Dragon Age: The Veilguard

Medlem

Eurogamer kallar det för det bästa spelet i serien, kanske det bästa Bioware någonsin gjort. Intressant med så spretiga betyg.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Problemet är ju att BioWare har noll kompetens att göra ett spel i klass med BG3 - eller ens Dragon Age II vid det här laget. Att tro att det ska upptäcka magin från en tid då ingen av de som är kvar i företaget ens var i närheten av det är ju vid det här laget bara naivt.

Personligen tappade jag allt förtroende för BioWare när de kom med uttalandet om Anthem som deras "project Dylan" följt av vad de faktiskt visade upp. Sedan dess har jag inte ens orkat bry mig längre.

Nä, de har inte den kompetensen längre så det är inget jag räknar med. Förväntningarna är justerade så att säga

För mig var det Andromeda som var spiken i kistan.

Hoppas ändå på att Veilguard är bra, blir till att undersöka saken själv helt enkelt!

signatur

Jump in.

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av pappakenoo:

Eurogamer kallar det för det bästa spelet i serien, kanske det bästa Bioware någonsin gjort. Intressant med så spretiga betyg.

Jag tror att man letar rätt olika saker i ett sånt här RPG och det som tas upp i denna recension är inget som jag prioriterar lika mycket som skribenten. Om det nu snittar 8-9 i betyg har jag svårt att se att inte jag skulle tycka om det. Jag hade ju väldigt kul med inquisition.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nä, de har inte den kompetensen längre så det är inget jag räknar med. Förväntningarna är justerade så att säga

Hoppas ändå på att Veilguard är bra, blir till att undersöka saken själv helt enkelt!

Kommer det till ea access? Åtminstone 10 timmar?

Medlem

Har kollat lite gameplay på detta, och det verkar absolut horribelt. Manuset är ju så dåligt skrivet att det får Thomas the Tank Engine att se ut som Shakespeare. Karaktärerna talar med varandra som om det var ett barnprogram. Och detta skulle vara en uppföljare till Dragon Age av alla spel?

Hur det överhuvudtaget kan få en enda positiv recension är faktiskt chockerande.

Medlem

Bra recension av Berg.
Spelet ser verkligen ut som en 2/5.
Om vissa gillar den så är det helt ok, men det är verkligen inte min "cup of tea".

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

Kommer det till ea access? Åtminstone 10 timmar?

Ingen aning. Det hade ju varit perfekt för det här spelet tbh.

Är verkligen i valet och kvalet här...

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Folk gillar bara olika saker. Just Mortismal Gaming älskar ju CRPG's men har aldrig riktigt tyckt om Origins och föredragit Inquisition istället. Inte konstigt att han säger Veilguard är GOTY då.

Jo men det tycker jag nog att det är. Även om jag gillar ett spel kan jag objektivt säga om ett spel är en GOTY-kandidat eller inte. Det är vad speljournalism handlar om, att förmedla hur ett spel är oavsett om man personligen gillar det eller inte. Ta Hogwarts Legacy som ett exempel. Det var inte ett spel för mig, Jag gillade det inte av flera anledningar. Jag kan trots det se att det är ett otroligt välgjort spel som förtjänar väldigt höga betyg.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Verkar bara vara IGN som gillar detta spel.

Väldigt nyfiken på hur du kom fram till den slutsatsen när spelet just nu har 39 positiva recensioner på Metacritic.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tror att jag avvaktade med Inquisition, och sen la jag hundra timmar på det. Det kanske blir samma nu 🙂

Medlem

Så kan vi alla hålla med om att de flest journalister är uppköpta om det visar sig att de flesta tycker spelet är dåligt när "plebs" får recensera spelet och testa det själv?
Eller kommer detta inte vara bevis nog?

Medlem

Gång på gång släpps ett spel som är skit. Det syns verkligen i spelvärlden att det enda som dom tänker på, är pengar. Jag har inte köpt ett enda spel till PS5 sedan 2022 och idag sålde jag aset som bara står och samlar damm. Riktigt besviken på denna generationen.

Borde man inte istället försöka göra bra spel så att fans och andra köper spelet för att det är bra? Inte för att det är ännu en titel i en serie som kanske en gång för längesen varit bra och bara försöker mjölka den död kossan.

Med denna generationen dog gaming lite för mig tror jag. Jag hoppas på nästa generation, annars får man helt enkelt bara gå tillbaka till de äldre konsolerna osv.

Medlem

Herrejeflar är det så kasst? Hade redan en dålig magkänsla av vad jag sett hittills och efter den här recensionen blir det definitivt inget köp. Synd, hade hoppats det skulle bli bättre.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Jag förstår det men ingen rök utan eld. Det finns en anledning till att såna rykten ens existerar. Sen tycker jag att rådet att man ska vänta tills fler har recenserat spelet inte är fel, vilket var mitt egentliga budskap.

Det finns rykten om att demokraterna kan styra vädret. Nuförtiden finns sådana här rykten så fort det dyker upp positivt om något någon annan tycker är dåligt. Sjukt många som inte verkar acceptera att folk kan tycka olika. Särskilt gällande en spelserie som till stor del har levt på handling och berättande(vilket är extremt subjektivt att bedöma).

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mortaigne:

Medhåll! Å ena sidan, å andra sidan. Jag har ju varit i startgroparna med att köra igenom hela serien (för första gången) sedan början av sommaren, men kommer inte riktigt till skott. Men så mycket som jag grubblar lär det här reas ut innan jag har tänkt färdigt. Bitarna Micke kritiserar är verkligen sådana jag tycker är viktiga. Har till exempel svårt för super-mega-episka berättelser. Vill ha det mänskliga. Så ja, det här får jag fundera vidare på. Tur att backloggen är stor som den är.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta... Var oerhört skeptisk länge, men mycket av det har ju att göra med att det här inte kommer vara Origins vilket ju inget DA har varit sedan dess så det är ju en orimlig tanke egentligen. Baldur's Gate 3 bevisade ju att riktigt bra CRPG fortfarande har "det" för att slå både hos kritiker och kommersiellt men Bioware är ju en actionstudio nuförtiden.

Det viktiga för mig är hur story, karaktärer och world building sitter och det är ju svårt att ta del av utan att bli spoilad innan jag spelat själv...

Är definitivt inte attraherad av Fortnite-estetiken som spelet kör med dock. Underliga, tecknade karaktärer och den där jäkla lila färgen överallt... usch.

Om du bryr dig mycket om story och karaktärer så borde du även kolla in skill-ups recension (youtube). Den är i längsta laget men han pratar mycket om just det.

Medlem
Skrivet av Devan:

Jo verkar som Fz är en outlier just nu.

Ign ger spelet 9/10 till exempel

IGN går ju inte att ta seriöst vad gäller recensioner

signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

Lösningen, så slipper vi bry oss om skitspelen som släpps gång på gång till flatscreen.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Kanske kan bli 3/5?

Andromeda var jag så sugen på.. Köpte på release. Spelat kanske 10min...

signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv
Skrivet av Dex:

Eller så kan det bara vara så att visa gillar spelet mycket, vissa lite och vissa gillar inte det. Allting behöver inte alltid vara en konspiration.

T.ex SkillUP var också tveksam till spelet efter han fick testa det precis som Fextralife var och han fick en reviewkod så....

Kollade du ens på klippet? De tre största digitala kreatörerna baserat på visningar på youtube för spelet fick inte en kod. Och av en "slump" var de något kritiska mot spelet. Vad anser du är anledningen att dessa inte får en kod? Det finns ingen brist på koder.

Menar du att det var en slump att deras bara slutade svara? Kom igen. Ta av dig den naiva hatten. Den passar inte.
Förklara istället varför deras kontakt slutade svara precis efter de släppte en något kritisk preview istället för att "allt behöver inte vara en konspiration" strunt.

Det är inte långsökt att företag väljer digitala kreatörer som de vet är positiva för att chansen ökar till att de ge ett mer positivt omdöme.

Medlem

Är det lågt på Fz brukar det vara högt för mig och tvärt om, plus att alla sidor som stämmer överens med min smak ger det bara positiva omdömen, så givet köp

Avstängd
Skrivet av Godofcheese:

IGN är lätt uppköpta och har rätt många PK "Journalister".
Dom fick betalt av SBI för att skriva skit om Wukong utvecklarna.

Så ja, dom har en agenda i många fall, så inte så jäkla konstigt att dom satte 9/10

Skrivet av Devan:

Jo verkar som Fz är en outlier just nu.

Ign ger spelet 9/10 till exempel

IGN:s recensent började ju mer eller mindre deras recensionsvideo med att säga att hon var "Non-binary". Deras recension går ju således inte ta seriöst eftersom spelet är gjort för såna som henne. Ett spel som har top surgery och nyspråks-dialog är allt vad som krävs för att hon ska ge spelet en 9/10. Dock bra att man är inkluderande och att även såna som hon får känna sig representerad.

För oss andra som inte bryr oss om sånt är det nog bäst att kolla in en annan recensent.

Medlem
Skrivet av ModernAudience:

IGN:s recensent började ju mer eller mindre deras recensionsvideo med att säga att hon var "Non-binary". Deras recension går ju således inte ta seriöst eftersom spelet är gjort för såna som hon. Ett spel som har top surgery och nyspråks-dialog är allt vad som krävs för att hon ska ge spelet en 9/10. Dock bra att man är inkluderande och att även såna som hon får känna sig representerad.

För oss andra som inte bryr oss om sånt är det nog bäst att kolla in en annan recensent.

Yikes.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det var väl ett väntat betyg.

Medlem
Skrivet av anon_342888:

Kollade du ens på klippet? De tre största digitala kreatörerna baserat på visningar på youtube för spelet fick inte en kod. Och av en "slump" var de något kritiska mot spelet. Vad anser du är anledningen att dessa inte får en kod? Det finns ingen brist på koder.

Menar du att det var en slump att deras bara slutade svara? Kom igen. Ta av dig den naiva hatten. Den passar inte.
Förklara istället varför deras kontakt slutade svara precis efter de släppte en något kritisk preview istället för att "allt behöver inte vara en konspiration" strunt.

Det är inte långsökt att företag väljer digitala kreatörer som de vet är positiva för att ge ett mer positivt omdöme.

Varför fick då skillup och fz koder? Du tror seriöst att bioware missade att de inte var fullt positiva innan?

Dödgrävaren

Tycker artstylen på karaktärerna egentligen är rätt skön, men fyfasen va mångfaldspatrullen har suttit å byggt den perfekta mångfaldsgruppen för partyt. Sabbar all min immersion trots att det är ett fantasy-universum. Varför finns det afro-alver å asiatiska alver, en alv är la en alv, ok om man vill att de ska va mörkhyade eller asiatiska till utseendet, men det får ju va antingen eller isåfall. Annars är det ju bara en modern människa med spetsiga öron.

Å varför ser manliga qunaris ut som generiska fuckboys med påklistrade horn istället för qunari.

Inget större fan av hur Morrigan ser ut heller, eller ja, det är en helt ok modell men det ser inte ut som Morrigan. Sen ser dialogerna så sjukt stela och innehållslösa ut också, fyfan, att Dragon Age skulle peaka med Dragon Age 2 trodde man ju inte när det kom.

Inaktiv
Skrivet av AHTF:

Varför fick då skillup och fz koder? Du tror seriöst att bioware missade att de inte var fullt positiva innan?

För att de inte gav en super negativ förhandstitt och de därmed inte kunde veta...? + Att de inte är så stora globalt.
Mycket lättare att veta digitala kreatörer på yoututbers åsikter som snackar om det hela tiden.
Svara istället på mina frågor varför kontakten blev tyst och de tre största inte fick någon kod.

Du kan väl på riktigt inte motsätta dig att de på något litet sätt i alla fall kurerar eller väljer de som är lite mer positiva!? Menar du på riktigt att de inte skulle välja bort de mest absurda kritikerna? Kom igen

Avstängd
Skrivet av AHTF:

De kanske tyckte att det skulle bli för tydligt om de bara gav ut recensionskoder till de som tokhyllade spelet i förhandstitten eller så räknade de med att både skillup och mrmattyplays skulle ge spelet bra omdömen. De båda har ju dessutom uppvisad integritet och med det svåra att kontrollera.

Att de har handplockat recensenter är i alla fall helt uppenbart, och att de vägrade dela ut recensionskoder till flertalet youtubers som de tidigare bjudit in på förhandstitteventet är fakta. Sen får man dra sina egna slutsatser.

FZ är alldeles för små för att de ska bry sig.

Medlem
Skrivet av ModernAudience:

IGN:s recensent började ju mer eller mindre deras recensionsvideo med att säga att hon var "Non-binary". Deras recension går ju således inte ta seriöst eftersom spelet är gjort för såna som henne.

Är du seriös?

Skriv svar