PS5 Pro
https://youtu.be/neqiyBnLu7c?t=154
Verkar som en PS Showcase är redo att utannonseras närsom helst nu, kanske redan nästa vecka! Och mer positiv information om PS5 Pro (som kanske visas upp under den kommande showcasen?)! Får hoppas de visar upp mer titlar till PSVR2 där också!
Intressant! kommer GTA VI ut på PS5 typ ett år före PC så måste man ju skaffa PS5 Pro med. Även om det förmodligen blir att sälja bort den när GTA VI kommer på PC.
Intressant! kommer GTA VI ut på PS5 typ ett år före PC så måste man ju skaffa PS5 Pro med. Även om det förmodligen blir att sälja bort den när GTA VI kommer på PC.
Haha, ja GTA släpps ju oftast nått år efter konsolversionerna och Sony kommer högst troligen bundla PS5 Pro med GTA VI för att ta vara på detta. Själv kommer jag behålla den och ersätta min nuvarande PS5a.
Tydligen har Sony börjat ta bort 8K-märkningen på PS5-kartongerna, vilket har spekulerats bero på att det är det för att konsolerna inte klarar det och att "ingen vill ha 8k-tv:s"... men allt detta har varit sant länge, så jag tror snarare Sony vill ha fokuset på vanliga PS5 som 1080p/4k-konsol och nu sparar 8k-märkningen till PS5 Pro. För även om den inte heller kommer klara det native så ska den ju få den egna uppskalningstekniken PSSR som lär kunna få upp bilden vid behov.
Tydligen har utvecklare med PS5 Pro-devkits tillfrågats att tillhandahålla uppgraderingar till nya konsolen redan i Augusti, och det tidigare November 2024-datumet tycks ifrågasättas av Jeff Grubb som tror den kommer lanseras redan i September i år! Kanske vill de få ut den innan Black Friday och julhandeln? Och att spelare då inte behöver välja mellan grafik och performance-läge utan då får bästa av två världar kombinerat direkt!
Vill vi ha ett PS5 Pro? Jag gillar Playstation men det här känns för tidigt. Drar jag igång Forbidden west eller Spiderman 2 idag så känns de inte direkt gamla och i behov av en kraftigare hårdvara. Är rädd att spelvärlden ska gå samma väg som mobiltillverkarna och släppa nya modeller varje år med minimala förbättringar. Fast det är kanske drömmen för Sony? Att bli spelvärldens Apple med ett nytt Playstation varje år som säljs till 70-80 miljoner kunder.
Någon annan källa än en Youtube-kanal med 2,73 k subscribers och AI-genererad röst? Innehållet luktar AI-genererat med.
Nä, såg bara den videon dyka upp på min Youtube-wall så kollade på den och då de pratade om Grubb kändes det trovärdigt. Men de kanske bara tar kända läckares namn och säger något de ska ha påstått och rapporterar på det? Du har rätt i att det är lite red flag att det är en AI-röst och inte en faktisk Youtuber som pratar också.
Vill vi ha ett PS5 Pro? Jag gillar Playstation men det här känns för tidigt. Drar jag igång Forbidden west eller Spiderman 2 idag så känns de inte direkt gamla och i behov av en kraftigare hårdvara. Är rädd att spelvärlden ska gå samma väg som mobiltillverkarna och släppa nya modeller varje år med minimala förbättringar. Fast det är kanske drömmen för Sony? Att bli spelvärldens Apple med ett nytt Playstation varje år som säljs till 70-80 miljoner kunder.
Well, vill du inte ha en är det bara att inte köpa. Men jag vill gärna ha full 4k, stadig 60fps, bättre ray-tracing och AI-uppskalning. Och varje år är väl att ta i, PS5 är ju nästan fyra år nu så det är ju väldigt lite som antyder att de kommer pumpa ut hårdvara med minimal uppdatering bara för att det (återigen) kommer en förbättrad Pro-modell.
Nä, såg bara den videon dyka upp på min Youtube-wall så kollade på den och då de pratade om Grubb kändes det trovärdigt. Men de kanske bara tar kända läckares namn och säger något de ska ha påstått och rapporterar på det? Du har rätt i att det är lite red flag att det är en AI-röst och inte en faktisk Youtuber som pratar också.
Well, vill du inte ha en är det bara att inte köpa. Men jag vill gärna ha full 4k, stadig 60fps, bättre ray-tracing och AI-uppskalning. Och varje år är väl att ta i, PS5 är ju nästan fyra år nu så det är ju väldigt lite som antyder att de kommer pumpa ut hårdvara med minimal uppdatering bara för att det (återigen) kommer en förbättrad Pro-modell.
Klart att jag kommer köpa den, oavsett pris. Men det är inget jag har saknat, PS5 klarar 4K 60fps idag, det är på håret men det går.
Klart att jag kommer köpa den, oavsett pris. Men det är inget jag har saknat, PS5 klarar 4K 60fps idag, det är på håret men det går.
Näe, det skulle jag inte påstå. Om du kikar typ digital foundry så ser du att ps5an skalar ner för att nå 60 fps. Enda gången det kanske är native 4k är om man kör något quality-läge i 30 fps eller mindre.
7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Blir förhandsbokning för mig! Har ingen PS5 sen jag sålde den till brorsan, och väntar hellre på en Pro än köpa en "vanlig" nu.
Ja, då Pro förväntas lanseras i November (eller redan i September) är det rätt ovärt att satsa på vanlig/slim-varianten nu utan bättre att vänta lite till bara
Ja, då Pro förväntas lanseras i November (eller redan i September) är det rätt ovärt att satsa på vanlig/slim-varianten nu utan bättre att vänta lite till bara
Beror lite på vad man är villig att betala.
På REA har det gått att köpa nuvarande för 4100Kr eller 5100Kr med skivläsare. Pro kommer förmodligen minst kosta 7000Kr och ta rätt lång tid på sig innan den finns på rea. Skulle dock gissa på Ca 8000Kr eller $650 typ. Osäkert då om det är med eller utan läsare, förmodligen utan.
Beror lite på vad man är villig att betala.
På REA har det gått att köpa nuvarande för 4100Kr eller 5100Kr med skivläsare. Pro kommer förmodligen minst kosta 7000Kr och ta rätt lång tid på sig innan den finns på rea. Skulle dock gissa på Ca 8000Kr eller $650 typ. Osäkert då om det är med eller utan läsare, förmodligen utan.
Visst, är man bara ute efter det billigaste kanske det inte är värt att vänta in Pro-modellen men är priset det viktigaste kanske en inte ens överväger det. Visst kan den gå rätt billigt under t.ex. BF (som när jag köpte min med Spider-Man 2 för under 6k) men det kommer nog gälla Pro också nästa år (inte samma pris men att den kommer finnas prispressad) så vill en ha det bästa men ändå vara ekonomisk går det nog att vänta. Om en orkar det. Dock ryktas det om endast en Pro-modell och då en utan skivläsare skulle vara ett rätt stort FU-finger åt oss som köpt massa spel på skiva tror jag inte Sony vill göra så utan kommer med skivläsare.
Näe, det skulle jag inte påstå. Om du kikar typ digital foundry så ser du att ps5an skalar ner för att nå 60 fps. Enda gången det kanske är native 4k är om man kör något quality-läge i 30 fps eller mindre.
Du, PS5 klarar faktiskt alltid av 4K 60fps...
...så länge 4K ibland innebär 720p uppskalat till 1440p, och 60fps ibland innebär ~30fps.
Är detta endast nyhetstråd eller kan man diskutera ps5 pro lite allmänt?
Är fett sugen på en ps5 pro men har en väldigt tajt budget. i och med alla skatter som läggs på här funderade jag på om det kan vara värt att köpa utomlands istället, ex tyska amazon (tror de har gratis frakt till Sverige). Någon annan som går i likande tankar? Om det här är fel tråd kan ni ignorera mitt inlägg och så ber jag ödmjukast om ursäkt 😅
Är detta endast nyhetstråd eller kan man diskutera ps5 pro lite allmänt?
Är fett sugen på en ps5 pro men har en väldigt tajt budget. i och med alla skatter som läggs på här funderade jag på om det kan vara värt att köpa utomlands istället, ex tyska amazon (tror de har gratis frakt till Sverige). Någon annan som går i likande tankar? Om det här är fel tråd kan ni ignorera mitt inlägg och så ber jag ödmjukast om ursäkt 😅
Det är just nu mest en ryktestråd, men det är ingen nyhetstråd skapad av redaktionen utan för mitt egna (och förhoppningsvis andras) intresse. Men den är också tänkt att fungera som diskussionstråd både före och efter lansering av konsolen. Så absolut inte fel tråd för dylika frågor och/eller diskussioner. Så no harm done
Jag har personligen inte hunnit tänka så långt fram om jag ska vara ärlig Men vi brukar ju få massa påslag så en tysk export kan nog vara smart tänkt. Personligen kommer jag nog köpa här och finansiera genom att sälja av nuvarande PS5:an men kan också bli att jag tittar på import om priset är mycket lägre.
DF spekulerar i när PS5 Pro kan tänkas avtäckas och tänker tillbaka till när PS4 Pro utannonserades. Men vad tror ni?
De ska dyka upp på Tokyo Game Show och kanske visar PS5 Pro där! Med andra nya storspel såklart!
https://youtu.be/2CEm5gxDEfM?t=52
De ska dyka upp på Tokyo Game Show och kanske visar PS5 Pro där! Med andra nya storspel såklart!
När är tokyo game show då?
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
När är tokyo game show då?
Google säger: tors 26 sep. 2024 – sön 29 sep. 2024 😊
Jag gissar på 9000:- plus moms. Botarna kommer köpa upp varje ledigt ex, sedan säljs dom för 20.000:- styck.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Spännande att se prislappen, men gissar kallt på 7000 kr :/
Jag gissar på 9000:- plus moms. Botarna kommer köpa upp varje ledigt ex, sedan säljs dom för 20.000:- styck.
Då gissar jag på mellanläget 8000. Dock vet jag inte om scalping kommer vara samma problem som vid PS5-lanseringen då chip-shortagen sägs vara över och massproduktionen lär kunna vara på ett helt annat plan nu? Kan i alla fall hoppas!
Då gissar jag på mellanläget 8000. Dock vet jag inte om scalping kommer vara samma problem som vid PS5-lanseringen då chip-shortagen sägs vara över och massproduktionen lär kunna vara på ett helt annat plan nu? Kan i alla fall hoppas!
Vad jag förstått kommer ps5 pro vara byggd på samma zen 3-cpu fast med högre klockfrekvens.
Gpu troligen någon hybrid mellan RDNA 3 och 4, vilket borde öka RT-prestandan en hel del om ryktet stämmer.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Vad jag förstått kommer ps5 pro vara byggd på samma zen 3-cpu fast med högre klockfrekvens.
Gpu troligen någon hybrid mellan RDNA 3 och 4, vilket borde öka RT-prestandan en hel del om ryktet stämmer.
Japp, det är vad alla rykten/uppgifter pekar på. 100% RT-ökning rentutav. Och så PSRR-uppskalning på det! Blir nog värt sitt pris.
Varför köpa något oavsett pris om man anser att det inte är nödvändigt?
Ännu en dag i paradiset.
Japp, det är vad alla rykten/uppgifter pekar på. 100% RT-ökning rentutav. Och så PSRR-uppskalning på det! Blir nog värt sitt pris.
Särskilt intressant är PSRR.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |