PS5 Pro
Har någon köpt en Disc Drive från utlandet? Antar att den funkar galant precis som en lokapköpt?
Varför jag frågar är för att priset i Sverige är helt sinnessjukt. Tacka vår byråkrati.
Såg att de tar 1881 kr på Elgiganten
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...
Sjukt
De tar 1590 på Netonnet
https://www.netonnet.se/search?query=skivl%C3%A4sare&scope=Ga...
Såg att de tar 1881 kr på Elgiganten
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...
Sjukt
De tar 1590 på Netonnet
https://www.netonnet.se/search?query=skivl%C3%A4sare&scope=Ga...
Än mindre på Komplett, 1479:-
Än mindre på Komplett, 1479:-
Det är vad de andra tog ett par veckor innan PS5 Pro-presentationen. I EU kostar skivläsaren €120, vilket blir ca 1470 kr. Frågan är om det är Nordisk Film som pressar upp priset eller om det är butikerna själva som gör det.
Det är vad de andra tog ett par veckor innan PS5 Pro-presentationen. I EU kostar skivläsaren €120, vilket blir ca 1470 kr. Frågan är om det är Nordisk Film som pressar upp priset eller om det är butikerna själva som gör det.
Det känns både märkligt och dumt att driva upp priserna när vissa butiker uppenbarligen låter bli. Självklart vill alla företag tjäna pengar, men all heder till Komplett, i detta fall, som verkar stå emot vågen att tjäna en hacka pga Pro-debaklet.
Därav undrar jag om det bara är värt att importera det. Med tanke på att vår skatt är sunkig. Ironin i det här.
Ser att man kan beställa det för ca: 80 dollar.
Priset är verkligen trist här men går miste av konsumentköplagen om det importeras. Om den sen är utanför EU (du använde dollar t.ex) så blir det importkostnader till höger och vänster också.
Nu verkar det vara väldigt låg procent av felande enheter men bara tryggheten av att handla i Sverige är (imo) väl värt dom hundralapparna.
Priset är verkligen trist här men går miste av konsumentköplagen om det importeras. Om den sen är utanför EU (du använde dollar t.ex) så blir det importkostnader till höger och vänster också.
Nu verkar det vara väldigt låg procent av felande enheter men bara tryggheten av att handla i Sverige är (imo) väl värt dom hundralapparna.
Jag håller med, men! De driver konsumenter utåt. Kanske en smutta ironiskt med tanke på vad PS5 Pro kostar men ärligt talat blir det så otroligt mycket mer pengar just för att Sony valt att go douche.
När man måste köpa till sig extra grejer börjar man räkna på alla småkostnader som blir stora och då kommer man ta beslut som dessa.
Som jag nämnt förut vore det enda rätta att man skickade med voucher i Pro köpet för en diskläsare OM man vill ha en, eller till rabatt.
Jag håller med, men! Du driver konsumenter utåt. Kanske en smutta ironiskt med tanke på vad PS5 Pro kostar men ärligt talat blir det så otroligt mycket mer pengar just för att Sony valt att go douche.
När man måste köpa till sig extra grejer börjar man räkna på alla småkostnader som blir stora och då kommer man ta beslut som dessa.
Som jag nämnt förut vore det enda rätta att man skickade med voucher i Pro köpet för en diskläsare OM man vill ha en, eller till rabatt.
Ah! Hmm, då förstår jag bättre hur du tänker. Awesome.
Exakt, det är lika kul nu som förr att bli "tvungen" att köpa tillbehör för att få en komplett konsol. N64:ans Expansion/Rumble Pack, minneskort och f*n och hans mormor.
Ja, alltså en bundle med mindre SSD och diskläsare hade varit ett självklart val för mig. Hade priserna på PSStore inte varit hutlösa så hade jag brytt mig mindre men.. Har under dagen räknat ut att det kommer bli mindre svindyrt (knappast "billigt") att inhandla läsare och köpa fysiska skivor istället för att bara ta kostnaden av PSSTore. Ugh.
Därav undrar jag om det bara är värt att importera det. Med tanke på att vår skatt är sunkig. Ironin i det här.
Ser att man kan beställa det för ca: 80 dollar.
Tillkommer ju sales tax på 12-13 procent. Sen tillkommer fraktkostnad. Jag tror inte det blir någon importskatt då värdet är under 5000 kr men det blir ju bökigt med garantiärenden.
EDIT: Grundregeln är att du ska betala tull om varan kostar mer än 1 800 kronor. Moms måste du alltid betala. För de flesta varor är momsen 25 procent. När du beställer varor från vissa webbutiker betalar du momsen redan vid köptillfället.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/handla-fran-foret...
Köpte skivläsare på Power för 1479 samma dag som PS5 Pro förbokningarna släpptes. Ser att de nu höjt till 1579. Så man har lagt på en hundring. Dustin har i princip samma pris nu 1590. Men det är inte lika grisigt som hos Elgiganten där man höjde till över 1800kr samma dag Pro lanserades.
Med tanke på det spann butikerna lägger priserna så tror jag faktiskt att man försöker ta ut lite extra marginal på Driven för att det ses som ett tillbehör många kommer vilja ha.
Ah! Hmm, då förstår jag bättre hur du tänker. Awesome.
Exakt, det är lika kul nu som förr att bli "tvungen" att köpa tillbehör för att få en komplett konsol. N64:ans Expansion/Rumble Pack, minneskort och f*n och hans mormor.
Ja, alltså en bundle med mindre SSD och diskläsare hade varit ett självklart val för mig. Hade priserna på PSStore inte varit hutlösa så hade jag brytt mig mindre men.. Har under dagen räknat ut att det kommer bli mindre svindyrt (knappast "billigt") att inhandla läsare och köpa fysiska skivor istället för att bara ta kostnaden av PSSTore. Ugh.
Precis. Har redan shoppat begagnat i prepp. Att vara helt låst till deras ockerpriser är inget jag ställer upp på, därför är också disc drive ett krav för mig - plus alla PS4 spel + Bluray filmer.
Hittar samma spel som de krämar 800 kr för, för hälften eller mindre i fysisk media. Har nog redan kvittat ut den kostnaden mot en drive sorgligt nog.
Tillkommer ju sales tax på 12-13 procent. Sen tillkommer fraktkostnad. Jag tror inte det blir någon importskatt då värdet är under 5000 kr men det blir ju bökigt med garantiärenden.
EDIT: Grundregeln är att du ska betala tull om varan kostar mer än 1 800 kronor. Moms måste du alltid betala. För de flesta varor är momsen 25 procent. När du beställer varor från vissa webbutiker betalar du momsen redan vid köptillfället.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/handla-fran-foret...
Garanti/reklamation har gått väl när jag beställt annat via exempelvis Amazon eller andra tredjepart. Inte lika lätt som att lämna in till en lokalbutik nej men är det värt alla hundralappar man sparar? Yes!
För intresserade så går PS5 Pro att förhandsboka på Webhallen igen (stod länge som fullbokad), detta gäller alltså den vanliga och inte PS1 Anniversary Edition som fortfarande är fullbokad.
Nu är det väl vara komplett kvar som påstår att det är någon form av brist. Resten verkar ta emot beställningar.
Nu är det väl vara komplett kvar som påstår att det är någon form av brist. Resten verkar ta emot beställningar.
Kollade Inet och de hade inte heller beställning påslagen utan bara "meddela mig" och skriver att första beställningskvoten är uppfylld så det verkar ju helt klart finnas visst tryck på konsolen ändå Men kul att den börjar bli tillgänglig igen. Eller ja, för förhandsbokning i alla fall. Lite mindre än en månad kvar till släpp!
Kollade Inet och de hade inte heller beställning påslagen utan bara "meddela mig" och skriver att första beställningskvoten är uppfylld så det verkar ju helt klart finnas visst tryck på konsolen ändå Men kul att den börjar bli tillgänglig igen. Eller ja, för förhandsbokning i alla fall. Lite mindre än en månad kvar till släpp!
De dök inte upp på Prisjakts lista, så jag missade visst dem.
De dök inte upp på Prisjakts lista, så jag missade visst dem.
Lätt hänt!
Fler och fler titlar tycks stödja Pro-potentialen!
Kan inte vänta på att fortsätta med Dragon's Dogma 2 på min PS5 Pro nu när jag har fått sålt min PS5. Ska bli skönt att köra det i 60 fps.
Var sålde du och vad fick du?
Kan inte vänta på att fortsätta med Dragon's Dogma 2 på min PS5 Pro nu när jag har fått sålt min PS5. Ska bli skönt att köra det i 60 fps.
Har du sett DF:s video om spelet på PS5 Pro?
Om inte, så är det tyvärr inte mkt till 60 fps i deras analys. Väldigt svajig framerate.
Var sålde du och vad fick du?
Sålde i Göteborg och fick 4000 kr.
Har du sett DF:s video om spelet på PS5 Pro?
Om inte, så är det tyvärr inte mkt till 60 fps i deras analys. Väldigt svajig framerate.
Jag såg den och de fick mellan 53-57 fps i staden, vilket är det mest krävande området. Helt OK för min del då jag på PS5 får ca 30 fps där.
Sålde i Göteborg och fick 4000 kr.
Sorry var lite otydlig, menade mer Blocket eller fb marketplace. Ok då blir det ändå endel mellanskillnad...
Sorry var lite otydlig, menade mer Blocket eller fb marketplace. Ok då blir det ändå endel mellanskillnad...
Sålde på blocket. Hade 5 erbjudanden inom 2 minuter från det att annonsen hade publicerats. Svårt att få mer än 4000 när en PS5 Slim kostar 6000 kr.
Sålde på blocket. Hade 5 erbjudanden inom 2 minuter från det att annonsen hade publicerats. Svårt att få mer än 4000 när en PS5 Slim kostar 6000 kr.
Oj sånt intresse ändå 🤯 ja det är väl inte så illa med tanke på att marknaden stabiliserat sig sen covid och allt det. Då hade en nog kunnat få mer än vad Pro kostat. Men då hade väl den gått för det dubbla också 🫠
Oj sånt intresse ändå 🤯 ja det är väl inte så illa med tanke på att marknaden stabiliserat sig sen covid och allt det. Då hade en nog kunnat få mer än vad Pro kostat. Men då hade väl den gått för det dubbla också 🫠
Undrar vad man får för en knappt använd Xbox Series X idag? Kanske 3000 om man har tur.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Är det värt det, ja det är frågan om det mesta med dagens teknik, brukar se massa videos när man jämför alla möjliga varianter av GPU tex 4070 4070 ti 4070super 4080 4090 ti 4090 super mm, och sedan 3080 ti med 4070 mm och så ser man att det blir 157 fps i nåt spel i stället för 139 och man aktivera nån skugga på lång distans mm. Jo varje steg är dyrt och skillnaderna kanske inte så stora på PC sidan heller.
Men jag är övertygad att PS5 PRO ger den extra boost jag vill ha för att få högre fps i quality Mode och det är vad jag saknar och vill ha.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Undrar vad man får för en knappt använd Xbox Series X idag? Kanske 3000 om man har tur.
Haha ja, med lite tur, men ett tag kunde en ju få 10k lätt!
Är det värt det, ja det är frågan om det mesta med dagens teknik, brukar se massa videos när man jämför alla möjliga varianter av GPU tex 4070 4070 ti 4070super 4080 4090 ti 4090 super mm, och sedan 3080 ti med 4070 mm och så ser man att det blir 157 fps i nåt spel i stället för 139 och man aktivera nån skugga på lång distans mm. Jo varje steg är dyrt och skillnaderna kanske inte så stora på PC sidan heller.
Men jag är övertygad att PS5 PRO ger den extra boost jag vill ha för att få högre fps i quality Mode och det är vad jag saknar och vill ha.
Ja, går ju att jämföra och avväga in absurdum så det gäller ju bara att fråga sig vad som är viktigast. Prestanda eller pris? Jämnvikt men andra kompromisser? På konsolsidan blir det ändå svårslaget med en Pro så där känns det enklare Men fortfarande pris kontra prestanda där men steget är större på flera sätt mellan PS5 och Pro. Men gpu:erna är fler mellansteg så kan vara lättare att hitta något bättre men något billigare eller mycket bättre och mycket dyrare.
PS5 Pro finns just nu att köpa på Amazon.se för 9 800 kr.