Vinn speldator värd 13 000 kr!
Ett spel som liknar Civilization, men i tredje person skulle vara fascinerande. Att ta rollen som en verklig person, styra en civilisation med karaktärer med faktiska personligheter, skicka människor till, och eventuellt delta aktivt i krig, få spelvärlden att utvecklas över tid med teknologin, etc. Individuella karaktärer kan spela en stor roll i spelet, och tvinga dig till beslut som har större vikt.
PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz
Mitt drömspel är ett storslaget milsim där AI genererar trovärdiga scenarion under en långvarig kampanj. Utgången i ett scenario påverkar följande scenarion.
AI simulerar även fullt fungerande samband, befälsstruktur och individer vilket innebär att det går att avnjuta även i single player. Dina prestationer kan med tiden leda till befordran och befattningar där du ansvarar för att leda gruppen i strid, sjukvård, samband, taktik, rekognosering, diplomati m.m.
Mitt drömspel skulle vara ett Elden Ring kombinerat med Shadow of the Colossus/The Last Guardian.
Den öppna världen med dolda platser, genvägar, quests, loot, och NPCs, fast med lore som inte är så kryptisk och en handling som berättas mer direkt genom dialoger och cutscenes. Gigantiska bossar som man antingen behöver klättra på, eller angripa från ovan genom att dra nytta av omgivningen, och pussel för att få tillgång till särskilda rum. Tänk att kunna utforska en värld som i Elden Ring, och med en atmosfär som erbjuder skogar täckta av dimma, regn och åska, och vidöppna sandöknar.
Både Elden Ring och Shadow of the Colossus gör väldigt mycket rätt, fast på olika sätt. Att kunna kombinera båda spelets styrkor i ett skulle ha potential att kunna bli mitt drömspel.
Världen har gått under och de kvarvarande människorna på jorden slussas ut till en planet där okända varelser och helt andra förutsättningar väntar. Det gäller att lära känna urinvånarna och vara hjälpsam, annars får man dem emot sig. Man behöver deras kunskap om både mat och skydd från naturens makter.
Ett open world liknande spel där man börjar med att driva en vapenbutik men måste samtidigt ut och slåss för att fixa material och nya medhjälpare som kan vara med i butiken och göra vapen osv.
Till slut har man byggt upp en hel stad och måste ombesörja den.
Måste skaffa guilds för end game och slå ihop sig för att kunna fixa high tier material osv.
I mitt drömspel håller världen på att förändras (till det sämre) och det är spelarens uppgift att lösa problemet. Det finns flera olika vägar att ta för att lösa problemet. Tänk er Three Body Problem, fast i spelform. Ni vet att jorden är påväg att möte sitt öde, du måste rädda mänskligheten. Jag vill ha ett spel där mycket står på spel.
Mitt drömspel vore ett Bamse spel i samma anda som Commandos och Desperados. Man spelar med utvalda karaktärer för varje bana, kanske behöver man Skalmans uppfinningar, Bamses styrka eller Husmusens storlek för att ta sig fram och vidare. Självklart ska det vara färgglatt i sann Bamse anda.
Det skulle inte bara vara jag som får underhållning av detta men även något sonen skulle gilla.
• Titel: "Eclipsion"
• Genre:
Action-äventyr med RPG-element och öppen värld.
•Miljö och Setting:
"Eclipsion" utspelar sig i en expansiv och levande fantasyvärld som heter Aeloria. Aeloria är en värld med varierande landskap, från täta magiska skogar och höga berg till vidsträckta öknar och livliga städer. Världen är fylld med mytiska varelser, urgamla ruiner och hemliga platser att upptäcka.
• Huvudkaraktär:
Spelaren skapar sin egen karaktär med ett djupgående anpassningssystem. Du kan välja ras, utseende, bakgrundshistoria och specialförmågor. Valen du gör påverkar hur världen reagerar på dig och vilka fraktioner som vill samarbeta eller motarbeta dig.
•Gameplay:
- **Stridssystem:** En dynamisk kombination av närstrid och magi, där spelaren kan växla mellan olika vapen och trollformler i realtid. Stridssystemet är djupt och belönar taktik och skicklighet.
- **Utforskning:** En öppen värld fylld med hemligheter, dungeons, och sidouppdrag. Varje plats har sin egen unika historia och utmaningar.
- **Karaktärsutveckling:** Ett komplext RPG-system där spelaren kan utveckla färdigheter och förmågor, skapa magiska föremål, och bygga relationer med andra karaktärer i spelet.
- **Beslutsfattande:** Spelaren står inför moraliska beslut som påverkar spelets handling och världen omkring dem. Dina val formar både ditt öde och världens framtid.
• Grafikstil:
Realistisk grafik med en touch av magisk realism. Världen är detaljerad och färgstark, med imponerande vädereffekter och dynamisk dag/natt-cykel som påverkar gameplay.
•Multiplayer eller Singleplayer:
Spelet erbjuder en rik singleplayer-upplevelse med en djupgående berättelse. Det finns även ett online-läge där spelare kan samarbeta eller tävla i speciella uppdrag och evenemang.
•Story och Teman:
Aeloria är på gränsen till kollaps, hotad av en uråldrig ondska som kallas Eclipsion. Spelaren, som en av de utvalda väktarna, måste samla allierade, utforska världen och lösa mysterier för att förhindra Eclipsions återkomst. Spelet utforskar teman som makt och ansvar, naturens balans, och individens kamp mot ödet.
---
"Eclipsion" är designat för att erbjuda en djup och mångfacetterad spelupplevelse där varje spelare kan forma sin egen unika historia i en värld som känns levande och dynamisk.
Svenska Stjärnkupper
Ett kooperativt FPS där spelarna tar rollen som en grupp svenska kändisar som utför storskaliga brott såsom bankrån, konststölder, gisslantagningar och flygkapningar.
Man väljer från en stor skara kändisar som t.ex. Gunde Svan, Leif GW Persson, Tony Irving och Zlatan där varje kändis har specialiserade färdigheter.
DLC med fler karaktärer och uppdrag finns i form av ”Jönssonligan” och ”Historiska Hjältar”.
Mitt drömspel / koncept kan tillämpas till olika spelgenrer. Grundidén är att spelet börjar med att ha ett äldre visuellt yttre. Ju längre in i spelet man kommer, desto mer uppdateras det visuella, i realtid. I samma takt förbättras även spelmekaniken. Spelet visar då hur tekniska framsteg kan bidra till spelbarheten.
Årtionden av simulatorspel har gjort mig till duktig pilot, kirurg, racerförare samt stadsplanerare. Tyvärr saknar genren ett spel som tar itu med något som faktiskt är svårt.
Jag vill se en simulator som lär mig att slå en riktig bearnaise, Leif Mannerström ska självklart gnälla på mig vid minsta fel.
Har funderat ett tag på en udda mix som jag tror kan bli riktigt kul:
Grundidé
Ett turbaserat spel i XCOM anda som utspelar sig i ett mörkt Disney-universum.
De onda krafterna har tagit över och man börjar med ett fåtal Disneykaraktärer i ett nergånget och delvis förstört "Disney-slott", din bas.
Disneykaraktärerna har sina unika egenskaper (som i filmerna) och man sätter ihop sitt team för att ge sig ut på diverse uppdrag för att slå tillbaka mot Disneyskurkar och dess anhang, samt samla resurser för att bygga upp slottet igen.
Slottet/basen
Förutom de vanliga rummen att bygga (lab, workshop, training grounds, infirmary etc etc) så behöver varje Disneykaraktär/hjälte ett eget rum med anpassat tema efter dess film. Så förutom att samla "vanliga" resurser behövs även specifika mer sällsynta resurser.
Hjältarna/Disneykaraktärerna
Unika förmågor efter dess film (samt generella) som går att träna upp. Varje hjälte har ett unikt skilltree. Kläder anpassade efter ett mörkt Disney, de har fortfarande dess karaktärs färgtema men i mörkare nyanser och självklart kläder anpassade för strid, inga balklänningar Mörkare och smutsigare varianter helt enkelt.
Man låser upp nya hjältar via specifika räddningsuppdrag som blir aktiva beroende på vilka hjältar man redan har, research och om ett rätt rum finns förberett.
Strider
Turbaserade. Ta det bästa från XCOM 2 och Marvel's Midnight Suns (fast utan kort). Hjältar/förmågor efter din spelstil, finns inget "rätt" sätt att vinna en strid.
Uppdrag
Enklare uppdrag: Samla resurser till slottet och XP till hjältarna.
Svårare uppdrag: Samla resurser och XP. I slutet möter man en ikonisk Disneyskurk.
Räddningsuppdrag: Som svårare fast man kan låsa upp en ny hjälte. Disneyskurk kan finnas.
Researchuppdrag: Självförklarande.
Med flera.
Alla uppdrag ska vara slumpmässigt genererade så spelet får omspelningsvärde.
Finns så mycket mer att förklara om världen, uppdragskarta, research, skills, rum etc... men tror mina 50 ord har tagit slut
Mitt drömspel är ett äventyrsspel där du som småbarnsföräldrar ska ta dig igenom utflykten utan att få förmycket av dom skadliga solstrålarna, när ni tagit er hem och bäbisen sover bäddar du ner dig i soffan framför en dokumentär.
nej juste det var ju inget drömspel det var ju en dröm kväll men tvn är upptagen då sambons dator blivit för gammal för att klara av dagens spel så tvn spelar upp helldivers 2 på youtube 🤣
En blandning av SimCity, GTA och The Sims så en person har koll på staden och spelar en vanlig citybuilder (fast med lite fler polisstationer för att hålla ordning på GTA spelarna). De som spelar GTA-delen av spelet får röja runt i den staden som de vill och de som spelar The Sims delen håller sig till sitt hus och hoppas att ingen GTA spelare “råkar” döda deras sim när den är på väg till jobbet.
Går att expandera med flera genres som passar i stadsmiljö, t.ex racing spel etc
Då mina tankar ofta söker sig till romarriket så hade ett rollspel/livssimulator i den miljön varit förträffligt.
Tänk er att spelet börjar med att ens karaktär kommer i land i Pompejis hamn. Utifrån de valen man gör så kommer ens liv skapas. Gladiator, tiggare, prostituerad, slav, bagare, handelsman, bonde, lönnmördare med mera kommer vara möjliga livsöden.
Fullt förstörbara miljöer och stor detaljrikedom och spännande interaktioner med NPCer.
Mer romarriket åt folket!
Mitt drömspel är en looter shooter MMO där man kan utgå ifrån Destiny och The division spelen, man tar alla goa raids och boss encounters from Destiny, blandar med den helt underbara "jag är livrädd" känslan från The dark Zone från The division, samtidigt som man är väldigt noga med att se till att PvPn har en bra time to kill, varken 400 skott som i The division men inte 1 shot kills som man inte hinner att reagera på heller. Balanserad loot och combat där man 100% lystnar på sin community.
Intro/bakgrund: Ignorera om ni inte bryr er
Vet inte om jag skulle det kalla ett drömspel, känns som att dom flesta spel man drömde om som barn (på 90-talet) finns idag i nån form. Mitt "drömspel" handlar nog mer om nostalgi och atmosfär. Diablo 1 hade rätt känsla. Musik och design som skapade en atmosfär av övergivenhet och rädsla i oftast kontrollerad form, men som ibland kom att bli ren panik som första gången man stötte på The Butcher. Efter det var man aldrig kaxig till att öppna hans dörr. Storyn som berättades genom böcker man hittade på dom olika nivåer och konversationer med invånarna av Tristram förstod jag aldrig som barn, men den berättarrösten plus all story som man läst på i efterhand är briljiant exekverad (FromSoftware tog otydlig story som man får reda på under sin spelgång alldeles för långt i min mening). Den känslan fanns aldrig i Diablo 2 tycker jag. Ja man kan få spö av diverse bossar men samma atmosfär fanns aldrig.
"Drömspel"
Jag skulle vilja ha ett ARPG med atmosfären av D1 fast i ett mer modernt format. Grafik som i D2 Resurrected med ett rikligt utvecklat loot/item-system.
Mina favoritspel är Europa Universalis 4 och total war serien. Så mitt drömspel är en kombination av spelen.
Ett spel med en vacker och väldetaljerad kampanjkarta och en AI som fattar logiska beslut.
När det kommer till strid så zoomas kartan in och du får agera general över dina enheter.
En kombination av historiska händelser och alternativ historia som flyter samman.
Mitt drömspel; skulle vara av genren Survival, i en miljö där naturen är lika fri och farlig som fåtalet människorna i den. Det ska inte finnas några ”quests”, bara upptäckande av världen på egen hand. Valheim och Conan: Exiles är föregångarna, men jag vill se en stor studio ta sig an detta helhjärtat och släppa ett fullt och färdigt spel värdig kraften i dagens hårdvara.
Utanför bidraget:
Jag skulle gärna gå in på djupet i det tekniska, ifall utrymmet tillät, men jag har ännu inte sett ett spel idag som faktiskt går all in på allt, trots att alla möjligheter finns. Vissa har bra på idéer och världsbyggande (Conan: Exiles), vissa gör det tekniska bra (Valheims byggande), och vissa har kapitalet (New World), men ingen verkar ha både resurser och vilja att skapa något unikt som inte enbart är en plattform för mikrotransaktioner.
En VR som du kliver in i, i syfte att skapa förändring/utveckling av dig som person på djupet.
Det är få spel som har varit så självuppslukande att de förändrar dig som person. Mass effects originaltrilogi är en av de få spelserier som påverkat mig på djupet. Mass effekt påverkade mig och rörde mig på ett sett inget annat spel gjort. Jag kände att jag strävade efter att göra val som var ”least evil” ala the Witcher 3. När jag spela the Witcher så var jag på en annan plats i livet och hade inte tillräcklig fokus och kunde inte bli så uppslukad som jag blev av Mass effekt. Jag vill spela ett spel som rör mig på djupet och verkligen känner att de val jag gör i spelet påverkar hur spelet utvecklar sig och hur andra karaktärer blir och förändras av de val jag gör. Allt har en konsekvens.
Mitt drömspel är ett spel som på riktigt tar dig bort från dig själv som du är nu, och du har endast kvar ditt medvetande och din känsla av rätt och fel. Du glömmer ditt riktiga liv så att säga. Så att dina vardagliga beskymmer inte stör upplevelsen, som det gjorde för mig mellan witcher och mass effect. Så att du på riktigt känner du är din karaktär.
Det vore ett spel likt den simulator som vi i teorin kanske är i just nu. Kanske är det ett driv från botten av min själ att drömma om ett spel som gör just det vi gör IRL varje dag. I verkligheten så förändras allt varje dag utifrån de små till stora val vi gör genom livet. Tänk att få välja att bli helt uppslukad av en helt ny värld. Sci-fi, medeltiden, trollerivärld, ett kungahovliv. Vad det nu må va så får man i mitt drömspel bokstavligen dröma och leva ett helt nytt skräddarsytt liv. Viktig detalj är ju att du kan leva en livstid i spelet men det bara passerat någon timme IRL. Fatta vem du är när du ”vaknar upp” de illustrerar detta bra i Rick and morty där morty spelar ett VR där det blir att han lever ett annat liv och sen vaknar han upp och ingen tid har passerat IRL men han själv har upplevt en livstid i simulatorn.
Så mitt drömspel är en simulator där du får välja allt mellan himmel och jord vad du ska få uppleva, men där du får tips på situationer som utifrån vart du står som person kan behöva få uppleva för att förorsaka förändring inom dig. Alltså att du ställs inför vissa situationer som utmanar din känsla av rätt och fel och på det sättet expanderar ditt medvetande till att känna mer för personerna runt dig IRL och gör dig till en bättre person. Detta kanske i framtiden är nödvändigt för att rehabilitera folk från olika psykiska åkommor, självvalt dårå. Inte påtvingat. De vore ju lite jobbigt.
Men ja. Det hade varit mitt drömspel som jag önskar från kanske djupet av min själ. Min själ kanske är mitt verkliga jag IRL utanför denna IRL. Och jag spelar detta drömspel just nu! Jag får sluta skriva och börja spela helt enkelt
Tack för mig!
Stay awhile and listen.
Mitt absoluta drömspel skulle innefatta ett gameplay i xcom anda där du under andra världskriget tar värvning 1940 i brittiska armen, spelets start baseras på hur du väljer och klarar av din grundutbildning/tutorial.
Du blir antagen och startar och deltar i en dynamisk kampanj som kan avvika från den verkliga historie beskrivningen, du kan stiga i graderna och få befäls fattning osv.
Om du är duktig och klarar dig och de uppdrag som du ställs inför så kommer du skcikas vidare till andra theatres of war och utföra din roll där.
Det vill säga du skulle kunna spela hela spelet som enskild soldat genom bataljer och kampanjer eller styra en grupp och till och med välja hur den breda kampanjen ska satsas.
Exempelvis om du blir antagen till någon av special trupperns SBS SAS eller LRDG så spelar du kampanjerna igenom med uppdrag baserat på vad sysslade med.
Skulle du exempelvis antas till Engineer Corps så spelar du enligt vad de utförde och deltog i.
Lång harang, men jag tror att detta skulle kunna vara ett otroligt roligt och inlevelse rikt spel, där du kan utveckla och styra hur spelet faktiskt fungerar dynamiskt.
Mitt drömspel är ett modernt city builder med inslag av politik, inspirerat av klassikern "Master of the World". Spelaren bygger och förvaltar en stad, hanterar politiska utmaningar och formar stadens framtid genom sina beslut. Ekonomi, infrastruktur, och samhällsrelationer är centrala element, och spelaren måste balansera olika intressen för att skapa en framgångsrik stad!
Tyvärr var det länge sen jag såg något roligt city builder spel!
Mitt drömspel är som skyrim fast istället för människa eller dem andra raserna så kan man spela som drake och du levlar som drake och blir mer kraftfull, man börjar som en barn drake och föräldrarna har blivit dödade av riddare och man söker sin hämnd, flyga runt (open world baserat) och terrorisera fort/slott och sen att riddare"hjälte/hjältar" kommer för att försöka dräpa mig som drake,
Dem samlar ihop en armé, och jag som drake ska ha min hämnd.
Jag vill se ett rpg som utspelat i en svensk villaträdgård intill en skog tex. Ingen materialgrind utan lootdrops med Dungeons och öppen värld, tänk dig att spela en myra, ett bi, skalbagge etc i en naturvärld i trädgården där man kan gå ner i en myrstack och döda bossen för att sedan resa upp i trädet till getingboet.
Ett spel där du helt fritt kan bygga din bas (med alla olika sorters vinklar och material och färger), går ut och samlar material till både bas (via huggning och brytning), vapen och rustning (via material från oerhört svåra monster) medan du följer en mäktig story och helt slipper attacker på din/dina baser av NPCs.
Inga levlar, bara horisontell utveckling (git gud, med bättre utrustning och nya skills).
Lägg till ett multiplayerläge där spelare kan sammanstråla och bygga städer, skapa fraktioner och slåss över att styra delar av världen. Styr över er del av världen, taxera medborgare, ha lagar (eller var laglöst) som folk måste följa eller riskera att bli Kill On Sight av din egen falang, samla en grupp och starta inbördeskrig om just din härskare är usel.
Kattastrof: Den Stora Whiskerkriget”. 🐱💥
Handling: I en värld där katter styr och människor är deras husdjur, bryter en kattmatsbrist ut. De fyrbenta furstarna, Sir Whiskers och Drottning Fluffington, inleder en kattastrofal krigskampanj för att erövra den sista burken med tonfisk. 🐟
Karaktärsskapande: Skapa din egen katt med unika egenskaper som “Laserblick” och “Klösattack.”
Quests: Utforska städer som “Whiskerville” och “Furtopia” med uppdrag som “Rädda garnbollarna” och “Hitta den försvunna kattmyntan.”
Bossfajter: Slåss mot gigantiska hundar, robotmusar och den ökända “Laserpekaren.”
Magi: Lär dig trollformler som “Förvandla fisk till fjädrar” och “Teleportera till solstolen.”
Multiplayer: Spela online med andra katter i “Kattklubben.”
"Pirate's Odyssey" ett actionäventyr där du seglar över världshavens farligaste vatten som en ökänd piratkapten. Utforska förlorade skatter på mystiska öar, bygg och försvara din egen settlement, förbättra ditt eget skepp och led din skräckinjagande besättning i storslagna sjöslag. Upplev friheten på havet och skriv din egen legend i en dynamisk öppen värld där varje beslut du tar formar din legendariska berättelse.