Hör Minecraft-Jeb sommarprata

Robot
Hör Minecraft-Jeb sommarprata

Om livet som designchef för världens största spel.

#minecraft, #mojang, #sommar-i-p1

Medlem
Citat:

Anställda grät floder – "Notch" blev stenrik

Det här avslöjar Jens “Jeb” Bergensten, numera kreativ designchef på Mojang Studios och tidigare spelutvecklare och designansvarig, i Sveriges Radios Sommar i P1 och här i textformat av programmet.

“För mig var det traumatiskt”, berättar Jens Bergensten om affären som gjorde Markus “Notch” Persson, i dag 45 år, med råge ekonomiskt oberoende för resten av livet.

Gamingspelet Minecrafts ursprungliga skapare Markus Persson cashade hem ungefär 15 miljarder kronor på Microsofts förvärv av den svenska spelstudion Mojang 2014.

https://www.dagensps.se/bors-finans/anstallda-grat-floder-not...

Egentligen inget fel att sälja.
Det var Notch spel och han fick oerhört mycket pengar för det.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tack för tips! För er som missat så rekommenderar jag starkt att lyssna på Josef Fares avsnitt med:
https://sverigesradio.se/avsnitt/josef-fares-sommarprat-2022

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

https://www.dagensps.se/bors-finans/anstallda-grat-floder-not...

Egentligen inget fel att sälja.
Det var Notch spel och han fick oerhört mycket pengar för det.

Jo helt upp till honom om han vill sälja och jag förstår honom.
Visst är det häftigt att skapa världens mest populära spel men sen då? Ska man jobba med Minecraft hela livet och patcha och lägga till content? Och gå på Minecon och svara på hjärndöda frågor från barn?

Samtidigt har han väl idisslat i typ 10 år och inte vetat vad han ska göra istället. Minns att han sa att han skulle festa och ta igen sin förlorade 20-årsålder som han slösade bort framför datorn men hur länge är det kul när man 35+? Och kvinnorna kanske inte flockas till en tjock datornörd fastän man är miljardär.

Jag följer honom på Twitter iaf och det verkar som att han satt ihop en ny liten studio som jobbar på något voxelbaserat spel, ser ut som ett RPG.

Redaktör
Skrivet av Hujjitutt:

Visst är det häftigt att skapa världens mest populära spel men sen då? Ska man jobba med Minecraft hela livet och patcha och lägga till content? Och gå på Minecon och svara på hjärndöda frågor från barn?

Samtidigt har han väl idisslat i typ 10 år och inte vetat vad han ska göra istället. Minns att han sa att han skulle festa och ta igen sin förlorade 20-årsålder som han slösade bort framför datorn men hur länge är det kul när man 35+? Och kvinnorna kanske inte flockas till en tjock datornörd fastän man är miljardär.

Jag följer honom på Twitter iaf och det verkar som att han satt ihop en ny liten studio som jobbar på något voxelbaserat spel.

Det kan nog vara mördande för prestationsångesten att göra nåt nytt efter Minecraft. Förväntningarna liksom... Men hoppas han får till något bra.

signatur
Medlem
Skrivet av Hujjitutt:

Jag följer honom på Twitter iaf och det verkar som att han satt ihop en ny liten studio som jobbar på något voxelbaserat spel, ser ut som ett RPG.

Lär ju knappast vara problem att få kvinnor med den statusen, men genuina vänner och förhållanden var väl något han eller någon annan tog upp för ett par år sedan har jag för mig.

Att plötsligt bli offentligt stenrik kan ju medföra en del problem, tyvärr även inom familjen om de vill sig illa pga. folk som blir pengakåta eller visar ett annat jag.

Att anställda grät känns rätt skitnödigt, helt rätt av honom att sälja om det nu var det han ville göra.

Medlem

Undrar vilka som grät? Det framkommer inte riktigt måste jag säga. Fick dessa personer jobba kvar eller gick de till lukrativa jobb inom näringslivet?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Lyssnade på denna pod under arbetet. Utöver intressant information så var det riktigt bra musik i pauserna 👌

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vad har detta blivit för konstig tråd?

Skapligt offtopic i relation till artikeln.

Medlem

Lyssnade på pratet igår och måste säga att det var ganska trist, Jeb själv verkar vara en mycket sympatisk människa med fötterna på jorden, men han hade ju inget spännande eller nytt att berätta, alls.
Det alla som lyssnar på detta (som är det minsta insatta i spelvärlden) vill veta är ju mer om Notch och deras relation och allt som hände med honom efter försäljningen. Men han nämns kanske två gånger i hela pratet.
Och visst, fine, pratet var Jebs historia, inte Notchs och hade han haft något spännande att berätta så hade det ju kanske funkat, men som det var nu kändes det helt meningslöst.

Sedan har jag en personlig invändning mot att allt skall dummas ner när det handlar om spel och den här branschen. Fattar att alla inte kan lika mycket som vi som hänger på FZ, men det är tröttsamt att få den enklaste saker förklarade hela tiden. Absolut inte unikt för Jebs prat, utan ett återkommande störningsmoment.

Hade helt enkelt önskat att han djupdykt i nåt mer tekniskt eller detaljerat och/eller kanske delat något åtminstone lite kontroversiellt och nytt.

1
Skriv svar