Dragon Age: The Veilguard är uppdragsbaserat, inte open world

Robot
Dragon Age: The Veilguard är uppdragsbaserat, inte open world
Medlem

Vad bra tycker jag!

Medlem

Detta tycker jag låter riktigt bra. Kommer inte spela spelet för det, men jag gillar tanken. Mer sånt igen i spel. Skulle man kunna säga att BG2 var uppbyggt på samma sätt?

Medlem

Hmm, låter oroväckande, jag vill kunna gå vart jag vill och göra vad jag vill, inte slaviskt följa en handling som i en film eller bok. Men det kan förhoppningsvis bli bra ändå med lite tur.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

phi
Medlem

Inquisition var ett bra exempel på hur man inte gör ett open world-spel. Jag har fortfarande PTSD från Hinterlands.

Så det är ju åtminstone något positivt.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Hmm, låter oroväckande, jag vill kunna gå vart jag vill och göra vad jag vill, inte slaviskt följa en handling som i en film eller bok. Men det kan förhoppningsvis bli bra ändå med lite tur.

Det kan bli bra. För ibland är det bättre med korridors spel som har högt produktionsvärde än open world spel med menlösa aktiviteter som bara fungerar som utfyllnad.

Redaktör
Ponny

Låter på pappret som rätt prioriterat. Som skrivet: Inquisition fick rejält med ris.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Hmm, låter oroväckande, jag vill kunna gå vart jag vill och göra vad jag vill, inte slaviskt följa en handling som i en film eller bok. Men det kan förhoppningsvis bli bra ändå med lite tur.

Det kan man ändå kanske göra. Har inget med open world att göra.

BG3 är inte heller open world

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det kan man ändå kanske göra. Har inget med open world att göra.

BG3 är inte heller open world

Men det är väl lite som The Witcher där du hoppar mellan ”hubbar” av öppenhet? Detta känns ännu mer stängt.

Medlem

Låter som upplägget i Origins, eller alla Mass Effect. Välj en zon eller ett uppdrag. Väl där har man en tydlig väg framåt med lite avstickare här och där.

Betydligt bättre än Inquisitions "spring runt på hela kartan" lösning. Hinterlands har fått mig att stoppa en spelrunda mer än en gång.

Medlem
Skrivet av Nabyran:

Låter som upplägget i Origins, eller alla Mass Effect. Välj en zon eller ett uppdrag. Väl där har man en tydlig väg framåt med lite avstickare här och där.

Betydligt bättre än Inquisitions "spring runt på hela kartan" lösning. Hinterlands har fått mig att stoppa en spelrunda mer än en gång.

Hinterlands stoppade många, de började med en av de sämsta zonerna.

Jag är så investerad i Dragon Age storyn så kommer nog absolut skaffa Veilguard för att få se fortsättningen. Lite mer linjärt skadar inte.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag tror att det här är good news.

Ser man på deras historia så har deras bästa spel varit mer styrda upplevelser, men jag tycker aldrig de känts begränsade. Friheten i de bästa Biowarespelen har handlat om annat än att välja väderstreck på kompassen och hålla in sprint-knappen i 15 minuter. Mass Effect 2 och 3 var bättre än Andromeda, trots att du landade på små banor när du valde ett uppdrag. Och den öppna spelvärlden i Inquisition kändes oinspirerande jämfört med de relativt små zonerna i Origins.

Medlem
Skrivet av feistin:

Men det är väl lite som The Witcher där du hoppar mellan ”hubbar” av öppenhet? Detta känns ännu mer stängt.

Får se hur öppet det är. Helt on rails verkar det inte vara i alla fall

Medlem

Det här kommer nog ner till om man gillar bethesdas rpg eller inte. Jag gillar dom inte, jag hoppas på stora men ändå låsta områden. Som witcher 3, dao etc.
Ifall man kan gå var man vill blir ofta storyn konstig enligt mig

Medlem

Låter som Dragon Age 2 HD?

Medlem

Tycker om GoW:s version av open-world. En illusion av öppenhet!

Medlem

Inquisition var ju det bästa Dragon Age med sin öppenhet och Hinterlands var en av mina favoritställen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Låter ju toppen om det blir mer som uppdragen i Mass Effect 1-3. Alla spel behöver inte ha öppna världar.

Avstängd

"Hubbar" är väl den klassiska Bioware-upplevelsen med lite mindre öppna områden. Men jag vet inte, detta låter ännu mer linjärt och styrt. Ser inte riktigt var själva rollspelet kommer in i bilden heller. Ser ut att spelas som de gamla God of War-spelen på Playstation 2 med samma slags "filmiska upplevelser".

Själv föredrar jag simulator-stil där så mycket som möjligt sker dynamiskt enligt reglerna uppsatta av världen mer än att utvecklarna skriptat allt att ske på samma sätt varje gång.

Medlem

Trist, hade faktiskt velat se en intressant öppen värld att utforska...

Gnällkuk

Bar det inte blir korta korridorer 10m spelade, cutscene 5m - rinse repeat. Är det som ME är det ju dock ingen större nackdel, open world är ju bara bra om den är intressant och känns levande.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Känns som rätt väg att gå. Tycker att Veilguard känns mer och mer intressant. Blivit avsevärt äldre och upptagnare sedan inquisition och föredrar tightare upplevelser. Bättre med några få undantag (BG3) som kläms in ibland än att varje upplevelse måste vara 100+

Medlem

Bra tycker jag. Trött på alla enorma öppna världar som bara blir tråkiga transportsträckor mellan uppdrag och story.

Medlem

Låter bra, mer som originalet vilket ju är det bästa av dem. Det känns ju också som att de kan få ordning på narrativet bättre då. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Synd. Vill ha open world ä. Frihet

Medlem

Love it! så trött på att varenda spel ska vara openworld nuförtiden

Medlem
Medlem

Men dialoghjul och allt.. kommer bli en cringe fest utan dess like.

Medlem

Jag föredrar egentligen open world. När open world görs rätt som i tex Zelda BotW så öppnar det upp en extra dimension av ”inlevelse” och utforskarglädje. Det kan även ge feedback och en stark känsla av ens progression när man kan återvända till sina gamla problemområden och känna hur mycket lättare och säkrare man känner sig nu (ex Elden Ring och Caelid)
Samtidigt så har vi fått se så mycket dåliga exempel på open world senast 10 åren så verkar vara väldigt svårt för utvecklarna att lyckas blanda det öppna och fria konceptet med välskriven handling. Sen var tex BG3 inte Open World men kändes ändå ”öppet och gripande” så jag accepterar att det kan bli både bra och dåligt med båda och att ”inte open world” kanske ändå är rätt för vissa RPGs.

1
Skriv svar