifiera och sätta orealistiska standard.
Sen kan ni använda ursäkten att "det endast är recesentens åsikt" men det är lite som att ha en sida där man recenserar filmer och varenda film som har en svart huvudkaraktär får lägre poäng och sen låtsas som att det inte finns en agenda.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent
Skrivet av Earthscum:

Hur karaktären ser ut beror helt på dej då i Stellar Blade finns Olika kläder som man kan ha Eve i. Vissa mer tajta och andra helt normala som Jeans och tröja. Jag tycker det bara är tråkigt att det hela tiden ska pekas ut att något är "orealistiskt" och sedan säga att det tappar känslan som spelet bygger upp.

Du kan t.ex springa runt i Cyber Punk 2077 med V i en Netrunner Suit där inget lämnas till fantasin med båda könen. Ska vi ta upp det också som "tveksam karaktärs design" ?

Du kan springa runt naken i flera spel MMOs Blir det tveksam karaktärs design för att du kan springa runt halv naken i WoW med trosa och BH. Att utseendet ens tas upp som något negativt gör bara att man sitter och funderar på om det verkligen är Eve som man stör sig på eller något annat?

Det är ditt val om du vill sätta Eve i "kontroversiella" kläder och att påpeka detta är ganska uttjatat i detta läge. Fokusera på vad spelet gör bra, dålig, hur världen är uppbyggd och berättelsen och inte nån personlig åsikt om utseende.

Visst kan man byta till olika kläder, det nämner jag också och om utbudet hade varit större med fler valmöjligheterna så skulle det funnits mindre att störa sig på.

Nu är jämförelsen med Cyberpunk 2077 lite missvisande. Där finns ju faktiskt större valmöjligheter. Men hade man bara kunnat springa runt nästan naken i olika netrunner-dräkter så hade jag nog tyckt att karaktärsdesignen varit tveksam även där.

Samma sak hade jag tyckt om ett MMO där man enbart kunde ränna runt halvnaken.

EVE är en grym karaktär i en intressant berättelse som framställs på ett sätt som sticker ut onödigt mycket. Så pass att jag känner mig tvungen att nämna det. Men i texten är jag också tydlig med att detta INTE behöver gälla för alla.

Jag tycker också att jag lyfter vad spelet gör bra, hur världen är uppbyggd och berättelsen. Men de är väl OCKSÅ mina personliga åsikter? Likväl som vad jag tycker om karaktärsdesignen?

Om du kan läsa min text och känna:
”Ok, Jonas gillar spelet väldigt mycket, det mesta verkar grymt men han tycker karaktärsdesignen känns malplacerad. Baserat på mina egna preferenser så kommer jag troligtvis inte att störa mig på samma saker som honom.”

Då har vi inget problem här, jag tycker Stellar Blade är en pangtitel och om det bara är min åsikt kring designen vi inte delar kommer du säkert gilla det ännu mer!

Ps. Även om karaktärsdesignen varit bättre så hade det inte varit en 5a, det finns fler saker som ligger spelet i fatet och de framgår i texten.

Medlem

Nu gick du för långt! Man får inte tycka att någon har fåniga kläder längre! Många grabbar drömmer faktiskt om att alla klädde sig sådär 😁

Medlem

Bra recension och kul att läsa! Sagt, överväger eventuellt att kliva in i denna generation med en PS5 Pro senare i höst och då är detta en av anledningarna. Det börjar byggas upp ett bibliotek värdigt investeringen.

Medlem

Har för mig att detta spel "bokstavligen dödar kvinnor" enligt IGN Frankrike, eller något i den stilen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Problemet är ju att varenda recensent sätter karaktärsdesign som minus när det gäller ena könet men för andra så är det okej att objektifiera och sätta orealistiska standard.
Sen kan ni använda ursäkten att "det endast är recesentens åsikt" men det är lite som att ha en sida där man recenserar filmer och varenda film som har en svart huvudkaraktär får lägre poäng och sen låtsas som att det inte finns en agenda.

Du vet att du får recensera själv va? Och när var det någonsin alla som höll med om en betygsättning utan att ha åsikter om det? Det enda jag finner kontroversiellt här bland både åsikter och recension är att så många envisas med att blanda ihop nakenhet, eller stereotyper med sexualisering. Det är verkligen ingen jättegrej att hetsa upp sig över, men det är inte samma sak.
Både manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan vara stereotypa, objektifierade, lättklädda, vackra, ha vältränade kroppar etc, men det är uteslutande kvinnliga karaktärer i spel som har allt det där OCH sexualiseras.

Det jag tycker är tråkigt är att det är så vanligt att få ens verkar se skillnaden. Det finns spel där lättklädda kvinnor (och män) passar jättebra in i handling, story eller genre, men ibland gör det inte alls det, och då borde det vara helt ok att få tycka det, eller? Är det någonting jag personligen har svårt för så är det när kvinnliga karaktärer ska ha högklackat i fel miljöer (d.v.s. allt utanför en storstad).
Ifall jag recenserar ett spel där de kvinnliga protagonisterna eller antagonisterna har högklackat (där det märks) så kommer det märkas i recensionen också, det kan jag lova. Boob-armor kan jag hantera, men högklackat, där går gränsen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Du vet att du får recensera själv va? Och när var det någonsin alla som höll med om en betygsättning utan att ha åsikter om det? Det enda jag finner kontroversiellt här bland både åsikter och recension är att så många envisas med att blanda ihop nakenhet, eller stereotyper med sexualisering. Det är verkligen ingen jättegrej att hetsa upp sig över, men det är inte samma sak.
Både manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan vara stereotypa, objektifierade, lättklädda, vackra, ha vältränade kroppar etc, men det är uteslutande kvinnliga karaktärer i spel som har allt det där OCH sexualiseras.

Får känslan av att du eventuellt borde skriva en egen recension då du verkar ha en HEL del att säga om saken, om än inte särskilt mycket om spelet i sin helhet.

Synd att du drog strecket vid högklackat dock, det gör ju i sin tur att du går bet på generella klassiker som Bayonetta, Nier Automata och Metal Gear Rising Revengeance.

ZF
Medlem
Skrivet av Ender:

Jag såg ansiktsbilden på artikeln och visste med 99% säkerhet hur resten av karaktären inte skulle vara klädd. Antar att spetsen är i nanokevlar och det övriga korvskinnet i "luftig" latex är för att det ska vara sådär lätt att röra sig...ett problem som vi män aldrig tycks ha
En extra eloge till att man lyckades klämma in den karakteristiska skol-slipsen i denna kvinnliga (eller är det att ta i?) dödsbringares standardutrustning. Antar att man kan köpa något skin med den där sjömans-manteln också, eller vad fan det nu är. Japanerna har ett sinne för de viktiga detaljerna., det får man ge dem.

Fast där det är praktiskt funktionellt i verkligheten använder ju faktiskt de flesta, oavsett kön, kroppsstrumpor i hightech-material. Så kanske steget från skidskytt till vintersoldat inte är så långt borta ändå. Särskilt inte om den ökände japanen Kojima själv får välja.

Och för att ta det historiska arvet med stridande och kläder vidare så är ju faktiskt exempelvis den där slipsen fortfarande en del av vissa uniformer trots att den rimligen bör vara ett uppenbart problem i skarpt läge. Liksom sjömansmanteln, vilken i sin tur även den är just varifrån skoluniformerna fick sin design från början.

Oavsett inspiration är det ju trots allt en av de populäraste fetischerna på fler håll än Japan. Eller Korea. Uniformer är uppenbarligen helt enkelt universalt tilltalande. Liksom andra komponenter i efterhand oheliga allianser fått. Hade det inte varit det här hade det varit något annat.

Skrivet av Hanzo:

Jag misstänker att väldigt få skulle ha problem med den här gubben (eller Kratos, He-man, Gigachad etc). Det är bara ett spel. Tvärtom, tror jag han skulle va ett av förstahandsvalen.

Är närmast arketypen för tank-gubben från nästan varenda beat'em-up från arkadtiden.

Undrar förresten om stackars Tom behövde försvara sin estetik från både bögnojjiga förolämpade fascister och de som tyckte han glorifierade dem.

Medlem
Skrivet av Ender:

Både manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan vara stereotypa, objektifierade, lättklädda, vackra, ha vältränade kroppar etc, men det är uteslutande kvinnliga karaktärer i spel som har allt det där OCH sexualiseras.

Fast det där stämmer ju inte. Kvinnliga karaktärer tillskrivs "sexualisering" så fort de är attraktiva medan lika stereotypiskt attraktiva manliga karaktärer helt plötsligt inte anses sexualiserade. Nästan som att män och kvinnor fungerar olika och majoriteten av spelarna (unga män) bryr sig helt enkelt inte nämnvärt om en manlig huvudkaraktär är orealistiskt vältränad. Är ju precis därför utvecklare i USA och Europa går omvägar för att deformera kvinnliga karaktärer baserade på supermodeller (ofta med motion capture) till att bli motbjudande. Att göra kvinnliga karaktärer extremt (och orealistiskt) fula är enda sättet att bekämpa påhittad problematik kring sexualisering och objektifiering.

Tar man den mest omdiskuterade utstyrseln så är Eves "skin suit" knappast mer "sexualiserad" eller avslöjande än exempelvis Raiden i Metal Gear Solid 4. På 16 år har det dock aldrig varit någon som helst diskussion om huruvida sistnämnda skulle vara "objektifierad" eller "sexualiserad" och att det skulle vara problematiskt (spoiler: för det är inte problematiskt, och då slogs han hör och häpna till och med i högklackat); Manliga spelare bryr sig inte, kvinnliga spelare bryr sig inte och kulturkrigande feminister bryr sig inte. Sistnämnda gruppen går däremot i taket för Eves design.

Med det sagt så är det ju såklart fritt fram för vem som helst i egenskap av recensent att kritisera vad som helst, I absolut värsta fall blir recensionen historiskt lite av ett skämt som när The Witcher fick 1/5 med massa påhittade problem som maskerade moralpanik kring samlarkorten. Vill man kritisera någonting borde det ju snarare vara att man ens gör en metadiskussion kring karaktärsdesignen i recensionen, är ju ganska enkelt att läsa en recension och själv avgöra om kritiken är någonting man upplever att man själv skulle störa sig på.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja varför gör dom inte en fet tjej som ser ut som dom ramlat ner ifrån det fula trädet och träffa varje gren på vägen ner.

Sån karaktär är mycket roligare att spela. =D

Tror aldrig någon sagt liknande och mena det ^^

Jag gör alltid folk så fula som möjligt i character creators för att det går.
Min karaktär i Saints Row 3 & 4 är min favorit:

Sen så är det en skillnad på att göra en snygg person och översexualisera en person.

Medlem

"Tveksam karaktärsdesign"

För att hon i huvudrollen är sexig, ni är fan tragiska som sätter det som ett minus, låter som osäkra och avundsjuka Tonårstjejer som skrev det.

Ni har ALDRIG nämnt tveksam karaktärsdesign när män är stora muskelberg med halvnakna kroppar tex Kratos, men när det är tjejer då jävlar.

Bevis, ingen som nämnde att Kratos var ett halvnaket muskelberg här inte, FYI ni är Hycklare.

En till recension av samma Skribent, så det är ingen tveksam design med all halvnakna män och kvinnor i Tekken 8, skumt:


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

"Tveksam karaktärsdesign"

För att hon i huvudrollen är sexig, ni är fan tragiska som sätter det som ett minus, låter som osäkra och avundsjuka Tonårstjejer som skrev det.

Ni har ALDRIG nämnt tveksam karaktärsdesign när män är stora muskelberg med halvnakna kroppar tex Kratos, men när det är tjejer då jävlar.

På vilket sätt sexualiserade de Kratos i spelet? Kratos muskler är en manlig power Fantasy, inte en sexualisering. Hade de gjort honom dummy thicc och låtit han puta med rumpan varje gång han klättrade i stegar så hade det kallats för "woke".

Medlem
Skrivet av Sarato:

På vilket sätt sexualiserande de Kratos? Kratos muskler är en manlig power Fantasy, inte en sexualisering. Hade de gjort honom dummy thicc och putsat med rumpan varje gång han klättrade i stegar så hade det kallats för "woke".

På exakt samma sett som Eve han var ett Manligt ideal som är mycket svårt att uppnå exakt samma sak med Eve hon är ett kvinnligt ideal.

0 skillnad i min värld och inget jag tänker debattera, det är solklart för mig om det inte är det för dig så bryr jag mig inte.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Skrivet av Alexraptor:

Jag håller inte med om karaktärsdesignen, men det är en ärlig och rättvis åsikt som bör respekteras. Till skillnad från FZ så har många andra spelmedia, så som IGN och Kotaku, ju betett sig extremt illa och uttryckt sig väldigt hatiskt om spelet och dess skapare.

Om du faktiskt läst/kollat IGN och/eller kotaku så hade du vetat att det där var en lögn. Majoriteten av allt de publicerat om spelet har varit positivt.

Skvaller sprids så lätt...

Skriv svar