Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

"Tveksam karaktärsdesign"

För att hon i huvudrollen är sexig, ni är fan tragiska som sätter det som ett minus, låter som osäkra och avundsjuka Tonårstjejer som skrev det.

Ni har ALDRIG nämnt tveksam karaktärsdesign när män är stora muskelberg med halvnakna kroppar tex Kratos, men när det är tjejer då jävlar.

Bevis, ingen som nämnde att Kratos var ett halvnaket muskelberg här inte, FYI ni är Hycklare.

Snarare sorgligt att så många på FZ förstärker synen på "gamers" som kåta fjortisar med inceltendenser som blir varma i brallan när de får se lite tecknad hud och skriker i högan sky när någon påtalar det tröttsamma med designvalet.
"Roligt" att samma grupp (venndiagrammet med grupperna skulle nog vara två i stort sett överlappande circlar) tar upp Kratos som att det skulle vara en manlig motsvarighet när han i själva verket är designad att tilltala samma fjortisars powerfantasier och inte som vissa försöker påstå att väcka någons åtrå (även om jag säkert tror att de finns).

Medlem

Grymt. Demon var kanon och kul o höra att hela spelet håller måttet.
Tror på allvar detta kommer bli en systemsäljare för Sony.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Grymt. Demon var kanon och kul o höra att hela spelet håller måttet.
Tror på allvar detta kommer bli en systemsäljare för Sony.

Det är jag rätt säker på också. Det är ett riktigt stabilt spel av vad jag testat med (endast demon än så länge). Ska bli särskilt intressant hur väl det tas emot av Nier Automata-fans då det har väldigt mycket likheter sinsemellan.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är jag rätt säker på också. Det är ett riktigt stabilt spel av vad jag testat med (endast demon än så länge). Ska bli särskilt intressant hur väl det tas emot av Nier Automata-fans då det har väldigt mycket likheter sinsemellan.

Ja det ska bli kul o se.
Vad heter han nu som gjort Nier spelen. Han har ju tokhyllat stellar blade


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja det ska bli kul o se.
Vad heter han nu som gjort Nier spelen. Han har ju tokhyllat stellar blade

Yoko Taro. Ja, väldigt kul att höra att han tycker någon annans spel är bättre men samtidigt tror jag också är ett tecken på den klassiska japanska ödmjukheten.

Skribent
Skrivet av Mike_Swe:

"Tveksam karaktärsdesign"

För att hon i huvudrollen är sexig, ni är fan tragiska som sätter det som ett minus, låter som osäkra och avundsjuka Tonårstjejer som skrev det.

Ni har ALDRIG nämnt tveksam karaktärsdesign när män är stora muskelberg med halvnakna kroppar tex Kratos, men när det är tjejer då jävlar.

Bevis, ingen som nämnde att Kratos var ett halvnaket muskelberg här inte, FYI ni är Hycklare.

https://i.postimg.cc/7LTFD7dm/Screenshot-8.png

En till recension av samma Skribent, så det är ingen tveksam design med all halvnakna män och kvinnor i Tekken 8, skumt:

https://i.postimg.cc/K8F7mgjx/Screenshot-9.png

Än en gång. Jag sätter inga minus för att EVE är attraktiv eller sexig.
Jag citerar mig själv från texten när jag kritiserar karaktärsdesignen:

"Nu är detta ingenting som påverkar spelet på ett tekniskt plan och flera andra spel presenterar sina karaktärer på liknande vis, men här känns det onödigt utstuderat och det sticker ut så pass mycket att min inlevelse bitvis bryts. Men det behöver inte gälla för alla. Smaken är som baken och känner du att sånt inte stör dig kan du bortse från min skepsis."

Det handlar alltså om att EVEs exponering och framställan inte passar in. Det känns onödigt och gör att jag tappar min inlevelse i stunden. Att hon är sexig har jag inga problem med, och detta är dessutom en sån grej som jag uttryckligen menar att du kan BORTSE ifrån om du på förhand inte håller med mig.

Om Kratos hade tvingats springa runt med clownäsa, ett attribut som säkerligen också hade stuckit ut, och framställts på ett sätt som brutit min inlevelse i äventyret hade jag tagit upp det också.

Sen tycker jag att det är starkt att kalla hela redaktionen för hycklare.

Tycker du att våra redaktörer ska gå in och bestämma vad vi skribenter ska tycka?
"Nä, du kan inte skriva så för Fredrik tyckte så här för flera år sedan"

Låter det rimligt? Du förstår väl att vi är olika individer som tycker olika, vi sammanträder inte i något sorts råd innan publicering där vi bestämmer vad "vi" ska tycka.

Kul att du också gått tillbaka och sett vad jag skrivit tidigare, jag har recenserat Bayonetta III också. Där har du en karaktär som framställs nästan ännu sexigare och utmanande men där passar det in på ett annat sätt.

Även om karaktärsdesignen varit bättre i Stellar Blade så hade det inte varit en 5a, det finns fler saker som ligger spelet i fatet och de framgår i texten.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo jag vet vad transpersoner är.
Bla om fusk inom idrotten som tyvärr på många håll verkar accepteras eller man vet inte hur man ska tackla det

Det finns transmän som ställer upp mot CIS-män och vinner. Är det också "fusk" eller är det bara det om det är transkvinnor?
Könstillhörighet och kromosomer är klart mer komplext än vad man tidigare trott.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Tar man den mest omdiskuterade utstyrseln så är Eves "skin suit" knappast mer "sexualiserad" eller avslöjande än exempelvis Raiden i Metal Gear Solid 4. På 16 år har det dock aldrig varit någon som helst diskussion om huruvida sistnämnda skulle vara "objektifierad" eller "sexualiserad" och att det skulle vara problematiskt (spoiler: för det är inte problematiskt, och då slogs han hör och häpna till och med i högklackat); Manliga spelare bryr sig inte, kvinnliga spelare bryr sig inte och kulturkrigande feminister bryr sig inte. Sistnämnda gruppen går däremot i taket för Eves design.

Med det sagt så är det ju såklart fritt fram för vem som helst i egenskap av recensent att kritisera vad som helst, I absolut värsta fall blir recensionen historiskt lite av ett skämt som när The Witcher fick 1/5 med massa påhittade problem som maskerade moralpanik kring samlarkorten. Vill man kritisera någonting borde det ju snarare vara att man ens gör en metadiskussion kring karaktärsdesignen i recensionen, är ju ganska enkelt att läsa en recension och själv avgöra om kritiken är någonting man upplever att man själv skulle störa sig på.

Skillnaden mellan Raidens dräkt och EVEs utstyrslar är att den förstnämnda passar bättre in i den fiktiva värld som målas upp. Den känns mer rimlig i min bok. På samma sätt kritiserade jag inte karaktärsdesignen i Bayonetta III då jag recenserade det spelet. Där passade det uppskruvade framställningen in medan jag upplever att den inte gör det i Stellar Blade.

Jag har ingen annan agenda annat än att jag vill skriva informativt och underhållande om vad jag personligen tycker om ett spel. Min förhoppning var, precis som du skriver, att folket skulle läsa recensionen själva för att avgöra om kritiken är något man skulle störa sig på.

För, än en gång, i texten lyfter jag mina problem med karaktärsdesignen och menar i samma andetag att folk kan bortse från vad jag tycker om man är av en annan åsikt. Så lite påverkar det helhets upplevelsen av spelet.

Även om karaktärsdesignen varit bättre så hade det inte varit en 5a, det finns fler saker som ligger spelet i fatet och de framgår i texten.

Redaktör
Håll er till ämnet

Diskussioner om könsidentitet och annat är off-topic, jag kommer rensa bort såna inägg framöver.

Håll diskussionen till spelet Stellar Blade.

Tack!


signatur
Medlem

81 i Metacritic. Är det bra eller dåligt? Tänk på att Starfield fick 83.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Om du faktiskt läst/kollat IGN och/eller kotaku så hade du vetat att det där var en lögn. Majoriteten av allt de publicerat om spelet har varit positivt.

Skvaller sprids så lätt...

Du har rätt, jag måste jag ha bara drömt att IGN Frankrike gjorde ett påhopp på Stellar Blade och dess skapare, något som de fick krypa till korset och be om ursäkt för.
https://esports.gg/news/gaming/ign-france-apology-on-stellar-...
https://fr.ign.com/stellar-blade/69174/preview/preview-stella...

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

81 i Metacritic. Är det bra eller dåligt? Tänk på att Starfield fick 83.

Det är ett bra betyg. Med tanke på den betygsinflation som råder när det gäller spelbetyg så skulle jag säga att det är "bra".
För mig är en åtta en väldigt bra spel.
En sexa är godkänt.

Medlem

Jag tycker vissa användare börjar spåra och bli lite väl aggressiva i kommentarerna.
Självklart ska man kunna ha olika åsikter och diskutera men ta det lugnt.
Jag personligen älskade demot så redan köpt spelet.
Kan förstå båda sidor och tror det folk retat upp sig på är att karaktärsdesignen togs upp som ett minus.
Hade detta endast stått med i texten men ej funnits med i betygsrutan tror jag vissa inte blivit lika upprörda.

Medlem

Jag tycker att den här tråden visar på att betygsrutan ställer till mer än den hjälper.
Om man läser texten i sin helhet framgår det att Jonas inte tycker att klädseln förstörde spelet, men kunde bryta inlevelsen från spelets ton i övrigt (tror jag?).
Det är också oklart om karaktärsdesignen är ett större minus än kontrollerna?
Det ser man inte om man bara läser betygsrutan.

Om man nu har en betygsruta, tycker jag att inlevelsen bryts är en legitim minuspunkt, som kan dra ner betyget, som man också kan hålla med om eller inte.
Det kan ju vara andra saker också, som att musiken inte passar in i spelets miljöer, eller att det är dåliga röstskådespelare.

Sen är ju allt subjektivt, och man får väl bilda sig en egen uppfattning, vi läser ju bara hur Jonas upplevde det hela. För många är karaktärsdesignen ett plus. Om enskild person inte kan säga hur de upplevde det hela är det väl ingen mening med att ha recensioner alls.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Om enskild person inte kan säga hur de upplevde det hela är det väl ingen mening med att ha recensioner alls.

Håller med 100% och det är vår rätt att tycka vad vi vill om den recensionen och jämföra hur skribenten har uttryckt sig i tidigare recensioner bla.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Håller med 100% och det är vår rätt att tycka vad vi vill om den recensionen och jämföra hur skribenten har uttryckt sig i tidigare recensioner bla.

Visar mer på att du endast läste betyget med dess kommentarer och inte recensionen.
Lugna ner dig människa.

Redaktör
Skrivet av AdamMK:

Jag tycker att den här tråden visar på att betygsrutan ställer till mer än den hjälper.
Om man läser texten i sin helhet framgår det att Jonas inte tycker att klädseln förstörde spelet, men kunde bryta inlevelsen från spelets ton i övrigt (tror jag?).
Det är också oklart om karaktärsdesignen är ett större minus än kontrollerna?
Det ser man inte om man bara läser betygsrutan.

Om man nu har en betygsruta, tycker jag att inlevelsen bryts är en legitim minuspunkt, som kan dra ner betyget, som man också kan hålla med om eller inte.
Det kan ju vara andra saker också, som att musiken inte passar in i spelets miljöer, eller att det är dåliga röstskådespelare.

Sen är ju allt subjektivt, och man får väl bilda sig en egen uppfattning, vi läser ju bara hur Jonas upplevde det hela. För många är karaktärsdesignen ett plus. Om enskild person inte kan säga hur de upplevde det hela är det väl ingen mening med att ha recensioner alls.

I det här fallet, ja. Annars inte. Betyg och plus/minus ger en snabb summering av recensentens tyckande, utan dem hade färre tagit till sig recensionerna. Sen kan det bli härjigt ibland, som nu, men det är rätt sällsynt.

Om man upprörs av betyg, plus eller minus får man faktiskt göra sig ansträngningen att läsa vad skribenten tycker, det tar max några minuter. Gärna innan man går in och rasar i kommentarerna. Eller så kan man fråga skribeten – vi finns här.


signatur
Skribent
Skrivet av AdamMK:

Jag tycker att den här tråden visar på att betygsrutan ställer till mer än den hjälper.
Om man läser texten i sin helhet framgår det att Jonas inte tycker att klädseln förstörde spelet, men kunde bryta inlevelsen från spelets ton i övrigt (tror jag?).
Det är också oklart om karaktärsdesignen är ett större minus än kontrollerna?
Det ser man inte om man bara läser betygsrutan.

Om man nu har en betygsruta, tycker jag att inlevelsen bryts är en legitim minuspunkt, som kan dra ner betyget, som man också kan hålla med om eller inte.
Det kan ju vara andra saker också, som att musiken inte passar in i spelets miljöer, eller att det är dåliga röstskådespelare.

Sen är ju allt subjektivt, och man får väl bilda sig en egen uppfattning, vi läser ju bara hur Jonas upplevde det hela. För många är karaktärsdesignen ett plus. Om enskild person inte kan säga hur de upplevde det hela är det väl ingen mening med att ha recensioner alls.

Skrivet av Mike_Swe:

Håller med 100% och det är vår rätt att tycka vad vi vill om den recensionen och jämföra hur skribenten har uttryckt sig i tidigare recensioner bla.

Det verkar onekligen som att förekomsten av "Tveksam karaktärdesign" i faktarutan är det som får folk att reagera så starkt.

Faktarutan ska ju fungera som en sammanställning där några åsikter från texten lyfts fram. Jag brukar göra detta som en sista åtgärd innan texten skickas in. Nu föll det sig så att min åsikt om karaktärsdesignen, som mycket riktigt sticker ut så mycket att min inlevelse bitvis bryts, var en av de åsikter som hamnade där.

Om jag hade formulerat mig annorlunda, exemeplvis: "Inlevelsen bryts ibland" så hade jag sparat mycket tid som nu lagts på att svara på kommentarer. Men den bryts ju de facto av karaktärsdesignen.

Skrivet av Alexraptor:

Du har rätt, jag måste jag ha bara drömt att IGN Frankrike gjorde ett påhopp på Stellar Blade och dess skapare, något som de fick krypa till korset och be om ursäkt för.
https://esports.gg/news/gaming/ign-france-apology-on-stellar-...
https://fr.ign.com/stellar-blade/69174/preview/preview-stella...

"Majoriteten av artiklarna", var jag rätt tydlig med att skriva. Att en enskild person på en av IGN:s undersidor har en annan åsikt förändrar inte det. Åsikter får vi ju ha, eller?

Testpilot
Skrivet av AdamMK:

Jag tycker att den här tråden visar på att betygsrutan ställer till mer än den hjälper.
Om man läser texten i sin helhet framgår det att Jonas inte tycker att klädseln förstörde spelet, men kunde bryta inlevelsen från spelets ton i övrigt (tror jag?).
Det är också oklart om karaktärsdesignen är ett större minus än kontrollerna?
Det ser man inte om man bara läser betygsrutan.

Om man nu har en betygsruta, tycker jag att inlevelsen bryts är en legitim minuspunkt, som kan dra ner betyget, som man också kan hålla med om eller inte.
Det kan ju vara andra saker också, som att musiken inte passar in i spelets miljöer, eller att det är dåliga röstskådespelare.

Sen är ju allt subjektivt, och man får väl bilda sig en egen uppfattning, vi läser ju bara hur Jonas upplevde det hela. För många är karaktärsdesignen ett plus. Om enskild person inte kan säga hur de upplevde det hela är det väl ingen mening med att ha recensioner alls.

Håller helt med. Det kan vara lite förvirrande ibland om det som listas som minus är aspekter som påverkat betyget eller inte. Jag har i alla fall svårt att tro att det inte skulle påverka betyget eftersom det nämns både i text och betygsrutan. Men i texten mer nyanserat och utvecklat, såklart.

Det är som alltid, läs fler recensioner och försök bilda dig själv en uppfattning. Tycker att det är lite tråkigt att tråden blir kapad av den här meta-diskussionen eller vad man ska kalla det för.

Redaktör
Ponny
Skrivet av AdamMK:

Jag tycker att den här tråden visar på att betygsrutan ställer till mer än den hjälper.
Om man läser texten i sin helhet framgår det att Jonas inte tycker att klädseln förstörde spelet, men kunde bryta inlevelsen från spelets ton i övrigt (tror jag?).
Det är också oklart om karaktärsdesignen är ett större minus än kontrollerna?
Det ser man inte om man bara läser betygsrutan.

Om man nu har en betygsruta, tycker jag att inlevelsen bryts är en legitim minuspunkt, som kan dra ner betyget, som man också kan hålla med om eller inte.
Det kan ju vara andra saker också, som att musiken inte passar in i spelets miljöer, eller att det är dåliga röstskådespelare.

Sen är ju allt subjektivt, och man får väl bilda sig en egen uppfattning, vi läser ju bara hur Jonas upplevde det hela. För många är karaktärsdesignen ett plus. Om enskild person inte kan säga hur de upplevde det hela är det väl ingen mening med att ha recensioner alls.

Håller med till viss del, det KAN bli missförstånd. Men jag tycker samtidigt man ska se rutan som ett komplement till recensionen. Den står inte på egna ben, och vill man ha hela bilden får man läsa texten.

Bra diskussion att ha, helt klart!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Skillnaden mellan Raidens dräkt och EVEs utstyrslar är att den förstnämnda passar bättre in i den fiktiva värld som målas upp. Den känns mer rimlig i min bok. På samma sätt kritiserade jag inte karaktärsdesignen i Bayonetta III då jag recenserade det spelet. Där passade det uppskruvade framställningen in medan jag upplever att den inte gör det i Stellar Blade.

Jag har ingen annan agenda annat än att jag vill skriva informativt och underhållande om vad jag personligen tycker om ett spel. Min förhoppning var, precis som du skriver, att folket skulle läsa recensionen själva för att avgöra om kritiken är något man skulle störa sig på.

För, än en gång, i texten lyfter jag mina problem med karaktärsdesignen och menar i samma andetag att folk kan bortse från vad jag tycker om man är av en annan åsikt. Så lite påverkar det helhets upplevelsen av spelet.

Även om karaktärsdesignen varit bättre så hade det inte varit en 5a, det finns fler saker som ligger spelet i fatet och de framgår i texten.

Imponerande hur du orkar svara alla idioter som uppenbarligen inte ens har läst din recension. Mitt råd är dock att du bara ignorerar dessa och istället lägger din energi och tid på att svara folk som har faktiska frågor eller åsikter som går att bemöta.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller med till viss del, det KAN bli missförstånd. Men jag tycker samtidigt man ska se rutan som ett komplement till recensionen. Den står inte på egna ben, och vill man ha hela bilden får man läsa texten.

Bra diskussion att ha, helt klart!

Ett alternativ ni kanske kan fundera på är att införa en så kallad 2a åsikt. Alltså en lite kortare summering och betyg från en andra input utöver huvudrecensenten.
Finns ju några ställen som har det. Kan vara rätt intressant för ibland har deras input skilt sig markant från recensenten. Vilket egentligen visar svart på vitt att vad man får ut av ett spel sklijer sig markant åt från person till person.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Hjälp vad den här tråden har spårat ur…

Men en fråga om spelet, om enda typen av souls like spel man kört är Jedi spelen och Lies of P, kommer man gilla det här? Eller har jag missat vilken typ av genre det är helt?

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Håller helt med. Det kan vara lite förvirrande ibland om det som listas som minus är aspekter som påverkat betyget eller inte. Jag har i alla fall svårt att tro att det inte skulle påverka betyget eftersom det nämns både i text och betygsrutan. Men i texten mer nyanserat och utvecklat, såklart.

Det är som alltid, läs fler recensioner och försök bilda dig själv en uppfattning. Tycker att det är lite tråkigt att tråden blir kapad av den här meta-diskussionen eller vad man ska kalla det för.

Plus/minus är axplock från texten, snabba summeringar av intressanta saker för att göra recensionen tillgänglig och underhållande. Jag vet inte om det är just "plus" och "minus" som ger nån sorts antydan om mätbarhet, men det har det aldrig varit frågan om. Hade det varit tydligare med t.ex. tumme upp/ner?

Det är texten som ligger till grund för betyget, och om viktiga saker från texten blir plus eller minus kan de förstås vara en del av det som påverkar det. Hur mycket är omöjligt att säga - betyg "vägs" eller "mäts" inte fram. Man skriver recension och sätter betyg utifrån vad man känner för spelet efter genomspelning. Det handlar om känsla, kort och gott.


signatur
Medlem

Det här är faktiskt en bra recension. Inte som ign frankrike höll på med eller kotaku som dom håller på.

Detta spel är jag bra sugen på. Gameplay ser faktiskt väldigt intressant ut. Storyn verkar också vara bra och välskriven. Bra skrivet. En faktiskt recension av själva spelet och inget annat nästan. Uppfriskande att se.

Skribent
Skrivet av Atilaa:

Hjälp vad den här tråden har spårat ur…

Men en fråga om spelet, om enda typen av souls like spel man kört är Jedi spelen och Lies of P, kommer man gilla det här? Eller har jag missat vilken typ av genre det är helt?

Ja! Åter till topic!

Det är ganska likt Jedi-spelen faktiskt! Fast mer avancerade strider och du tappar ingen XP eller valuta om du stryker med, bara att börja om från senaste sparpunkten. Sparpunkterna är dessutom riktigt snällt placerade för det mesta.

Framförallt så är också bossarna svårare.

Det är som en mindre bestraffande soulslike med mer fräsiga striderna skulle jag säga! Mycket fokus på att kontra och ducka undan mot bossarna. Har inte spelat Lies of P själv men har frågat ut en kompis som avgudar det, har förstått att vapen och utrustning spelar en större roll där - i Stellar Blade har du bara ett svärd och är därför mer skill baserat.

Gillar du Jedi-spelen så tror jag du kommer gilla!

Själv har jag haft svårt att klicka med svårare soulslikes, som Sekiro, men är nu sugen på att ge dem en andra chans

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Hjälp vad den här tråden har spårat ur…

Men en fråga om spelet, om enda typen av souls like spel man kört är Jedi spelen och Lies of P, kommer man gilla det här? Eller har jag missat vilken typ av genre det är helt?

Har du en PS5? Om så är fallet så bör du testa demon.
Spelet känns som ett hopkok av Ninja Gaiden, Bayonetta, Sekiro och Dark Souls. Sen om det faller en i smaken är upp till en själv. Jag tycker det verkar intressant men det höga priset gör mig ändå lite tveksam.

Skrivet av Sarato:

Spelet känns som ett hopkok av Ninja Gaiden, Bayonetta, Sekiro och Dark Souls. Sen om det faller en i smaken är upp till en själv. Jag tycker det verkar intressant men det höga priset gör mig ändå lite tveksam.

Demot är helt klart värt att testa. Ett tillägg från mig är att jag älskar både Ninja Gaiden och Bayonetta, men avskyr Sekiro och Dark Souls, och jag hade svårt att gilla striderna i det här spelet.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Dermot är helt klart värt att testa. Ett tillägg från mig är att jag älskar både Ninja Gaiden och Bayonetta, men avskyr Sekiro och Dark Souls, och jag hade svårt att gilla striderna i det här spelet.

Förstår det. Utforskandet och särskilt bossfajterna känns väldigt From Software.

Skriv svar