Sommar-OS i Paris 2024

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Jag är lite förvirrad. Varför har Nederländerna två beachvolleyboll lag? Hjältarna i Brasilien slog ut dom i Söndags men det verkar som att dom har ett annat lag som ska spela idag. 🤨

Även Schweiz har två damlag med vad det verkar.

signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ara Abrahamian kastade ju OS-medaljen i brottarmattan och lämnade kvar den där om jag minns rätt. 🤔

Mitt minne ifrån det är inte bäst men jag har för mig Ara ansåg att domarna gjort helt fel och kostat honom chansen på guldet.
I den situationen är det helt rimligt om man inte värderar ett silver eller brons öht.

Huruvida han hade rätt eller ej har jag ingen aning men han upplevde det så och protesterade mot brottningens domarstyre genom att lämna sin medalj och gå ifrån. Tydlig och bra protest då det blev en enorm snackis under lång tid vilket förmodligen var hans mål.
Alltså en protest, inte ett tecken på att han inte respekterar medaljen eller placeringen.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av YmerXE:

Jag är lite förvirrad. Varför har Nederländerna två beachvolleyboll lag? Hjältarna i Brasilien slog ut dom i Söndags men det verkar som att dom har ett annat lag som ska spela idag. 🤨

Skrivet av T-bolt:

Även Schweiz har två damlag med vad det verkar.

För att de har lyckats kvalat in med två duor, som är maxet. Är en 5-6 länder som gjort det både på dam- och herrsidan.

Testpilot
Skrivet av Decado:

[quote postid="4535811" userid="2865" name="Shadee"]

/snip

Du glömde Saniel Ståhl, om han får fart på köttet så finns medaljchans.
Samt damerna i handboll, spelar mot Ungern senare idag...kan bli tufft.

Just ja, herr Ståhl. Han var ju knackig i kvalet, och det var på håret att han missade finalen - men nu är han där och det är då avgörs.

Ja, även damernas pingislag har en liten medaljchans efter sin skrällseger igår. Hade räknat bort dem faktiskt, kul att ha fel ibland.

Kanot har vi bra chans i också tror jag. Tyckte jag läste att vi har en världsetta i en distans?

Medlem

Såg ni att Truls gjorde ett snakeshot mot kinesen

Testpilot
Skrivet av ShinyGoomy:

Såg ni att Truls gjorde ett snakeshot mot kinesen

Japp. Grymt slag. Tyvärr var ju matchen redan över då, men i en annan värld så drar han den bollen i mitten på andra set, Zhengdong tiltar lite och tappar andra set så har vi 2-0 i set.

Men. Som sagt. I en annan värld.

Testpilot
Skrivet av Soulless:

Mitt minne ifrån det är inte bäst men jag har för mig Ara ansåg att domarna gjort helt fel och kostat honom chansen på guldet.
I den situationen är det helt rimligt om man inte värderar ett silver eller brons öht.

Huruvida han hade rätt eller ej har jag ingen aning men han upplevde det så och protesterade mot brottningens domarstyre genom att lämna sin medalj och gå ifrån. Tydlig och bra protest då det blev en enorm snackis under lång tid vilket förmodligen var hans mål.
Alltså en protest, inte ett tecken på att han inte respekterar medaljen eller placeringen.

Så kan det ha varit. Någon kontrovers i semifinalen? Brottning är ju en skum sport att döma i, och inte helt klart vad som gäller. Därav är ju inte brottning längre en del av sommar-OS.

Edit: Fake news med brottningen tydligen

Medlem

Handbollstjejerna slog Ungern i en riktigt nervig match som gick till övertid.
Nästa match blir mot Frankrike, kommer bli bra tryck i hallen då 90% lär heja på frassorna.

Beachvolleypojkarna slog brassarna också, det var svettigt ett tag där och följa båda på 2 skärmar.

Testpilot
Skrivet av Decado:

Handbollstjejerna slog Ungern i en riktigt nervig match som gick till övertid.
Nästa match blir mot Frankrike, kommer bli bra tryck i hallen då 90% lär heja på frassorna.

Beachvolleypojkarna slog brassarna också, det var svettigt ett tag där och följa båda på 2 skärmar.

Ja, det är två fins medaljchanser. Beachvolleyn betydligt mer väntad än handbollsdamerna.

Damerna i lagpingis åkte däremot ut med buller och bong tidigare idag. Herrar lirar just nu kvartafinal vs Tyskland. Första set, första match.

Medlem

Såg ni att Sam Watson slaktade ett nytt världsrekord i klättring? 4,75, helt sinnesrubbat

Testpilot

Intressant att de sitter i studion och slentrianmässigt säger, vad som jag uppfattar, en steriotypisk och nedsättande kommentar om Lebrun och andra pingisspelare : "han ser inte ut som en elitidrottare utan mer som någon som spelar TV-spel" (Typ, kommer inte ihåg exakt citat).

Undrar om man skulle komma undan med liknande kommentarer om andra elitidrottare. 🤔

Edit: Även då steriotypiskt och nedsättande mot oss som gillar att spela TV-spel också, att vi alla ser ut på ett visst sätt.

Testpilot
Skrivet av ShinyGoomy:

Såg ni att Sam Watson slaktade ett nytt världsrekord i klättring? 4,75, helt sinnesrubbat

Kul med udda sporter, hade inte en aning om att klättring var en OS-gren.

Testpilot

Nu är det kvartsfinal i handbollen. Frankrike åkte ur tydligen, efter ett hjärnsläpp med 6 sek kvar. De gav bort bollen vid mittplan efter att ha satt igång spelet så Tyskarna kunde kvittera och sedan vinna med ett mål efter förlängning efter ytterligare ett sent mål.

Edit: Hoppa till ~1,40 för att se slutskedet bara. Kom inte ihåg hur man kopierar med timestamp, eller det kanske inte går att göra på mobil?

Testpilot

Sverige står upp bra mot Danmark. 12 min kvar 26-26!

Edit: jaja, Danmark vinner i handbollen idag, men vi vann ju i alla fall mot dem i lagpingisen igår.

Trist att det IGEN är en situation precis i slutet som går mot Sverige, där domarna inte väljer att videogranska.

Testpilot

Ursäkta att jag spammar pingisinlägg, men ser ut som att det snart blir en direkt avgörande match för finalplatsen mellan Källberg - Harimoto.

Edit: Snacka om Jinx. Sen inlägget vann Truls 1 boll och Japanen 7-8. Dessutom avslutade Truls med ett seevfel. 2-1 i set.

Medlem

Vi kör vidare med pingis
Nu är det dags för 5:e och avgörande matchen mot Japan, vänder Källberg det här så är det helt sjukt !

@shadee Missade kommentaren från studion om Lebrun och tv-spel, ska leta lite men det kan bli svårt att hitta.

Testpilot

Femte matchen. Avgörande set.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Femte matchen. Avgörande set.

Heeeeelt sinnes !!!
Kunde inte sitta ned i sista set, vilken jäkla bragd av Källberg...jag måste gå och ta en kalldusch nu.

Testpilot

Hah! Vilken jävla match av Källberg! Vända 0-2 mot Harimoto som dels pressat Zhendong till 7 set och i matchen innan besegrat Truls!

Final fredag 15.00. Ställ klockan!

Testpilot
Skrivet av Decado:

Vi kör vidare med pingis
Nu är det dags för 5:e och avgörande matchen mot Japan, vänder Källberg det här så är det helt sjukt !

@shadee Missade kommentaren från studion om Lebrun och tv-spel, ska leta lite men det kan bli svårt att hitta.

Alltså, det var inte så att de satt och menade något med kommentarerna utan det verkade bara komma helt naturligt.

Segmentet var att de pratade om pingisfebern i Frankrike och Sverige och att det går att relatera till sporten på ett annat sätt än många andra sporter. Det för att det känns som man själv kunnat stå där eftersom de flesta har spelat pingis i någon form och spelarna ser ju inte ut som elitidrottare utan mer som vem som helst som t.e.x gillar TV-spel. Kommer inte ihåg ordagrant såklart.

Sedan skulle jag ha svårt att se någon liknande jämförelse i någon annan sport. T.ex. att diskuskastarna ser inte ut som elitidrottare utan mer som bordsgrannen på lunchbuffen.

Det var lite konstigt bara, inget mer med det. Strax efter simhoppet var slut så kom det studiosegmentet om jag kommer ihåg rätt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Alltså, det var inte så att de satt och menade något med kommentarerna utan det verkade bara komma helt naturligt.

Segmentet var att de pratade om pingisfebern i Frankrike och Sverige och att det går att relatera till sporten på ett annat sätt än många andra sporter. Det för att det känns som man själv kunnat stå där eftersom de flesta har spelat pingis i någon form och spelarna ser ju inte ut som elitidrottare utan mer som vem som helst som t.e.x gillar TV-spel. Kommer inte ihåg ordagrant såklart.

Sedan skulle jag ha svårt att se någon liknande jämförelse i någon annan sport. T.ex. att diskuskastarna ser inte ut som elitidrottare utan mer som bordsgrannen på lunchbuffen.

Det var lite konstigt bara, inget mer med det. Strax efter simhoppet var slut så kom det studiosegmentet om jag kommer ihåg rätt.

Hittade det nu, det var ju Frändén som raljerade lite kring det som du beskrev.
Time stamp 09.05.15 i sändningen.

Citatet från Frändén var ungefär "Lebrun och hans storebror, som ser likadan ut. Ser ut som vilken kille som helst som spelar pingis i källaren, eller dataspel för den delen"
Almenäs flikar in med "ja men verkligen ! Man tänker inte toppidrottsman direkt när man ser dom"

Skulle vara intressant att höra dom resonera djupare kring idrottare och hur man ska se ut.
Det var ju inga klagomål på pistolturken strax efter, han ser ju ut att kunna vara den lokala pizzabagaren. (skoja bara)

FM-guru
F.d. Sisyr

Sverige - Japan är en av de bättre pingismatcherna jag sett, och därtill bland det mer underhållande jag sett i sport ö.h.t. Även om jag ska försöka vara opartisk (vilket är jävligt svårt) var det ändå en helt fantastisk match. Extremt dramatisk och allt som oftast oerhört välspelad, ren pingispropaganda.

Medlem

Hade jag varit Källberg så hade jag bett om att få ta nätet och elda upp det, kändes som om att det var 2vs1 ibland i deras match...

Medlem

OS hit och OS dit...

När får vi se E-sport i en OS-gren? OS är tamigfan skittråkigt att kolla på men om dom hade en MOBA- eller en FPS-turnering så hade både tittarsiffror och inkomster till arrangörerna ökat

Fan ta OS och VM tills dess haha

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

OS hit och OS dit...

När får vi se E-sport i en OS-gren? OS är tamigfan skittråkigt att kolla på men om dom hade en MOBA- eller en FPS-turnering så hade både tittarsiffror och inkomster till arrangörerna ökat

Fan ta OS och VM tills dess haha

Missade du artikeln som kom för ett par veckor sedan, som handlar om *exakt* det här?

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Handbollen är så fruktansvärt spännande, mina nerver pallar inte!

signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Handbollen är så fruktansvärt spännande, mina nerver pallar inte!

Näe, fett nervigt.
Men när dom tappade 4 målsledningen sista 10 minutrarna så kom känslan att det var kört i förlängningen, fan vad trist.

Medlem

David Åhman och Jonatan Hellvig, vilka kungar! Ser fram emot OS-finalen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nemo:

David Åhman och Jonatan Hellvig, vilka kungar! Ser fram emot OS-finalen.

Gud ja! Till skillnad från kvällens match har jag dessutom möjlighet att se den.

Testpilot

Då är det dags! Bordtennisfinal för lag. Sverige - Kina. Kan vi rå på kineserna ellrr blir det (som vanligt) kinesiskt guld?

Skriv svar