PS5 Pro
Läste på en tysk nyhetssida (med min knaggliga tyska) att förbokningarna 26:e sept gällde playstation direct i de länder som har det, samt "utvalda" återförsäljare i resterande länder. Den "reguljära" förbokningen börjar den 10:e oktober för "vanliga" återförsäljare. Man kan med andra ord gissa att det kommer ytterligare chans att få tag i en om man bommat denna förbokning.
Nu är ju 1440p inte precis en standard-upplösning på dagens tv-apparater, så vore lite oväntat? (1440p är väl snarare för entusiaster med ps5 kopplat till pc-bildskärm. Vilket måste vara en liten minoritet i sammanhanget). Men jag kan ha fel
Jag håller med dig till fullo! Men väljer man hårdvara efter pc får man väl rätta sig efter marknad 🤩
Läste på en tysk nyhetssida (med min knaggliga tyska) att förbokningarna 26:e sept gällde playstation direct i de länder som har det, samt "utvalda" återförsäljare i resterande länder. Den "reguljära" förbokningen börjar den 10:e oktober för "vanliga" återförsäljare. Man kan med andra ord gissa att det kommer ytterligare chans att få tag i en om man bommat denna förbokning.
Dock bara den billigare konsolen, pro säljes enbart på Playstations sida, inte andra ställen där PS direct finns
Nu är ju 1440p inte precis en standard-upplösning på dagens tv-apparater, så vore lite oväntat? (1440p är väl snarare för entusiaster med ps5 kopplat till pc-bildskärm. Vilket måste vara en liten minoritet i sammanhanget). Men jag kan ha fel
Du har nog hel rätt! Spelkonsoler (även kallat just TV-spel) utgår från TV-apparater och inte datormonitorer och där gick de direkt från 1080p full hd till 4k UHD utan att "mellanlanda" i 1440p så spelkonsolerna har ju anpassats och skapats efter det. Men de insåg ändå efter ett tag att det fanns en liten skara som spelar på såna monitorer så stöd har lagts till i efterhand.
Vad blir första spelet ni ska spela på era PS5 PRO? 🙂 Själv ska jag spela igenom The last of us: Part 2. Spelade igenom det på PS4 så ska bli kul att återuppleva det med bästa förutsättningarna 😀
Vet inte faktiskt. Ligger rejält efter med konsolspel och AAA singel player spel generellt. Inte spelat TLoU 1 eller 2, inte God of War eller God of War Ragnarök, inte Spiderman Miles Morales eller Spiderman 2, inga av FF7 remakes som är släppt, inte ens GTA V med flera.
Under lång tid i princip bara lirat CS varvat med: Co-op shooters (Borderlands, Robo Quest, Dying Light o.s.v.), partyspel (Pummel Party, Golf with your friends o.s.v.) precisionsplattformare (Celeste Super Meat boy o.s.v.), actionplattformare ( Hollow Knight, ORI, Blasphemous o.s.v.) och Rougelikes som Hades så ska bli kul att ta igen lite på AAA SP-spel.
Vad blir första spelet ni ska spela på era PS5 PRO? 🙂 Själv ska jag spela igenom The last of us: Part 2. Spelade igenom det på PS4 så ska bli kul att återuppleva det med bästa förutsättningarna 😀
Det står mellan FF7 Rebirth som jag inte spelat eller ännu en genomkörning The Last of Us Part 2. Det lutar åt det förstnämnda.
Det kommer att bli en första genomkörare av Final Fantasy Rebirth, tätt följt av en premiär i From Software och Elden ring.
Dock stor reservation för Metal Gear Solid Delta, som trumfar ALLA planer.
Oj! Bra fråga. Är ju mycket man längtar efter att få spela. Kommande titlar.
Men skulle tro att det blir ff7 rebirth. Göra sidouppdrag som jag missade vid genomspelningen. Är väldigt sugen på tlou 1 remake också då senaste besöket där va på ps3
GTA VI skulle jag tro.
Dragon Age veilguard , spider-man serien också, får se är små sugen på The last of us faktisk.
Troligen Horizon serien också
Sjukt taggad!
Hörde rykte om att många beställningar har annulerats av Sony p.g.a betalningar har inte gått genom av anledning kort betalningar av säkerhets skäll annuletas och det kommer våg 2 för för att kunna beställa PS5 PRO 30th edition, har någon hört om detta?
Har inte hört något om detta.
Började spela Horizon Forbidden West men avvaktar nog att spela vidare tills jag kan spela det förbättrat på Pro!
Dragon's Dogma 2 kanske också blir att spela på Pro! Verkar drivas bra i 4k tack vare PSSR!
Köpte det nyss på PSN för 439 kr. Ska testa spelet men annars så sparar jag det till min PS5 Pro kommer.
Rean går ut den 10/10
Det står mellan FF7 Rebirth som jag inte spelat eller ännu en genomkörning The Last of Us Part 2. Det lutar åt det förstnämnda.
Först ut blir nog Final Fantasy VII Rebirth för mig också.
00:00:02:42
Den här videon kan vara intressant om man är intresserad av AI skalning och allmänt spelande i 4K.
Man verkar kunna skala 1 ett steg utan att förlora prestanda med DLSS skalning som PSSR förmodligen efterliknar.
Då menar jag att man kan skala från 1440P till 4K med god bildkvalité utan att förlora prestanda.
Alternativt gå från 1080P till 4K med bra bildkvalité med väldigt stor skillnad i last.
Ps5 Pro kommer ju automatiskt spela spel med dynamic resolution/fps bättre men har någon en lista med PS5 spel som användes sig av dynamic resolution/fps?
Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |
Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |
Ps5 Pro kommer ju automatiskt spela spel med dynamic resolution/fps bättre men har någon en lista med PS5 spel som användes sig av dynamic resolution/fps?
Tror majoriteten av titlarna använder någon form av dynamisk upplösning för att uppnå X FPS.
Tror majoriteten av titlarna använder någon form av dynamisk upplösning för att uppnå X FPS.
Så när man fått sin PRO lär man inte behöva kolla vilken konsol man ska köpa sina spel till vid release
Brukar alltid kolla Series X vs PS5 performance och köpa spelet till konsolen där den presterar som bäst.
Min Series X lär bara användas för exklusiva spel framöver.
Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |
Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |
Köpte det nyss på PSN för 439 kr. Ska testa spelet men annars så sparar jag det till min PS5 Pro kommer.
Rean går ut den 10/10
Har redan shoppat loss på den rean (5 spel för 185kr var svårt att motstå!) så blir nog inget mer för mig nu men visst är det ett bra pris för ett så pass nytt spel! Får hoppas på liknande sen när jag väl får tag på en Pro!
Har redan shoppat loss på den rean (5 spel för 185kr var svårt att motstå!) så blir nog inget mer för mig nu men visst är det ett bra pris för ett så pass nytt spel! Får hoppas på liknande sen när jag väl får tag på en Pro!
Vilka spel köpte du?
Var hittar jag rean? Är imponerad över hur dålig Sonys PS hemsida är konstruerad.
Vilka spel köpte du?
Spelade Fahrenheit på PC när det släpptes och älskade det så har velat spela om rätt länge nu så var läge att slå till! De andra blev mest en bonus och tidig födelsedagspresent till mig själv!
Var hittar jag rean? Är imponerad över hur dålig Sonys PS hemsida är konstruerad.
Köpte på konsol så vet inte hur du hittar på hemsidan, men på PS5an var det en flik i shoppen för rean!
Ps5 pro har sålt mindre bra i USA och UK:
https://x.com/tomwarren/status/1840358330742505507
Minns hur det var för ps5 och XSX, de sålde slut direkt och gick inte att få tag i. Samtidigt var det pandemi och högre efterfråga.
Intressant perspektiv:
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Det är aldrig fel med bättre grafik men i detta läge när performanceläget faktiskt oftast levererar 60fps till bra grafik så känns uppgraderingen till ps5 PRO mindre självklar. Beslutet till ps4pro var betydligt enklare.
Jag har dock satt upp mig på lotterilista på jubileumsutgåvan på PRO modellen så får jag en sådan kommer jag dock köpa den.