Ubisoft ställer in Tokyo Game Show-visning – två dagar innan mässan öppnar

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Fast om problemet är att dom påminns om atombomben ifall dom ser en halvtrasig torii gate räcker det ju i detta fallet.

Fast det var inte det jag syftade på, utan påståendet om att det var just nagasaki-porten det skulle föreställa.

Det är ju inte som den typen av portar är ovanliga. Tvärt om är de ganska vanliga. Men de anses ju som heliga och det kan ju spela in.

När det gäller just kopplingen till nagasaki-porten så känns det mer som att nån har lagt upp en bild ur en viss vinkel för att det medvetet ska likna den och skapa en reaktion.

Men jag har inte sett den diskussionen så jag vet inte. Och det kanske är så att de inte gillar att nån trasig port avbildas. Det tänker jag inte säga nåt om i så fall.

Medlem
Skrivet av jawik:

Fast det var inte det jag syftade på, utan påståendet om att det var just nagasaki-porten det skulle föreställa.

Det är ju inte som den typen av portar är ovanliga. Tvärt om är de ganska vanliga. Men de anses ju som heliga och det kan ju spela in.

När det gäller just kopplingen till nagasaki-porten så känns det mer som att nån har lagt upp en bild ur en viss vinkel för att det medvetet ska likna den och skapa en reaktion.

Men jag har inte sett den diskussionen så jag vet inte. Och det kanske är så att de inte gillar att nån trasig port avbildas. Det tänker jag inte säga nåt om i så fall.

Jag tror inte heller Ubisoft medvetet försökt likna nagasaki porten. Dom gjorde nog en halvtrasig port för det såg coolt ut och det passade storleksmässigt på modellen. Men jag kan tänka mig att om japanerna nu har sparat ett monument av en halvtrasig torii gate som klarade atombomben så kopplar dom den bilden det till den händelsen när dom ser det. Om det är så är det ju väldigt dålig research från ubisofts sida vilket är konstigt med tanke på dom gör ett spel runt deras historia. Men jag vet inte om det är japaner som är upprörda angående detta eller folk på twitter som vill hata på ubisoft.

Medlem

Vad är oddsen att av alla jäkla symboler dom kan göra så gör dom en som är väldigt lik den av ren olycka?
Att man kan vara så kollektivt korkade är mindblowing.

Medlem

Tänker skriva om en av dom senaste kontroversen som redan är en av allt för många. Angående den förstörda Torii port där Yasuke och Naoe framställs i ett sammalarobjekt. Torrii portar som man hittar vid ingången till Shinto tempel i Japan är redan väldigt heliga för det japanska folket. När man då väljer att framställa en halv sådan så kommer naturligtvis frågor om varför man gjorde så.

Existensen av en halv Tori port finns i verkligheten som är en påminnelse när Nagasaki utsattes för atombomben. Jag tror inte att Ubisoft gjorde det här med flit, dom hade helt enkelt inte kunskap om Japans historia, däri ligger problemet, att ingen kunskap verkade finnas.

Detta är rent utsagt dumt, klumpig och förbannat slarvigt av ett team som vid flertal tillfällen sagt att dom har gjort spelet så historiskt korrekt som möjligt (Även om detta inte stämmer) Det fanns ingen som drog i handbromsen och sa ”vänta lite nu det här är en dum grej” Dom hade inte kunskap nog eller kanske ingen vilja att förstå hur illa den här framställningen är.

Det finns bara en Torri port som är unik på detta sätt i Japan, som har det budskapet till den japanska befolkningen att här dog människor, här står en del av en mörk historia, här står något som folk i Japan har stor respekt för och som dom vet liksom vi vet att detta är innebörden av något som aldrig får hända igen. Gör man ett spel även om det utspelar sig nära 1600-talet i Japan så bör man (även om det inte är samma tidsperiod) sprungit på någon information om Torii porten från Nagasaki och vad den innebär. Men tydligen inte och detta reflekteras även i spelet där mycket är rena felaktigheter.

Personer härifrån kanske inte tycker det är allvarligt men så har våra länder inte fått känna av atombomben. Samlarobjektet är en ständig påminnelse för folket i Japan om en svår tid oavsett om det var gjort oavsiktligt eller inte, det är respektlöst att slänga det i ansiktet på dom. Även om inte vi blir påminda så kan jag lova att dom blir det. Ubisoft har ingen rätt att göra så, ett obildat företag har inte rätten att göra så. Men det är inte första gången Ubisoft gör bort sig både utanför och i spelet Assassins Creed Shadows och innan allt är sagt och gjort så kommer det inte vara sista gången heller.

12
Skriv svar