Kritikerkåren ger Dragon Age: The Veilguard ganska höga betyg
Åsikter kan ju variera, absolut, men i detta fall kan det inte vara något annat än korrupt speljournalistik. Dom negativa recensionerna jag läs/sett säger att spelets banor är jävligt märkliga, har extremt korkade pussel och att striderna är så tråkiga att man bara vill stänga av. Det är helt omöjligt att detta är ett 8/10 spel som många gett det när många andra DUKTIGA speljournalister totalt ratat spelet.
Tack för att ni fortfarande har integritet FZ.
Åsikter kan ju variera, absolut, men i detta fall kan det inte vara något annat än korrupt speljournalistik.
Jag tycker elden ring är skit (jämfört med Dark souls). Många (inkl kritiker) älskar det dock.
Bara ett exempel på att vissa spel helt enkelt inte klickar för vissa spelare medan det gör det för andra. Oavsett kvaliten. Att påstå att det skulle pågå en enorm korruptionskandal som ingen kan bevisa (det räcker att en enda person skulle säga nej till en muta och läcka detta) känns befängt.
Jag tycker elden ring är skit (jämfört med Dark souls). Många (inkl kritiker) älskar det dock.
Bara ett exempel på att vissa spel helt enkelt inte klickar för vissa spelare medan det gör det för andra. Oavsett kvaliten. Att påstå att det skulle pågå en enorm korruptionskandal som ingen kan bevisa (det räcker att en enda person skulle säga nej till en muta och läcka detta) känns befängt.
Nästan alla spelsajter är extremt positivt inställda medan flera youtubers är extremt negativt inställda. När det är den typen av spridning så tycker jag det är rimligt att i alla fall vara på sin vakt. Framförallt när de har så olika uppfattningar och tycke om dialog, karaktärer och story.
Nu för tiden gör man bäst i att vänta några veckor så spelarbasen kan lämna sina omdömen.
Det är såpass många höga betyg från recensenter och sidor som jag historiskt sett håller med att jag känner att jag måste ge spelet en chans. Det som är bra med @Mikael Berg är att jag vet ungefär var han ligger jämfört med min egen smak, och det är ofta ganska tvärtom, så både negativa och positiva recensioner från honom ger mig en ganska bra indikation och är väldigt hjälpsamt 👍
Det är ju i princip samma spel, enda skillnaden är skalan och den öppna världen. Jag gillar inte heller aspekter av elden ring, som repeterande bossar och stora tomma områden, men överlag är det princip samma. Dragon age origins och Veilguard är ju så långt ifrån varandra man kan komma som det verkar.
Måste tilläggas att många youtubers inte fick en chans att recensera spelet heller, så Bioware/EA har varit väldigt selektiva med sina recensionskoder, också ett tecken på att man är i skadekontrollsläge.
Korruptionen består inte i att recensenter fått mutor, utan att det finns speljournalister som belönar spelet av ideologiska skäl.
Detta är särskilt utmärkande för Eurogamer.
Memento Mori
Konstigt att det får bra betyd när de som var kritiska till det inte fått nått tidigt exemplar att testa.
Eller fått sina recensioner censurerade.
Det är oxå från "journalister" som hyllade sw outlaws.
Ska bli spännande att se lite play throughs på det här.
Av de dialoger jag sett så ser det ut att vara ett riktigt dåligt skrivet manus.
Den mognaden som fanns i DAO är helt borta
Konstigt att det får bra betyd när de som var kritiska till det inte fått nått tidigt exemplar att testa.
Eller fått sina recensioner censurerade.
Det är oxå från "journalister" som hyllade sw outlaws.
Ska bli spännande att se lite play throughs på det här.
Av de dialoger jag sett så ser det ut att vara ett riktigt dåligt skrivet manus.
Den mognaden som fanns i DAO är helt borta
Vi ligger väldigt lågt i betyg den här gången. Det har hänt förr (Forza Horizon 4), andra gånger har vi legat högt (Forza Motorsport). Sånt händer, och beror på att folk tycker olika ibland. Det är inte svårare än så. "Ingen rök utan eld" är inget argument, det handlar bara om att man tror spelet är dåligt men att det inte speglas i betygen.
Rörande mutsnacket: nedan är några problem med mutor i en omfattning som skulle höja snittbetyget så mycket att det faktiskt skulle betyda något. Jag säger inte att mutförsök aldrig förekommit/förekommer (jag har aldrig stött på det). Det förekommer säkert sätt att påverka journalister också, lobbying eller vad man ska kalla det. Men det jag vänder mig emot är antaganden att mutor sker i stor utsträckning.
Spelet snittar 83/100 på Opencritic nu. Om medierna var mutbara och spelföretaget köpte höga betyg - varför är snittet bara 83? Varför köpte de inte ett +90-snitt?
Att muta många recensenter baseras på att rätt jäkla många recensenter faktiskt är öppna för att bli mutade, dvs. att missköta och riskera sina jobb. Det borde kosta väldigt mycket, gissar jag.
Mutor skulle vara en administrativ mardröm. Mutaren måste få kontakt med en mutbar redaktör, som i sin tur förmodligen måste ha en stab mutbara recensenter. Dessa måste ha rätt spelmsak för spelet i fråga, och kunna motivera ett oförtjänt toppbetyg utan att majoriteten av läsarna/tittarna/besökarna tappar tron på mediet - trots att recensionen bygger på lögn. Allt detta ska genomföras på en stor del av alla de siter som figurerar på Open/Meta, och - viktigt - utan att en enda person som är inblandad läcker om vad som pågår.
Nej, jag tror lindrigt sagt det är svårt att muta tillräckligt många siter för att det ska synas i snittbetygen.
Vi ligger väldigt lågt i betyg den här gången. Det har hänt förr (Forza Horizon 4), andra gånger har vi legat högt (Forza Motorsport). Sånt händer, och beror på att folk tycker olika ibland. Det är inte svårare än så. "Ingen rök utan eld" är inget argument, det handlar bara om att man tror spelet är dåligt men att det inte speglas i betygen.
Rörande mutsnacket: nedan är några problem med mutor i en omfattning som skulle höja snittbetyget så mycket att det faktiskt skulle betyda något. Jag säger inte att mutförsök aldrig förekommit/förekommer (jag har aldrig stött på det). Det förekommer säkert sätt att påverka journalister också, lobbying eller vad man ska kalla det. Men det jag vänder mig emot är antaganden att mutor sker i stor utsträckning.
Spelet snittar 83/100 på Opencritic nu. Om medierna var mutbara och spelföretaget köpte höga betyg - varför är snittet bara 83? Varför köpte de inte ett +90-snitt?
Att muta många recensenter baseras på att rätt jäkla många recensenter faktiskt är öppna för att bli mutade, dvs. att missköta och riskera sina jobb. Det borde kosta väldigt mycket, gissar jag.
Mutor skulle vara en administrativ mardröm. Mutaren måste få kontakt med en mutbar redaktör, som i sin tur förmodligen måste fixa en stab mutara recensenter. Dessa måste ha rätt spelmsak för spelet i fråga, och kunna motivera ett oförtjänt toppbetyg utan att majoriteten av läsarna/tittarna/besökarna tappar tron på mediet - trots att recensionen bygger på lögn. Allt detta ska genomföras på en stor del av alla de siter som figurerar på Open/Meta, och - viktigt - utan att en enda person som är inblandad läcker om vad som pågår.
Nej, jag tror lindrigt sagt det är svårt att muta tillräckligt många siter för att det ska synas i snittbetygen.
Du är bäst 👑
Allt har en ände. Och korven den har två.
Mutor skulle vara en administrativ mardröm. Mutaren måste få kontakt med en mutbar redaktör, som i sin tur förmodligen måste ha en stab mutbara recensenter. Dessa måste ha rätt spelmsak för spelet i fråga, och kunna motivera ett oförtjänt toppbetyg utan att majoriteten av läsarna/tittarna/besökarna tappar tron på mediet - trots att recensionen bygger på lögn. Allt detta ska genomföras på en stor del av alla de siter som figurerar på Open/Meta, och - viktigt - utan att en enda person som är inblandad läcker om vad som pågår.
👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼
Korruptionen består inte i att recensenter fått mutor, utan att det finns speljournalister som belönar spelet av ideologiska skäl.
Detta är särskilt utmärkande för Eurogamer.
Vad vinner de på det?
Det är såpass många höga betyg från recensenter och sidor som jag historiskt sett håller med att jag känner att jag måste ge spelet en chans. Det som är bra med @Mikael Berg är att jag vet ungefär var han ligger jämfört med min egen smak, och det är ofta ganska tvärtom, så både negativa och positiva recensioner från honom ger mig en ganska bra indikation och är väldigt hjälpsamt 👍
Haha, det var allt en rejält "backhanded compliment". Men jag tar den!
Vad vinner de på det?
Samma som spelstudios vinner på DEI-agendan. De får propagera för sin politik.
Vilken politik? Förstår inte riktigt hur en 8/10 till dragon age veilguard har med politik att göra. Känns rätt så långsökt faktiskt?
Vilken politik? Förstår inte riktigt hur en 8/10 till dragon age veilguard har med politik att göra. Känns rätt så långsökt faktiskt?
T ex HBTQ-aktivism.
I Cyberpunk kan du ha kvinnorösten och penis.
FZ gav Cyberpunk 5/5.
FZ är en del av HBTQ-aktivismen?
Så du är du tillbaka igen med ett nytt konto enkom för att sprida din hatfulla agenda? Lycka till 🫡
Haha, det var allt en rejält "backhanded compliment". Men jag tar den!
Haha, det var faktiskt inte så det var menat! Vi har helt enkelt bara olika spelsmaker 😅 Du gav Erdtree en femma, jag gillar inte Elden Ring över huvud taget. Phantom Liberty fick en trea, och för mig var det en solklar femma. Så när Veilguard landar på en tvåa blir jag naturligtvis lite intresserad!
Jag tycker personligen det är trist att det finns kulturkrigare på FZs forum. Samt på många spelforum nu för tiden internationellt.
Jag tycker det här visar alla tecken att vara ett superdåligt RPG. Men inte för några ideologiska anledningar utan för valet av spelmekanik, det sätt man byggt spelvärlden på, hur man hanterar companions, hur strider fungerar, hur barnsligt storyn förefaller vara skriven, hur extremt bristande RPG mekaniken förefaller vara osv.
Jag tror säkert att folk som gillar lättsamma actionspel kommer gilla detta spel. Men från perspektivet av ett RPG så är det knappast en 8/10. I min mening så är det så illa ställt med ovanstående att det är svårt att kalla det ett RPG.
wow, du stavar bra för att vara fem år gammal...
Det är så konstigt beteende bland en del "gamers" nuförtiden.
De kan bestämma sig redan vid utannonsering att ett spel kommer bli dåligt, värdelöst, sämst. Sedan har de ett underligt behov av att tjata om hur dåligt det kommer bli i varenda nyhet om spelet.
När spelet sedan kommer ut och får ett generellt bra mottagande så kan de inte acceptera detta utan då börjar de istället tjata om korruption, mutor, konspirationsteorier eller att "politiska agendor" ligger bakom betygen.
Alternativet att det finns de som verkligen gillar spelet verkar inte existera i deras värld.
Detta om spel de inte ens provat.
Som sagt - ett underligt beteende.
I Cyberpunk kan du ha kvinnorösten och penis.
FZ gav Cyberpunk 5/5.
FZ är en del av HBTQ-aktivismen?
Du kan inte förvänta dig att kulturkrigare oavsett position ska ha logiska argument. Det ingår inte i deras arsenal, som den här personen (alt roboten) du svarade bevisar gång efter gång.
Glöm heller inte BG3, ett spel som kulturkrigare gick bananas på när man kunde ha sex med en person som förvandlades till björn... Men spelet fick bland de högsta betyg som gått till ett spel universellt och blev dessutom en gigantisk succé, till kulturkrigarnas stora frustration (jag är rätt säker på att många av dom i smyg romantiserade just den karaktären som förvandlades till, björn).
Det är så konstigt beteende bland en del "gamers" nuförtiden.
De kan bestämma sig redan vid utannonsering att ett spel kommer bli dåligt, värdelöst, sämst. Sedan har de ett underligt behov av att tjata om hur dåligt det kommer bli i varenda nyhet om spelet.
När spelet sedan kommer ut och får ett generellt bra mottagande så kan de inte acceptera detta utan då börjar de istället tjata om korruption, mutor, konspirationsteorier eller att "politiska agendor" ligger bakom betygen.
Alternativet att det finns de som verkligen gillar spelet verkar inte existera i deras värld.
Detta om spel de inte ens provat.
Som sagt - ett underligt beteende.
När du beskriver de på detta viset så låter det ju som att marijoteten av gamers lider av en psykisk sjukdom!
https://www.youtube.com/watch?v=LDRVdfzHXDI
The TRUTH About Dragon Age Veilguard REVIEWS - Fextralife