Robot
Xdefiant

Med tveksam teknik och giriga mikrotransaktioner får man inga höga betyg.

#xdefiant

Medlem

Som en hel recension som ett inlägg i debatten jag försökte dra igång idag

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

Hehe. Intressant ämne!

signatur
Medlem

Ne detta var den typiska cod-kopian som dör inom en snart framtid.

Medlem

Ja, girigheten lyser starkt igenom i detta spel (som många av Ubisofts spel tyvärr)...

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ne detta var den typiska cod-kopian som dör inom en snart framtid.

https://www.youtube.com/watch?v=VBIAu6AvPWg&t=662s heh, ja om denna video har rätt så är det exakt det som de har sökt efter att bli, eller i alla fall de högt uppsatta för att mjölka.

Spelar lite, men spelet är exakt likadant som det var i deras första beta, fördröjt hur länge som helst och ser ingen skillnad direkt.
Kommer inte köpa något skin i det, var hypad i betan men sedan kändes det som att inget utvecklades. Tiden lades nog på all cosmetic man skulle pumpa ut dag 1.

Edit: Dessutom så pågår boosters även utanför gameplay, lägger du till en timme, spelar 10 min, så är den borta igen efter 60 minuter även om du var offline i 50 min. Helt sjukt.

signatur

>>> 5800x - 6650 XT (i väntan på 9070/9070 XT) @ 1440p, 32GB 3600mhz, 2 TB M.2, 1TB SSD <<<

Avstängd

Fvina krejjer.

signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Ja, jag vet inte. Jag är casual och har varit det några år. Jag tycker det är kul och tycker det är fantastiskt med en skjutare av hög kvalitet som är gratis. Jag är väl en av få som gillar Diablo 4 genom game pass och XDefiant som gratislir. Det har någon dragningskraft som jag inte känt på länge. Än så länge iallafall. Men förstår att det absolut finns bättre spel där ute och att spelen i fråga skulle kunna ha varit ännu bättre.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Ja, väldigt bra timing! Tycker att det absolut är en debatt som är värd att ha, särskilt eftersom det förflyttar själva poängen med spelskapandet, från att skapa bra spel (som därmed säljer bra) till att skapa spel vars innehåll genererar intäkter (se XDefiant, 2K-sportspelen, med mycket mera...)

Skrivet av Jozo:

Ja, girigheten lyser starkt igenom i detta spel (som många av Ubisofts spel tyvärr)...

Det gör mig orolig för nästa Splinter Cell. Vill så otroligt gärna att det ska bli kvalitet, men detta höjer ju inte förhoppningarna. Och det har inte med utvecklarna att göra (inte samma personal som utvecklar dem), utan bara för att det står Ubisoft på spelet, och det är de högsta hönsen som tar de giriga (om än företagsekonomiskt förståeliga) besluten. Fan vad synd om det blir så.

Skrivet av bushkalle:

https://www.youtube.com/watch?v=VBIAu6AvPWg&t=662s heh, ja om denna video har rätt så är det exakt det som de har sökt efter att bli, eller i alla fall de högt uppsatta för att mjölka.

Spelar lite, men spelet är exakt likadant som det var i deras första beta, fördröjt hur länge som helst och ser ingen skillnad direkt.
Kommer inte köpa något skin i det, var hypad i betan men sedan kändes det som att inget utvecklades. Tiden lades nog på all cosmetic man skulle pumpa ut dag 1.

Edit: Dessutom så pågår boosters även utanför gameplay, lägger du till en timme, spelar 10 min, så är den borta igen efter 60 minuter även om du var offline i 50 min. Helt sjukt.

Ja, den känslan fick jag med. Jag känner inte att XDefiant erbjuder något nytt, utöver att skicka pengar till Ubisoft istället för något annat spelföretag.

Skrivet av KortTjock:

Ja, jag vet inte. Jag är casual och har varit det några år. Jag tycker det är kul och tycker det är fantastiskt med en skjutare av hög kvalitet som är gratis. Jag är väl en av få som gillar Diablo 4 genom game pass och XDefiant som gratislir. Det har någon dragningskraft som jag inte känt på länge. Än så länge iallafall. Men förstår att det absolut finns bättre spel där ute och att spelen i fråga skulle kunna ha varit ännu bättre.

Kul att du tycker om det! På ett sätt är det bra att det är gratis, för det krävs ju ingen insats att testa spelet, och gillar man det kan man bara fortsätta. Och smaken är ju som baken, alla gillar vi olika. Har du någon särskild favorit bland de olika factions?

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Kul att du tycker om det! På ett sätt är det bra att det är gratis, för det krävs ju ingen insats att testa spelet, och gillar man det kan man bara fortsätta. Och smaken är ju som baken, alla gillar vi olika. Har du någon särskild favorit bland de olika factions?

Ja, jag känner mig ganska lyckligt lottad att vara en som gillar spel som annars blir bashade och jag förstår varför de blir det. Men så länge jag får ut några timmar nöje av ett gratis spel, så kommer jag ta det. Det här tycker jag är väldigt kul än så länge.
Nej, ingen favoritfaktion än, gillar mest att få ihop ett lag som bra kan samarbeta.

Medlem

XDefiant är inte en modern CoD kopia, det är en arena shooter jag väntat jävligt länge på.
CoD som en gång i tiden var bra har gått och blivit totalt skräp, XDefiant är en frisk fläkt och det är fan så roligt för en medelålders man uppvuxen i arenan att äntligen få spöa skiten ur skitungar som inte vet något annat än killstreaks. Fort ska det gå, lås vinklarna, förstå hur motståndet tänker, rör dig effektivt och där är XDefiant jävligt bra.
Du som spelade arena-shooters för länge sen, plocka upp XDefiant och pröva, efter några timmar kommer din hjärna hitta rätt banor och ba: Hell yeah baby, lets pwn some noobs!

Medlem

De flesta storspelen som släpps just nu är ju rent sagt pinsamma. Är detta Ubis nästa AAAA efter skull and bones? Tycker det är fruktansvärt tråkigt när storföretagen ser ett spel som går bra och så ska dom kopiera det och göra sin grej av det. Facit det blir ju oftast sämre. En annan rolig aspekt är hur många som rantar på blizzard för dom bara gör bajs nu för tiden. Men enligt mig så håller deras spel fortfarande högre kvalite än många andra storföretag. Och med Diablo 4 har dom ännu en gång visat att ett mediokert spel kan bli bra om man ger det tid. Precis som med D3... Sen kan man väl ifrågasätta vissa beslut de gjort med Immortals och WC3 remaken men oftast har de lyckas vända skutan. Deras katalog är fruktansvärt bra om man jämför med andras.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Hur kan det vara ett minus att spelet inte tillför något nytt gameplaymässigt? Det var aldrig ett problem i God of War eller The Last of Us som gameplaymässigt inte gör något nytt. Nää, just den punkten känns lite trevande och snobberi. Bör handla om hur väl gameplaysystemen lirar med varandra, inte vad som är unikt...

Medlem

"Matcherna går i ett hektiskt tempo, man dör väldigt fort om en fiende ser en, och det är sällan det blir utdragna strider. Det gäller att vara snabb både i huvudet och händerna: mycket hänger på reflexer eller att man förutser vad motståndaren tänker göra. "

Har vi spelat samma spel? Jag upplever raka motsatsen att spelet till skillnad från senaste tre Call of Duty har en längre time to kill och rent spelmässigt rör sig frammåt i ett långsammare tempo.

Medlem

Ja särskilt snabbt går det inte och ttk'n är fruktansvärd.
Dessutom tycker jag det känns som om det blir en fördröjning mellan att man klickar på musen och skotten faktiskt kommer. Vet inte vad det är med spelet men får inte aimen att klaffa i det. Är bara något som känns väldigt skumt med flytet i spelet

NuZ
Testpilot

Jag älskart! Movement är klockrent, perfekt aim assist kurva och härlig gunplay och maps. Passar mig perfekt. De med kontroll, stäng av acceleration för den e riktigt skum i det här spelet

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Testade fort. Hyfsat skön känsla, men tröttnade direkt då dom gjort det klassiskt tråkiga att ha med osynlighet och radar. Även om det är övergående och ”jämnt” så förändrar det gameplay ganska mycket till det negativa.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med tveksam teknik och giriga mikrotransaktioner får man inga höga betyg.

....kostar 3 000 Xcoins och för att ha råd med det behöver man köpa 5 750 Xcoins, vilket kostar 550 riktiga spänn. För ett rätt generiskt “coolt” skin som du endast ser i ett antal sekunder innan och eventuellt efter en match kan man få ge 1 000 credits (cirka 100 kronor). Man kan köpa 500 Xcoins för 55 kronor, men hittills har jag inte sett något att köpa för så lite, så det alternativet verkar enbart existera för att fylla ut kassan när man har 250 credits över från ens förra köp.....

Det här är ngt jag har stört mig på många spel som erbjuder ingame-valuta att det aldrig blir "jämt". Nog för att tvinga dig att köpa mera så att du inte har känslan att du "förlårar"/"slösar" pengar.
Tror inte att jag har läst många gånger kommentarer/kritik just kring detta, oftast är det bara kring det allmänna faktum att det fins mikrotransaktions.

Undrar när det blir som i vissa online spel med typ en dussin olika valutor som man grindar sig till på olika sätt...

Medlem

Jag har hat- kärlek till detta spelet. Gillar det samtidigt som jag kan hata det så mkt. Det laggar. Du skjuter och ser hur de laddar om men dödar dig. Vissa vapen är helt förstörda och borde inte kunna döda en på de avstånden. Känns som de har sjukt mkt att fixa med detta spelet. Sedan är Battle pass väldigt meh. Tar lång tid att levla upp den och grejerna man får är väldigt meh i jämfört med typ Apex Legends.

Medlem

Det intressanta är att de inte har SBMM och det ökar intresset rejält. Tyvärr ser det alldeles för platt och ointressant ut i övrigt.

Skribent
Skrivet av BeeJac:

Hur kan det vara ett minus att spelet inte tillför något nytt gameplaymässigt? Det var aldrig ett problem i God of War eller The Last of Us som gameplaymässigt inte gör något nytt. Nää, just den punkten känns lite trevande och snobberi. Bör handla om hur väl gameplaysystemen lirar med varandra, inte vad som är unikt...

Absolut, men jag tycker inte heller att spelet förbättrar vad som redan finns i genren. Det gör ju God of War och The Last of Us. Att ett spel tillför något nytt och erbjuder något som ingen annan gör kan ju också vara en anledning att spela det.

Systemen klaffar inte så väl här, tycker jag. Som exempel: Eldstriderna en-mot-en handlar i teorin om skicklighet. När jag upplevt att det varit väldigt olika skill levels i matcherna så blir upplevelsen värre för alla. Ens lagkompisar rusar fram och dör så ofta att vi aldrig är fullt lag (i någon match kan jag själv ha bidragit till det...). Men det finns inte någon meny för att dirigera eller varna ens lag. Och eftersom matchmakingen medvetet inte kör med skill-baserad matchmaking, gäller det helt enkelt att hoppas på att man hamnar med "bra" spelare. Man kan lika gärna bli helt överkörd som vinna överlägset, eller få en jämn match (det blirsmått hånfullt när en spelare highlightas i slutet för sin 0,26KD). Därför känns det som att detta är en funktion som är inbyggd i spelet, och som inte bidrar till att göra det bättre.

Samtidigt tycker jag inte riktigt att spellägena passar spelet. Alla spelare styrs mot samma punkt på kartan i nästan alla game modes, vilket resulterar i "kaos", och att man väldigt ofta blir skjuten av någon som kommer runt ett hörn man inte kollar på just då. För min del tror jag att jag hade gillat spelet mer om det handlat mer om team deathmatch.

Skrivet av autumnsong:

"Matcherna går i ett hektiskt tempo, man dör väldigt fort om en fiende ser en, och det är sällan det blir utdragna strider. Det gäller att vara snabb både i huvudet och händerna: mycket hänger på reflexer eller att man förutser vad motståndaren tänker göra. "

Har vi spelat samma spel? Jag upplever raka motsatsen att spelet till skillnad från senaste tre Call of Duty har en längre time to kill och rent spelmässigt rör sig frammåt i ett långsammare tempo.

Alltså, spelarkaraktärerna rör sig relativt långsamt det har du rätt i, inte som att man flyger fram över kartan. Men själva kärnan i spelet, eldstriderna, är över på någon sekund, det är den biten som är snabb, upplever jag. Kliv runt ett hörn, se en fiende, pangpang, en av er är död. Den långsamma biten blir när man springer tillbaka från respawn. Hade velat se heatmaps för average life och hur folk rör sig under en match, särskilt de lägen där man alltid spawnar på samma ställe.

Skrivet av Trenne:

Ja särskilt snabbt går det inte och ttk'n är fruktansvärd.
Dessutom tycker jag det känns som om det blir en fördröjning mellan att man klickar på musen och skotten faktiskt kommer. Vet inte vad det är med spelet men får inte aimen att klaffa i det. Är bara något som känns väldigt skumt med flytet i spelet

Det kan bli en jäkla massa springande tillbaka till zonen/objective, som dessutom beroende på game mode flyttar på sig innan man hinner fram. Och när man väl kommer dit kan det vara över på någon sekund, och sedan är det bara att göra om.
Kände också det med skotten, men visste inte om det bara var inbillning från min sida. Också att man tror att man hunnit runt ett hörn, men sedan dör ändå (kanske är kameraplacering på spelarkaraktären iof).

Skrivet av EpicGoblin:

Jag har hat- kärlek till detta spelet. Gillar det samtidigt som jag kan hata det så mkt. Det laggar. Du skjuter och ser hur de laddar om men dödar dig. Vissa vapen är helt förstörda och borde inte kunna döda en på de avstånden. Känns som de har sjukt mkt att fixa med detta spelet. Sedan är Battle pass väldigt meh. Tar lång tid att levla upp den och grejerna man får är väldigt meh i jämfört med typ Apex Legends.

Ja, jag förstår det. För det som gillar precis den här typen av spel finns det säkert en del att hämta här. Men själv tycker jag det är så mycket som skaver samtidigt att det förtar glädjen.

Medlem

Låg TTK är bra. Men då vill jag dö för att jag var för långsam eller jag gjorde ett misstag. Inte för att nån kunde se genom en jävla vägg

Medlem

Ser otroligt billigt ut, lite free-to-play cod kopia känsla av det.

Medlem
Skrivet av SkeletronFace:

Ser otroligt billigt ut, lite free-to-play cod kopia känsla av det.

Vilket är exakt vad man försökt uppnå med detta. Gillar mad Cod så finns det ju inte riktigt några alternativ. Snabb kaos-artad arena pangpang. Spelet ser helt ok ut, en del kartor känns bara ihopslängda utan någon som helst tanke på design, medans en del kan vara rätt snygga på sina håll.

Microtransaktionerna kunde jag inte bry mig mindre om. Jag hade inte köpt ett nytt skin om det så kostat 10kr så det är inget som påverkar mig.

Gillar man cod, så är det ju bara testa. Jag kommer hoppa in och kötta lite då och då. Jag letade inte efter ett spel att ersätta alla mina andra hobbys med så det räcker gott för mig att det är kul nån timme ibland.

Medlem

Som gammal cod spelare så har jag mycket skoj med det här so far.

Medlem
Skrivet av KortTjock:

Jag känner igen mig!
Spelar D4 via GamePass och har testat lite XD men bara för det är gratis. Kommer definitivt spela mer.
Är inte jätteförtjust i grafiken (stilen) med det färgglada och lite barnsliga men det är ok ändå.
Kommer även spela nya COD när det släpps på GamePass.
Sitter samtidigt och hoppas (drömmer) att nästa Battlefield ska vara någorlunda ok från start.

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Dyra mikrotransaktioner, innehåll som kostar X men där man bara kan köpa Y antal coins för riktiga pengar, season pass osv. Det till trots, jag har oväntat kul i XDefiant. Än så länge inte en enda spenderad krona 🙂

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Aldrig förstått varför man bygger in wallhack i spel. Så jäkla hjärndött.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Har ändå rätt kul i spelet. Inte det bästa jag kört, men heller inte det sämsta. Inget jag kommer lägga några pengar på, men duger gott för lite casual-pangande på kvällen. Kan man leva med diverse buggar och ett gränssnitt som ser ut att ha designats och byggts i chatGPT så kan det vara värt att prova i alla fall.

Medlem

Wallhack har inget i ett online fps att göra, i övrigt så avinstallerade jag spelet snabbare än vad det tog att installera det.

signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D, Sapphire Pulse RX 9070 XT, MSI MAG B650 TOMAHAWK, DDR5 32GB 6000MHz

12
Skriv svar